Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borta från Google...

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 15:09

Min hemsida www.discjockey.nu har jag reggat på Google .
I meta-taggarna har jag lagt in diverse sökord som jag vill att den ska hittas på.

Efter att jag reggat sidan kommer den upp någon dag, sen försvinner den igen när jag söker.

Jag söker t.ex. på orden, uppsala och discjockey, då bör den svara...
Och när den finns med komma upp bland de 10 första (den brukar alltså göra det)

Någon som har något tips på hur jag ska göra för att den inte ska försvinna från Google.

1. Ta bort framesetet. Det är aldrig bra då man skall indexera en sida.

2. Ha rätt tagar som visar att sidan är en HTML sida. http://validator.w3.org kan hjälpa dig.

3. Ha alt taggar med text.

4. Låt andra sidor länka din och se till de registreras med på google.

5. Ha mer text på sidan som beskriver.

Det finns 100 andra tips. Fast de här fem första kan vara en start.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 15:43

Google vill gärna lista viktiga sidor, och viktiga sidor är sidor som länkas från andra sidor, och om dom andra sidorna är viktiga enligt Google blir din sida ännu viktigare.

Det är svårt att styra Google, tack och lov.

Ursprungligen av Linus:

Det är svårt att styra Google, tack och lov.

Allt går!

Bara man är envis och uthållig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-11 17:26

Gjorde en liten "SE optimization in a nutshell" för ett tag sedan som kanske kan vara till lite hjälp:
http://awr.vendel.info/search_engine_optimization.html

Att komma först hos Google är inte lätt, vilket vissa marknadschefer tror. Som Pizzabudet säger, det är viktigt att ange rätt metataggar och skippa ramverk. Annars är det bara att jobba på och hoppas att klättringen sker.

Jag tycker det är extra roligt när något företag som jobbar med sökordspositionering ringer till mig och försöker sälja sina tjänster.

Då svarar jag; sök på ordet belysning på Google.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-11 19:20
Ursprungligen av Christian Åhs:

Att komma först hos Google är inte lätt, vilket vissa marknadschefer tror. Som Pizzabudet säger, det är viktigt att ange rätt metataggar och skippa ramverk. Annars är det bara att jobba på och hoppas att klättringen sker.

Jag tycker det är extra roligt när något företag som jobbar med sökordspositionering ringer till mig och försöker sälja sina tjänster.

Då svarar jag; sök på ordet belysning på Google.

Det spelar absolut ingen som helst roll för SE-rankingen om man använder frameset eller inte. Inte det bittersta. Problemet med frames är att när en användare hittar t.ex. en sida (via en sökmotor) som egentligen ska sitta i en av ramarna, så kan den öppnas separat, dvs utanför framesetet - vilket inte är så lyckat alla ggr. Men det finns scripter som ordnar detta smärtfritt: om nån klickar en länk som leder till en individuell sida, så tvingas hela framsetet att laddas "runt" sidan, så att den hamnar i rätt omgivning.

Sökmotorerna är i princip likgiltiga för meta-taggar.

Senast redigerat 2004-05-11 19:48
Ursprungligen av Danne V:

Det spelar absolut ingen som helst roll för SE-rankingen om man använder frameset eller inte. Inte det bittersta.

Nu vet ju ingen riktigt exakt google fungerar, men om vi antar att den inte gör någon skillnad om en sida sitter i ett frameset eller inte (dvs den "räknar" varje sida för sig), så kan det ju är rätt stor betydelse för en ranking, beroende på hur mycket av sitt relevanta innehåll som man har i olika frames...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-11 20:55
Ursprungligen av johan dansk:

Nu vet ju ingen riktigt exakt google fungerar, men om vi antar att den inte gör någon skillnad om en sida sitter i ett frameset eller inte (dvs den "räknar" varje sida för sig), så kan det ju är rätt stor betydelse för en ranking, beroende på hur mycket av sitt relevanta innehåll som man har i olika frames...

Nä, ingen "vet med 100%-ig säkerhet" hur en SE fungerar. Men eftersom speciellt Google utsätts för tester och jämförelser tusentals ggr/dag av folk vars enda jobb är att klura ut deras logaritmer och sök-kriterier, så är man så nära 100% man kan komma.

