Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur gör man?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 09:31

hej hej. Tänkte bara höra efter. Hur gör man, rent praktiskt för att starta egen firma? Någon som har en liten FAQ eller dyl? Vad kostar det, var får man blanketter ifrån, vart skickar man dem, etc, etc.. Jag funderar på att starta egen firma. Mest för att det blir ett naturligare och enklare sätt att ta betalt av kunder(jag frilansar lite med grafisk formgivning).. Nu blir det oftast svart, eller ingen betalning alls, vilket inte är så kul kanske.. Jag tänker alltså inte överleva på företaget, och vill därför inte lägga ut för mycket pengar på det.
Så?

tack tack..

eftersom du (verkar) vara själv är det nästan löjligt enkelt att starta enskild firma, kolla på prv.se efter blanketter...

som enskild företagare är det du som står för allt (konstigt nog ), men kanske det bästa är att du slippar ganska mycket strul med skatten, du deklarera helt enkelt allt på dig själv...

det kostar 800 nånting för enskilt företag om jag inte minns fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 10:45

ok. Är det alltså samma sak att starta eget företag och att registrera ett varumärke, eller är det bara så att blanketterna finns på samma ställe? Kan man göra så, att tv åstycken registrerar samma logga/varumärke/namn, fast med ett lokalt tillägg(jag läste det i en annan tråd) om vi två godkänner den andres ansökan? Vi är nämligen två, som tänkte använda en logga till vissa gemensamma projekt?.. tack tack..

Rent administrativt är det bara två saker du behöver göra
- Registrera dig på patent-och registreringsverket
(företagsnamn och ev logga, tänk på att den ska ha sådana skillnader i sina ev färgnyanser att den kan återges i svartvitt också)
- Anmäla hos din lokala skattemyndighet att du vill ha F-skatt. Då anger du också om du vill månadsinbetala moms och skatt (vanligast om man räknar med hög omsättning), eller årsinbetala (vanligast om man inte kommer att ha så hög omsättning) Där måste du också ange din förväntade inkomst under första förvärvsåret. Ta inte till för högt, för det är den summan din preliminära skatt kommer att beräknas på:-)

Men det kan vara en god idé att ta kontakt med en revisor INNAN du kör igång också, du kan få en massa tips om kontoföring, investeringsstrategi och avskrivningstakt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med varumärke, men det är ju normalt sett nåt helt annat än firmalogga.

Två olika firmor kan ha samma namn, om den först registrerade godkänner den senare, men hur det är med loggan vet jag inte.

  • Medlem
  • 2003-07-28 14:03

Det enda som behövs är att ansöka om en F-skatt sedel hos skatteverket. Smartast är att ansöka om kombinerad F och A-skatt såkallad FA-skattsedel.

Sedan är det bara att rull igång. Vill man kan man registrera sitt varumärkesnamn etc hos PRV. Men det viktiga är alltså att anmäla sig hos skatteverket.

PS. Att ansöka om FA-skattsedel kostar ingenting.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-08-12 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
...Där måste du också ange din förväntade inkomst under första förvärvsåret. Ta inte till för högt, för det är den summan din preliminära skatt kommer att beräknas på:-)

(Sorry att jag klippte duktigt när jag citerar men det blev så långt annars)

Jag tror att jag också står i en sån här fas i livet då jag borde prova på men inte har vågat än.
Har jag nåt att förlora på det? Måste jag tjäna minst en viss summa per år för att få ha det igång?
Är det mycket pappersarbete utöver deklarationen?
Hur lång tid brukar det ta hos RSV innan allt är igång och rullar?
Vad är förresten en FA-skattsedel som nån skrev och vad har jag för nytta av den (F-skattesedeln vet jag att jag behöver).

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Tesa
[B]
>Har jag nåt att förlora på det?
Otroligt svår fråga, men... egentligen inte!:-). Om du inte investerar alltför mycket i maskinpark, lokaler osv, så har du ju inga gigantiska utgifter. Dessutom kan du ev få en del starthjälp från din kommuns näringslivskontor.

