Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritisk granskning av min första Mac. (en PB)

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 22:32

Denna granskning är kritisk och jag är mycket ärlig i vad jag skriver. De problem jag stött på kan vara mitt fel. Jag försöker dock att skriva här vad jag gjort för att ni ska få en så hel bild som möjligt.

Dator: PowerBook 15 1.5Ghz med 1GB Ram, 128MB Grafikminne och 80GB 5400RPM's HD.

När jag först startade datorn så var den felinstallerad och inget funkade som det skulle. Jag ringde supporten och de hjälpte mig att installera om OSX. Efter det så funkade allt igen. Supporten var mycket bra och de två gånger jag ringt så har de snabbt svarat och gett den hjälp jag eftersökt. Mycket bra!

Byggkvalitet
Mycket bra, gedigen känsla. Den känns massiv, dock inte där DVD'n sitter och det är tyvärr där man lägger handleden om man använder plattan. Det knakar då och då och man får hitta ny position som inte alltid är bekväm. Styrplattan är mycket bra och med rätt inställningar så fungerar den mycket bra. Det räcker att man lätt vidrör och tappar lätt när man skall klicka. Underbar!

Knapparna
är super bra! De passar mitt skrivande och ljusfunktionen är kalas. Dock är bokstäverna bättre upplysta än siffrorna, kan bero på vinkel och F knapparna saknar belysning helt vilket gör dem i mörker osynliga tack vare att de också har genomskinlig text. Inte så bra!

Ljudnivån
är mycket bra! Det är mycket sällan som fäkten sätter igång och det är endast under hård körning av grafiska program som det händer (i mitt fall) Dock har fläkten ett litet om än störigt lite knastrande ljud men det kanske bara gäller min enhet.

DVD'n har ett klonkande ljud när skiva sätts in, dock så är det inte alls störigt och det kan nästan låta lite fräckt. Ljudnivån vid läsning och skrivning är inte heller jobbig och den är på fullt acceptabla ljudnivåer. Den känns snabb och stabil. (4x DVD på denna maskinen)

Anslutningsmöjligheterna
är lysande och bluetoothen funkar med allt! Jag var inne i en Expertbutik och testade Z1010'an. Vi skickade en massa bilder o filmer och allt gick snabbt o la sig snyggt tillrätta i min hemkatalog. Vid samma tillfälle var det kunder som ville testa sina mobiler och alla lyckades utan problem. 610, 630 samt en Motorola V600. Underbart.

Trådlöst nätverk
Jag har installerat ett litet program som heter iStumbler och med hjälp av den så kan jag ofta koppla upp mig via andras trådlösa Internetanslutningar. Det är enormt kul och funkar mycket bra. Den ansluter sig också per automatik om man dyker in i en skola eller liknande som har trådlöst. (Man får frågan om man vill ansluta) Detta är dock inget som har med iStumbler att göra.

USB problem
Jag har stött på problem med USB anslutningen. Jag har en SanDisk 6in1 kortläsare och det händer att mitt kort inte dyker upp på skrivbordet (mountas) när detta händer så vet jag inte vad jag skall göra och efter många försök till anslutning så verkar det bara vara att starta om. Och det tar en stund. Enoooormt irriterande då jag jobbar som fotograf och köpte datorn för detta ändamål. Jag har alltid avmountat enheten korrekt. (HJÄLP MIG NÅGON!) Jag antar att man kan lösa det via terminalen.

Skärm:
Skärmlösningen är dock i sämsta laget och här borde Apple titta lite på Sonys Vaio maskiner som stänger till ordentligt utan något klapp, det känns rejält! Här är det glappigt. Dock inte plastigt o knarrigt.

