Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gräva i en iMac Globe

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 1Ghz 17" iMac vars garanti löper ut nu i juni. Efter det tänkte jag uppgradera den. Det som står överst på listan är byte av 256Mb minnet internt till större minne.
Kan man slänga in ett 1Gb-minne där?
(Alltså den minnesplatsen som är lite mer svårtillgänglig än den vanliga...)

Nr 2 är byte av hårddisk/DVD-brännare. Vill ha en större hårddisk samt en regionsfri, snabbare DVD-brännare.
Vilken sort ska man slänga i?
Finns det mac-vänliga 8x-DVDbrännare i svart?
Är det jätteklurigt att byta dem?

Ta dig en titt i denna tråd: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44164&highlight=Imac

Du behöver inte vänta på att garantin skall gå ut för att uppgradera minnet. Pioneer har en svart DVD-brännare som för övrigt är samma som Apples Superdrive. Pioneer DVR-107. 8X DVD+/-R/RW 4,7GB, bulk.Svart 1099:- hos www.itpower.se Järntorget GBG. Dom har även supertysta Seagate hårddiskar till rätt pris!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 18:31

Det yttre minneskortet är ett PC-133 SO-DIMM med 144 stift, det inre, otillgängligare, är ett PC-133 DIMM med 168 stift. Jag skulle nöja mig med 2 x 512 MB. Välj minnen som är godkända för Mac.

Hårddisk funkar med vad som helst. Jag rekommederar en Hitachi Deskstar med 8 MB cache. Billiga och bra.

När det gäller SuperDrive kan du som nämts ovan ta en Pioneer DVR-107.

Var försiktig när du skruvar i datorn. Google efter servicehandboken och följ den noga.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 19:26

Viktigast av allt: applicera ny kylpasta innan du skruvar ihop den. Annars kan det lukta bränt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 19:36

Rätt. Och skrapa bort den gamla kylpastan noga först, innan du klämmer dit ny! Skruvarna som håller fast den inre luckan ska också vara riktigt ordentligt åtdragna.

Skrapa inte kylpastan, det är bättre att knalla ner till apoteket och köpa lite isopropylalkohol som rengörning. Då får du en jämnare yta och en effektivare kylning. Ps: Nej, det går inte lika bra med vanlig sprit.

Tack för tipsen. Service-manualen har jag fått tag på, och det ser inte så fruktansvärt svårt ut. Får ta tag i detta under semstern.

Men värmemässigt, en säg 250Gb hårddisk; utvecklar den mycket mer värme än originaldisken? Tänkte på fläkten, så den inte snurrar på högvarv efter byte....

Efter uppgradering blir det bärbart för både mig och sambon, och iMacen får mest agera mediaserver, därav den önskade hårddiskstorleken...

1
Bevaka tråden