Bl.a.a så "vet" man att det är fullkomligt likgiltigt för en SE om en sida ska presenteras i ett frameset eller inte, bl.a. av det enkla skälet att det inte finns någon anledning för dom att prioritera den ena varianten före den andra.

Hur fok sedan disponerar innehållet är ju en helt annat sak och har inget som helst med sökmotorns värderingar om frameset eller ej att göra. Men jag förstår vad du är ute efter (även om det är ganska långsökt) och kan hålla med dig om det.

Ursprungligen av Danne V:

Det spelar absolut ingen som helst roll för SE-rankingen om man använder frameset eller inte. Inte det bittersta. Problemet med frames är att när en användare hittar t.ex. en sida (via en sökmotor) som egentligen ska sitta i en av ramarna, så kan den öppnas separat, dvs utanför framesetet - vilket inte är så lyckat alla ggr. Men det finns scripter som ordnar detta smärtfritt: om nån klickar en länk som leder till en individuell sida, så tvingas hela framsetet att laddas "runt" sidan, så att den hamnar i rätt omgivning.

Sökmotorerna är i princip likgiltiga för meta-taggar.

Efter att ha lekt med första platsplaceringar i flera år med både google och andra sökmotorer så kan jag direkt dra slutsatsen att frames spelar in. Sidor med samma innehåll med med frames respektive utan påvisar att det är skillnader, första åren trodde jag det var slumpen, men nu är jag övertygad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-11 22:43
Ursprungligen av pizzabudet:

Efter att ha lekt med första platsplaceringar i flera år med både google och andra sökmotorer så kan jag direkt dra slutsatsen att frames spelar in. Sidor med samma innehåll med med frames respektive utan påvisar att det är skillnader, första åren trodde jag det var slumpen, men nu är jag övertygad.

Nej. Du får självklart ha din egen uppfattning. Men en sökmotor ser ingen som helst skillnad på sidor som ingår i ett frameset eller "individuella" sidor, för det finns ingen som helst skillnad i koden. Motorn kan helt enkelt inte se nån skillnad.
Din erfarenhet beror på något annat. Det finns ju miljoner andra faktorer som spelar in.

EDIT: Ett troligt skäl till att du märkt skillnad är i så fall om du gjort som Johan Dansk antyder: att du ändrat innehållet. Om du t.ex. har en sida i ett frameset med "normalt" innehåll, dvs lite text och bilder, och i en vanlig sida (som alltså INTE ingår i ett frameset) har samma, men dessutom länkar/menyer med relevanta ord, lite logotyper och adresser och jox (som också är relevanta), så kommer givetvis den senare sidan att rankas bättre. Men det har alltså inget med sökmotorns ranking-kriterier att göra, utan att sidorna inte är lika.

Har du två IDENTISKA sidor, en i ett frameset och en annan "fristående", så gör sökmotorn ingen som helst skillnad på dom.

Senast redigerat 2004-05-11 22:54
Ursprungligen av Danne V:

Nej. Du får självklart ha din egen uppfattning. Men en sökmotor ser ingen som helst skillnad på sidor som ingår i ett frameset eller "individuella" sidor, för det finns ingen som helst skillnad i koden. Motorn kan helt enkelt inte se nån skillnad.
Din erfarenhet beror på något annat. Det finns ju miljoner andra faktorer som spelar in.

EDIT: Ett troligt skäl till att du märkt skillnad är i så fall om du gjort som Johan Dansk antyder: att du ändrat innehållet. Om du t.ex. har en sida i ett frameset med "normalt" innehåll, dvs lite text och bilder, och i en vanlig sida (som alltså INTE ingår i ett frameset) har samma, men dessutom länkar/menyer med relevanta ord, lite logotyper och adresser och jox (som också är relevanta), så kommer givetvis den senare sidan att rankas bättre. Men det har alltså inget med sökmotorns ranking-kriterier att göra, utan att sidorna inte är lika.

