Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grundläggande nätverksfråga "Att ansluta två datorer"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-07 19:10

Jag skall försöka ansluta två datorer på ett lokalt nätverk. Datorerna är sammankopplade med en twisted pair ethernetkabel.

Jag har satt på fildelning på båda datorerna.

Jag försöker ansluta någon av datorerna från den andra genom att i finder gå till nätverk. Här kommer den andra datorn upp (tror jag) och får ett långt namn (tex. H80N3FLS21O1078). Jag försöker ansluta datorn En dialogruta kommer upp SMB/CIFS-filsystemautensiering. Jag anger det normala lösenordet för den datorn/användare jag sitter vid (det finns endast en användare per dator). En ny dialogruta kommer upp som ger mig alternativet "Lägg på skrivbordet med SMB". Jag klickar OK. Då får jag upp en ny ruta med "Orginalfilen H80N3FLS21O1078 kunde inte hittas". Vad gör jag för fel? Hur skall jag gå till väga för att ansluta två datorer???

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 19:39

Är det två mac:ar?

  • Medlem
  • 2004-05-07 20:18

Japp, Det är två Macar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 20:26

Sätt en som "NAT" (ex.v IP 192.168.2.1) och den andra på "DHCP"…
Sen skal lden som står på DHCP få 192.168.2.2 och så slår man på "Fildelning" på en av dom…
Sen dyker den upp under "nätverksenheter".

Bör funka - prova…

(eller se om någon annan har en käckare melodi)

  • Medlem
  • 2004-05-07 21:43

Jag måste nog lägga till lite info. Den ena datorn har två nätverkskort. En av dom används för internet anslutning. Den andra är den andra daton ansluten till.

Skall appletalk vara på- eller avslaget?

  • Medlem
  • 2004-05-07 21:46

När jag provade Pärs förslag och försökte få DHCP att tilldela daton en IP adress så fick jag ingen IP till datorn.

Tack för förslaget. Något förslag var bättre än inget förslag.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 21:48

Du sätter ena kortet mot bredbandet och andta på "dela ut bredband" (dvs. NAT) och sedan ansluter du nästa dator på detta kort…
Då når du ut från andra datorn via första datorna brandvägg, plus att de hittar varandra om du slår på fildelning…

  • Medlem
  • 2004-05-07 21:57

Vad menas med "dela ut bredband"? Är det samma sak som att konfigurera IP manuellt? När jag gör det så tilldelas den andra datorn inget IP genom DHCP.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 22:03

Koppla upp ena datorn mot bredband (på DHCP antar jag) - sedan tar du den datorn och markerar nästa nätverkskort som "dela ut till" under "internet i fildelning" - ger detat andra en IP adress i de fria serierna…
Sedan ställer du nästa dator på att hämta IP via DHCP och då funkar nätverkskortet (det du delar ut internet till) som lokal DHCP-server…
Slår du sedan på fildelning på - säg - den andra datorn så kommer du att kunan logga in på dens disk från den första…

Låter _lite_ rörigt men det ger sig när man provar…
Eventuellt kan den andra datorn behöva stå en stund för att hitta IP via DHCP - OSX håller gärna gamla adressen en halvtimma innan den frågar efter ny (du skall se meddelanden om nätverksutdelning m.m. i "systemmedelanden")

Ursäkta rörigheten - men rom är gott

  • Medlem
  • 2004-05-07 22:17

Det fungerade utmärkt. Jag var dock tvungen att logga in som med användar ID som den datorn jag anslöt till använder.

Tack för hjälpen!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 22:19
Ursprungligen av MP:

Jag var dock tvungen att logga in som med användar ID som den datorn jag anslöt till använder.

Känns väl på sitt sätt tryggt

  • Medlem
  • 2004-05-07 23:35

Jovisst det känns tryggt.

Konstigt nog så går filöverföringen mycket långsamt. 50 Gig kommer att ta 13 timmar??? Vet någon vad det kan bero på att det går så himla långsamt?

  • Medlem
  • 2004-05-08 07:01

Jag hittade problemet. Mitt extra nätverkskort är ett 10 Mbit kort. Det innebär att når överföringen går i 1,19 MB/s (9,52 Mb/s) så är det helt enkel så snabbt som kortet klarar av.

Jag som trodde att 10 Mbit/s gick snabbt...

sätt igång AppleTalk så ska datorerna kunna se varandra oavsett vad.. då ska du kunna flytta filer. Vi gör så ibland mellan två macar när de inte inser att de är uppkopplade på nätet mot varandra. (om det är desperat)

annars är pärs förklaring ypperlig.

1
Bevaka tråden