Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regelförändring ang PC-diskussioner?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac är ett forum skapat av Macanvändare för Macanvändare.

Vi har fått alltmer feedback ifrån medlemmar som är trötta på att hela tiden mötas av argument för att välja PC istället för Mac. Frågan är vad som är vettigt och vad som är över gränsen till att det inte passar här.

Jag använder själv PC nästan dagligen på olika sätt men känner inget som helst behov av att diskutera det här på 99mac, framförallt skulle jag inte ägna tid på att konvertera Macanvändare till en annan plattform.

Ett förslag jag har fått är att medlemmar som inte använder Mac idag, inte använder 99mac som ett sätt att få mer information om Mac eller för att införskaffa en Mac (eller andra vettiga skäl) skall lunga ner sina argument eller skaffa konto på exempelvis Sweclockers.

Var finns balansen mellan ren Macevangelism och önskemålet av att ha det trevligt med likasinnade i en värld av PC-folk?

Kommentera!!

Ursprungligen av Björnström:

99mac är ett forum skapat av Macanvändare för Macanvändare.

Vi har fått alltmer feedback ifrån medlemmar som är trötta på att hela tiden mötas av argument för att välja PC istället för Mac. Frågan är vad som är vettigt och vad som är över gränsen till att det inte passar här.

Jag använder själv PC nästan dagligen på olika sätt men känner inget som helst behov av att diskutera det här på 99mac, framförallt skulle jag inte ägna tid på att konvertera Macanvändare till en annan plattform.

Ett förslag jag har fått är att medlemmar som inte använder Mac idag, inte använder 99mac som ett sätt att få mer information om Mac eller för att införskaffa en Mac (eller andra vettiga skäl) skall lunga ner sina argument eller skaffa konto på exempelvis Sweclockers.

Var finns balansen mellan ren Macevangelism och önskemålet av att ha det trevligt med likasinnade i en värld av PC-folk?

Kommentera!!

Behövs nog ingen regeländring den som påstår att detta pågår hela tiden , verkar inte följa diskussionerna eller är osedvanligt stingslig . Tror många på 99mac skulle må bra av att ha en lite hälsosammare attityd till PC/Windows allt på den sidan är ju faktiskt inte så farligt eller dåligt.

Själv gillar och använder jag ju mest Macar , men jag är inte frälst.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-05-06 12:58
Ursprungligen av jazzper:

Själv gillar och använder jag ju mest Macar , men jag är inte frälst.

Det är jag

Jag känner lika som de som är trötta eller irriterade på tjat om PC. Om någon startar en tråd om köpråd angående Mac så känns inte argument om PC relevant. Och en del trådar kapas helt av datorkrig efter ett tag, fast det inte alls var det tråden handlade om.

Att helt förbjuda PC-snack skulle väl amputera forumet en del, men jag skulle definitivt uppskatta om fokus på Mac blev lite renare. Särskilt påfrestande blir det om någon inte alls använder Mac, och man inte ser något annat syfte från den personens sida än att hela tiden dra in PC i diskussionerna. Måste man inte ha gått lite vilse på nätet då? Ungefär som att delta i en bokcirkel där folk vill diskutera litteratur, men bara komma dit för att prata hockey.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

...Särskilt påfrestande blir det om någon inte alls använder Mac, och man inte ser något annat syfte från den personens sida än att hela tiden dra in PC i diskussionerna. Måste man inte ha gått lite vilse på nätet då? Ungefär som att delta i en bokcirkel där folk vill diskutera litteratur, men bara komma dit för att prata hockey.

Jag håller med till fullo.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-05-06 12:59
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Särskilt påfrestande blir det om någon inte alls använder Mac, och man inte ser något annat syfte från den personens sida än att hela tiden dra in PC i diskussionerna. Måste man inte ha gått lite vilse på nätet då? Ungefär som att delta i en bokcirkel där folk vill diskutera litteratur, men bara komma dit för att prata hockey.

Bra sagt !

