Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portable Playstation konkurrerar ut iPod?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sony lanserade just PSP - Portable Playstation på E3 mässan i Los Angeles. Detta är en lika stor revolution som spelkonsolen Playstation menar Sony.

PSP är en handburen enhet som är packad med finesser - den kan spela upp både musik och filmer, har inbyggt WiFi/Airport och kan spela nätverksspel trådlöst i upp till 10 timmar innan den behöver laddas om.

Har iPod fått en övermäktig konkurrent?

PSP har en Widescreen 16x9 bildskärm som är 4.3 tum stor, stereohögtalare och levereras med 32MB inbyggt samt en memorystick port. Spel och filmer levereras på en ny typ av inkapslade DVD-skivor kallade UMD:s som är låsta för olika regioner (Sony är dessutom ett av världens största skiv och musikförlag). PSP har USB2 anslutning, infraröd överföring samt 11Mbit Wifi/Airport som gör att spelare kan tävla mot varandra i trådlösa nät.

Vikten är cirka 260 gram - cirka 100 gram mer än en iPod.

Vid lanseringen kommer spel som Grand Turismo, Tony Hawk, Need for Speed Underground, Tiger Woods Golf, NFL Street och NBA Street finnas tillgängliga - utvecklingen för PSP är enkel eftersom maskinen är anpassad för Open GL enligt Sonys utvecklare.

Sonys digitala musikservice kommer vara anpassad för PSP för att köpa och ladda ner musik trådlöst rätt ner i enheten.

Alla fakta om PSP och nya UMD formatet:

PSP comes in a black color, with a 16:9 widescreen TFT LCD centered in a sleek ergonomic design with a high-quality finish that fits comfortably in the hands. The dimensions are 170mm x 74mm x 23mm with a weight of 260g. PSP features a high-quality TFT LCD that displays full color (16.77 million colors) on a 480 x 272 pixel high-resolution screen. It also comes complete with the basic functions of a portable player such as built-in stereo speakers, exterior headphone connector, brightness control and sound mode selection. Keys and controls inherit the same operability of PlayStation and PlayStation 2, familiar to fans all over the world.

PSP also comes equipped with diverse input/output connectors such as USB 2.0, and 802.11b (Wi-Fi) wireless LAN, providing connectivity to various devices in the home and to the wireless network outside. The world of gaming is further enhanced by enabling users to enjoy online gaming, or by connecting multiple PSPs to each other, directly via the wireless network. In addition, software and data can be downloaded through a USB or wireless network onto Memory Stick PRO Duo. All of these features can be enjoyed on one single system.

PSP adopts a small but high-capacity optical medium UMD(TM) (Universal Media Disc), enabling game software, rich with full-motion video and other forms of digital entertainment content, to be stored. The newly developed UMD, the next-generation compact storage media, is only 60mm in diameter but can store up to 1.8GB of digital data. A broad range of digital entertainment content such as music video clips, movies and sports programs can be provided on UMD. To protect this entertainment content, a robust copyright protection system has been developed which utilizes a combination of a unique disc ID, a 128 bit AES encryption keys for the media, and individual ID for each PSP hardware unit.

SCEI intends to aggressively promote PSP and UMD as the new handheld entertainment platform for the coming era.

PSP Product Specifications
Product Name: PlayStation Portable (PSP)
Color: Black
Dimensions: Approx. 170 mm (L) x 74 mm (W) x 23 mm (D)
Weight: Approx. 260 g (including battery)
CPU: PSP CPU(System clock frequency 1~333MHz)
Main Memory: 32MB
Embedded DRAM: 4MB
Display:
_ *4.3 inch, 16:9 widescreen TFT LCD
_ *480 x 272 pixel (16.77 million colors)
_ *Max. 200 cd/m2 (with brightness control)
Speakers: Built-in stereo speakers
Main Input/Output:
_ *IEEE 802.11b (Wi-Fi)
_ *USB 2.0 (Target)
_ *Memory Stick(TM) PRO Duo
_ *IrDA
_ *IR Remote (SIRCS)
Disc Drive: UMD Drive (Playback only)
Profile:
_ *PSP Game
_ *UMD Audio
_ *UMD Video
Main Connectors:
_ * DC OUT 5V
_ *Terminals for charging built-in battery
_ *Headphone/Microphone/Control connector
Keys/Switches:
_ *Directional buttons (Up/Down/Right/Left)
_ *Analog pad
_ *Enter keys (Triangle, Circle, Cross, Square)
_ *Left, Right keys
_ *START, SELECT, HOME
_ *POWER On/Hold/Off switch
_ *Brightness control, Sound Mode, Volume +/-
_ *Wireless LAN On/Off switch
_ *UMD Eject
Power: Built-in lithium-ion battery, AC adaptor
Access Control: Region Code, Parental Control
Accessories:
_ *Stand
_ *Headphone with remote commander
_ *Headphone with remote commander and microphone
_ *External battery pack
_ *Case
_ *Strap
E3 Prototype Exhibition:
_ *USB Camera for PSP
_ *USB GPS for PSP
_ *USB Keyboard for PSP