Har du två IDENTISKA sidor, en i ett frameset och en annan "fristående", så gör sökmotorn ingen som helst skillnad på dom.

tror du testat för lite. Hade sökmotor indexering som arbetsområde på min tidigare arbetsplats. Algoritmen påstås se om det finns frames i koden på hållaren och sen prioritera ner den. Alla studier jag sett påvisar sambandet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-12 13:26
Ursprungligen av pizzabudet:

tror du testat för lite. Hade sökmotor indexering som arbetsområde på min tidigare arbetsplats. Algoritmen påstås se om det finns frames i koden på hållaren och sen prioritera ner den. Alla studier jag sett påvisar sambandet.

Det finns ingen som helst kod eller indikation som särskiljer en sida som ingår i ett frameset från en sida som inte ingår i ett frameset. Alltså kan ingen sökmotor se skillnaden. Det är helt enkelt omöjligt, oavsett vilka studier du sett.

Faktiskt.

Så dä så...

Ursprungligen av Danne V:

Det finns ingen som helst kod eller indikation som särskiljer en sida som ingår i ett frameset från en sida som inte ingår i ett frameset. Alltså kan ingen sökmotor se skillnaden. Det är helt enkelt omöjligt, oavsett vilka studier du sett.

Faktiskt.

Så dä så...

om nu googles webspider indexerar en hel site och ser att sida1.html, sida2.html och sida3.html refereras ifrån tex index.html med en <frame> tag, finns då inte möjligheten att google har gjort den tillräckligt smart för att inse att just dom sidorna ingår i ett frameset?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-12 13:48
Ursprungligen av johan dansk:

om nu googles webspider indexerar en hel site och ser att sida1.html, sida2.html och sida3.html refereras ifrån tex index.html med en <frame> tag, finns då inte möjligheten att google har gjort den tillräckligt smart för att inse att just dom sidorna ingår i ett frameset?

Jovisst! Om dom gav sig fan på det, så skulle dom naturligtvis förr eller senare hitta en formel som skulle bygga på att spidern följer ett rad länkar och memorerar hur sajten är byggd, osv. Under förutsättning att länkar är i tydlig html och inte i t.ex. javascript eller i flash-filer, för då skiter det sig ändå.

Man skulle alltså sätta av resurser (datakraft och personal) från sin huvudsakliga syssla för att utveckla och köra nåt så fånigt och meningslöst som att försöka skilja sidor i frames från sidor utan frames.

Det skulle alltså säkert funka. Men varför? Vad skulle kunna vara Googles incitament?

Ursprungligen av Danne V:

Man skulle alltså sätta av resurser (datakraft och personal) från sin huvudsakliga syssla för att utveckla och köra nåt så fånigt och meningslöst som att försöka skilja sidor i frames från sidor utan frames.

Det skulle alltså säkert funka. Men varför? Vad skulle kunna vara Googles incitament?

Öhm, för att det är det som google jobbar med!? Om dom tycker att det skulle innebära en bättre indexerings algoritm att kunna urskilja sådanna saker varför skulle dom då inte göra det?

...underskatta inte deras kompetens.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-12 14:10
Ursprungligen av johan dansk:

Öhm, för att det är det som google jobbar med!? Om dom tycker att det skulle innebära en bättre indexerings algoritm att kunna urskilja sådanna saker varför skulle dom då inte göra det?

...underskatta inte deras kompetens.

Nej, deras självklara jobb är uteslutande att kunna presentera de bästa sökresultaten, alldeles oavsett om sajterna har sina loggor och menyer i separata frames eller inte.

Jag tror nog att du spelar "djävulens advokat" och krystar fram konstiga argument för att skoja litegrann - skämtare där.

Ursprungligen av Danne V:

Jovisst! Om dom gav sig fan på det, så skulle dom naturligtvis förr eller senare hitta en formel som skulle bygga på att spidern följer ett rad länkar och memorerar hur sajten är byggd, osv. Under förutsättning att länkar är i tydlig html och inte i t.ex. javascript eller i flash-filer, för då skiter det sig ändå.

Man skulle alltså sätta av resurser (datakraft och personal) från sin huvudsakliga syssla för att utveckla och köra nåt så fånigt och meningslöst som att försöka skilja sidor i frames från sidor utan frames.