Så här ser jag det:
Har man ambitionen att driva ett professionellt forum för Mac-användare så får man räkna med att det dyker upp en del Mac v.s PC diskussioner. För dom som inte gillar det så finns andra forum med mera evangelistiska tongångar som inte har samma höga kvalitet som 99Mac. Jag tycker inte att PC diskussionerna i sig stör. Däremot så tycker jag att människor som ser rött så fort som ordet PC nämns, eller som ideligen muckar plattformsgräl i sin argumentation stör. En hög nivå samt en stor blandning av kunskaper och deltagare är det som får mig att vilja deltaga och läsa i detta forum. Fast nu är det inte jag som betalar räkningarna här...

Ja, frågan är ju var linjen går - vi kan ju inte förbjuda jämförelse med andra plattformar och ta på sig skygglapparna.

Frågan är ju om folk som bara är här för att skapa datorkrig - inte för att dom har mac eller ska skaffa mac eller har macfrågor - ska vara kvar?

Ursprungligen av Björnström:

Ja, frågan är ju var linjen går - vi kan ju inte förbjuda jämförelse med andra plattformar och ta på sig skygglapparna.

Frågan är ju om folk som bara är här för att skapa datorkrig - inte för att dom har mac eller ska skaffa mac eller har macfrågor - ska vara kvar?

Se det från den positiva sidan . Alltid lär dom sig väl något :rolleyes:

Vad jag inte förstår är varför vissa gör inlägg som bara går ut på att påtala att folk "diskuterar fel" ska inte detta ändå vara ett relativt öppet forum ? Oftast är ju en tråd i princip avklarad på säg 15 inlägg om diskussionen ändå fortsätter efter detta så är det väl bara en bonus även om tråden flyter iväg lite . Dom negativa behöver ju inte läsa precis varje inlägg.....

Nr 1 är att inte hetsa upp sig över de som tycker att PC är ett bättre och mer prisvärt alternativ. Det finns många som gillar camping och orientering också.
Nr 2, de som föredrar Macen bör alltid tåla en diskussion om sitt val, det är alltid nyttigt att testa och utveckla sina motiv. Orkar man inte, låter man bli. Att lyssna till PC-folket är ett sätt att ha kontakt med verkligheten.
Nr 3, eftersom det inte går att förbjuda PC-snack, låt det passera.

Jag håller fullständigt med Olav Rust.

De som låter sig provoceras av de som är ute efter att provocera är antagligen de som har uttryckt missnöje genom feedback till administratörerna. Enda anledningen till att det finns vissa som är ute att provocera fram datorkrig är för att en del mac-talibaner "triggar" igång på det istället för att låta det passera.
Det jag menar är att om provokationerna inte lyckas så försvinner de efter ett tag.
Däremot finns det många kloka människor som faktiskt argumenterar på ett bra sätt och har kloka åsikter om vad som är bättre/roligare/snyggare/häftigare på Windows. Det skulle bli väldigt svårt att dra gränser för vad som är tillåtet om det nu skulle införas något regelverk kring PC-snack.

Dessutom ska man inte kasta sten i glashus. Det smutskastas rätt hårt åt andra hållet också.

Pajkastandet kommer inte att gå över. Båda sidorna hänger sig åt det lite då och då, men ett förbud leder ingen vart. Det är bara att låta det passera. Att förbjuda PC-snack är bara dumt.

Ska vi förbjuda själva ordet, eller direkt radera trådar som innehåller ordet i positiv riktning - eller negativ? Det är inledningen till en utveckling som inte kan kontrolleras. Offtopic fyller sin funktion, liksom iPod.se, men att förbjuda PC-prat är enligt min mening livsfarligt.

Vi får stå ut med att alla inte sett ljuset - ännu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-06 01:44

[QUOTE="Björnström"]99mac är ett forum skapat av Macanvändare för Macanvändare.

Vi har fått alltmer feedback ifrån medlemmar som är trötta på att hela tiden mötas av argument för att välja PC istället för Mac. Frågan är vad som är vettigt och vad som är över gränsen till att det inte passar här.