Skärmen är bra men inte marknadens bästa. Ljusstyrkan är bra men ett litet eftersläp finns och kan ibland vara irriterande. De bärbara PC jag testat har för det mesta varit lika eller bättre. Vidvinkel finns egentligen inte. Klart om du absolut inte har krav på hur bilden ser ut i vinkel så.. (Bilden gulnar efter en 15 grader i sidled och blir mer eller mindre inverterad om du kommer ovanifrån.) Ljusa toner försvinner helt redan efter några grader upp. Det gäller hela tiden att sitta rätt. Skärmen är också något för begränsad i sin rörlighet bakåt. Dock är det sällan det blir problem. Överlag är jag dock nöjd, jag sitter mest själv och har inga större problem med att rätta till den då och då.

Film
Den går utmärkt att kolla på DVD film (Dock är original DVD spelaren från Apple inte alls bra. Jag installerade VLC och bilden blir märkbart bättre och utan irriterande förskjutningar i bilden. Det är nog endast rejäl action som tar stryk av eftersläp, och snabba spel såklart.

Ljud
Helt ok. Låter som en bärbar och de flesta kan njuta av musiken. Något basfattig men med tanke på de nätta måtten så är det förmodligen mycket bra.

Operativsystemet:
OSX var en av de bidragande faktorer som fick mig att byta. Att ha UNIX i botten känns tryggt och jag som är van att sitta i DOS känner mig snabbt hemma. DOS växer man snabbt ur, men UNIX är enormt intressant!

Exposé och andra grafiska gadgets är underbara att se på och kommer till användning mycket ofta. OSX har en tendens till att fylla skärmen med fönster till skillnad från XP där de flesta program inte är öppna (alltså där du inte ser skrivbordet igenom programmets alla smårutor.. om ni förstår mig rätt) och jag finner mig själv ofta med att rensa skrivbordet. Något jag sällan gjorde i XP. Allt för sällan.

Integrationen
är också mycket bra mellan adressbok, mail, och alla övriga program. Mycket smidigt. Jag har mycket kvar att lära men det jag märkt är att kortkommandon via tangentbordet är viktigt att läsa på. Och roligt när man kan det! (markera att ord och söka via google osv osv osv....)

Alla program är underbart designande och utdragslådorna är snygga och smarta. (Byter sida när de inte får plats etc.. vackert!)

Filhantering
Det är bökigt med filhanteringen i OSX. Den är direkt dålig. Det är ett velande att leta och att flytta filer från en plats till en annan. Jag saknar XP här och om någon har bra tips på tredjeparts program som Norton Commander eller liknande så är jag mycket intresserad!

Buggar:

Sömnbugg
Systemet är inte buggfritt! När jag skrev detta så fick jag för mig att jag skulle stänga locket för att kolla hur bra skärmen egentligen kändes stäng och när jag öppnade så hade den somnat. Rejält! Det tog många tryckningar både här och där tills den efter att jag lutat mig tillbaka någon minut i min stol gick igång. Det har hänt ett par ggr och jag vet inte riktigt varför.

Mountbugg?
Som jag tidigare nämnt så har den ibland problem med att mounta mitt CF kort i min SanDisk kortläsare. Har den väl slutat att hitta kortet så måste jag (kanske inte) starta om hela systemet och det tar en ganska lång stund.

Språkbytarbugg
En ganska läskig sak till har hänt och det är mina kinesiska vänner som använder Simplified Chinese när de de skriver sina mail på Yahoo. När jag skulle börja skriva så var det endast några siffror på tangentbordet som gav respons. Även om svenska flaggan var intryckt som tangentbordspråk. Det hjälpte inte att byta språk eller att byta program. Jag fick starta om datorn. (jag försöker ibland att döda finder för att se om det hjälper med utan success..) Jag ser heller inte enheten i disk utility. Safari gav också ett felmeddelande om att något oförutsätt inträffat och stängde sig efter det.