Det skulle alltså säkert funka. Men varför? Vad skulle kunna vara Googles incitament?

Vad kategorisk du är. Det är inte svårt för google att konstatera att en sida finns med i ett frameset. Dom har ju en webspindel! Så fort google upptäcker att en sida finns med i ett frameset kunde google spara den informationen. Dom skulle kunna ranka sidan lägre om dom så önskade, men det har jag ingen aning om dom gör eller inte. Jag hävdar att det inte krävs massa personal att göra detta. Det krävs inte heller någon *ytterligare* datorkraft att tala om.

Det tänkta incitamentet för att ogilla framesetsidor är uppenbart, och det har du varit inne på tidigare. Som sökmotoranvändare vill man få upp hela fungerande sidor. Man vill inte få upp sidor som man inte kan navigera på (för att inte hela setet är med).

Ännu mera om google och frames: http://answers.google.com/answers/threadview?id=100744

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 11:30
Ursprungligen av ace4711:

Vad kategorisk du är. Det är inte svårt för google att konstatera att en sida finns med i ett frameset. Dom har ju en webspindel! Så fort google upptäcker att en sida finns med i ett frameset kunde google spara den informationen. Dom skulle kunna ranka sidan lägre om dom så önskade, men det har jag ingen aning om dom gör eller inte. Jag hävdar att det inte krävs massa personal att göra detta. Det krävs inte heller någon *ytterligare* datorkraft att tala om.

Det tänkta incitamentet för att ogilla framesetsidor är uppenbart, och det har du varit inne på tidigare. Som sökmotoranvändare vill man få upp hela fungerande sidor. Man vill inte få upp sidor som man inte kan navigera på (för att inte hela setet är med).

Ännu mera om google och frames: http://answers.google.com/answers/threadview?id=100744

Lessen att du tycker jag är "kategorisk". Jag försöker bara vara så tydlig som möjligt.

Jovisst kan Google (eller vilken annan sökmotor som helst) börja särbehandla sidor i framesets om dom har lust. Hur mycket resurser det skulle kräva, vet ju ingen av oss. Men att det skulle kräva extra resurser verkar vi vara överens om. Men jag tror inte det är så enkelt som man kan tro, eftersom alla sajter med frames inte nödvändigtvis har alla sidorna på egen server, och dom behöver inte heller vara statiska (dvs ren html) utan kan mycket väl vara dynamiska. Ibland rentav en kombination av båda. Då kan det faktiskt bli ett ganska omfattande detektiv-jobb för Googlebotarna.

Om jag t.ex. har en sida i ett frameset med en länk till en dynamisk sida på en server i Japan, så ska alltså Google:

1. Memorera att jag har utgående länk till den Japanska sidan
2. Memorera att länken går från en sida i ett frameset genom att följa länkningen "bakåt" ända till den kommer till frame-taggen i själva framesetet. Den resan kan vara hur lång som helst och innefatta hundratals led.
3. Memorera att det saknas ett "target"-attribut i länken som gör att den Japanska sidan kan öppnas utanför framesetet - alltså kommer sidan att öpnnas inuti framesetet.
4. Om det hade funnits ett "target"-attribut i länken, så hade den Japanska sidan klassats som "stand-alone".

osv....

Det kanske bara tar några gubbar per år och ett par hundra extra Gb av deras databaser, vad vet jag. Men eftersom det i slutänden ger dig sämre sökresultat, så tror jag inte (=understatement) att dom ens funderar på det.

Det är klart som sjutton att man som användare helst vill ha fungerande sidor. Men om jag vill ha information om enbenta, Gotländska smörknivstillverkare så väljer jag personligen hellre en icke-fungerande med bra info, än en fungerande med inte-alls-så-bra-info. Idealet är givetvis att få en fungerande sida med bra info, och det är alltså webdesignerns jobb att se till att det blir så. Detta är ett av skälen till att man inte ska köra med framesets om man inte vet vad man pysslar med.

