Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En helt ny värld.......

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 13:33

Jag har upptäckt en helt ny värld..... jag har blivit med mac (läs windows användare sedan 94). Så äntligen dök den upp, Emac 1.25 med superdrive och 1 Gb minne. Känns bra. Men jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på ....

1. Finns det någon anledning att ladda ner Acrobat reader ? (den inbyggda verkar funka fint)
2. Har någon testat / köpt missing sync ? fungerar det bra emot Avantgo ?
3. Har någon tips på MUST HAVE apps, Tweak tools eller små roliga spel , brännar program Etc.

Jooo nått mer kan jag inte komma på just nu.... I have Seeen the light ....

Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 13:45

Obs, mycket personliga åsikter följer...

Acrobat är totalt onödigt, gör ingenting som inte macen fixar utan den.
Missing sync är otestat av mig, hittade MalSync på versiontracker.com som syncar avantgo gratis och fint.
must haves = Launchbar/quicksilver (gör så att man hittar allt man behöver på sin dator under två sekunder ca)
manumeters (lite rolig information i menyn t.ex ledigt minne, processoraktivitet m.m.)
Proteus (den bästa multi-IM klienten jag testat...)
Mplayer + VLC (spelar upp alla filmer man lyckas gräva upp från nätet... varenda en)
Mellel (otroligt snygg ersättare av MSWord)
Gimp (gratis ersättare av photoshop.. riktigt kraftfullt)
Onyx (har du problem med ngt i datorn så kan oftast Onyx fixa det... gratis)
Toast (det enda cd-brännar program man behöver, fixar även lite roliga saker man kan göra med .image filer )
Trash it! (kan nog ta bort vilken problem-fil man än vil ha bort... mycket användbar vid speciella situationer)

... det var det jag kunde komma på just nu. Alla programmen finns att läsa om/ladda ner på versiontracker.com.
Trevlig resa och välkommen in i mac-världen!

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Obs, mycket personliga åsikter följer...

Acrobat är totalt onödigt, gör ingenting som inte macen fixar utan den.

Med Acrobat Reader kan man läsa PDF filer i helskärmsläge, det kan man inte med förhandsvisning.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Mplayer + VLC (spelar upp alla filmer man lyckas gräva upp från nätet... varenda en)

Dom spelar inte Windows Media filer äldre än v4, nätet kryllar av dom.

  • Medlem
  • 2004-05-15 23:01
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Med Acrobat Reader kan man läsa PDF filer i helskärmsläge, det kan man inte med förhandsvisning.

...och bara det är en anledning till att dumpa Acrobat.

Jag önskar att det fanns något sätt att få Acrobat (och alla andra Adobe-program) att låta bli att öppna dokument i fönster som är lika stora som skärmen...

Ursprungligen av wlao:

...och bara det är en anledning till att dumpa Acrobat.

Jag önskar att det fanns något sätt att få Acrobat (och alla andra Adobe-program) att låta bli att öppna dokument i fönster som är lika stora som skärmen...

Huh? Du är inte tvingad att öppna de i helskärmsläge

Ursprungligen av wlao:

...och bara det är en anledning till att dumpa Acrobat.

Jag önskar att det fanns något sätt att få Acrobat (och alla andra Adobe-program) att låta bli att öppna dokument i fönster som är lika stora som skärmen...

Snälla, svara inte om du inte förstår vad jag menar, dokument som täcker skärmen och helskärmsläge är två olika saker...herregud.

Helskärmsläge är ett måste om man ska läsa PDF filer som är flera hundra sidor långt, förhandsvisning är en lättviktare i sammanhanget, en leksak.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 00:56
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Helskärmsläge är ett måste om man ska läsa PDF filer som är flera hundra sidor långt

Flera hundra sidor? på skärmen? Inte bra… Inte bra alls…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 01:09

Helskärmsläge funkar i nya förhandsvisning som kom med Panther. Och dessutom renderar Reader mycket sämre.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Helskärmsläge funkar i nya förhandsvisning som kom med Panther. Och dessutom renderar Reader mycket sämre.

