Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betr stängning av sträng

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg att strängen om melodifestivalen blivit stängd pg av att den hamnat fel eller rättare sagt diskussion utvecklades åt annat håll än Mac.
Och då stängdes strängen.
URLÖJLIGT BETEENDE!

Senast redigerat 2004-05-16 23:11

Såna är reglerna, diskussioner som inte rör Mac på nåt sätt hänvisas till vårt systerforum offtopic.se.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 17:42

Som du kanske vet finns OT för sådant

Tycker det är urlöjligt att man inte kan använda det då…
Är det obstinata anarkister hela bunten?
URLÖJLIGT BETEENDE!

Ursprungligen av Pär:

Som du kanske vet finns OT för sådant

Tycker det är urlöjligt att man inte kan använda det då…
Är det obstinata anarkister hela bunten?
URLÖJLIGT BETEENDE!

LOL

Snälla inte en tråd till om detta ämnet...

hehehe OT , offtopic , ja det är första gången som jag hör talas om det faktiskt.
Men det är väl inte så konstigt att man inte sett det så rörig som den här siten är.
Och inte kan man skriva nåt om något som nämnts någon gång tidigare.
Man tar sig för pannan och undrar vem som styr den här siten!:(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-17 10:07
Ursprungligen av sventa46:

Men det är väl inte så konstigt att man inte sett det så rörig som den här siten är.

Ett utmärkt argument för att hålla sig till ämnet och att försöka minimera dubbelpostningarna bäst man kan!

Vad är det som är så hemskt? Björnström och co lägger ner jättesummor i den här supersidan, och vi får det gratis. Jag tycker inte det är juste att gnälla när man får något gratis..
Och ja, nu fick du reda på vem det är som styr sidan.

/Kristofer

En åsikt kan man väl ha ändå!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 21:54
Ursprungligen av sventa46:

En åsikt kan man väl ha ändå!

Tycker du åsikten (citerar)

URLÖJLIGT BETEENDE!
Har ni jobbat på Stasi tidigare eller?

är speciellt mogen?
Vore inte "Sorry" mer passabelt?

Har man tid att stänga strängar bara för att det skrivits tidigare om det så tycker jag det är löjligt ja !

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-16 23:18

Hey, lugna ner dig en smula nu.
Finns det redan en färsk tråd om ämnet/frågan man vill skriva om så finns chansen att det man själv tänkte säga redan har blivit sagt där, och flera trådar om samma ämne gör bara att det blir rörigt.
Den gyllene regeln på sånna här forum är "sök först, fråga sen".

Istället för att bara stänga tråden är det väl bättre att ta bort den helt och hållet...Det är rörigt nog som det är ändå...;)

Pär
OK , jag gick över gränsen till viss del i inlägget och har nu tagit bort det.
Och jag säger gärna Sorry för det!
Men ibland blir det så när adrenalinet rinner till, inte för att det är nån bra ursäkt men ändå......!:)

  • Medlem
  • 2004-05-17 08:19

Dags för en synlig knapp till OffTopic !!! så folk fattar

Göm inte OT så svåråtkommligt i FORUM.

*tips*

Länk till pratkvarnar som babblar utöver mac ----> http://www.offtopic.se/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-17 08:48
Ursprungligen av maco:

Länk till pratkvarnar som babblar utöver mac ----> http://www.offtopic.se/

Som den här tråden då... ?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 08:53
Ursprungligen av Creops:

Som den här tråden då... ?

You aint seen nothing yet...
Och missa inte att läsa allt...

Din kritik är intressant Sventa. Kan du skriva lite mer utförligt om vilka förändringar du rekommenderar på siten? Man blir hemmablind efter ett tag, då är det bra med ett par nya ögon.

Schlagertrådar stänger vi, så är det bara. Alla blir inte nöjda, men hade vi inte vetat vad vi gjorde hade inte 99mac funnits kvar idag.

Du får gärna expandera på din kommentar om att siten är rörig, och hur vi kan göra den mer lättöversiktlig.

Jag kan bara instämma i att man ska jobba för att förhindra dubbelpostningar och det inte är något konstigt med att trådar som bryter mot reglerna stängs. Men en sak som moderatorerna måste lära sig, för detta har kritiserats många gånger förut, är att alltid ange varför en tråd stängs. Ett enkelt meddelande i slutet av tråden som förklarar precis varför tråden stängts och eventuell länkning till annan tråd eller annat forum (eller länk till reglerna) skulle göra att vi slipper många av dessa upprörda röster.

Ursprungligen av Adrian B:

Men en sak som moderatorerna måste lära sig, för detta har kritiserats många gånger förut, är att alltid ange varför en tråd stängs. Ett enkelt meddelande i slutet av tråden som förklarar precis varför tråden stängts

Bra, precis, mycket enkelt. Sen skall man ha gemensamma riktlinjer som moderatorn får hänvisa till i sitt meddelande. Alltså exempelvis: Tråd stängd, hänvisning till regel 4 (länk) dubbelpostning. I Länken skall det framgå vilken forumregel som man stödjer sin bedömmning på.