Länken du gav var bra, och killen (eller tjejen) som svarar stöder exakt vad jag säger: En sida i ett frameset kan få sämre ranking endast för att den som gjort sajten inte riktigt vet vad han/hon pysslat med. Man har tagit bort dom yttre förutsättningarna som ska ge sidan den ranking den faktiskt förtjänar. Google gör bara som designern instruerat. Dom säger inte "Aha! Den jäkeln sitter i ett frameset! Ha! Då petar vi ner den från åttonde till sjuttifjärde plats. "

Din algoritm för att hitta sidor i ett frameset är inte så smart. Jag hävdar att google skulle kunna göra på ett annat (smartare sätt).

Att en sida är del i ett set kan man inte avgör på själva sidan i fråga. Man avgör det när man, på en annan sida, hittar att den är del i ett set. Hänger du med? Jag hävdar ett det tekniskt är mycket enkelt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 12:34
Ursprungligen av ace4711:

Din algoritm för att hitta sidor i ett frameset är inte så smart. Jag hävdar att google skulle kunna göra på ett annat (smartare sätt).

Att en sida är del i ett set kan man inte avgör på själva sidan i fråga. Man avgör det när man, på en annan sida, hittar att den är del i ett set. Hänger du med? Jag hävdar ett det tekniskt är mycket enkelt.

Jag är övertygad om att Google skulle kunna hitta på nåt avsevärt fiffigare. Om dom hade lust. Men det hör egentligen inte hit. Det är ju två helt andra frågor det handlar om:

1. Frågan är ju inte om dom kan, utan varför dom skulle ranka en sida i ett frameset sämre.

2. Att sidorna i sig själva på nåt mystiskt sätt skulle ge besked om dom ingår i ett frameset eller inte. Tack och lov är vi överens om att det inte går. Då är vi följaktligen också överens om att det är yttre faktorer som gör eventuell skillnad.

Tekniskt tror jag inte heller att det är komplicerat, vilket jag inte tycker att mitt "förslag" var. Jag bara pekade på faktorer som dom faktiskt måste ta hänsyn till för att veta om en sida är stand-alone eller inramad.

I normala fall tror jag inte heller det skulle vara särskilt svårt eller resurskrävande. Men säg att jag har en frame med en sida som har en länk till sidan 2, som i sin tur har en länk till sidan 3, som har länk till sidan 4 osv fram till sidan 45 och slutligen den Japanska sidan. När en robot indexerar den Japanska sidan kan den alltså inte se om den ingår i ett frameset eller inte (det var vi överens om, eller hur?).

För att få reda på det måste roboten följa länken till min sida 45 och bakåt ända tills han kommer till frame-taggen i framesetet. Annars vet han ju inte om den Japanska sidan är ensam eller inramad. Men eftersom varje länk kan ha (eller helt sakna) target-attribut, så måse han också kolla vart sidorna egentligen öppnas. Saknas attributet, så öppnas sidan i en frame. Men attributet kan också vara t.ex. "_self", "_parent", "_top" eller namnet på ett av mina frames och kan alltså öppnas utanför framesetet, alldeles för sig själv. Roboten måste alltså först följa länkarna tillbaka till framesetet, kolla namnen på mina frames, memorera dom, sen kila tillbaka ruskigt snabbt och kolla eventuellt attribut till varje länk.

Puh...

Men som sagt, frågan är inte hur, utan varför, och att det är designern själv som ställer till det.
Så det här blev lite off-topic.

Senast redigerat 2004-05-15 12:51

1. Frågan är ju inte om dom kan, utan varför dom skulle ranka en sida i ett frameset sämre.

Frågan om google kan. Anledning att jag tog upp det var att du skrev tidigare:
Motorn kan helt enkelt inte se nån skillnad.
Nu verkar vi överens om att den kan det.

Frågan om google själva vill.
Du skrev själv tidigare:
Problemet med frames är att när en användare hittar t.ex. en sida (via en sökmotor) som egentligen ska sitta i en av ramarna, så kan den öppnas separat, dvs utanför framesetet - vilket inte är så lyckat alla ggr.

Och jag håller med dig. Om det finns två likvärdiga sidor i googles index. Den ena sidan vet google är del i en frame. Den andra sidan antar google är stand alone. Jag som användare skulle vilja få den fristående sidan högre upp, för risken är mindre att sidan skulle kännas trasig. Återigen. Jag vet inte om google verkligen fungerar på detta sätt, men jag ser det logiska om dom gjorde det.