UMD Specifications

Dimensions: Approx. 65 mm (W) x 64 mm (D) x 4.2 mm (H)
Weight: Approx. 10g
Disc Diameter: 60 mm
Maximum Capacity: 1.8GB (Single-sided, dual layer)
Laser wavelength: 660nm (Red laser)
Encryption: AES 128bit
Profile:
_ *PSP Game (full function)
_ * UMD Audio (codec ATRAC3plus(TM), PCM, (MPEG4 AVC))
_ * UMD Video (codec MPEG4 AVC, ATRAC3plus(TM), Caption PNG)

Tror inte Sony satsar på att slå ut iPod direkt med PSP snarare så är det ju Nintendos GameBoy som attackeras. Men Apple har ju viss anledning att svettas. The race is on.

Ursprungligen av Errol Garner:

Tror inte Sony satsar på att slå ut iPod direkt med PSP snarare så är det ju Nintendos GameBoy som attackeras. Men Apple har ju viss anledning att svettas. The race is on.

En bärbar Sony vore mycket nice, och Nintendo blir knäppta på fingrarna för jämnan tycker man. GBA SP "NES edition" är dock ganska cool, retrokänsla!

http://www.webhallen.com/prod.php?id=27628
http://www.webhallen.com/list_group.php?avd=1&group=207

Jag håller med om att prylarna skiljer sig på många sätt - men båda spelar musik och ligger i samma prisklass. Köper folk verkligen båda två? Och orkar man bära på två enheter?

Ursprungligen av Björnström:

Jag håller med om att prylarna skiljer sig på många sätt - men båda spelar musik och ligger i samma prisklass. Köper folk verkligen båda två? Och orkar man bära på två enheter?

Ganska många köper nog båda två men inte många lär väl springa omkring med båda konstant. Sony kommer nog sälja enormt många PSP om dom får ut dom på marknaden med utlovade features till ett hyggligt pris. PSPn lär ju bli årets julklapp för väldigt många.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 21:57

Gran Turismo, heter spelet.

Jag är helt för denna iPod-konkurrent! När andra tillverkare konkurrerar med tillagd funktionalitet så tycker jag att det är helt OK. Det är bara när de försöker konkurrera med lägre kvalitet och pris som jag tycker illa om dem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 22:03

Men hur många är EGENTLIGEN intresserade av att spela spel/se på film med en dylik apparat? Knappt en bråkdel av den mängd människor som är intresserade av en portabel smidig musikspelare tror jag. Dvs, för teknikfantaster, spelsugna tonåringar etc är Sonys nya apparat säkert mycket tilltalande, men för alla andra tror jag de ändå väljer iPodens renhet och elegans.

Ursprungligen av hekr:

Men hur många är EGENTLIGEN intresserade av att spela spel/se på film med en dylik apparat? Knappt en bråkdel av den mängd människor som är intresserade av en portabel smidig musikspelare tror jag. Dvs, för teknikfantaster, spelsugna tonåringar etc är Sonys nya apparat säkert mycket tilltalande, men för alla andra tror jag de ändå väljer iPodens renhet och elegans.

Inte bara spelsugna lär ju vara intresserade av att ha en liten relativt billig game/film/musik spelare som man lätt kan byta musik/spel m.m. genom att switcha UMD.
Sen kommer ju säkert öckså PSPn lanseras i lyxigare utförande.
I och med att PSPn har inbyggt trådlöst nätverk så öppnas ju dessutom en hel del intressanta möjligher.

  • Medlem
  • 2004-05-12 16:35
Ursprungligen av hekr:

Men hur många är EGENTLIGEN intresserade av att spela spel/se på film med en dylik apparat?

Se på film vet jag inte, men kan säga att att Gameboy är Nintendos största inkomstkälla, eller rättare sagt den produkt som är viktigast för företaget.

  • Medlem
  • 2004-05-12 12:59
Ursprungligen av evillordvader:

Gran Turismo, heter spelet.

