Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min powerbook 15 1.5 är igång! en fråga!

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:16

Hej alla!

Nu sitter jag med min fina nya powerbook 1.5Ghz och lär mig systemet (som en del vet så är jag PC anhängare innan idag..)

Jag har ett problem och det gäller exposé .. Hur gör jag för att använda F9, F10 ? När jag trycker in dessa så kommer det upp en fil dimmad icon som förmodligen har något med airport eller liknande att göra (en av "fn" funktionerna för dessa tangenter) Jag får alltså ingen effect.. Dock funkar F11 (skjuta ut alla förnster)..

Snälla hjälp mig..

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:21

Jag hade samma problem. Kolla:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=43345&highlight=expose+F9

Jag har dock flyttat F9 och F10 till F11 och F12 och använder inte visa skrivbordet-effekten alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:22
Ursprungligen av Rytterfalk:

Hej alla!

Nu sitter jag med min fina nya powerbook 1.5Ghz och lär mig systemet (som en del vet så är jag PC anhängare innan idag..)

Jag har ett problem och det gäller exposé .. Hur gör jag för att använda F9, F10 ? När jag trycker in dessa så kommer det upp en fil dimmad icon som förmodligen har något med airport eller liknande att göra (en av "fn" funktionerna för dessa tangenter) Jag får alltså ingen effect.. Dock funkar F11 (skjuta ut alla förnster)..

Snälla hjälp mig..

F9 och f10 är redan upptagna för att reglera styrkan på bakgrundsbelysning av tangentbordet. Jag vet inte om det går taa bort men det är rätt fiffigt. Men du kan ju lätt programmera musen att göra det F9 och f10 gjorde med expose. du kan också skapa andra knappkommandon för olika funktioner i exposé.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:35

Man måste trycka in Fn för att använda F1-F12.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:40
Ursprungligen av henrrrik:

Man måste trycka in Fn för att använda F1-F12.

TACK! Nu funkar det!'

Härligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 16:40
Ursprungligen av henrrrik:

Man måste trycka in Fn för att använda F1-F12.

Det går även att byta beteende genom att kryssa i "Use F1 F12 for custom actions" i System preferences/Keyboard så att Fn + F1-F12 gäller snabbfunktionerna och F1-F12 funktionstangenterna istället för tvärtom.

På min Tibook ligger iofs ljus/ljud på F1-F5 så Exposé påverkas inte. Har Apple ändrat placering på de nya PBna? Verkar ju inte så smart eftersom det automatiskt krockar med default-tangenterna för Exposé, eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 18:33

En fråga till.. nybörjare som man är..

Jag har installerat lite program.. MSN messanger, vls player o nått till och de hamnar på skrivbordet i en vit ikon .. ser ut som deras programfolder.. Hur tar jag bort dem däriftån utan att avinstallera och utan att bara skapa alias?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2004-05-12 19:38

"den vita ikonen"

Den "vita ikonen" är en mountad disk. Du ska flytta de därifrån till Applikations-mappen genom dra-å-släpp. Tryck sedan på den vita ikonen och kringla (tangenten med äpplet på) + E. Eller högerklicka och eject.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-12 19:38

Tips är att istället konfigurera aktiva hörn i systemkonfigurationen.
t.ex när jag för muspekaren till det nedre högra hörnet visas alla fönster, i det övre så göms alla fönster.
Mycket smidigt faktiskt.

  • Medlem
  • 2004-05-12 19:46

"den vita ikonen"

Programmen skall egentligen aldrig ligga i en mountad disk hela tiden. De ska flyttas från disken till valfri plats på HD och disken ska matas ut.
Du kan också mata ut disken genom att dra den till papperskorgen. Observera hur "papperskorgen" ser ut när du drar disken till den.

... och du ... det är ingen fara, ... du kan inte slänga "Macintosh HD i papperskorgen. Försök få du se.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 20:24
Ursprungligen av 3OPAH:

Programmen skall egentligen aldrig ligga i en mountad disk hela tiden. De ska flyttas från disken till valfri plats på HD och disken ska matas ut.
Du kan också mata ut disken genom att dra den till papperskorgen. Observera hur "papperskorgen" ser ut när du drar disken till den.

... och du ... det är ingen fara, ... du kan inte slänga "Macintosh HD i papperskorgen. Försök få du se.

Men när jag drar och släpper i programmappen så skapas endast ett alias! Hur flyttar jag den?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 20:27

ljudnivån...

Ursprungligen av Rytterfalk:

Men när jag drar och släpper i programmappen så skapas endast ett alias! Hur flyttar jag den?

hmm.. datorn låter hela tiden, den surrar och ett svagt lite knastrande ljud hörs. Är detta normalt? Jag trodde den iallafall någongång skulle bli helt tyst.. Jag ska stänga av den en stund för att se om det är att den är varm, men ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 20:31
Ursprungligen av Rytterfalk:

hmm.. datorn låter hela tiden, den surrar och ett svagt lite knastrande ljud hörs. Är detta normalt?

Det sitter väl en hårddisk i den?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 15:25
Ursprungligen av Earth:

Det sitter väl en hårddisk i den?

det var bara att den jobbat mycket hårt med dvd filmer och en massa installationer osv.. så efter att den kallnat o fläkten tystnat så är den mycket tyst!

Nu har äntligen bytt mina 2x 256 mot 2x 512.. mmm.. fin fint! (var ju tvungen att gå till Kjell & Company för att köpa skruvmejslar!