I normala fall tror jag inte heller det skulle vara särskilt svårt eller resurskrävande. Men säg att jag har en frame med en sida som har en länk till sidan 2, som i sin tur har en länk till sidan 3, som har länk till sidan 4 osv fram till sidan 45 och slutligen den Japanska sidan. När en robot indexerar den Japanska sidan kan den alltså inte se om den ingår i ett frameset eller inte (det var vi överens om, eller hur?).

Varför kan inte google bara hantera det normala fallet, då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 13:35
Ursprungligen av ace4711:

1. Frågan är ju inte om dom kan, utan varför dom skulle ranka en sida i ett frameset sämre.

Frågan om google kan. Anledning att jag tog upp det var att du skrev tidigare:
Motorn kan helt enkelt inte se nån skillnad.
Nu verkar vi överens om att den kan det.

Frågan om google själva vill.
Du skrev själv tidigare:
Problemet med frames är att när en användare hittar t.ex. en sida (via en sökmotor) som egentligen ska sitta i en av ramarna, så kan den öppnas separat, dvs utanför framesetet - vilket inte är så lyckat alla ggr.

Och jag håller med dig. Om det finns två likvärdiga sidor i googles index. Den ena sidan vet google är del i en frame. Den andra sidan antar google är stand alone. Jag som användare skulle vilja få den fristående sidan högre upp, för risken är mindre att sidan skulle kännas trasig. Återigen. Jag vet inte om google verkligen fungerar på detta sätt, men jag ser det logiska om dom gjorde det.

I normala fall tror jag inte heller det skulle vara särskilt svårt eller resurskrävande. Men säg att jag har en frame med en sida som har en länk till sidan 2, som i sin tur har en länk till sidan 3, som har länk till sidan 4 osv fram till sidan 45 och slutligen den Japanska sidan. När en robot indexerar den Japanska sidan kan den alltså inte se om den ingår i ett frameset eller inte (det var vi överens om, eller hur?).

Varför kan inte google bara hantera det normala fallet, då?

Nej...du har tydligen inte läst så noga vad jag skrivit. Jag har sagt att sökmotorn inte kan se skillnad på själva sidorna, eftersom en sida i frameset kan se exakt likadan ut som en stand-alone sida. Inget annat.

Varför Google inte bara hantera det normala fallet? Eh...jag beskrev bara vilka problem jag gissar att dom måste vara beredda att klara av om dom skulle komma på nåt så enfaldigt som att ranka ramade sidor sämre. En ren hypotes från min sida alltså, och jag förstår ärligt talat inte vad du menar.

Kan det vara att du menar att dom skulle krångla till saker ännu mer genom att sätta nån slags gräns för vad som är ramade sidor (och alltså skulla rankas sämre) och vanliga sidor? Så Nisse som har fem länkar till en ramad sida blir bestraffad, medan Pelle som har sex länkar får bättre placering? Nä...

Förresten struntar jag i vilket, eftersom hela resonemanget är gallimatias. Eller nån slags IT-variant på såna där vandrings-sägner som han af Klintberg skriver böcker om...

Danne

Hela rankingsystemet är ju godtycke, tumregler och kvalificerade gissningar. Nisse får bättre träff hos google om han har 6 länkar till sin sida än Pelle som bara har 5. Om google på ett enkelt sätt kan bedöma att en sida är inkapslad så finner jag det inte orimligt att google skulle väga den egenskapen negativt mot en sida som google inte kan bevis är inramad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 14:30
Ursprungligen av ace4711:

Om google på ett enkelt sätt kan bedöma att en sida är inkapslad så finner jag det inte orimligt att google skulle väga den egenskapen negativt mot en sida som google inte kan bevis är inramad.

..vilket leder oss tillbaka till frågan som ingen kan svara på: Varför skulle dom göra det?

Ursprungligen av Danne V:

..vilket leder oss tillbaka till frågan som ingen kan svara på: Varför skulle dom göra det?

För tredje gången.