Mailbugg
När jag läser ett brev i det medföljande mailprogrammet som förövrigt är mycket trevligt så kan följande irriterande sak hända. Kanske alltid. Jag öppnar ett brev (dubbelklick) och förstorar rutan, så följer radbrytningen med och så långt är det bra! Men när jag förminskar rutan så är radbrytningen låst och jag får skrolla fram och tillbaka för att läsa eller stänga o öppna brevet igen för att denna gången dra storleken till exakt den jag vill ha utan att minska igen. Dum kodning?

Ikonbytarbugg
När en kompis skulle visa hur jag mycket enkelt kunde byta ikonen med en annan bild så gick det inte, inte förens jag bytt systemspråk till Engelska. Också ganska märkligt. Några av de ikoner vi testat att byta bytte sig dock efter att vi loggat av och på. Kan det ha varit en seg fördröjning? Jag hade kanske inte förväntat mig det av en ny 1.5Ghz dator.

Jag byter genom att högerklicka på ikonen och väljer Get info. Sedan klickar jag på ikonen med min bild i minnet (urklipp) och trycker äpple+v.

Spel.
Efter att ha spelat några spel som Halo och Command and Conquer Generals så är det helt klart så att maskinen INTE är en spelmaskin. Jag kan ha fel, men det flyter inte speciellt bra ens med dåliga inställningar och efter diverse uppgraderingar. Jag får nog ta o ladda ner den där optimerade QuakeIII som skall finnas någonstans för att få upp flytet lite. Det t o m rycker o har sig när man roterar chackbordet i det medlagda spelet "Chess". Kan det vara dåliga grafikrutiner?

Jag kommer inom kort att redigera en hel del film och raw bilder och återkommer med mer om detta.

Slutsatts:
Jag var först mycket nöjd, och är överlag mycket nöjd. Men jag hade önskat mindre problem. Jag kommer förmodligen att installera om OSX en gång till för att se om jag gjort något dumt som jag inte varit medveten om.

Tack för mig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-16 22:52

Jag har en Powermac G4 dual 1.33 med 1gb ram & 128mb radeon 9800 gfx kort. För mig flyter Halo fint i höga gfx inställningar (kan rycka lite ibland) & c&c generals flyter kanon med inställningarna på max. Vad jag vet så stödjer ingen av dessa spel dubbla cpu:er så din burk är alltså snabbare än min, även om jag kanske har lite vassare gfx kort.

Det borde flyta på fint på din dator! Körde du med strömkabeln i eller på batteri? vet inte om powerbookarna går ned i mhz när de körs på batteri? någon annan kanske vet?

Ursprungligen av hugg:

Det borde flyta på fint på din dator! Körde du med strömkabeln i eller på batteri? vet inte om powerbookarna går ned i mhz när de körs på batteri? någon annan kanske vet?

Jo man kan oftast få bättre prestanda om man går in i strömspararinställningarna och ställa in för bästa prestanda.

Har märkt att inställningen på batteri kan spela roll.

T

  • Medlem
  • 2004-05-16 23:02

Väldigt bra resumé Rytterfalk. Kan inte säga annat än att jag instämmer med i princip allting. Några kommentarer dock.

USB problem

Se "Mountbugg" nedan.

Skärm

Förvisso kunde den vara bättre men den är nog en av de bästa på Apples bärbara. Det går inte att jämföra stationära platta skärmar med bärbara.

Filhantering

Förstår inte vad du menar.

Sömnbugg

Om du sätter datorn i vila måste du vänta en liten stund innan du väcker den igen. Den klarar inte av snabba växlingar mellan "väckt" och "sömn". Det är min erfarenhet. Hur lång den här stunden ska vara är svårt att säga men jag tror att det rör sig om max 30 sek.

Mountbugg?

Har du matat ut disken (med command-E) innnan du har försökt dra ut kortläsaren ur USB-porten? Det måste man göra.

Spel
... "Dåliga grafik rutiner."