  • Medlem
  • 2004-05-12 21:39
Ursprungligen av Rytterfalk:

hmm.. datorn låter hela tiden, den surrar och ett svagt lite knastrande ljud hörs. Är detta normalt? Jag trodde den iallafall någongång skulle bli helt tyst.. Jag ska stänga av den en stund för att se om det är att den är varm, men ..

Alla bärbara hörs lite grann. Det är HDn som snurrar. Ett lätt sus i bakgrunden är helt normalt. "Knaster" hörs när hårddiskarmar rör sig, alltså när HDn antigen läser eller skriver. "Knaster" ska inte höras hela tiden och ju mer RAM minne du har desto mindre kommer det att höras eftersom datorn slipper skapa virtuellt ram-minne på hårddisken när du öppnar många program eller tunga applikationer.

Jag har lyckats få igång fläkten på min dessutom. (Har likadan som du, kolla under min avatar). Det är den tystaste fläkten jag någonsin har hört.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 21:40
Ursprungligen av Rytterfalk:

hmm.. datorn låter hela tiden, den surrar och ett svagt lite knastrande ljud hörs. Är detta normalt? Jag trodde den iallafall någongång skulle bli helt tyst.. Jag ska stänga av den en stund för att se om det är att den är varm, men ..

Det låter inte rätt. Min är knäpptyst mest hela tiden och då menar jag knäpptyst.

EDIT: Ändrar mig. Stängde av radion och då hörs det ett litet surr men det är väldigt, väldigt lågt.

  • Medlem
  • 2004-05-12 21:43
Ursprungligen av romanenko:

Det låter inte rätt. Min är knäpptyst mest hela tiden och då menar jag knäpptyst.

PB G4? ... Vad har du för HD på din?

  • Medlem
  • 2004-05-12 21:32
Ursprungligen av Rytterfalk:

Men när jag drar och släpper i programmappen så skapas endast ett alias! Hur flyttar jag den?

Jag kanske skrev lite otydligt innan men det är som Earth säger. Du drar programmen från "den vita ikonen" till din HD, ... inte den vita ikonen för då skapas det ett alias.
Sen är det bara å skicka "den vita ikonen" till papperskorgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 20:31

Du drar alltså mappen från den mountade disken på skrivbordet till programmappen. Då kopieras den över... Sen "ejectar" du den monterade disken genom att dra den till papperskorgen eller genom att klicka på ejectikonen i ett finderfönster.

Ingen idé att jag bekräftar vad de andra har skrivit Var bara tvungen att säga att jag än idag fascineras av maskinen. Bara en sådan sak som låsmekanismen, fräckt!

Konstig knapp den där som är till vänster om pilarna förresten. Skall det vara hård radbrytning? Och vad finns det mer för funktion på alt-knappen? Kan inte se vad bilden föreställer men är det den som aktiveras vid shift-alt + tangent?

edit: så såg jag att det fanns en till sida, doh

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 16:18

[QUOTE="Ductic"]Ingen idé att jag bekräftar vad de andra har skrivit Var bara tvungen att säga att jag än idag fascineras av maskinen. Bara en sådan sak som låsmekanismen, fräckt!
[QUOTE]

Den knappen använder en hel del program för smarta små saker, t.ex. i safari så skickar du iväg "form" data, t.ex. den jag skriver i nu. I ICQ skickar du meddelanden utan att behöva tabba till send knappen. etc.

  • Medlem
  • 2004-05-13 16:35

Knappen!?

Är jag helt tappad bakom flötet? Vilken knapp pratar ni om?

Ursprungligen av 3OPAH:

Är jag helt tappad bakom flötet? Vilken knapp pratar ni om?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 21:44

Om du vill kopiera "den vita ikonen" till t ex Hårddisken så högerklicka (ctrl+musklick) välj kopiera, öpnna Hårddisken och högerrklicka, välj klistra in objekt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 21:52

lite off-topic: trevligt att de nya RevC-PB har börjat levereras Skulle gärna se lite korta recensioner från de nya ägarna
Blir den fortfarande varm på undersidan? Fortfarande problem med döda pixlar, eller skiljer sig skärmarna åt från RevB modellerna? Hur pass pigg är den i OSX, några fördröjningar i menyer eller liknande? Ja, helt enkelt lite spontana kommentarer så här efter ett par dagars användande...

  • Medlem
  • 2004-05-12 22:28

partik_j

Det kommer.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 23:45

Apple schabblade bort min leverans av PB 15" så jag har fått beställa en ny med leverans först i början av juni. Jag var INTE glad. För att markera detta beställde jag dessutom en iBook 12" som jag kommer att få drygt en vecka tidigare. Den kommer senare min fästmö att få så att jag får ha min dator i fred.

Vän av ordning undrar också varför Apple inte kan ha 128 MB grafik och snabbare hårddisk som standard på de kraftigare varianterna. Enligt vad jag har hört beställer så gott som alla som köper direkt från Apple dessa options, med förlängd leveranstid som resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 01:18

Tittade snabbt på en kunds exemplar idag. Han ville ha den regionsfri men när jag tittade upp det med Region-info eller vad den heter så stod det att den redan var regionsfri. What's up with that? Någon som vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 08:00
Ursprungligen av acke:

Tittade snabbt på en kunds exemplar idag. Han ville ha den regionsfri men när jag tittade upp det med Region-info eller vad den heter så stod det att den redan var regionsfri. What's up with that? Någon som vet?

Låter skumt... enligt de som kan sånt här så är Superdriven i de nya PBna lika låst som den förra gamla Superdrivar. Ingen patch verkar finnas ännu.

http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=25234

Senast redigerat 2004-05-13 08:12
  • Medlem
  • 2004-05-13 09:26

Hur exakt kollar man om den är låst?

Bevaka tråden