>Måste jag tjäna minst en viss summa per år för att få ha det igång?
Nej. Du kan t o m låta företaget ligga i träda och bara vara "vanlig löntagare", dvs anställd på ett annat företag. För några år sedan kunde firmor med väldigt låg omsättning klassas som "hobbyföretag", men det sker inte numera. Många har ju första tiden kvar en fast anställning, och det kan förstås vara en bra metod för att undersöka om ens affärsidé är bärkraftig.

>Är det mycket pappersarbete utöver deklarationen?
Inte speciellt. Du måste ha stenkoll på utgifter och inkomster naturligtvis, och spara alla kvitton ut och in. Det är oerhört kollossalt fruktansvärt lämpligt dock, att ta stöd av en revisor de första åren. Det skapar insikt i procedurerna, och du får hjälp att upprätta en kontering som passar din verksamhet. När du väl har den mallen, kan du göra allt själv.

>Hur lång tid brukar det ta hos RSV innan allt är igång och rullar?
Du kan påbörja din firmaverksamhet innan du fått tillbaka papperen från RSV, men måste i så fall visa dina kunder din registreringsansökan. Registreringen är ju en rent formell administrativ åtgärd, (om du inte har ett märkligt förflutet:-) och det brukar ta 6 - 8 veckor innan handlingarna kommer.

F-skatt har du som företagare, A-skatt som anställd. Om du både har egen firma och är anställd, så ska du ha FA-skattesedel.

Kolla gärna lite på Företagarnas Riksförenings websidor, som har mängder av bra upplysningar om egen firmaverksamhet.
http://www.fr.se/
och
ALMI Företagspartner
http://www.almi.se/

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-08-13 18:13


Tack så mycket!

I första hand är syftet för "företaget" att jag ska kunna behålla kontakter jag skaffat mig och precis som 404error, låta bli att svartjobba och faktiskt kunna ta jobb där de kräver att jag har F-skatt, kanske försörja en och annan snygg mac i framtiden men leva kommer jag göra på min vanliga lön där jag är anställd så några direkta utgifter utöver utrustning lär det ju inte bli.
Sen vill jag väl egentligen se om det fungerar, om jag håller måttet.

/T

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-11 19:12
Ursprungligen av Tesa:


Tack så mycket!

I första hand är syftet för "företaget" att jag ska kunna behålla kontakter jag skaffat mig och precis som 404error, låta bli att svartjobba och faktiskt kunna ta jobb där de kräver att jag har F-skatt, kanske försörja en och annan snygg mac i framtiden men leva kommer jag göra på min vanliga lön där jag är anställd så några direkta utgifter utöver utrustning lär det ju inte bli.
Sen vill jag väl egentligen se om det fungerar, om jag håller måttet.

/T

Exakt precis där jag är just i detta nu!

Hur gick det för dig??

/M

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-12 14:33
Ursprungligen av Micke F:

Exakt precis där jag är just i detta nu!

Hur gick det för dig??

/M

Usch...det sket sig! Jag bytte fast jobb och hamnade på ett tryckeri...och riskerar konkurrera med mig själv hur jag än bär mig känns det som så jag har faktiskt inte påbörjat något än...men jag är fortfarande grymt sugen!!

Kan man dra igång sk hobbyverksamhet ifall man åtminstone ska försöka hålla kvar kontakter och skala ned drömmarna tills tiden är mogen? Hur funkar betalning och annat?

www.startaeget.org är ett bra tips som kanske inte nämnts här?!

// Danne

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-12 18:34

Lämnade in min ansökan om FA-skatt idag. Har ett jobb som helt ligger utanför den verksamhet jag startar.
Kanske kommer dock "jobbet" att vilja beställa produkter, men det får jag väl kolla upp med Skatteverket hur det kan göras - handlar ju inte om någon regelbunden försäljning...

Holy thread revival!

Finns det någon här som vet vilken utgående moms som gäller när man ska sälja en musiksnutt till ett företag? Konst och kultur är väl 6%?

Det är nog 25% som allting annat. Du säljer en tjänst eller en vara, du tar inte inträde till en utställning där man kan lyssna till den, en konsert där den uppförs eller en tryckt bok med noterna i eller en CD-skiva.

Skatteverket har en momsbroshyr och en broshyr som heter "Moms inom kulturområdet" förutom dessa två broshyrer har de en sökmotor.

Aha! Du, tack.

Någon gång måste man ta sina första stapplande steg...

1
Bevaka tråden