Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dotterbolag eller helt ny firma?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kompisar!

Jag har en enskild firma och vill nu starta ett nytt bolag då vi får många nya jobb som inte har med vår egentliga huvudverksamhet att göra. Jag vill dela upp kunderna i två olika bolag för att på så sätt lättare hålla isär verksamheterna - både för oss och för våra kunder.

Kan jag låta min firma starta ett nytt företag, alltså ett dotterbolag?
Eller kan jag starta en enskild firma till?

Eller måste jag hitta en ny företagsform?

Tack på förhand!

/David

Jag har två enskilda firmor, själv
ett handelsbolag med en kollega
ett aktiebolag med två kollegor
alla med mycket olika verksamhetsbeskrivningar.
Jag startade med en enskild firma och skulle sedan
göra något helt annat (utöver första firman), då startade
jag en enskild firma till. Dvs inte ett dotterbolag utan
ytterligare ett bolag.

Vet inte om du blev hjälpt av detta, men kanske.

Mvh / Peter

Ursprungligen av powerpete:

Jag har två enskilda firmor, själv
ett handelsbolag med en kollega
ett aktiebolag med två kollegor
alla med mycket olika verksamhetsbeskrivningar.
Jag startade med en enskild firma och skulle sedan
göra något helt annat (utöver första firman), då startade
jag en enskild firma till. Dvs inte ett dotterbolag utan
ytterligare ett bolag.

Vet inte om du blev hjälpt av detta, men kanske.

Mvh / Peter

Nu blandar du ihop begreppen!

Enskild firma är en egen företagsform och är INTE samma sak som ett handelsbolag eller aktiebolag.

Enskild firma: Du har allt ansvar personligen och firmans orgnr är ditt persnr.
Handelsbolag: Solidariskt ansvar med din partner, firman är egen juridisk person med orgnr.
Aktiebolag: Aktiekapital 100.000kr. Inget eget ansvar. Firman är egen jur person med orgnr.

Stor skillnad - håll isär begreppen.

Ursprungligen av Björnström:

Nu blandar du ihop begreppen!

Enskild firma är en egen företagsform och är INTE samma sak som ett handelsbolag eller aktiebolag.

Enskild firma: Du har allt ansvar personligen och firmans orgnr är ditt persnr.
Handelsbolag: Solidariskt ansvar med din partner, firman är egen juridisk person med orgnr.
Aktiebolag: Aktiekapital 100.000kr. Inget eget ansvar. Firman är egen jur person med orgnr.

Stor skillnad - håll isär begreppen.

Jag kanske uttryckte mig slarvigt, men det var precis så jag menade, som du säger alltså.
Men du har lika mycket ekonomiskt ansvar, personligen, i ett HB som i en enskild firma. Man kan aldrig lita på en partner och man bör göra upp allt på papper innan något strular till sig.
Jag rekommenderar oxå AB, ska även ombilda min enskilda firma till AB (kan använda inventarierna som apportegendom och slipper då lägga ut 100.000:- i rent kapital).

Ursprungligen av Björnström:

Nu blandar du ihop begreppen!

Enskild firma är en egen företagsform och är INTE samma sak som ett handelsbolag eller aktiebolag.

Enskild firma: Du har allt ansvar personligen och firmans orgnr är ditt persnr.
Handelsbolag: Solidariskt ansvar med din partner, firman är egen juridisk person med orgnr.
Aktiebolag: Aktiekapital 100.000kr. Inget eget ansvar. Firman är egen jur person med orgnr.

Stor skillnad - håll isär begreppen.

Björnström har helt rätt med undantag för det han skriver gällande aktiebolag. Man är nästan helt fri från eget personligt ansvar. Detta gäller i de flesta fall, dvs om företaget inte har råd att betala en faktura så kan du inte bli personligt betalningsskyldig.

Däremot om aktiebolaget konkursar så kan du som ägare, varesig du är operativ VD eller styrelsemedlem bli betalningsansvarig om det visar sig att bolaget är misskött och man tex förköpt sig på prylar eller varit grovt oaktsam i ekonomin.

Med andra ord så kan du som styrelsemedlem bli ansvarig vid en likvidation/konkurs för företagets skyldigheter. ( Det är ju styrelsen som är kontrollerande/beslutsfattande organ i ett aktiebolag). Därför är det inte ovanligt att en liten företagare med aktiebolag kan bli ansvarig vid konkurs.

Så med andra ord så tar man alltid en risk vid företagande. Men då får man ta ställning till riskplaneringen som nämndes ovan RISK/REWARD....

Själv har jag enskild firma och trivs bra med det.

Ursprungligen av mrsandin:

Björnström har helt rätt med undantag för det han skriver gällande aktiebolag. Man är nästan helt fri från eget personligt ansvar. Detta gäller i de flesta fall, dvs om företaget inte har råd att betala en faktura så kan du inte bli personligt betalningsskyldig.

Däremot om aktiebolaget konkursar så kan du som ägare, varesig du är operativ VD eller styrelsemedlem bli betalningsansvarig om det visar sig att bolaget är misskött och man tex förköpt sig på prylar eller varit grovt oaktsam i ekonomin.

