Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP nybörjarfråga

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 00:22

Är väldigt ny på PHP så jag borde väl hitta det här i dokumentationen, men det gör jag inte.
Hur gör jag enklast för att läsa parametrar från föregående .php dokument?

Säg att jag skickar en url som denna "getdocument.php?subject=nisse".

Hur hämtar jag då ut variabeln "subject" på snyggast sätt?

du hämtar variabeln med $_GET['subject'],
exempelvis <? echo $_GET['subject']; ?> för att skicka vidare innehållet till webbläsaren.

/M

Eller så använder man sig av $_REQUEST, så blir man oberoende av huruvida variabeln är satt via GET, POST eller cookies.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-16 13:38

Jag skulle göra det såhär, för att få det lite renare om man vill använda variabeln på flera ställen:

<?php
$subject = $_GET['subject'];

echo $subject;
?>

Ursprungligen av nillon:

Jag skulle göra det såhär, för att få det lite renare om man vill använda variabeln på flera ställen:

<?php
$subject = $_GET['subject'];

echo $subject;
?>

Det fungerar väl lika bra med bara $subject. Om php är inställt så, då förs de över till en variabel direkt. Det servrar jag använder fungerar det på. Varför gå omvägen via $_GET eller $_REQUEST.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 19:11
Ursprungligen av Klas Hult:

Det fungerar väl lika bra med bara $subject. Om php är inställt så, då förs de över till en variabel direkt. Det servrar jag använder fungerar det på. Varför gå omvägen via $_GET eller $_REQUEST.

Att använda globala variabler som $subject fungerar bara om PHP har konfigurerats med direktivet register_globals satt till "On". Numera rekommenderas att man låter register_globals vara avslagen och istället accessar dessa argument med superglobalerna $_GET, $_POST, $_REQUEST, $_COOKIE, $_SESSION. Dels är det bra ur ren dokumenteringssynpunkt eftersom det blir rätt solklart varifrån en variabel kommer, men det hindrar också en del tabbar om man t.ex. inte initierat alla sina variabler på ett schysst sätt. Därmed inte sagt att ett php-script blir säkrare bara för att man satt register_globals till "Off" - men man får åtminstone lite hjälp på traven.

Och själklart ska man alltid se till att all data som kommer in till ett script utifrån kontrolleras/filtrereras ordentligt innan det används.

~peter

1
Bevaka tråden