Jag är helt för denna iPod-konkurrent! När andra tillverkare konkurrerar med tillagd funktionalitet så tycker jag att det är helt OK. Det är bara när de försöker konkurrera med lägre kvalitet och pris som jag tycker illa om dem!

Vad då, måste man vara rik för att lyssna på musik enligt dig? Transistorradio 4-ever!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-11 22:00

shit va snyggt, nyfiken på hur spelen ser ut...

klart inte en ipod-konkurrent dock

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-11 22:03

Jag tror att målgruppen är olika. PSP är för <18 år och webbdesigners medan iPod är för >24 år.
Är man mellan 18 och 24 har man int råd med nån av dem!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 15:26
Ursprungligen av axpax:

Jag tror att målgruppen är olika. PSP är för <18 år och webbdesigners ....

Är webdesigners så pass barnsliga?

Jag tror personligen det kommer att sno en del av marknaden från ipod, men å andra sidan är iPoden en specifik musikmaskin med en massa minne och jag tror om Apple kanske sänker priset på iPoden och utvecklar den ännu mer kommer de att stanna kvar som ledande i musikspelarnichen.
Vill man ha en bärbar spel/multimediamaskin så köper man en sådan i vilket fall.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-11 22:08

tror som steve jobs att portabel videospelare aldrig kommer slå...

Ursprungligen av carpark:

tror som steve jobs att portabel videospelare aldrig kommer slå...

Steve Jobs har haft fel förr , ganska ofta faktiskt.
Portabla videospelare har sålt en hel del redan. Så praktiskt sett så har dom nog redan slagit.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-11 23:54
Ursprungligen av thevil:

Den var inte riktig lika snygg som på koncept-bilderna, men nästan. Kommer säkert att köpa en. Varför skriver de AVC under MPEG4 Audio, borde de inte vara AAC?

Det kan man väl tycka, men det är nog AVC (se pdf ) det är tal om.

När skall jag ha min portala playstation?

Jag undrar lite hur de tänkt. 170 mm (L) x 74 mm (W) x 23 mm (D) är ganska stort. Ingen plats i min jacka kom jag på. Jag är aningen skeptisk. Känns som en ny "minidisc" som nog hittar en målgrupp, men jag är mycket skeptisk till att det blir en storsäljare. Gameboy advance tycker jag är mycket snyggare. Fast jag är nog för gammal av mig....

iPoden har en annan målgrupp. Tror inte Apple har nått att vara orolig för. Sony har gjort floppar förr, så vi får se.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-05-11 22:19

nje men som han säger så konsumerar man inte det på samma sätt. ljudet blir perfekt i hörlurar men en film kräver mer, som större skärm, surroundljud (ok det kanske är på väg till hörlurar men ändå) och ah, kräver mer av miljön runt om..du måste sitta ner o koncentrera dig helt på skärmen etc.

Ursprungligen av carpark:

nje men som han säger så konsumerar man inte det på samma sätt. ljudet blir perfekt i hörlurar men en film kräver mer, som större skärm, surroundljud (ok det kanske är på väg till hörlurar men ändå) och ah, kräver mer av miljön runt om..du måste sitta ner o koncentrera dig helt på skärmen etc.

Det åks en hel del bil båt och flyg i bl.a Jobs hemland. Mängder av SUV's säljs med inbyggd DVD Playstation och skärm till varje passagerare. Används kanske inte konstant men folk gillar tydligen att möjligheten finns.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:21

Ska bli kul att se åt vilket håll 4G iPod rör sig. Dagens iPods är fortfarande en renodlad musikspelare, precis som GBA är dedikerad för spel. PSP ser ut att ha potentialen att hota dem bägge. Herr Jobs har visserligen en stor poäng i sitt "It's the music, Stupid." - men har jag ändå svårt att tro att Apple inte kommer att släppa en HD-baserad gadget som kan mer än spela musik.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:22

I de specar jag har sett så har jag aldrig sett MP3 nämnas. Och det lär dröja innan det kommer UMD-brännare (eller?). Så jag greppar inte riktigt på vilka sett det är en musikspelare som kan bråka med iPod. Grym som fan verkar den dock, någon som har sett ett pris?

Ursprungligen av Roger Åberg:

I de specar jag har sett så har jag aldrig sett MP3 nämnas. Och det lär dröja innan det kommer UMD-brännare (eller?). Så jag greppar inte riktigt på vilka sett det är en musikspelare som kan bråka med iPod. Grym som fan verkar den dock, någon som har sett ett pris?

