Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk domänregistrator. Vilken?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 12:41

Jag har bara haft anledning att registrera domäner med internationella suffix ända tills nu. Nu ska jag registrera en .se-domän.
Eftersom det finns några svenska registratorer att välja på, är det nån som rekommenderas före andra, och är det nån jag bör hålla mig från?
Tips mottages tacksamt.

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 12:46

Loopia (www.loopia.se) har fungerat utmärkt för mig, har visserligen bara registrerat två .se-domäner men det har fungerat helt friktionsfritt. Billigt dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 12:52

Instämmer på Loopia. Mycket smidigt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 13:02

Peter, Pelle,

Hemskt mycket tack för snabba svar.
Har kollat deras hemsida o dom verkar OK.
Glömde dock en sak:
Registratorn jag använder (i USA) har en s.k. "WhoIs Protection" vilket innebär att man kan skydda domäninnehavarans namn, adressuppgifter och inte minst e-postadress om nån gör en "WhoIs" på domänen.
Har kollat Loopias sida utan att hitta info, och även mailat dom om detta men ännu ej fått svar.
Men ni kanske känner till om dom (eller annan svensk registrator) erbjuder samma?

Danne

Jag har reggat domän på domaininfo.com, min info verkar inte synas på whois.
Däremot syns nog alla svenska domäner på http://www.nic-se.se/domaner/domansok.shtml , det går nog inte att komma ifrån

Nja, det verkar som man kan få sin information dold på nic-se.se.

Kolla på den här t.ex.: http://nic.se/domaner/domansok_result.shtml?domain=webbutik.se

//Mikael

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 13:38
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Jag har reggat domän på domaininfo.com, min info verkar inte synas på whois.
Däremot syns nog alla svenska domäner på http://www.nic-se.se/domaner/domansok.shtml , det går nog inte att komma ifrån

Jag tror man kan dölja dom.
Mikael Svensson gav ett exempel, och om jag inte minns fel, så har 99mac detta på sin domän åxå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 13:39

Jag fick nyss svar från från Loopia (snabbt jobbat):
Dom har tyvärr inte WhoIs Protection.
Eftersom detta är ett villkor, så utesluter det alltså dom.
Jag skall kolla nic-ses lista.

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-17 17:08

För att avsluta tråden:

Efter att ha ringt till bl.a. nic-se, så visar det sig att motsvarande tjänst tydligen inte finns i Sverige. Ingen jag pratade med kände ens till möjligheten.

Men ringde Loopia och bad snubben där kolla länken som Mikael Svensson publicerade härovan. Han kollade o sa att alla domäner som tillhörde privatpersoner ser ut så på en "whois". Åtminstone dom som Loopia registrerar.
Så då löste det sig - förutsatt att han inte skämtade aprilo med mig förstås.......

Tack för hjälpen, alla.

Danne

www.wpsyd.com

Funnits i många år och är bra att göra med.

Japp det är så, alla privatpersoners .se-domäner har skyddad information utåt.

Själv reggade jag på bahnhof. Det var då sveriges billigaste.

1
Bevaka tråden