Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen kontakt i Apple Remote Desktop

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-17 15:47

Jag har problem med kontakt jobbet -> hemmet.

Jag har tappat kontakten med min hemdator i ARD, Det har funkat finfint fram till för några veckor sedan. Så vitt jag vet har inga förändringar som ska påverka detta skett. Det funkar fortfarande att styra jobbdatorn från hemmet, men åt andra hållet har det alltså plötsligt slutat fungera. Min hemdator är nu "-- Unavailable --", trots att den är igång.

Någon som har något tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 15:53

Har du bytt lösenord på användaren hemma?
Har du aktiverat den inbyggda firewallen utan att enabla ARD?

Kan den "onde" firewall adminen ha slagit till igen och stoppat utgående ARD trafik?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-17 16:08

Jag har inte bytt lösenord hemma.
Jag har inte aktiverat brandväggen utan att enabla ARD. (hur enablar man ARD förresten?)

Vår brandvägg ligger hos vår ISP. Jag ska kolla med dem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-17 16:37

Vilka portar använder ARD?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-17 16:56

Jag har blivit lite klokare.

Det är inga spärrar hos vår ISP.
ARD skickar inte ens ett litet paket till min dator. (Vår ISP startade en loggning) Hur vet den då att den är unavailable?
Det funkar om jag ställer in den publika adressen istället.
ARD har en bug. Man kan inte ha samma dator inlagd med både privat och publik ip.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-17 14:50
Ursprungligen av hugin:

Jag har blivit lite klokare.
Det funkar om jag ställer in den publika adressen istället.
ARD har en bug. Man kan inte ha samma dator inlagd med både privat och publik ip.

Nu förstår jag inte. På vilken sida byter du till publik ip? Kör du NAT på båda sidorna? Har alltid gjort? NAT+NAT är ett elände oftast.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-17 17:40
Ursprungligen av studiox:

Nu förstår jag inte. På vilken sida byter du till publik ip? Kör du NAT på båda sidorna? Har alltid gjort? NAT+NAT är ett elände oftast.

Observera att det är över 4 år sen jag skrev ovanstående.

Om jag inte minns fel så var problemet att jag hade lagt till datorn två gånger i ARD. Dels med publikt ip, dels med internt ip.

Jag har faktiskt aldrig fått ARD att funka över Internet. Lokalt däremot funkar det perfekt. När jag försöker lägga till en dator över nätet får jag meddelandet "There was a problem communicating with [IP]". Väldigt meingsfullt felmeddelande...

Men jag vet att andra har fått det att funka så de får gärna dela med sig av sina erfarenheter här. Portar i brandväggar etc är öppna.

Ursprungligen av Michael Nord:

Jag har faktiskt aldrig fått ARD att funka över Internet. Lokalt däremot funkar det perfekt. När jag försöker lägga till en dator över nätet får jag meddelandet "There was a problem communicating with [IP]". Väldigt meingsfullt felmeddelande...

Men jag vet att andra har fått det att funka så de får gärna dela med sig av sina erfarenheter här. Portar i brandväggar etc är öppna.

ja! så händer det för mig också. jag har skaffat en dns adress på dyndns.com, men det står att "connection failed". *suck*

nån som kan hjälpa till?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-19 10:58
Ursprungligen av Michael Nord:

Jag har faktiskt aldrig fått ARD att funka över Internet. Lokalt däremot funkar det perfekt. När jag försöker lägga till en dator över nätet får jag meddelandet "There was a problem communicating with [IP]". Väldigt meingsfullt felmeddelande...

Men jag vet att andra har fått det att funka så de får gärna dela med sig av sina erfarenheter här. Portar i brandväggar etc är öppna.

Jag får det funka över internet. Man ser till att portarna är öppna på sin dator och den dator andra sidan. Men här kommer som gör det svårt, egen router och router på andra sidan måste också portarna öppna ! Vissa märkes router kan vara omöjligt att öppna vissa portar (svårkonfiguera). Ibland gör jag nödlösning att göra DMZ hos den router andra sidan (demilitarizerad zon).
Då gick det fint fint. Datorn på andra sidan har ju egen brandvägg trots router är helt öppen där.

1
Bevaka tråden