Varför skall man göra så? Jo, för att alla människor/moderatorer har olika uppfattningar och synsätt runt vad som är lämpligt respektive olämpligt. Genom att använda en enkelt utformad regelsamlig så skulle man undvika alla missförstånd och få en så likartad och rättvis moderering som möjligt. Detta borde också underlätta moderatorns arbete då man slipper dyspyter med folk som anser sig kränkta.

Hej Björnström
ja framför allt så tycker jag det är svårt att hitta.
Och hela tiden hittar man nya funktioner.
Jag sålde ju ett par powerbooks här och då plötsligt upptäcke jag att det fanns internpost också.
Det var några som mailat mig där och det var bara slumpen att jag upptäckte det.
Men det som stör mig mest är att man inte får skriva om något som avhandlats tidigare.
Hur i herrans namn ska man kunna veta det?

Jag håller mest till på Dagens Industris Börssnack och den siten är fantastisk i sin enkelhet.
Men jag lär mig väl med tiden förhoppningsvis.

mvh
sventa

Håller med Adrian och whoami, en ordentlig förklaring är absolut nödvändig. Något som allt för ofta saknas här. Det var i stort sett megabråkigt här i höstas när trådar försvann utan förklaring. Ett sådant beteende från moderatorerna uppskattas inte av de flesta.

Sen tycker jag att alla med någon sorts "makt" inom forumet borde ha en titel i avataren. Så man enkelt ser vilka som är moderatorer, adminströrer osv.

Edit: En bra grej vore om även de som är gamla i gemet så att säga har någon sorts senior-stämpel, så att nytillkomna enkelt kan se vilka som hänger här mycket och därmed ställa frågor till de personerna. Kanske...

Ja, det är väl nästan värt en egen tråd, men jag håller med Leftrustle om att titlar faktiskt skulle vara bra. Även för nybörjare, om en person som är ny på sajten och inte gjort så många inlägg så kan man försöka vara extra hjälpsam då.

Det gamla systemet med antal inlägg var bra för det Adrian B talar om - man är gärna lite mer hjälpsam mot nya medlemmar.

Jag håller även med om att motiveringar för stängning av trådar osv fyller en viktig funktion, men inser att det även kräver mer tid av moderatorer. Om belastningen på moderatorerna inte blir för stor så vore det dock det bästa.

En annan lösning är väl att folk får skriva vad dom vill så länge som dom håller sig till netiquetten.
Då behöver man inga moderatorer hellre!

Ursprungligen av sventa46:

En annan lösning är väl att folk får skriva vad dom vill så länge som dom håller sig till netiquetten.
Då behöver man inga moderatorer hellre!

Och vem ska kolla att folk följer netiquetten hade du tänkt? Vem ska säga till när den inte följs?

Moderatorer behövs alltid och finns på alla forum på nätet. En av de absolut mest grundläggande regler är att man ska hålla sig till ämnet. Till och med Flashbacks frispråkiga forum har tydliga regler och moderatorer som ser till att folk följer dom. Annars fungerar det inte.

Däremot har man sin fulla rätt att vara missnöjd med hur modereringen genomförs eller försöka påverka reglerna.

Adrian skrev :Moderatorer behövs alltid och finns på alla forum på nätet. En av de absolut mest grundläggande regler är att man ska hålla sig till ämnet. Till och med Flashbacks frispråkiga forum har tydliga regler och moderatorer som ser till att folk följer dom. Annars fungerar det inte.

Du har helt rätt , helt utan moderatorer kan man inte vara , men det kanske inte skulle behövas så många.
Å andra sidan vet jag ju inte hur många som finns , dom kanske är få redan idag.

Och du tror på allvar att man kan ha ett forum där alla kan skriva vad dom vill? Stundtals har det varit rikigt dålig stämning här, och utan moderatorer skulle det inte fungerat.
Varför tycker du det är så hämskt att man ska ha enbart en tråd till varje ämne? Hur bra är det egentligen med 5 trådar där samma sak diskuteras? Och hur får du det att gå ihop med att sidan är rörig? Den blir ju tusen gånger mer rörig med massvis med trådar om samma sak.
Kan vi inte få slut på allt detta ivinneliga gnäll och ha lite trevlig stämning här någon gång? Passar inte det som det är så är man faktiskt inte tvingad att vara här.

Jag tycket sventa har en poäng - nytt blod på forumet är inte fe utan borde beaktas, inte tryckas nerl. Det kan faktiskt vara svårt för gamla rävar att gliva ur sina egna skor och betrakta från avstånd. Saker är sällan så svart & vitt som vissa kategoriska inlägg antyder.

Jag är inte personligen en diggare av offtopic.se. Separat registrering och annat bök har fått mig att avstå från systerforumet.

Det var bättre med en avdelning I SJÄLVA MAC-forumet där man kunde babbla av sig med forum-medlemmarna. Offtopic.se är en av mycket få missar av 99mac.se som lett till onödigt gurgel på forumet den senaste tiden. Detta är min åsikt om offtopic.se och ska inte behöva tolkas som om jag inte är glad/tacksam för 99mac-forumet som vissa styrt in på. Det är två vitt skilda ting.

  • Medlem
  • 2004-05-17 21:52

Så här tror jag det skulle kunna bli lättare ! :

Senast redigerat 2004-05-17 23:14

Bra idé!

Bevaka tråden