Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Com Hem och Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 11:40

En kollega fick problem med sitt bredband och fick beskedet att deras kabelmodem inte fungerade bra med Mac OS X. Jag tyckte det lät konstigt, ringde deras support och fick det bekräftat. Ironiskt nog är det den senaste typen av Motorola-modem. Kollegan skulle få den förra sorten istället för den nyaste.

Alla Mac-användare varnas härmed: meddela Com Hem vad du har för dator innan du beställer nytt abonnemang.

Mitt Motorola Surfboard för Com hem 2 Mbit har fungerat felfritt i 10 månader med Mac OS X 10.3... jag har dock hört att det ska vara något jux med DHCP som inte fungerar till 100% i OS X.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 12:00

Kör 8Mbit med Motorola och det fungerar perfekt. Det kabelmodemet som jag hade innan, vilket jag inte kan namnet på, fungerade VÄLDIGT dåligt....

  • Medlem
  • 2004-05-11 12:02
Ursprungligen av mellberg:

Kör 8Mbit med Motorola och det fungerar perfekt. Det kabelmodemet som jag hade innan, vilket jag inte kan namnet på, fungerade VÄLDIGT dåligt....

NeMo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 14:13

Jag har haft NeMo vilket fungerade kass (tydligen för alla i hela huset, vilket ComHem naturligtvis inte kunde se/erkänna) men fick för ett par veckor sedan ett gratis byte till (senaste?) Motorola-modemet och nu fungerar det klockrent. Jag meddelade inte att jag körde OS X men å andra sidan går trafiken via en router som kanske kan lindra en del möjliga problem mellan OS X och modemet.

  • Medlem
  • 2004-05-11 22:36

Det finns ett fel som com hem har vilket gör att IP-adresser låses upp av bryggan istället för att delas ut till modemet. Vad är det ör fel som han råkar ut för?

  • Medlem
  • 2004-05-11 12:01

En PC-bekant har haft problem med sin PC och motor-Ola modemet. Fick det aldrig att funka så han avbeställde com hem.
Undrar om det OS X eller modemet?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:51

Håller med, felet ligger antagligen hos Comhem, har råkat ut för att DHCP inte fungerar, "ip-numret är upptaget av routern" och när jag ringt supporten har de bekräftat att det är strul hos dem och att fler flera drabbats i samma område. Normalt så fungerar det utan några som helst problem både med MacOS 9 och X (även med VPC om man nu känner för det) och jag kör Motorola. Problemet är nog att comhem inte har någon support som kan Mac och blir det fel är det enklast att skylla på att Macen inte fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-11 23:56

Jag har comhem med ett modem som jag inte vet vad det heter. Det har inte varit några större problem. Dock funderar jag på att säga upp det då jag vid felanmälan fick besked av kundtjänst att om det inte hittade något fel skulle jag bli debiterad kostnaden för felsökningen... är det bra service?

Jag fattar inte hur ett modem kan funka olika bra med olika operativ... hur går det med en router eller airport mellan?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 19:02

Pratade just med kollegan med det ursprungliga problemet. Hon har nu fått ett kabelmodem av förra sorten och kan nu komma ut på Internet igen.

Intressant nog fick hon behålla det nyare, icke fullt fungerande modemet, eftersom det "kanske skulle fungera snart igen". Tydligen är det Com Hems nät som inte fungerar så bra ...

  • Medlem
  • 2004-05-12 19:13
Ursprungligen av Sverker Hahn:

... "kanske skulle fungera snart igen". Tydligen är det Com Hems nät som inte fungerar så bra ...

Com hem MOFOs! Jag visste det. Som Hogge skrev, det blir enklast att skylla på Macen.

Macen lider av nått som kallas för ARP flux problemet. När man får upp felmeddelandet att "IP adressen används av..." så avaktiverar man arp, förnyar ip, sen slår på arp så fungerar det igen. Com hem ska lösa detta problem, men räkna med att det kan vara problem ända fram till årsskiftet. Man får ha i åtanke att com hem är ett väldigt serviceinriktad företag som verkligen försöker göra kunden nöjd. Prova att be om återbetalning från telia till exempel. Jag tycker com hems mac support är mycket bättre än andra internet leverantörer, dvs om man får tag på de som verkligen kan mac. Skulle telia ställt upp med ett så kallad lånemodem tills dom löser problemet? Knappast.

  • Medlem
  • 2004-07-26 01:17
Ursprungligen av mandrake:

Macen lider av nått som kallas för ARP flux problemet. När man får upp felmeddelandet att "IP adressen används av..." så avaktiverar man arp, förnyar ip, sen slår på arp så fungerar det igen.

Hur avaktiverar man ARP och slår på det?

Ursprungligen av MP:

Hur avaktiverar man ARP och slår på det?

Ganska bökigt egentligen.
Först måste du aktivera root användning vilket du gör i programmet netinfo-hanterare som finns i mappen verktygsprogram. Där går du in under "behörighet" och klickar på "aktivera root-användare".
Skriv in ett root lösenord.

Nästa steg är att öppna ett terminalfönster. Där skriver du su och trycker enter. Skriv in root lösenordet. Nu skriver du följande:
(obs vid radbyte är det enter som gäller)

ifconfig en0 -arp
ifconfig en0 down
ifconfig en0 up
ifconfig en0 arp

Glasklart eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 13:00

Ja, sånt strul är det helt enkelt om man har com hem. Har haft det själv också. Ingen bör ha com hem!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-07-27 21:11

Bry dig inte om root. Använd i stället sudo, ex.

sudo ifconfig en0 -arp ENTER
skriv in ditt lösenord ENTER

etc.

1
Bevaka tråden