Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa gratis från sommarstugan i sommar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett telefonförval som tillåter mig ringa avgiftsfritt på kvällar/helger (eurobell). Tänke även flytta föräldrarnas förval på sommarstugan över sommaren för att surfa gratis efter 18:00 där ute, där ingen ADSL finns.

Pratade med Eurobell och det visar sig att dom har koll på modempools-nummer, vilka inte inkluderas fria sverige samtal. Alltså är en viss TYP av nummer spärrade.

Skulle man inte kunna slänga upp en server hemma i huset (som är ADSL-uppkopplad) som man ringer upp från stugan? Hur löser jag detta? Vilka program måste installeras på burken?

Det vore häftig och se om tanken håller i pratiken!

God Nyhet: Det går.
Dålig Nyhet: jag har ingen aning hur

Appropå sommarstuga, har man inte en sån för att komma ifrån datorer?

Ursprungligen av Andersson:

Appropå sommarstuga, har man inte en sån för att komma ifrån datorer?

Öh?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 14:30

iJohannnes,

Du har möjligen inte en Apple AirPort Extreme basstation hemma??

Isåfall kan du ringa in till den, för att sedan komma ut på ditt bredband...

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

iJohannnes,

Du har möjligen inte en Apple AirPort Extreme basstation hemma??

Isåfall kan du ringa in till den, för att sedan komma ut på ditt bredband...

- Torkel

Lägg av!

J_vlar vad sleeze! Nej, har ingen... inte än...

Klarar alla modeller det? Kan jag köpa en äldre modeller av airport?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 15:20

iJohannes,

Om du inte vill/kan satsa på en AirPort Extreme basstation kan du ju alltid sätta upp en äldre Mac med 9.2.2 och där använda dig av den inbyggda fjärranslutningsservern.

Men,

Hur mycket kommer du egentligen att surfa från sommarstugan??

Via modem!!??

Kostnaden att ha en Mac igång under semestern, stående hemma, för att kunna ringa in till kommer säkerligen att kosta mer i elkostnad än att ringa direkt till en operatörs modempool.

Bara en tanke...

-Torkel

>> Torkel

Den reflektion är nog riktig - det blir inte mer än e-posthämtande och småsurfande. Inga blytunga teleräkningar med andra ord. Jag ser det mer som en tankenöt och gillar att pula och få ut mer av mina Mac:ar, snarare än att räkna korvören. Som sagt är den faktiskt vinningen inte stor och, nej, jag vill nog inte behöva ha en dator igång hela sommaren.

Frågan är alltså om det finns andra routrar än Apple's dyra Airport Extreme som klarar skivan?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 17:45

Det du funderar på är RAS, Remote Access Service, heter iaf så till windows.
Då kan du göra så du kommer åt saker på ditt nätverk hemma, t.ex din bredbandsuppkoppling, du kan även använda call-back, dvs att du ringer hem, kopplar från, och din dator hemma ringer upp dig, så slipper du flytta gratis abbonemanget på sommaren...

Smart!

Vilka program? Jag är 100% mac:are.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 11:57
1
Bevaka tråden