Jag misstänker samma sak. När jag spelar nån DVD med lite action då händer det att konstiga linjer sveper över skärmen som liknar en spegelbild i vattnet som bryts av ytterst små vattenvågor. Bilden på TV:n är däremot i det närmaste perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 23:17

Jag har stött på problem med USB anslutningen. Jag har en SanDisk 6in1 kortläsare och det händer att mitt kort inte dyker upp på skrivbordet (mountas) när detta händer så vet jag inte vad jag skall göra och efter många försök till anslutning så verkar det bara vara att starta om.

Är det likadant på båda USB-portarna?
Har du något mer på USB?
Det är aldrig problem att lägga bort korten (witz ) med 'äpple+E'?
Hjälper inte att dra ur USB-sladden och sätta i den igen?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:25
Ursprungligen av Pär:

Jag har stött på problem med USB anslutningen. Jag har en SanDisk 6in1 kortläsare och det händer att mitt kort inte dyker upp på skrivbordet (mountas) när detta händer så vet jag inte vad jag skall göra och efter många försök till anslutning så verkar det bara vara att starta om.

Är det likadant på båda USB-portarna?
Har du något mer på USB?
Det är aldrig problem att lägga bort korten (witz ) med 'äpple+E'?
Hjälper inte att dra ur USB-sladden och sätta i den igen?

Har provat med diverse saker, som att byta USB port, (man är ju fd PC fanatiker..) och det där med äpple E vet jag inget om, är det att avmontera? Och att dra ut USB sladden, ta ut o in kortet etc etc etc funkar ej..

MEN jag har hittat en snabbare väg än att starta om och det är att logga ut o in igen. Yeah! lite snabbare om än ganska långsamt med tanke på att det boooorde funka. SanDisk är ju inte helt okända och jag har använt den i snart ett och ett halft år på mina PC's.

mmm Jag har idag gruva problem med mina två separata HD's.. Båda på USB2 (för kompabilitetens skull med PC maskiner) Den ena är MAC formaterad och den andra i NTFS. Båda syntes igår under "Disk utility" men idag så syns de inte ens där... Jag misstänker att mitt system fått sig en knäck på nått vis.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 22:04
Ursprungligen av Rytterfalk:

Har provat med diverse saker, som att byta USB port, (man är ju fd PC fanatiker..) och det där med äpple E vet jag inget om, är det att avmontera?
mmm Jag har idag gruva problem med mina två separata HD's.. Båda på USB2 (för kompabilitetens skull med PC maskiner) Den ena är MAC formaterad och den andra i NTFS. Båda syntes igår under "Disk utility" men idag så syns de inte ens där... Jag misstänker att mitt system fått sig en knäck på nått vis.

Tror du skall börja använda 'äpple+e' även om det är samma sak som att dra till "matautsymbolen" du får istället för papperskorg när du markerar en "mountad" enhet (eller klickar på "matautsymbolen" i "findervyfönstret") [Ursäkta alla fnuttar - men du förstår ]
Fast du har väl gjort så kan tro...
Det där med att "dra ur och sätta in" -kontakten är att .kext för USB uppdateras då… men det hjälpte inte
p.s.
Du vet om att du inte skall skriva från mac:en till NTFS-disken?
d.s.

Kanske "mountbuggen" beror på USB-läsaren/kabeln eller möjligtvis kortet. "Språkbuggen" beror antagligen på en kombination av att "num lock" tangenten kommits åt och att Svenska inte dragits högst upp i inställningarna "Internationellt" under systeminställningar.
"Sömnbuggen" beror antagligen på strömspararinställningar eller ett urladdat batteri.
Filhanteringen underlättas nog efterhand du kommer in i OSX systemet och om du utnyttjar "alias" effektivt så få du ju lättare att hitta filer och program.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:28

Tangentbordsbuggslösning?! Kankse...

