Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xcode och CVS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 20:10

Hur får man XCODE att jobba mot ett CVS repository?
Har läst lite dokumentation, men där står det bara att man ska checka in projektet manuellt och sedan ska XCode bara förstå...

Jag kan lungt säga att min Xcode inte verkar fatta

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-11 20:55

http://developer.apple.com/internet/opensource/cvsoverview.html

Kan det va nått?
Tycker själv, efter att ha skummat, att det verkar lite knöligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 22:38

CVS via terminalen är OK, det funkar redan så den biten är klar.
Nu är problemet att Xcode ska ha något CVS stöd och det får jag inte att fungera

Lite svårt att hävda att man har ett dev tool av klass när det inte ens hanterar CVS på ett bra sätt! *grinig*

Dum fråga kanske men har du definierat $CVSROOT?

Jag har inga problem att använda cvs i Xcode.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 17:38

Jag har definerat CVSROOT i .bashrc på min MacOS maskin.
Ett problem är, kanske, att jag kör mot en remote CVS server via SSH...

Hur ser din setup ut? Lokal eller remote CVS server

Ursprungligen av swede:

Jag har definerat CVSROOT i .bashrc på min MacOS maskin.
Ett problem är, kanske, att jag kör mot en remote CVS server via SSH...

Hur ser din setup ut? Lokal eller remote CVS server

Lokalt, men det fungerar även ifrån min bärbara via ssh. På min bärbara har jag även definierat $CVS_RSH=ssh.

En annan sak dock, jag är ingen expert på bash men på min dator är det så att det är .bash_profile som används i Terminalen och inte .bashrc. .bashrc används istället när jag kör en terminal i X11.

Jag har alltså definierat CVSROOT i .bash_profile

Men detta kanske är något man kan ställa in själv.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 18:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-15 20:04

Jag måste ju göra något generalfel någonstans!
Följde instruktionerna i exittoshell's artikel och jag pajjade inte bara CVSen när jag importerade äpples cvswrapper fil i CVSROOT$/CVSROOT (jag har nu kopierat den till .cvswrapper i min hemmakatalog, skulle typ göra samma sak sade någon.. vem vet..) och inte fattar min Xcode att jag har mitt projekt i någon CVS databas inte...

...stöön...

jocked, kör du CVS via Xcode på din bärbara oxå? Har du ordnat automatisk ssh inloggning eller frågar Xcode om lösenord när du uppdaterar repositoryt?

Ursprungligen av swede:

jocked, kör du CVS via Xcode på din bärbara oxå? Har du ordnat automatisk ssh inloggning eller frågar Xcode om lösenord när du uppdaterar repositoryt?

Jag har automatisk inloggning men jag har hanterat CVS i från terminalen på min bärbara.

Tyvärr har jag lite nätverksproblem så just nu kan jag inte testa från min bärbara, jag kan inte ens pinga mellan maskinerna.

Joakim

Ursprungligen av swede:

Hur får man XCODE att jobba mot ett CVS repository?
Har läst lite dokumentation, men där står det bara att man ska checka in projektet manuellt och sedan ska XCode bara förstå...

Jag kan lungt säga att min Xcode inte verkar fatta

Kolla att Enable SCM är ikryssat i info-fönstret för projektet. Verkar nollställas om man inte får kontakt med servern, t.ex. från en powerbook när man jobbar off-line.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 00:44
Ursprungligen av swede:

Hur får man XCODE att jobba mot ett CVS repository?
Har läst lite dokumentation, men där står det bara att man ska checka in projektet manuellt och sedan ska XCode bara förstå...

Jag kan lungt säga att min Xcode inte verkar fatta

Exakt vad jag försöker få att fungera nu!

Jag har satt upp CVS:en via terminalen, importerat ett projekt osv. Checkout'at det.. och tänkte att när jag öppnade källkoden i XCode skulle den känna av CVS-mappen och smälla fram en shysst meny åt mig

Kan någon förklara hur jag får till det?
Jag har satt SubEthaEdit till external editor ... kan jag redigera alla filer i SubEthaEdit och sen när jag vill commita så öppnar jag XCode och kör därigenom?

EDIT: Vet inte exakt hur jag gjorde men jag lyckades hitta en inställning där jag valde SCM-system. Nu har jag nog bara en fråga kvar angående XCode och det är hur man skapar lämpliga projects för webbutveckling. Alltså, jag vill ju typ bara få en lista över filhierkin och möjlighet att öppna källkoderna.
Skeptisk till om jag behöver Targets, Executables, Implementation Files, NIB Files, Find Results, Bookmarks och Project Symbol.
Kan man inte skapa ett väldigt blankt projekt och bara dra in sin www-mapp man vill arbeta med?

Senast redigerat 2004-09-20 01:02
Ursprungligen av ivar:

... Nu har jag nog bara en fråga kvar angående XCode och det är hur man skapar lämpliga projects för webbutveckling. Alltså, jag vill ju typ bara få en lista över filhierkin och möjlighet att öppna källkoderna.
Skeptisk till om jag behöver Targets, Executables, Implementation Files, NIB Files, Find Results, Bookmarks och Project Symbol.
Kan man inte skapa ett väldigt blankt projekt och bara dra in sin www-mapp man vill arbeta med?

Välj bara "Empty project" när du skapar ett nytt projekt så slipper du targets osv. Den här artikeln från Apple kan nog vara av intresse.

Joakim

en jävligt dum fråga, men du har väl kryssat i rutan "enable scm" (+respektive scm system) under getinfo för projektet?

Jag har för mig just det steget är extremt dåligt dokumenterat i hjälpen,,,

1
Bevaka tråden