Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diagnos på död G3:a?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En bekant har en G3:a (blå) som vägrade starta igår. Datorn är alltså helt död eftersom inget lyser, inga fläktar går och inget av det som är kopplat till den visar några tecken på liv (skärm, tangentbord etc).

Vi testade att koppla den till olika strömuttag och med olika strömsladdar. Samma resultat. Vi testade att koppla loss alla pereferienheter som var anslutna till den, men den var fortfarande helt död.

Jag misstänker ju att nätaggregatet har lagt av, men innan han börjar se sig om efter ett nytt alternativt köper en ny mac så ville jag kolla med 99mac-folket om det finns något annat det kan vara.

En grej som är lite speciell med hur denna dator används är att den varje kväll kopplas loss från skärm, pereferienheter och ström och ställs nere i en källare (pga stöldrisken). Sedan plockas den upp igen på morgonen. En tanke som jag hade var att batteriet i datorn hade givit upp och att datorn kanske startar om man byter det?

Finns det några andra möjliga diagnoser? Helhavererat moderkort? Fast då brukar väl åtminstone fläktar/lampor starta?

I vilket fall tror jag att jag att det kan vara en bra idé att plocka ur nätaggregatet och testa det med en multimeter...

Alla tips är välkomna! Han är lite desperat eftersom han behöver datorn i arbetet, men har inte råd att köpa en ny just nu. Är det någon som har ett nätaggregat som kan passa som han kan få köpa billigt, hör av dig!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-06 08:35

Att ta ur aggregatet och testa det med mätinstrument tror jag inte går. Många av dom känner av om dom är kopplade till ett moderkort och är dom inte det så startar dom inte (gäller nya Peezes iallafall).
Jag har för mej att på B/W B3an så är den inte så känslig för om batteriet fungerar eller ej. Men om den är inkopplad på dagarna borde det ju laddas tillräckligt då.
Inte glappkontakt då? Eftersom den bärs omkring så mycket? Kolla alla kablar i den, ta bort och rengör.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-06 20:09
Ursprungligen av Creops:

Att ta ur aggregatet och testa det med mätinstrument tror jag inte går. Många av dom känner av om dom är kopplade till ett moderkort och är dom inte det så startar dom inte (gäller nya Peezes iallafall).

Nja, det är ingen direkt magisk sensor som känner av om det är kopplat till moderkortet eller inte, det är bara två sladdar (den gröna och en valfri svart) som ska kortslutas lite snabbt för att nätagget ska snurra igång.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-07 08:49
Ursprungligen av nillon:

Nja, det är ingen direkt magisk sensor som känner av om det är kopplat till moderkortet eller inte, det är bara två sladdar (den gröna och en valfri svart) som ska kortslutas lite snabbt för att nätagget ska snurra igång.

Inte för att jag trodde det var något magiskt bakom det
Men det var ju bra att få veta att det var så enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 09:01
Ursprungligen av Creops:

Inte för att jag trodde det var något magiskt bakom det
Men det var ju bra att få veta att det var så enkelt.

Ta det dock lite lugnt...

Vet inte hur det är numera men förr så var ju switchningen sådan att den kände på 5V slingan, och denna måste belastas lagom för att regleringen till switchningen skulle funka. [Vet folk som trodde man kunde använda bara 12V utgången men det blev knas för 5V måste lastas att den skall funka tänkt.]
Nu vet jag inte hur applicerbart detta är nu för tiden - men om man startar nätagg och det inte drar sina minimum 0.3 ampere (eller något) på 5V utgången så kan det går åt helsike bara på grund av det... [Om det tar en sekund eller timma vet jag inte...]

edit: Ooops... ...kom tvåa till målsnöret Får stå kvar ändå...

Saxat från www.xlr8yourmac.com

http://forums.xlr8yourmac.com/action.lasso?-database=faq.fp3&-layout=FaqList&-response=answer.faq.lasso&-recordID=33337&-search

ATX supplies are almost compatible with the B&W G3, you just have to make one modification to the supply. The ATX spec requires one -5V supply wire. Nobody uses -5V any more, but it's there because old PC motherboards used to use it. Apple decided that they would just substitute a ground for -5V, since they don't have to be completely compatible. So you *must* cut the -5V wire coming from the ATX supply to avoid shorting the power supply when it's plugged into the B&W motherboard.