Med andra ord så kan du som styrelsemedlem bli ansvarig vid en likvidation/konkurs för företagets skyldigheter. ( Det är ju styrelsen som är kontrollerande/beslutsfattande organ i ett aktiebolag). Därför är det inte ovanligt att en liten företagare med aktiebolag kan bli ansvarig vid konkurs.

Så med andra ord så tar man alltid en risk vid företagande. Men då får man ta ställning till riskplaneringen som nämndes ovan RISK/REWARD....

Själv har jag enskild firma och trivs bra med det.

Nja, jag håller inte med riktigt.

Om mer än halva aktiekapitalet är förbrukat har styrelsen nio månader på sig att lösa situationen eller likvidera bolaget. Samtidigt skall man uppföra en kontrollbalansräkning. Väljer styrelsen att fortsätta driften efter dessa månader och/eller struntar i att uppföra kontrollbalans kan betalningsansvar uppstå. Obetalda skatteskulder vid konkurs kan också (inte självklart!) övergå på styrelsens ansvar.

Nu har jag inte tagit upp direkt ansvar som exempelvis borgensåtaganden (som jag vill rekommendera alla att inte teckna utan att extremt säkra om framtiden - kan leda till personlig undergång ekonomiskt).

Min erfarenhet är att styrelsen är relativt gott skyddad så länge man vet vad som gäller. Om du redan sitter i en styrelse där du känner att du har dålig kontroll eller är orolig för situationen: begär utträde direkt hos PRV.

Ursprungligen av Björnström:

Nja, jag håller inte med riktigt.

Om mer än halva aktiekapitalet är förbrukat har styrelsen nio månader på sig att lösa situationen eller likvidera bolaget. Samtidigt skall man uppföra en kontrollbalansräkning. Väljer styrelsen att fortsätta driften efter dessa månader och/eller struntar i att uppföra kontrollbalans kan betalningsansvar uppstå. Obetalda skatteskulder vid konkurs kan också (inte självklart!) övergå på styrelsens ansvar.

Nu har jag inte tagit upp direkt ansvar som exempelvis borgensåtaganden (som jag vill rekommendera alla att inte teckna utan att extremt säkra om framtiden - kan leda till personlig undergång ekonomiskt).

Min erfarenhet är att styrelsen är relativt gott skyddad så länge man vet vad som gäller. Om du redan sitter i en styrelse där du känner att du har dålig kontroll eller är orolig för situationen: begär utträde direkt hos PRV.

Japp det stämmer det du skriver, jag beskrev det inte så detaljerat som du gjorde. just det sista är mycket viktigt. Känner man sig orolig så ska man dra sig ur, för det kan som sagt slå rätt hårt på privatekonomin.

Rent juridiskt blir det väl ändå samma företag? Det lär ju bli samma organisationsnummer t.ex.
Att man sedan håller isär verksamheterna är ju mer en organisatorisk sak.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Rent juridiskt blir det väl ändå samma företag? Det lär ju bli samma organisationsnummer t.ex.
Att man sedan håller isär verksamheterna är ju mer en organisatorisk sak.

Svar, ja! Men man kan fakturera ut i två olika namn och hålla isär verksamheterna.
Men går det åt pipsvängen med nåt av bolagen så blir man personligt återbetalningsskyldig eftersom det fortfarande är du privat som är juridisk person. Då kvittar det ju om det andra bolaget går tokbra.

/Peter

Sen är det lite enklare att förklara för skattemyndigheten om man har flera olika bolag med olika verksamhetsbeskrivningar. Jag hade ett bolag som sysslade med reklam, det byggdes på med ljud&ljus-uthyrning, fortsatte med uthyrning av musiker & instrument. När jag sedan ringde och ville att dom skulle skriva in uthyrning av grävmaskin med och utan förare, då tyckte dom att det började bli lite splittrat (och lång text på verksamhetsbeskrivningen).
Men dom gjorde det iaf

Tackar för hjälpen!

/David

Om din verksamhet är någorlunda omfattande skulle jag rekommendera aktiebolagsform.

Redovisningen av dom olika inriktningarna kan delas genom separata reskontra/fakturaserier, konton samt bifirmor. Dotterbolag innebär ofta koncernredovisning och extra administrativa kostnader.

I ett HB är risken extra stor eftersom du inte bara måste tänka på vad du själv hittar på utan även din partner. Om han leasar en BMW 330 Cabriolet som firman inte kan betala för så kanske du får pynta.

Riskplanering är överhuvudtaget något som få verkligen tittar på. Vilka risker innebär ett åtagande och hur stor är den potentiella vinsten: Risk/Reward.

Att gå ifrån anställd till egenföretagare i Sverige innebär skyhöjd riskprofil men knappast enorm vinstpotential och det är något som inte alla tänker på.

Du har så rätt, Björnström!

Från en som lärt sig den hårda vägen...

Jag har varit med om en hel del skit eftersom jag startade mitt första AB tidigt (22) och prioriterade helt fel. Min bild av företagande idag är helt annorlunda än för åtta år sedan faktiskt.

