Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera dvd-skivor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett par dvd-filmer som jag vill säkerhetskopiera på min PB 12" SD och jag undrar hur det är med kopieringsskyddet, kan man komma förbi det?

Vilka program ska man använda och hur gör man?

Använd DVDBackup och DVD2One. Sök och ladda ner programmen på www.versiontracker.com

Jag har säkerhetskopierat nästan hela mitt dvd bibliotek, och mkt lyckosamt också.
Däremot har jag nu problemet att vissa skivor inte fungerar längre..?
Är det bättre att skriva DVDerna i 2X istället för 4X? Minskar det på något sätt risken för att bränningen inte ska bli bra?
Kan tilläggas att dom, hitills, två filmer som inte går att spela i min dvd går att spela upp i datorn... Hur hänger det här ihop???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-07 02:51
Ursprungligen av melfunko:

Jag har säkerhetskopierat nästan hela mitt dvd bibliotek, och mkt lyckosamt också.
Däremot har jag nu problemet att vissa skivor inte fungerar längre..?
Är det bättre att skriva DVDerna i 2X istället för 4X? Minskar det på något sätt risken för att bränningen inte ska bli bra?
Kan tilläggas att dom, hitills, två filmer som inte går att spela i min dvd går att spela upp i datorn... Hur hänger det här ihop???

Ja du får mindre risk för felskrivning (eller mindre förlorad information) i 2x. Alla spelare/läsare är lite olika och har olika kompabilitet för olika media. Använd kvalitetsmedia när det gäller film är ett generellt tips. De billigaste "noname" kan lätt ställa till problem i vissa spelare.

Jag har kört Traxdata på nästan alla filmer, några är på Phillips-skivor (eftersom Macoteket inte hade några Trax). jag har svårt att se något mönster i det här, men jag tror att problemet kan vara menyerna. Dom muppar sig lite på datorn, men den tycks svälja det till skillnad från "stationära" dvd-spelarna.
Ska testa att rippa bara filmen, utan menyer och extra material och se om det fungerar bättre...

Jag kör filmbackup på billiga skivor som endast kan brännas i 1x hastighet och det fungerar bra.

"Movie only" och bort med onödiga språk garanterar bästa möjliga bild.

Jag vägrar att använda mig av billig kass media. För hur kul är det att lägga ner en massa jobb och pengar på det hela för att sedan upptäcka att skivorna inte fungerar (i något annat än den brännaren som man har bränt dom på). Det finns prisvärd kvalitetsmedia att köpa, välj det...

Knappast en massa jobb att kopiera en DVD.

Den behöver ju bara hålla tillsman köper originalet

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 17:40

Om Jag bränner en dvd film i 2X speed så hackar den på min ps2:a men inte om jag bränner i 1X speed..Det är välll presix spm med cd-r -...ju långsammare du brännwer desto större chans att din spelare klarar att spela den...Föresten gör ett test ..bränn en cd-r i 1x speed och typ i 52X speed..lägg i en varm bil några timmar...lovar att 1x speed skivan funkar betydligt bättre efteråt...

1
Bevaka tråden