Ursprungligen av Errol Garner:

Kanske "mountbuggen" beror på USB-läsaren/kabeln eller möjligtvis kortet. "Språkbuggen" beror antagligen på en kombination av att "num lock" tangenten kommits åt och att Svenska inte dragits högst upp i inställningarna "Internationellt" under systeminställningar.
"Sömnbuggen" beror antagligen på strömspararinställningar eller ett urladdat batteri.
Filhanteringen underlättas nog efterhand du kommer in i OSX systemet och om du utnyttjar "alias" effektivt så få du ju lättare att hitta filer och program.

Jag fick reda på att språkbuggen helt enkelt var någon snabbkombination för nummerpad. Alltså funkade tydligen inget utom räknetecken o siffror.. men jag lyckas inte återskapa problemet och det borde inte fått Safari att crasha.. Kan en sida som Yahoo mail på Kinesiska få Safari att crasha?

Jo, jag har dragit språket i systemet dit jag vill ha det. Jag har testa att ha allt på Engelska och allt på svenska.. mest för att testa.. Väldigt bra funktion för övrigt som jag saknat STORT på mina XP maskiner.. Speciellt som man har många internationella vänner som vill testa lite..

Även om jag inte fått samma problem som dig (problemfritt än så länge) så håller jag med på vissa punkter.

Angående superdriverns ljud vid inmatning så tycker jag det låter väldigt häftigt. kan inte riktigt förklara men jag gillar ljudet.

Skärmen
Gillar inte riktigt glappet som finns vid stängning men har förstått att det skall vara så för att tangenterna inte skall sätta sig mot skärmen. Hade hellre sett en annan lösning på det hela.

Ljud
Vid lite höga volymer vid filmtittande tycker jag mig höra lite missljud ibland. Vet inte riktigt hur högtalarna ser ut där inne men på min brors bärbara dell 8200 (tror jag det var) så har han högtalare från jbl och har i alla fall inte tänkt på något sådant då.

Tangentbord
Har ett irriterande problem, nämligen att nedåtpilen och vänster kringla låter när jag trycker på dem. Anledningen är att plåten/plasten under tangenten åker ner när jag trycker på tangenten. Eller om det är något lim som är löst för när jag håller inne tangenten en stund så försvinner problemet...en stund. Tips om hur man fixar detta mottages gärna.

  • Medlem
  • 2004-05-17 02:56
Ursprungligen av Ductic:

...

Tangentbord
Har ett irriterande problem, nämligen att nedåtpilen och vänster kringla låter när jag trycker på dem. Anledningen är att plåten/plasten under tangenten åker ner när jag trycker på tangenten. Eller om det är något lim som är löst för när jag håller inne tangenten en stund så försvinner problemet...en stund. Tips om hur man fixar detta mottages gärna.

Jag har faktiskt exakt likadant problem fast bara med piltangenterna (vänster, ner och höger). "Kringlan" är ok däremot.

Det är klart att systemet är installerat när man köper datorn, det kallas för OEM installation och görs av alla datortillverkare. (IMG fil som läggs på disken)

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Det är klart att systemet är installerat när man köper datorn, det kallas för OEM installation och görs av alla datortillverkare. (IMG fil som läggs på disken)

Inte på macar om inte Apple har börjat med det nyligen.

Ursprungligen av Errol Garner:

Inte på macar om inte Apple har börjat med det nyligen.

Jo precis på Macar, han frågar efter Återställnings-CD 1 för språkinställningar varpå han installerar svenska språkfiler, sedan är det klart, det är en full installation på HD som ligger redo, det är en OEM installation.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:39
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Jo precis på Macar, han frågar efter Återställnings-CD 1 för språkinställningar varpå han installerar svenska språkfiler, sedan är det klart, det är en full installation på HD som ligger redo, det är en OEM installation.

Den frågade efter skivan vid första uppstarten, dock utan att hitta vad den sökte och det jag kunde göra då var att ignorera och kom då in i ett system som inte var riktigt som det skulle. Men det löste ju sig.

Ursprungligen av Rytterfalk:

Den frågade efter skivan vid första uppstarten, dock utan att hitta vad den sökte och det jag kunde göra då var att ignorera och kom då in i ett system som inte var riktigt som det skulle. Men det löste ju sig.