Jag önskar att fler fick tala med erfarna företagare innan dom gjorde nystart - jag tror många gör små misstag och skuldsätter sig för livet.

Ursprungligen av Björnström:

Jag önskar att fler fick tala med erfarna företagare innan dom gjorde nystart - jag tror många gör små misstag och skuldsätter sig för livet.

Kan bara hålla med! Alla som tänker starta eget bör, om möjligt, prata med någon som har både bra och dåliga erfarenheter. Kolla runt bland släkt och bekanta och finns det ingen där att fråga så använd 99.mac

Jag (som är från småland) hade ett stort kontaktnät bland egna företagare, där jag fick många bra råd/tips och även uppdrag så småningom. Tyvärr så kan man inte lära sig allt av andra, så jag fick ta en och annan smäll själv - bla så beblandade jag mig med opålitliga partners, vilket resulterade i osämja, dåligt utfört arbete och ekonomisk katastrof. I dag är man på fötterna igen, och jag skulle aldrig vilja ha det ogjort trots utmätningsförsök, leva på en gorby & vatten per dag (jag skojar inte) och rasande leverantörer. Jag har sån otrolig nytta av det i min position, både på mina egna företag och där jag är anställd.

Alla behöver ju givetvis inte gå den vägen, men jag vet vilka vägar man ska ta när det krisar till sig - och det känns tryggt när man kan säga -"det har varit mycket värre!".

Kanske lite "offtopic", men ändå

Jag har varit där också faktiskt - det är den mörka sidan av egenföretagare som inte många talar om.

Som anställd i Sverige har man ett enormt skyddsnät genom samhället - och det finns många som står på ens sida om något händer. Som egenföretagare är nätet väldigt grovmaskigt och det går att riskera hela ens framtid genom några små namnteckningar på ett papper.

Kanske dags för en småföretagareskola på 99mac?

PS. Varför envisas 1/3 av våra medlemmar med att säga mac99?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-18 21:32
Ursprungligen av Björnström:

Jag har varit där också faktiskt - det är den mörka sidan av egenföretagare som inte många talar om.

Som anställd i Sverige har man ett enormt skyddsnät genom samhället - och det finns många som står på ens sida om något händer. Som egenföretagare är nätet väldigt grovmaskigt och det går att riskera hela ens framtid genom några små namnteckningar på ett papper.

Kanske dags för en småföretagareskola på 99mac?

PS. Varför envisas 1/3 av våra medlemmar med att säga mac99?

En småföretagareskola skola skulle jag iaf verkligen uppskatta! Jag skulle tro att det är fler.
/Glenn

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 15:50
Ursprungligen av Björnström:

Jag har varit där också faktiskt - det är den mörka sidan av egenföretagare som inte många talar om.

Som anställd i Sverige har man ett enormt skyddsnät genom samhället - och det finns många som står på ens sida om något händer. Som egenföretagare är nätet väldigt grovmaskigt och det går att riskera hela ens framtid genom några små namnteckningar på ett papper.

Samma här. Har råkat ut för otaliga saker, bland annat en inhyrd styrelseordförande (välkänd person) som aldrig skrev på de papper som skulle till PRV om att han gick in i styrelsen som ordförande, men uppmanade företaget att betala avgiften till PRV för detta och dessutom under en lång tid sade sig företräda bolaget och tecknade allsköns överenskommelser.

Nu senast en partner som lovade guld och gröna skogar till kunder utan att ha rätt att företräda bolaget. När bolaget senare upptäckte att det fanns en massa som inte var fakturerat och bad personen att lämna in underlag gick denne under jorden. Bolaget tog då kontakt med kunder och fakturerade enligt prislistan, vilket somliga accepterade. Andra hänvisade till tidigare överenskommelser, sade sig vilja "komma överens" och betalade aldrig. Ytterligare en del svarade aldrig och betalade aldrig. Själv blev jag på kuppen sjukskriven för utbrändhet och i samband med det begärde jag eget utträde. Bolaget i fråga är nu begärt i konkurs.

Jag har lärt mig otroligt mycket och kommer att akta mig noga för att starta ett AB i Sverige igen, eftersom ett sådant inte ger något bra skydd till skillnad från aktiebolag i andra länder. Med EU behöver man dock strängt taget inte ha ett svenskt bolag längre.

Ursprungligen av rawrez:

Med EU behöver man dock strängt taget inte ha ett svenskt bolag längre.

Intressant, berätta mer! Kan man ha tex ett tyskt GmbH?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 16:45

Javisst kan du det, men du vill inte ha det. Ett tyskt bolag ska betala skatt i Tyskland och där är bolagsbeskattningen betydligt högre än i Sverige.

Om det utländska bolaget har en fast plats, t ex ett kontor, i Sverige så ska det också betala skatt (och moms etc) för den handel som sker i Sverige. Det finns dock vägar runt det också.

Vart vill man ha det då? Jersey eller?!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 16:49

Delvis, men det finns andra "vanliga" länder som nästan är bättre lämpade för en aktiv verksamhet. Storbritannien, t ex.

1
Bevaka tråden