Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5: Problem med dött nätverk och uppvaknande efter vila

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stora problem med min G5.

1. Sedan en lång tid tillbaka har den haft svårt att vakna från viloläget. Maskinen vaknar och är vaken i 5-10 sekunder sen somnar den igen. Efter 2-4 försök är den till slut helt vaken. Detta problem har jag haft länge men jag har inte brytt mig, för maskinen har varit online 24/7 ett bra tag.

2. För en vecka sedan dog nätverket. Jag kör DHCP mot kabelbolaget och har aldrig haft några problem tidigare, och då menar jag under mer än 5 års tid med denna lösning. I systeminställningar ser jag att jag fått IP men jag kan inte surfa.

3. Jag har försökt fixa problemet med alla tänkbara verktyg och metoder men ingenting biter. Jag testade till slut att installera nytt system på en annan partition och nätverket hoppade igång direkt (det är så jag skriver detta).

4. Efter att ha misslyckats med att städa bort problemet så installerade jag nytt huvudsystem men behöll min användare. Nätverket hoppade igång igen. Allt var frid å fröjd i en vecka.

5. I helgen upptäckte jag att datorn fick svårt att vakna upp från vila igen. Idag när jag kom hem och skulle surfa så är nätverksfelet tillbaka...

Just nu vet jag varken ut eller in. Det kan ju inte vara mina användarprylar som genererar felet. I så fall borde ju felet försvinna med en annan användare men inte ens root kan komma ut på nätet när felet väl uppkommit.

Detta har jag gjort i felsökningsfasen:

- Reparerat rättigheter
- Raderat ALLA preferensfiler, dvs flyttat ut prefs-mapparna på skrivbordet och startat om
- Raderat cache-mapparna
- Kopplat loss USB-prylarna (Jag har en Wacom-platta och en CanoScan)
- Installerat om systemet med bibehållen användare - höll i en vecka

Vad tror ni?
Hårdvara eller mjukvara?

Vad gör jag härnäst?

Jag kan tillägga att jag då och då googlat efter rapporter om G5 som har svårt att vakna ur vila men aldrig hittat något parallellfall. Felet var dessutom inget katastroffel så några jätteansträngningar gjorde jag nog inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 23:14

Det verkar ju onekligen vara ett hårdvarufel. Ring Apple och förklara prixis vad som har hänt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har stora problem med min G5.

- Reparerat rättigheter
- Raderat ALLA preferensfiler, dvs flyttat ut prefs-mapparna på skrivbordet och startat om
- Raderat cache-mapparna
- Kopplat loss USB-prylarna (Jag har en Wacom-platta och en CanoScan)
- Installerat om systemet med bibehållen användare - höll i en vecka

Vad tror ni?
Hårdvara eller mjukvara?

Tror det kan bero på USB prylarna eller deras drivrutiner och eventuellt på strömspararinställningarna och kabelleverantören , har hänt mig några gånger att kabelnätverket varit onåbart trots att jag provat allt på flera datorer. Lite senare har det fungerat perfekt. Kabelleverantören hade väl då uppdaterat systemet eller sovit.

  • Medlem
  • 2004-05-18 00:19

Ja, har du testat utan alla (onödiga!?) usb pryttlar och andra tillbehör?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 06:56

Kan väl säga som så att jag sett "problemet" på G4 oxå - och 'periodic' brukar hälpa faktiskt…
(Det är lite av ett "universalpiller" på samma sätt som att reparera behörigheterna…)

Kabelbolaget har något slags fördröjning på 60 minuter som slår in om man växlar mellan olika datorer. Att växla mellan olika system på samma dator ger dock ingen fördröjning eftersom kabelmodemet känner att det fortfarande är samma hårdvara.

Bara för att testa detta fullt ut så hade jag modemet och datorn avstängda över natten, Inga USB-prylar anslutna mer än tangentbord och originalmus. När datorn gått igång så har jag inget IP. Jag klickar knappen Förnya DHCP och får då ett IP men det går inte att surfa.

Vad menar Pär med "periodic" ?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Bara för att testa detta fullt ut så hade jag modemet och datorn avstängda över natten, Inga USB-prylar anslutna mer än tangentbord och originalmus. När datorn gått igång så har jag inget IP. Jag klickar knappen Förnya DHCP och får då ett IP men det går inte att surfa.

Låter fortfarande som om problemet ligger hos nätleverantören. min kabelnätsleverantör har drabbats av att proppar har gått sönder avgrävda kablar och ovanligt långa avbrott p.g.a. uppgraderingar och uppdateringar av deras system. Rätt irriterande när nätet bara dör precis när man håller på med något viktigt ( nåja ).

Jag har rensat PRAM och NVRAM men det gjorde ingen skillnad det heller. Blev tvungen att få igång skiten så nu har jag installerat om Panther med bibehållen användare för andra gången. Vi får väl se hur länge det håller den här gången.

