Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vatten Över Ibook!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 13:57

Nyss, 5 minuter sedan hände de som itne får hända!!!

Jag satt ute i solen.. lungt å fint..

Kom en god vän och skulle sätta sig brevid och råkade komma åt mitt glas med vatten så de åkte rakt över på min ibook, vatten vatten..

Så jag snabbt lyfte upp den, skärmen tror ja slokna och fick börja med papper, tog bort tagnetbordet å trockade där..

vågar jag starta den.. ska ja låta den stå någon timma å torka, går dep å försäkningen!?

HJÄLP!

Hoppas du ryckte ur batteriet snabbt.

Starta den inte.
Det kan ta ett tag att torka, ställ den varmt och låt den stå där ett par dygn.
Ev. kan du skruva upp den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 14:09

Det är nog en bra idé att låta den stå och torka ett tag innan du slår på den. Även om den verkar fungera som den ska kan det uppstå problem senare. Kretsar och lödningar börjar oxidera vilket kan ta ett tag innan det visar sig.

Om du har drulleförsäkring i din hemförsäkring borde det inte vara några problem. Jag har gjort samma sak med en mobiltelefon och det var inga problem med att få ersättning från TryggHansa.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 14:24

Drog inte ur batteriet snabbt...

Jag låter den stå.. snackat med vårt bolag som är TryggHansa å dom sa att självrisken är på 1000 vilket inte är så farligt.. bara de går på dem med man har ju hört så mycket om försäkringsbolag..

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 15:35

Jag börjar oroa mig för hur det gått med hårddisken.. tror ni det finns någon chans att den klarat sig.. nämligen en del arbete där.

  • Medlem
  • 2004-05-06 16:21

Hårddisken torde väl vara rätt så vattentät så om det inte uppstår skador på "utsidan" så är det nog lugnt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 19:05

Ja hårddiskar brukar dom vara duktiga på att täta. Hade isär en äldre variant (400 mb:are) och den var tätad i skarvarna av silikon eller liknande, gick åt att hammra in en skruvmejsel i skarven för att bryta upp den. Problemet kan däremot vara styrkretsen då den ligger utanför.

Hoppas att det fixar sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 19:09

ibooken är grym & spilla i! Jag spillde cola i min för ett tag sen men inget kom in i själva booken utan hamnade bara under tangentbordet eftersom det är ganska försluten där

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 19:42

Tack alla för ert stöd

DaPhox: Så din ibook funkade fint efter den lilla cola insidenten??

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 20:31

Någon som har en aning om ifall jag behöver laga boken, brukar försäkringsbolagen skicka iväg dem på reparation eller kan man ta mac-mekare i sin egen stad?

Sedan.. vågar man ta mac-meckare..

tänker närmast på http://www.networkdatorservice.se som ligger i Uddevalla, vågar man ta sådana företag.. eller ska man ta typ apple själva eller deras serviceställen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 20:36

Maskinen funkade hur bra som helst men tangentbordet blev väldigt klistrigt. Ett väldans pill att ta bort tangenterna & skölja dem men det blev bra. Kan tänka mig att tangentbordet ev. kan bli skadat om man har otur men det märker man ju ganska snart. Lycka till!

Se nu bara till att inte falla för frestelsen att starta den för tidigt för att se om den funkar. För då dödar du den garanterat... Vänta minst 4 - 5 dagar innan du provar, så hade jag gjort. Låt den torka utan tangetbordet på plats.

  • Medlem
  • 2004-05-06 20:44

networkdatorservice i Uddevalla är en mycket bra apple-åf, men gör de några reparationarbeten? (köpte minne där för några år sen, fri installation ingick, macforum i gbg tog då 840 kr för sånt.... )

Hårddiskar är väl till och med lufttäta?

Inte alla. MicroDrive är ett sådant undantag.

Pica Pica --> Håll ut. Lägg den på ett varmt ställe insvept i en handduk och håll ut.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 22:24

Tror ni verkligen man behöver vänta 5 dygn..??