För ett tag sedan så nämndes summan 99 dollar men det låter lite för bra.
Men Sony kan ju det här med att sälja. Över 1 miljard sålda Walkmans är inte att förakta.
Eller runt 100 miljoner Playstation konsoler.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:33
Ursprungligen av Errol Garner:

För ett tag sedan så nämndes summan 99 dollar men det låter lite för bra.
Men Sony kan ju det här med att sälja. Över 1 miljard sälda walkmans är inte att förakta. Eller runt 100 miljoner Playstation konsoler.

Sony har ju å andra sidan varit duktig på att ta betalt för Playstation 3-konsollen...

Ursprungligen av Roger Åberg:

Sony har ju å andra sidan varit duktig på att ta betalt för Playstation 3-konsollen...

Playstation 3 har ju inte släppts än och lär ju dröja en del till. Menar du PSX så är det ju en Playstation Deluxe som inte är speciellt dyr om man tänker på att man får en DVD recorder med inbyggd HD på köpet.

Ursprungligen av Roger Åberg:

I de specar jag har sett så har jag aldrig sett MP3 nämnas. Och det lär dröja innan det kommer UMD-brännare (eller?). Så jag greppar inte riktigt på vilka sett det är en musikspelare som kan bråka med iPod. Grym som fan verkar den dock, någon som har sett ett pris?

Ja, jag förstår inte om UMD är något Sony-hittepå eller om det står någon annan bakom också. Jag tror man ska vara skeptisk till alla försök att skapa en ny standard.
Förvisso behövs ett miniDVD-format, men har de stöd? Risken är att det blir en ny DCC eller liknande.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Ja, jag förstår inte om UMD är något Sony-hittepå eller om det står någon annan bakom också. Jag tror man ska vara skeptisk till alla försök att skapa en ny standard.
Förvisso behövs ett miniDVD-format, men har de stöd? Risken är att det blir en ny DCC eller liknande.

DCC fallerade ju på grund av sin dåliga hållbarhet och allmänt opålitliga teknik. Philips lade ju ned det mest på grund av en enorm returprocent , inte enbart på grund av uteblivet branschstöd.

Sony ligger ju bakom DVD formatet så stöd lär dom ju få speciellt om dom gett formatet ett smart kopieringsskydd.

Ursprungligen av Errol Garner:

DCC fallerade ju på grund av sin dåliga hållbarhet och allmänt opålitliga teknik. Philips lade ju ned det mest på grund av en enorm returprocent , inte enbart på grund av uteblivet branschstöd.

Sony ligger ju bakom DVD formatet så stöd lär dom ju få speciellt om dom gett formatet ett smart kopieringsskydd.

Ja, och så visade ju sig MiniDisc vara både bättre och ha större stöd.

Att de ligger bakom DVD (de ligger ju även bakom CD) är ju inte någon garanti.
MemoryStick har ju inte blivit någon standard.
Och det faktum att man inte hört talas om UMD tidigare gör mig skeptisk.
Kopieringsskydd tilltalar nog mest filmföretag. Andra hårdvarutillverkare är nog inte nödvändigtvis positiva. Och konsumernterna vill nog inte ha det.
Utan konsumenter blir det nog en flopp. (Om inte DVD-Jon gör en insats igen...

Jag är avvaktande.

  • Medlem
  • 2004-05-11 22:27

Allt beror på hur den känns i verkligheten. Skillnaden mellan en iPod och en mini dito ser inte stor ut på pappret men upplevs som en ganska stor skillnad när man känner på dem.
Om PSPn kommer att ha möjlighet till stort lagringsmedia till rimligt pris så är det möjligt att den kan konkurrera med iPoden, annars inte. Att behöva bränna dyra skivor för att lyssna på känns inte som ett alternativ.

Men vill nog ha en iallafall

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-11 22:30

Apple bør kanskje vurdere videoavspilningsmulighet på iPod frem i tiden... Det er mange mennesker som kjøper slike dingser FORDI den har mange funksjoner, og selv om "music is huge" så vil det ikke være "godt nok" for folk når f.eks iRiver eller PSP har mulighet for video til samme pris.

Personlig foretrekker jeg film i sofakroken foran min widrescreen tv, kanskje på laptop ved reising i buss/fly/båt. Hvis jeg skal spille vil jeg helst gjøre det på en PC/spillekonsoll på tv.

  • Medlem
  • 2004-05-11 22:38

Det är nog smartare att bära runt på en dator. Spontant verkar den väldigt cool, men som sagt, så tror jag inte att man använder en portabel filmspelare. Spela spel är ju nåt annat, men det brukar funka bättre med enkla spel av typen Tetris när man sitter på bussen i en kvart.

Men jag har ingen aning... det kanske blir en jättehit.

Bevaka tråden