Ja det verkar skumt, well nu har du iaf installerat om så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 02:14

Installationsproblemen i början:
Systemet ska inte vara installerat när du köper datorn. Om det är det har datorn använts.

Kortläsarstrulet:
Testa med en annan kortläsare, till exempel en för PC Card-platsen. Har själv haft problem med en 6 in 1-läsare (skadade bildfiler). Emellertid var den inte från SanDisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:33
Ursprungligen av Mondo:

Installationsproblemen i början:
Systemet ska inte vara installerat när du köper datorn. Om det är det har datorn använts.

Kortläsarstrulet:
Testa med en annan kortläsare, till exempel en för PC Card-platsen. Har själv haft problem med en 6 in 1-läsare (skadade bildfiler). Emellertid var den inte från SanDisk.

Bha.. Har jag fått en använd dator? Kanske förra ägaren inte tyckte om den.. hmmm.. Demoexemplar.. Som gammal försäljare så blir man lite skraj..

Hugga..

Jag har lagt ut många tusen extra för att få denna datorn och köpte min SanDisk för att det var just SanDisk och inget B märke .. det SKA ju funka.. mmm... Får se om problemet håller i sig eller om jag kanske kan hitta nått bra kommandotolkkommando.. (wow, vilket ord.. 21 bokstäver)

EDIT: Jo, sedan var det ju någon som tyckte att det skulle vara så.. Jag väntar med att vara rädd för en stund.

Senast redigerat 2004-05-17 21:44
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-17 10:05

Jag hade också problem med filhanteringen i början, men efter ett par månaders tillvänjning så är den faktiskt riktigt smidig. Med kolumnvyn och kortkommandon är det bara att hoppa med pilarna dit man ska. Nu föredrar jag faktiskt findern framför explorer.

  • Medlem
  • 2004-05-17 10:27

Så vitt jag vet är det en grundinstallation, och sedan stoppar man i skivorna och färdigställer den. Åtminstone så går det snabbare att installera första gången, än när man gör en ominstallation... men datorn ska mycket riktigt inte gå att köra utan att man först installerar och gör den personlig.

Ursprungligen av Rytterfalk:

Denna granskning är kritisk och jag är mycket ärlig i vad jag skriver. De problem jag stött på kan vara mitt fel. Jag försöker dock att skriva här vad jag gjort för att ni ska få en så hel bild som möjligt.

Bra och utförligt skrivet, en tråd att rekommendera för dom som funderar på en sån dator!

Ursprungligen av Rytterfalk:

USB problem
Jag har stött på problem med USB anslutningen. Jag har en SanDisk 6in1 kortläsare och det händer att mitt kort inte dyker upp på skrivbordet (mountas) när detta händer så vet jag inte vad jag skall göra och efter många försök till anslutning så verkar det bara vara att starta om. Och det tar en stund. Enoooormt irriterande då jag jobbar som fotograf och köpte datorn för detta ändamål. Jag har alltid avmountat enheten korrekt. (HJÄLP MIG NÅGON!) Jag antar att man kan lösa det via terminalen.

Jag har ingen lösning, men jag kan i alla fall bekräfta ditt problem. Min chef har en PB 15" av näst nyaste årgång och han har precis samma problem med USB-kortläsare. Helskumt.

(Jo, jag vet - jag sitter på en iBook G3 och jobbar hela dagarna och han sitter på en PB 15" för att kunna skriva lite mejl och surfa, men det är så världen fungerar... :rolleyes: )

Ursprungligen av Adrian B:

Bra och utförligt skrivet, en tråd att rekommendera för dom som funderar på en sån dator!

Jag har ingen lösning, men jag kan i alla fall bekräfta ditt problem. Min chef har en PB 15" av näst nyaste årgång och han har precis samma problem med USB-kortläsare. Helskumt.

