Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

powerbook och de kommande tvålagersbrännarna?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 20:39

Blir mitt första inlägg här på 99mac... Har suttigt och läst debatterna några veckor nu, så ni slipper alla noob-frågor m.m. Ligger hur som helst i funderingar kring att switcha till en powerbook nu under sommaren. Har redan hittat svar på de flesta frågor, men funderar på hur det blir med de kommade två-lagersbrännarna? Blir det möjligt att installera en sådan i efterhand, för isf. kan man ju lika gärna skaffa combo-driven. De två tusen man spar där lär ju behövas till det kommande bytet...

Någon som vet något om byten av enheter m.m.? För visst var det väl så att man kunde byta upp sig till superdriven redan på förra (RevB?) iBookarna. Och i så fall borde det väl även vara möjligt till de kommande dual-layerbrännarna?

MVH Patrik Johansson

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 22:12

Superdrive har inte funnits till Ibook försen de modeller som introducerades för några veckor sedan.

Tja, det ingen som riktigt vet hur det ligger till med den saken. Men Toast skall stödja "två-lagersbrännarna" i sin nästa uppdatering, så då borde det bara att vänta innan en lämplig brännare dyker upp på marknaden. Vem vet... Och ja, man kan byta ut sin combo mot en DVD-brännare (superdrive) i en PowerBook om man är lite händig.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 08:21

Det kan väl dröja innan 2-lagerbrännarna kommer i low-profile stuk som passar i en PB, eller finns det redan? För vanliga DVD-brännare så dröjde det väl rätt länge innan low-profile-mekanismer introducerades men det kanske går snabbare nuförtiden?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 15:49

Läste annars i någon datortidning att Sonys kommande dual usb2-brännare skulle kosta ca. 2500 när den kommer... Är ju en möjlighet det med, främst med tankte på att Apple vill ha två papp mer för supern än combon. Tur det är nån månad kvar till beställning, så jag hinner fundera ut en lösning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 16:02

Men att byta combo till DVD-R är väl ingen billig historia?

Ursprungligen av Oloff:

Men att byta combo till DVD-R är väl ingen billig historia?

Jag tror att han menade att ansluta en extern brännare via USB 2, och det låter ju som en bra mycket vettigare strategi. Hur mycket det kommer att kosta att installera en slimline-tvålagersbrännare (när de väl kommer, lär som vanligt ta evigheter) i en Powerbook törs jag inte ens tänka på

  • Oregistrerad
  • 2004-05-16 12:04

Samuel K: jo, var precis så jag menade... Kan ju bara bränna grejjerna hemma och inte "ute i fält" (som det så fint heter ;D) men tror jag överlever med det. Vore ju schyst med dubbla lagringsutrymmen ändå.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 21:25

Eller helt enkelt en fet disk...typ 160gb

1
Bevaka tråden