Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fläkt som går och går...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

jag har haft min powerbook i snart en månad. den har fungerar fint och har varit frid och fröjd tills igår när fläkten började gå på heltid. batteriet är varmt som f-n, vet inte om detta är normalt.

så om någon vet vad som kan vara på G, eller vad problemet kan tänkas vara är jag tacksam för svar!

det är en powerbook 17" 1.33ghz om det spelar någon roll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-11 00:01

Jag har också liknande problem med min 1 GHz PB 17. Helt oprovocerat kan fläkten börja starta. Behöver inte göra något alls "tungt", kan räcka med att skriva dokument i Word. Började för typ 1 vecka sedan.

Jag har även problem när den ska ur viloläge ibland, då går fläkten igång för fullt och vill inte sluta. Jag har försökt läsa i tråda om starta om PMU och liknande men det funkar inte riktigt.

Det låter lite som om den interna temperatur kännaren fått fnatt.

Ursprungligen av pizzabudet:

Det låter lite som om den interna temperatur kännaren fått fnatt.

Låter mer som att sommaren närmar sig.

Ursprungligen av Errol Garner:

Låter mer som att sommaren närmar sig.

Jag kör med konstant 26 grader hemma året om!

Prova att skriva top i terminalen för att se om någon process ligger och drar en massa CPU. Mycket CPU = hög värme = fläktorgier.

tack för svaren! jag testade att kolla i terminalen, 80-90% CPU av finder, känns inte så normalt!

vad kan man göra åt detta månne?

Ursprungligen av friksson:

tack för svaren! jag testade att kolla i terminalen, 80-90% CPU av finder, känns inte så normalt!

vad kan man göra åt detta månne?

Det låter enormt. Hur mycket minne har du? Har du installerat en massa tjänster på den?

Du kan börja med att starta om burken för att se vad som händer. Sen borde du köra något vektygsprogram på datorn, själv gillar jag Yasu (Yet another system utility). http://homepage.mac.com/jim.mitchell/software/yasu.html

Gör detta och kolla i terminalen så allt är o.k.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-11 18:22

När batteriet börjar bli "slitet", vilket kan inträffar redan efter någon månad ökar temperaturen i batteriet, speciellt vid laddning och höjer därmed temperaturen i hela datorn. Fläkten går oftarer. Det har jag märkt på ett antal PB:s. Verkar vara väldigt liten temperaturmarginal på drift med resp. utan fläkt.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-05-11 21:05

Tips #1: Kolla temperaturen med Temperature Monitor (freeware) på http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html
Min nya 12" 1,33 GHz powerbok hamnar efter lite användande på ett jämnviktsläge med 45-50 C. Strax över 45 C går fläkten på försiktigt, kyler och stannar efter ett par minuter. Vid belastningen kan temp gå upp mot 50 C och då hörs fläkten mer.

Tips #2: Verktygsprogrammet Aktivitetskontroll, sedan "Kringla 1" och du får samma lista som "top" i terminalen. Sortera på "% processor". Om du bara har lite systemprogram igång, webläsare, mail, kanske något officeprogram startat, VirtualPC i bakgrund (med låg prioritet satt), då ligger de flesta processor på under 10%. även om någon poppur upp då och då till 20%. Ligger något program konstant över det, kan detta vara förklaringen till temperaturen.
T.ex.: Jag kör VNC-klient på datorn. Det visade sig att "Chicken of the VNC" har helt försumbar bakgrundsförbrukning (med mina inställningar), medans jag tror det var "VNCviewer" konstant drog 10-20% av CPU:n, vilket snabbt ledde till konstant fläktning.

/Ted

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 09:12

Har samma problem med min ett år gamla PB G4 1GHz.

Svaret från serviceverkstaden är att det tyvärr är så och inget att göra...

Strömmätaren står konstant på rött när man kör på nätdrift. Samma under OS9 som OSX.
Med batteri och reducerad processorkraft är det inte lika illa...

Jag harsedan ett år tillbaka lött bort tåtarna till fläkten på höger sida, så nu är det bara fläkten på baksidan som går igång efter ett tag och den låter väl tyvärr också men inte lika outhärdligt som båda tillsammans.

hej igen!

tack igen för era svar!

jag har provat en gäng olika åtgärder men inget har hjälpt.

men problemet står nu klart, tror jag. processorn ligger och jobba på 100% konstant vilket leder till att den blir varm och fläkten börjar därför gå. processorn jobbar 100% för att finder av någon anledning käkar upp den kraft som inte används av någån annan process. datorn segar inte utan det går att jobba som vanligt fast finder tar som sagt resterande kraft. typ. jag skickar upp en screen så kanske det är lättare att förtså.

nu när problemet är mer klart, är någon som vet vad det kan vara eller hur man kan lösa problemet?

nu var problemet löst. jag letade runt lite på google och hittade folk som haft samma problem.
jag förstog inte helt hur de löst problemet men det verkade bero på något i finder under view options.

jag testade att klicka ur och olika optins och kom fram till att problemet berodde på att jag hade "show item info" under view options ikryssat. när jag kryssa ur den var allt som vanligt igen och processorn varva ner, mycket skumt.

känns lite som en bugg, kan inte någon här testa om samma sak händer när ni kryssar i "show item info"?

1
Bevaka tråden