(Jo, jag vet - jag sitter på en iBook G3 och jobbar hela dagarna och han sitter på en PB 15" för att kunna skriva lite mejl och surfa, men det är så världen fungerar... :rolleyes: )

Om kortläsaren är av typ USB2 så kan felet ligga där. USB 2 drivisarna i OS X är väl inte helt problemfria direkt. Ett antal trådar här och även på Apple support har man harvat igenom. Har märkt det både på användande av USB2 hårddisk och flashminne som kör USB2 på min PB12:a andra generation.

  • Medlem
  • 2004-05-17 12:44

Jag använder en LaCie kortläsare (USB 2.0 kompatibel). Inga problem. Jag misstänker att många glömmer mata ut disken innan de drar ut kortläsaren ur USB-porten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-05 10:29
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag använder en LaCie kortläsare (USB 2.0 kompatibel). Inga problem. Jag misstänker att många glömmer mata ut disken innan de drar ut kortläsaren ur USB-porten.

Samma här.
ska tillägga att jag sällan startar om datorn, bara de gånger något installationsprogram ber mig. Och jag fottar en hel del så sätter väll i CF kort i genomsnitt 4ggr/veckan och ibland upp till 20ggr om dagen.

Har inget glapp mellan skärmen och datorn... har en PB12" och skärmen sitter precis där den ska. dock så har jag en duk emellan skärmen och tangentbordet, kan ju vara därför. bra att ha med sig när man är ute och åker om man råkar få fingeravtryck på skärmen... vill ju inte råka repa den med en dålig trasa eller så.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:36
Ursprungligen av Adrian B:

Bra och utförligt skrivet, en tråd att rekommendera för dom som funderar på en sån dator!

- jag var lite skraj för att ni skulle hoppa på mig.. (ni, Mac ägare, jag är knappt i gemet än.. Men vänta ni bara!

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har ingen lösning, men jag kan i alla fall bekräfta ditt problem. Min chef har en PB 15" av näst nyaste årgång och han har precis samma problem med USB-kortläsare. Helskumt.

(Jo, jag vet - jag sitter på en iBook G3 och jobbar hela dagarna och han sitter på en PB 15" för att kunna skriva lite mejl och surfa, men det är så världen fungerar... :rolleyes: )

hehe.. trist! Bor du i Malmö så kan du ju komma hit o leka lite!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 14:58
Ursprungligen av Rytterfalk:

Trådlöst nätverk
Jag har installerat ett litet program som heter iStumbler och med hjälp av den så kan jag ofta koppla upp mig via andras trådlösa Internetanslutningar. Det är enormt kul och funkar mycket bra. Den ansluter sig också per automatik om man dyker in i en skola eller liknande som har trådlöst. (Man får frågan om man vill ansluta) Detta är dock inget som har med iStumbler att göra.

Vad gör iStumbler som OS X inte redan gör? Jag var över till en polare igår och hade min PB med mej - så fort jag öppnade locket så hittade den ett nät och kopplade upp sej på det... så vad är det för extra stuff iStumblern gör??

/jensa

iStumbler visar vilka trådlösa nätverk som finns i närheten och så kan du se lite extra info om varje. Se mer här http://www.istumbler.net/

Ursprungligen av Pelle Sten:

iStumbler visar vilka trådlösa nätverk som finns i närheten och så kan du se lite extra info om varje. Se mer här http://www.istumbler.net/

Vad gör iStumbler så bra? Jag har alltid kört macStumbler, och detta hittar även en del dolda nät. Vill man vara riktigt hardcore kan man ju testa kismac, som byter ut AP-drivisen och kan bruteforce:A nät...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 16:10

Tänkte bara tacka för recensionen... Är sånna här man vill läsa, människors personliga uppfattning om produkten och inte tekniska specifikationer. Det kan man ju läsa sig till ändå. Roligt att du tog dig tiden.

MVH Patrik Johansson

Bevaka tråden