En inramad sida är inte (med säkerhet) en fristående entitet. Den kanske ger en dålig surfupplevelse för att användaren inte kan navigera på sidan, t ex.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 15:35
Ursprungligen av ace4711:

För tredje gången.

En inramad sida är inte (med säkerhet) en fristående entitet. Den kanske ger en dålig surfupplevelse för att användaren inte kan navigera på sidan, t ex.

Så eftersom man inte "med säkerhet" kan avgöra om en sida är en fristående "entitet", så tycker du att Google ska gissa, och när dom gissat att en sida ingår i ett frameset, så ska den bestraffas?

Sen ska Googles robotar och algoritmer avgöra vad du som användare anser vara en bra eller dålig "surfupplevelse". Man ska således gömma den mest relevanta sidan med den bästa informationen för att du istället ska få en sämre sida och glädjas åt att kunna navigera vidare till sidor som inte nödvändigtvis har ett skvatt med dina sökord att göra. "Surfupplevelsen" ska alltså vara viktigare än informationen du söker?

Intressanta idéer. Kanske nåt för Kinnevikskoncernen som ju sällan brytt sig om "substans" i sina medier. Du får väl ringa henne, Kristina eller vad hon heter.

Danne

Ursprungligen av Danne V:

Så eftersom man inte "med säkerhet" kan avgöra om en sida är en fristående "entitet", så tycker du att Google ska gissa, och när dom gissat att en sida ingår i ett frameset, så ska den bestraffas?

Sen ska Googles robotar och algoritmer avgöra vad du som användare anser vara en bra eller dålig "surfupplevelse". Man ska således gömma den mest relevanta sidan med den bästa informationen för att du istället ska få en sämre sida och glädjas åt att kunna navigera vidare till sidor som inte nödvändigtvis har ett skvatt med dina sökord att göra. "Surfupplevelsen" ska alltså vara viktigare än informationen du söker?

Intressanta idéer. Kanske nåt för Kinnevikskoncernen som ju sällan brytt sig om "substans" i sina medier. Du får väl ringa henne, Kristina eller vad hon heter.

Danne

Jag hoppas att vi kan enas om att hela googles existens bygger på gissningar om hur mycket "värd" en websida är för en läsare?

Ditt exempel att jämför en inbäddad sida med "bästa information" med en "sämre sida" som är fristående är korkat. Googles pagerankingsystem bygger på massor av värderingar. Jag hävdar att det finns en logik bakom en principen att räkna minus för inbäddade sidor (om den finns). Allt annat lika, och den ena sidan är del i ett set, så tar jag självklart den kompletta sidan istället.

Man måste bedöma googles enskilda rankingregler efter principen om dom gör mer nytta än skada. Man kan inte säga att om det någon gång blir fel så är tumregeln helt fel. En tyngre boxare slår oftast en lättare boxare. Trots att du kan hitta massa fall då en lättare boxare vinner så håller tumregeln.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-15 19:15
Ursprungligen av ace4711:

Jag hoppas att vi kan enas om att hela googles existens bygger på gissningar om hur mycket "värd" en websida är för en läsare?

Ditt exempel att jämför en inbäddad sida med "bästa information" med en "sämre sida" som är fristående är korkat. Googles pagerankingsystem bygger på massor av värderingar. Jag hävdar att det finns en logik bakom en principen att räkna minus för inbäddade sidor (om den finns). Allt annat lika, och den ena sidan är del i ett set, så tar jag självklart den kompletta sidan istället.

Man måste bedöma googles enskilda rankingregler efter principen om dom gör mer nytta än skada. Man kan inte säga att om det någon gång blir fel så är tumregeln helt fel. En tyngre boxare slår oftast en lättare boxare. Trots att du kan hitta massa fall då en lättare boxare vinner så håller tumregeln.

Visst, visst.
Jag ger mig och går med på allt du säger. Till och med det där om "nytta än skada" och "boxarna", fast jag inte fattar ett smack.

Danne
<som fullkomligt utmattad ska knäppa upp en pilsner istället...>

Ursprungligen av Christian Å:

Då svarar jag; sök på ordet belysning på Google.

Kan man gissa att du jobbar på fagerhult eller? (Var ju tvungen att prova att söka på google )

Bevaka tråden