Another thing is that you'll also need a B&W front panel board. The Sawtooth front panel board only has switches and the power/sleep LED, but the B&W front panel board also has a step-up power supply which creates 24V from a drive power connector and sends it to the motherboard. I haven't tested what happens if you try to turn the motherboard on without the 24V supply, but my understanding is that it won't work.
Tim S."

Any attempts to use a ATX Power Supply are at your own risk...

Ursprungligen av nillon:

Nja, det är ingen direkt magisk sensor som känner av om det är kopplat till moderkortet eller inte, det är bara två sladdar (den gröna och en valfri svart) som ska kortslutas lite snabbt för att nätagget ska snurra igång.

Aggregatet har en sk "sens" som innebär att det känner av och justerar spänningen på kretskortet, därför måste nätaggregatet vara anslutet till kretskortet för att det skall lämna rätt spänning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-05-06 08:53

Tryck på CUDA-knappen på moderkortet!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 09:01

Alla maskiner som jag har haft med samma problem hade alla trasiga nätaggrigat. Bla en Blue & White G3. Ett vanligt fel på maskiner som är fyra år och äldre. Jag fick testat mina aggrigaten hos en liten elektronik firma.

  • Avstängd
  • 2004-05-06 10:56

Jag kan hämta den om den har lagt av.

Så fort datorn står urkopplad så drar det på PRAM batteriet. ( en avslagen Mac drar ju ca 8W när den har el ansluten). Min erfarenhet är att PRAM batteriet håller kortare tid på urpuggade burkar.

Vissa Mackar verkar ju stendöda när batteriet inte fungerar, LC475 bla. Så kolla med ett fungerande batteri innan du gör något drastisket

Ursprungligen av DrBoar:

Så fort datorn står urkopplad så drar det på PRAM batteriet. ( en avslagen Mac drar ju ca 8W när den har el ansluten). Min erfarenhet är att PRAM batteriet håller kortare tid på urpuggade burkar.

Vissa Mackar verkar ju stendöda när batteriet inte fungerar, LC475 bla. Så kolla med ett fungerande batteri innan du gör något drastisket

Min gamla LC475 funkar om man sätter på & stänger av den några gånger, då batteriet hinner "laddas upp" på något sätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 11:20

Sät i ett nytt PRAM-batteri och tyck på CUDA-knappen EN gång helt kort. Testa igen. Jag råder din bekant att köpa ett vajerlås till datorn och ha den inkopplad på elnätet hela tiden.

Tack alla för tipsen!
Vi ska testa att byta PRAM-batteri och göra en reset på PMU-kretsen. (Tydligen så heter det inte CUDA längre utan PMU.)

Mer info hittade jag här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95037

Det gäller G4:or, men det borde vara i stort sett samma procedur.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-06 22:01

Batterierna kan mig veterligen inte laddas upp igen... tricket med LC475 är väl att det ligger kvar ström i någon kondensator eller liknande, det funkar även om man inte har något batteri alls i den.

  • Medlem
  • 2004-05-06 22:13

Ärligt talat - om datorn ska bäras omkring varje dag - är det inte läge att spana in en begagnad PowerBook? Dels är den lättare (tänk på ryggen!), dels är den gjord för att hanteras hårdhänt. Kanske man kan låsa in den enklare också.

En annan möjlig orsak kan vara en trasig säkring i nätaggregatet, men jag skulle nog hellre byta PRAM-batteri och trycka på CUDA-switchen innan jag börjar rota i potentiellt farliga högspänningsdetaljer. Har nämligen för mig att säkringarna inte är överdrivet lättåtkomliga i G3-nätaggen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 23:00

En bekant till mig hade en beige G3 266 som nätdelen dog på, antagligen därför att datorn under en tid hade förvarats i en rätt så kall källare. När han tog upp datorn i den varma lägenheten och kopplade in den sa det plopp, och så gick något sönder.

Jag skruvade isär nätdelen åt honom och kikade in. En liten grön komponent (ett motstånd tror jag) hade bokstavligen exploderat. Lyckligtvis gick det att ersätta G3:ans nätdel med en vanlig nätdel av ATX-typ som jag hade liggande (jag flyttade på en bygel på logikkortet).

Samma sak kan drabba AirPort-basstationer om de placeras på kyliga platser, exempelvis vid ett fönster.

1
Bevaka tråden