Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook till Frankrike

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska till Nice i Frankrike om en vecka. Vad behövs det för typ av adapter för uppladdningen och var kan man köpa det?

  • Medlem
  • 2004-05-15 12:17

Jag var nere i Antibes för ett par några månader sedan och fransmännen har visst samma mängd volt som vi, förutom att de jordade kontakterna får sin jord via en pigg i mitten på uttaget (som lyckligtvis passar in). Vanliga s.k Europakontakter fungerar också bra, så du lär inte behöva någon speciell adapter.

Ursprungligen av XedoZ:

Jag var nere i Antibes för ett par några månader sedan och fransmännen har visst samma mängd volt som vi, förutom att de jordade kontakterna får sin jord via en pigg i mitten på uttaget (som lyckligtvis passar in). Vanliga s.k Europakontakter fungerar också bra, så du lär inte behöva någon speciell adapter.

Menar du att det är OK att köra samma som hemma - bara att plugga in iBooks svenska variant i franska "två hål i väggen"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-16 21:01
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Menar du att det är OK att köra samma som hemma - bara att plugga in iBooks svenska variant i franska "två hål i väggen"?

Japp. inga problem alls.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-15 12:32

Jag ställer samma fråga, men byter ut Frankrike mot Australien...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 13:12
Ursprungligen av Micke F:

Jag ställer samma fråga, men byter ut Frankrike mot Australien...

Australienadaptern finns i Apples World Travel Kit. Finns på macoteket.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-16 19:10

OK. Tror jag plockar upp en vanlig sladd som passar adaptern i någon lågprisaffär för elekronik.
/M

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 19:41

Liten "översikt"
< http://hammondmfg.com/linadpt.htm >

I Australien så rinner ju vattnet i toan dvs virveln tvärtom mot här.
Likadant är det med strömmen, där det kommer minus här kommer det plus där.
Så en worldturnaroundadapter kan va på sin plats , den gör om så minus blir plus och plus blir minus.
Sen är det bara att köra på.
Virveln får man dock stå ut med !:)
Fråga efter adaptern på Apple Store!

  • Medlem
  • 2004-05-17 01:20
Ursprungligen av sventa46:

I Australien så rinner ju vattnet i toan dvs virveln tvärtom mot här.
Likadant är det med strömmen, där det kommer minus här kommer det plus där.
Så en worldturnaroundadapter kan va på sin plats , den gör om så minus blir plus och plus blir minus.
Sen är det bara att köra på.
Virveln får man dock stå ut med !:)
Fråga efter adaptern på Apple Store!

Och när folk ser snett på en, så gör de det bakvänt.

Ursprungligen av sventa46:

I Australien så rinner ju vattnet i toan dvs virveln tvärtom mot här.

Jag avskyr att krossa folks illusioner, men en toalett är alldeles på tok för liten för att corioliseffekten ska vara mätbar. Med en vanlig toalett är det formen och spolvattenströmmens riktning som bestämmer, men bygger du världens största WC med ett par mils bredd fungerar det kanske bättre

http://en.wikipedia.org/wiki/Coriolis_effect

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 22:18

Ingen adapter behövs för Frankrike. Australien har väl samma system som Storbritannien, alltså en sån där bamsig kontakt?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 04:17

Kan instämma i kören och säga att det fungerar utmärkt. Jag använde själv min iBook i La France förra sommaren. Dock så passade den inte i ett schwitziskt uttag.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 08:59

jag åker till Italien på semester i år. Vad gäller där?

  • Medlem
  • 2004-05-17 14:06

Annars har Clas Ohlson en sådan där reseadapter som säkert är billigare än Apples dito.

Ursprungligen av XedoZ:

Annars har Clas Ohlson en sådan där reseadapter som säkert är billigare än Apples dito.

Jepp, 99 kronor för ojordad och 179 kronor för jordad är bra mycket billigare än Apples dito. Reser man till USA eller något annat land med annan spänning/frekvens gör man dessutom bäst i att kolla att apparaterna man tänkt koppla in klarar andra spänningar än 230 V / 50 Hz. Men har man en bärbar Mac behöver man inte oroa sig, de nätaggregaten klarar både 230 och 110 V.

1
Bevaka tråden