Shit kan knappt vänta tills imorgon...usch.

All fukt måste bort, sedan är det väl upp till Dig att avgöra när den är det. Vis av skadan kan man inte vänta länge nog, men då hade jag duschat grejorna efter det att ett päron pekat på skärmen med pekfingret på samma hand som höll en Colaburk. Klart han tappade den. Splash. Nära dråp den gången.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 22:32

Problemet är ju kondensen och fukten som kan kortslutta kretsarna när du startar datorn, ju längre du väntar ju mindre risk

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-06 22:49

Jag tror att datorn slockna så då borde den väl igentligen redan vara paj..

Man ska inte försöka hjälpa naturer lite typ med bilvärmare eller nåt..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-07 00:47

Om det nu bara var vatten är det sannolikt ingen fara. Låt den torka i lugn och ro - som nån skrev; 4 dygn på ett relativt varmt ställe är säkert tillräckligt. Du kan prova med en hårtork - ställd på lägsta värme !!! - om du har bråttom. Men det säkraste är att bara låta den vara ett tag. Stå ut!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-07 08:42

Tror ni verkligen den klarat sig fast den dog vid olyckan..

Japp, väntar ett par dygn till.

Ursprungligen av skatan:

Tror ni verkligen den klarat sig fast den dog vid olyckan..

Det är definitivt möjligt. Min chef var i staterna förra månaden och tappade en Starbucks-espresso rätt ner i sin Thinkpad T40. Det blev så illa att det rann espresso ur nästan varenda modulfack och cardbus-plats, och han tänkte inte heller på att ta ur batteriet i tid. Men lika fullt gick den ändå att starta efter ett par dygn, och efter ett tangentbordsbyte och en grundlig rengöring fungerar den helt perfekt! Nu har självklart inte alla samma tur, men en välkonstruerad laptop kan tåla mer än man tror.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 12:01

Vet att det kanske inte är super relevant men en kollega hade sin mobil i skjortfickan då han skulle skura golvet. När han sedan lutar sig ner för att ta trasan - plums. Dagen där på när han kom till jobbet tog jag den och lade den i ett fönster med mycket sol några dagar - sedan dess har den fungerat i två år.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 13:25

Min farsa tappade sin mobil i en dasstunna en gång... Efter ordentlig rengöring och parfymering(!) så fungeade den hyfsat, men den drog ur batteriet extremt snabbt. Troligen p.g.a att skärmbelysningen aldrig riktigt slocknade, den lyste svagt helat tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 14:36

Micra den i ett par minuter så kan du forma den hur du vill (!)

Ursäkta ett dåligt skämt:

Skatans iBook 14" - Aqua Extreme

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-08 21:38
Ursprungligen av Andersson:

Ursäkta ett dåligt skämt:

Skatans iBook 14" - Aqua Extreme

Eller "Nu kom det vatten på mitt kuvert" -Robert Gustavsson

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-07 14:42

haha aaaa hum... nja... nej... jag skrattade inte

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-09 11:51

Efter att ha stått i ett rätt varmt rum sedan i torsdags så satte jag i batteriet och tryckte på power..

Fläkten gick igång som aldrig förr men så mycket mer hände inte..

Vad ska jag göra?? Vågar ja låta den stå med fläkten och gå en stund?? Skall jag ringa reparatören direkt??

*Snyft*

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-10 09:05

Jag pratade med trygghansa idag och jag skall be om prisförslag från http://www.networkdatorservice.se så får vi se om de tycker det är värt att laga den..

900kr/h tar NDS, tur man har försäkring!

Hur blir det med min hårddisk.. jag vill helst att jag får ut allt material så fort som möjligt då jag jobb-grejer där. Om man ber dem att ta ut allt i från hårddisken går de med på försäkringen??

Och om det nu blir så att Trygghansa inte anser det vara värt att laga boken, hur blir det med min hårddisk då?

Bevaka tråden