Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i valet & kvalet... hjälp!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 16:22

Jag ska köpa en beg. bärbar dator för jag ska börja plugga nu...
Det står mellan en PC och en Mac som jag båda har bjudit lite på. Nu behöver jag hjälp med vilken som är rimligast att köpa och vilken som jag förmodligen blir mest nöjd med. Tänk inte bara på att mac är bättre utan på vilken som verkar bäst för mig.
Jag har nere båda på cirka 4000.- vilket kanske är rimligt.
Jag ska främst ha datorn till internet, ordbehandling, musikspelning
Jag ska även pilla lite med Photoshop och ev. illustrator och indesign mest som hobby så inget professionellt eller så. Hjälp mig att välja och även att få fram ett vettigt pris om inte 4000 är vettigt

Alt. 1:
iBook G3 500mhz
320 Mb ram
10 GB hårddisk
CD-rom
12,1 tum
8MB SDRAM-Bildskärmsminne
OSX och OS9, Appleworks
Ok batteri

Alt. 2:
Asus A1000
Pentium3 processor 800 MHZ
128 MB ram
64 MB bildskärmsminne
13,1 tums bildskärm TFT
10 GB Hårddisk
CD-rom
Diskett
Inbyggt 10/100 Mbit nätverkskort
IR-port för t ex mobiltelefon
2 PC-cardplatser
Windows XP Professional, Office 2000
bra batteri

Som sagt, typ 4000.- vill jag ungefär ge... är det rimligt? vilken ska jag välja???

iBooken är mysigare. Det är ett bra pris för den summan!

Ursprungligen av pizzabudet:

Det är ett bra pris för den summan!

jäkligt bra maskin för den datorn också.

Om du har en iPod samt Mac i skolan, så verkar Mac vara ett vettigare alternativ. Hur ser det ut där du kommer börja plugga? Office kommer inte gå helt smidigt på en iBook G3 500, hur det går på PC:n vet jag inte...

Ursprungligen av MagnusB:

Om du har en iPod samt Mac i skolan, så verkar Mac vara ett vettigare alternativ. Hur ser det ut där du kommer börja plugga? Office kommer inte gå helt smidigt på en iBook G3 500, hur det går på PC:n vet jag inte...

Inga problem med office Xp eller 2003 på PCen (P3 800Mhz)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 20:00

PCn om du sitter mkt i word osv. Finns dock andra alternativ. Själv skulle jag valt iBooken för den är så mysig och så hatar jag officepaketet

  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 20:27

Tja…
iBook - 2.2 kg och 5 timmar (brochyr)
A1000 - 3.0 kg och 3 timmar (brochyr)

Fast får jag tycka så är det inte så noga vilken för du vill nog byta upp dig snart…
Fast iBook:en kanske är mer lättsåld? Ett plus till för den…

  • Oregistrerad
  • 2004-05-09 21:40

ibooken är ju klart sexigare....
officepaketet kommer jag skaffa till ibooken om jag inte köper pezen för på min kommande skola kommer helt klart pc dominera...
är datorerna typ lika bra kan jag ju lika gärna ta den som är snyggast... hur länge brukar batterierna hålla? kan jag räkna med att det är slutkört?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 03:11
Ursprungligen av mandarinjohan:

Alt. 1:
iBook G3 500mhz
320 Mb ram
10 GB hårddisk
CD-rom
12,1 tum
8MB SDRAM-Bildskärmsminne
OSX och OS9, Appleworks
Ok batteri

Alt. 2:
Asus A1000
Pentium3 processor 800 MHZ
128 MB ram
64 MB bildskärmsminne
13,1 tums bildskärm TFT
10 GB Hårddisk
CD-rom
Diskett
Inbyggt 10/100 Mbit nätverkskort
IR-port för t ex mobiltelefon
2 PC-cardplatser
Windows XP Professional, Office 2000
bra batteri

Som sagt, typ 4000.- vill jag ungefär ge... är det rimligt? vilken ska jag välja???

Photoshop med OSX på en iBook 500 är segt, däremot bör det gå OK i 9:an. Officepaketet hade jag inga problem med på min gamla iBook. iBooken har mer minne vilket är ett måste. Observera att Asusen delar bildskärmsminnet med internminnet vilket är väldigt uselt. iBooken är även smidigare, lättare och mindre. Diskett har man ändå aldrig nytta av. Så enda anledningen att skaffa PC:n är om du använder PC-card ofta.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 09:48

Jag har iBookmodellen som är snäppet slöare än ditt förslag, den duger fortfarande bra till det jag håller på med: mail, surf, dvd, ordbehandling och lite lätt grafiskt arbete.

Min iBook hängde med under 3,5års högskolestudier på en totalt windows-/novelldominerad skola. Det funkade helt OK tycker jag, jag ångrar inte att jag skaffade iBooken en sekund!

Fundera lite på vilka grejjer du kommer vilja skaffa till datorn senare. Firewire ger dig bra expansionsmöjligheter för extra hårddiskar och cd/dvd-brännare. Du kan till och med ansluta en DV-kamera och producera film i iMovie, på en bärbar som är 3år gammal!

Airport - suveränt att surfa trådlöst!

Sånt här funkar visserligen på Windows-PC också, men det bra mycket enklare att sätta igång på en mac!

Jag använder bägge plattformar och jag tycker att den där PC:n är för svag, och du får mer för pengarna på iBook:en.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 17:46

attans... ibooken e såld....
är 4000.- ett vettigt pris för pezen?? ska jag slå till eller försöka pressa han ännu mer?? jag menar om 4000 e vettigt så lär ju den också försvinna om jag inte slår till nu... vad säger ni?

Ha lite is i magen, och vänta. En sak är säker, begagnatmarknaden för datorer är enorm, och det finns fler säljare än köpare. Lägg ut en köpesannons på lite hemsidor, och leta själv. Jag gjorde detta, och efter två veckor hade jag gjort ett superköp.

Jag tycker macen låter som det bättre valet i detta fallet. Och jag kör pc själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 15:41

har en iBook 500, 320, 10 gb, ny servad och dessutom i stort sett inga repor, inga pixelfel. perfekt skött batteri. bjud på!

Köp pc:n, du får mycket mer prestanda för pengarna.

Begagnade apple-burkar håller otroligt högt pris vilket betyder att du får rätt dålig prestanda för dina slantar. Risken är att du bara blir besviken för att du får en seg dator och sen switchar tillbaka.

Spara hellre pengar så att du senare kan köpa en ny appleburk och få nåt du blir nöjd apple-användare med.

1
Bevaka tråden