Jag vet inte riktigt... jag har ju IP men tvärstopp men bootar jag på en annan partition så kommer jag ut med samma IP. Modemet känner igen hårdvaran och behåller IP och släpper ut mig. Startar jag om med mitt "riktiga" system så har jag samma IP men ingen trafik. Låter ju spontant som om problemet är i min burk men var?

Jag pratade med kabelbolaget idag och de sa jag kunde komma ner och byta modem och det gör jag om detta återkommer en tredje gång.

Skaffade en PowerMac G5 1,8 GHz för ett tag sedan och har jättestora problem med att få den att vakna ur viloläge. Problemet verkar stå i proportion till längden på "sömnen". När den släckts ner mitt under arbetsdagen är det inga problem, men som nu, över helgen dvs 2 dygn, ja då är det omstart som gäller. Det verkar som att den inte sänder någon signal, i varje fall inte tillräckligt stark signal, till bildskärmen. Testade volymknapparna på tangentbordet och hörde det karaktäristiska sugpropps-ljudet i högtalarna, men ingen bild. Testade också att öppna DVD-luckan med tangentbordet, men det funkade däremot inte. Efter omstart med strömbrytaren var den igång som vanligt. Det enda förmildrande är att den är snuskigt snabb att boota (10 sekunder max). Men det känns ju inte kul att behöva starta om datorn varje morgon efter att den tagit sin djuphavssömn.

Har inga nätverksproblem dock.

Den kraschar relativt ofta också... Den känns lite autistisk, som att den går in i sig själv och glömmer omvärlden.

Min kära gamla (långsamma) PB har kraschat typ 3 ggr på 2 år. Den här har kraschhat 10 ggr på 2 veckor.

Har ett liknande problem med en användares G4:a och appels 17" CRT display som spänningsmatas från datorn (jag kommer inte ihåg vad gränssnittet heter). När hon varit ifrån datorn länge under dagen så startar inte skärmen upp. Det är omstart som gäller, har dock inte märkt några nätverksproblem.

Har du några yttre enheter anslutna? Extern hårddisk, hubb eller annat...
Prova att bara ha mus och tangentbord inkopplade i så fall.

Jag testade att ställa in datorn på att aldrig "vila", verkar funka bra. Hårddisken och skärmen får fortfarande vila efter x minuter. Men datorn är alltså ställd på "aldrig".

Ja, jag har en extern FireWire hårddisk, men det avmonterar jag innan jag går från jobbet (eftersom jag tar med mig den). Sedan har jag försökt väcka datorn både med och utan att montera (koppla in) den.

Idag kraschade den en gång (Suitcase). Igår en gång (Photoshop). Det verkar som om att den blir "chockerad" när man gör oväntade saker. t ex om jag ger en två tre kommandon och växlar program innan dessa är utförda. Eller ofta om jag ska browsa filer på "oväntade ställen", som jag sällan uppsöker. Kanske sker det om man sparar och växlar program och sedan bska browsa filer innan saven är klar? Hmm... Man borde föra någon journal över när det händer och se ett mönster.
Min gamla käpphäst om hur mac bara rullar och rullar och rullar, har jag fått skrota för tillfället. Det har blivit mindre skryt inför PC-omgivningen sedan jag köpte G5:an...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-01-19 18:19
Ursprungligen av Leander Lindahl:

Idag kraschade den en gång (Suitcase). Igår en gång (Photoshop). Det verkar som om att den blir "chockerad" när man gör oväntade saker. t ex om jag ger en två tre kommandon och växlar program innan dessa är utförda. Eller ofta om jag ska browsa filer på "oväntade ställen", som jag sällan uppsöker. Kanske sker det om man sparar och växlar program och sedan bska browsa filer innan saven är klar? Hmm... Man borde föra någon journal över när det händer och se ett mönster.
Min gamla käpphäst om hur mac bara rullar och rullar och rullar, har jag fått skrota för tillfället. Det har blivit mindre skryt inför PC-omgivningen sedan jag köpte G5:an...

Samma sak med min G5 men det löste sig efter en 3-4 veckor
kanske berodde på att den var ny?

Gammal tråd det här...

Jag fick till slut byta moderkakan 2 ggr på garantin innan problemen med vila löste sig. Datorn kan fortfarande behöva två försök ibland för att vakna ur vilan men inte 5-6 ggr som det var tidigare.

Hej Ricky, det låter trösterikt. Hoppas det är så. Idag kraschade den två gånger. Hoppas verkligen det är planar ut. Ibland känns det nästan som att den är för "smart/snabb" för sitt eget bästa och snubblar på sina egna blixtsnabba fötter... Den kraschar just när man gör enkla saker som öppna en fil eller växla program.

1
Bevaka tråden