10.3.3 inte 10.3 Panther

  • Medlem
  • 2004-05-16 02:47
Ursprungligen av Axel von Matern:

Helskärmsläge funkar i nya förhandsvisning som kom med Panther. Och dessutom renderar Reader mycket sämre.

Så här kan vi säkert hålla på rätt länge , men renderar "bättre"? Menar du snabbare? Bättre är den definitivt inte.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 07:32
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Med Acrobat Reader kan man läsa PDF filer i helskärmsläge, det kan man inte med förhandsvisning.
Dom spelar inte Windows Media filer äldre än v4, nätet kryllar av dom.

du, jag är inte en peze-nisse och om de kryllar så kryllar de v'ldigt dåligt då jag aldrig stött på ngn windoze media tjafs som mplayer inte klarat av... och jag tenderar att ladda ner meningslöst många obskyra filer hela tiden.

1. Den medföljande PDF-läsaren duger helt klart för dokument med text och bild, men funkar t ex inte med dokument som innehåller formulär. Adobe Reader (som de av någon underlig anledning Acrobat Reader heter i och med version 6) behövs m a o när PDFerna börjar bli lite mer avancerade.

2. LaunchBar och Butler är två program som jag skulle vilja rekommendera. LaunchBar (som just kommit i beta för version 4) är ett snabbt och smidigt sätt att öppna filer/program/bokmärken/adresser m m. Butler är ett program för att skapa snabbkommandon och menyer av med oräkneliga funktioner. De båda innehåller mängder av funktioner som jag inte tagit upp. Mitt tips är att testa dem båda!

Bara för att jag såg att Protues togs upp nedan vill jag pusha för Adium X som jag föredrar framför de övriga varianter på marknaden. Just nu släpps det nya versioner en gång i veckan (bra eller dåligt beroende hur man ser på saken). Det är även gratis och open source.

TigerLaunch
MailTicker
DiscSpace
Onyx
getTunes
WireTap
XFactor
PrintWindow
Romeo
UnrarX
Menu Calendar
Mactracker
Handbrake
dcgui
BlueNotes
Audio Recorder
MacTheRipper
Carbon Copy Cloner
Hämtas på www.macupdate.com

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-15 14:19

Välkommen in i macens värld! Jag är övertygad om att du kommer att rådigga din nya eMac!!
Jag är ju också nybliven mac ägare och måste säga att den nya macen har gett mig mer dator glädje på bara någon månad en vad wintel gjort under 10 års tid, jag kan tyvärr inte ge dig några direkta tips angående program, men de jag använder mest är nog iTunes, garageband och VLC.
Som sagt, lycka till med din nya skönhet och en en gång, Välkommen!!

  • Medlem
  • 2004-05-15 17:26

Adobe Reader läser en hel del PDF:er bättre. För allmänt bruk (inte professionellt grafiskt) duger dock Förhandsvisning utmärkt.

Kolla i Forumet "Filarkivet" här på 99mac för tips om småprogram. Det finns extremt mycket, både bra och dåligt. Antalet program till Mac har verkligen exploderat.

-Jag heter stfm, och jag är Macolist.

Ursprungligen av GlowBox:

3. Har någon tips på MUST HAVE apps, Tweak tools eller små roliga spel , brännar program Etc.

Must have brännarapp är självklart Toast 6 Titanium "industristandarden" för CD/DVD-bränning på Mac, väl spenderade pengar, se till att registrera dig på Roxios hemsida så kan du ladda ner senaste versionen, 6.05

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 07:47

Kom igen nu. Om ni ska bråka kan ni väl öppna en separat tråd eller göra det privat. Tror nog att både nya switchers och vi andra klarar oss utan det här.

1
Bevaka tråden