Varför inte starta ett nytt forum där alla rabiata Macägare och troende kan lovsjunga tillsammans.
Där sakfrågor är bannlysta, och det stora målet är att dricker öl med varandra. Samtidigt kan nya intressanta omröstningar startas. Vilken färg har din mus, eller vilken mus är skönast att hålla i handen. Är din granna från ÖstTyskland och kör dom Mac . Om inte-får dom då vara kvar? Rösta och kräk ut fördommar.
Vad står på censurlistan härnäst?

Mvh

Ursprungligen av miri:

Varför inte starta ett nytt forum där alla rabiata Macägare och troende kan lovsjunga tillsammans.
Där sakfrågor är bannlysta, och det stora målet är att dricker öl med varandra. Samtidigt kan nya intressanta omröstningar startas. Vilken färg har din mus, eller vilken mus är skönast att hålla i handen. Är din granna från ÖstTyskland och kör dom Mac . Om inte-får dom då vara kvar? Rösta och kräk ut fördommar.
Vad står på censurlistan härnäst?

Mvh

Nyanserat inlägg

Jag trodde meningen med den här diskussionen var att 99mac bör fokusera på problemlösning och utbyte av erfarenheter om mac-plattformen. Eller är det vara PC-frågor som är sakfrågor i din värld? Jag tror inte att du personligen behöver känna dig anklagad för att prata för mycket PC, för du har mycket kunskap att tillföra på foto-området.

Du menar väl inte på allvar att din beskrivning med musfärg osv stämmer in på 99mac om man försöker fokusera mer på Mac och mindre på PC? De fanatiska hyllningskörerna dras väl ofta igång just för att folk går i försvarsställning när någon jämför med PC. Därför tror jag det är möjligt att sakfrågorna skulle kunna få mer utrymme om vi slapp datorkrigande och liknande.

PC vs Mac *suck* Det är klart att man ska kunna diskutera det, men det är ju inte mycket grejer som är bättre med PC (men det finns). Håller med om att när någon vill ha köpråd etc om macar, så ska man inte ens jämföra med PC-burkar (det är ju inte det dom efterfrågar). Ibland när jag kommer i en diskussion med nån riktigt enveten PC-människa, då räcker inte alltid orden till. Det löser jag på följande sätt:
1- Ta fram den snygga TiBooken
2- Fäll upp den läckra widescreenskärmen
3- Dema lite flashiga finesser i OSX (aqua)
4- Stoppa i nån extern enhet (videokamera, minneskort till kamera etc) som hoppar upp UTAN drivrutiner (ska gärna vara deras enhet som man vet att den strulade vid installationen på PC)
5- Visa lite trix i iMovie, iCal, Adressboken (ihop med telefonen etc)

När det är klart brukar frågorna lyda: vad kostar den? var köper man en sån? det var ju inte dyrt - för allt det där! Får jag prova? Oj, så enkelt å lära sig!

Dom riktigt envetna, ger sig ju givetvis inte i min närhet, men man får ju höra från deras kompisar hur dom berättar om värsta amerikanska tv-datorn, där allt bara flyter fram på skärmen och fönster som sugs ned i listen (dock på mac).

Men självklart finns det lägen där macen är helt fel maskin att använda, men det gäller mest i vissa av våra serversystem. OCH man ska inte ta på sig skygglapparna och slappna av, för då blir man snart omkörd!

mvh / Peter

Senast redigerat 2004-05-06 07:13
Ursprungligen av miri:

Varför inte starta ett nytt forum där alla rabiata Macägare och troende kan lovsjunga tillsammans.
Där sakfrågor är bannlysta, och det stora målet är att dricker öl med varandra. Samtidigt kan nya intressanta omröstningar startas. Vilken färg har din mus, eller vilken mus är skönast att hålla i handen. Är din granna från ÖstTyskland och kör dom Mac . Om inte-får dom då vara kvar? Rösta och kräk ut fördommar.
Vad står på censurlistan härnäst?

Mvh

Det finns redan ett sådant forum, 99mac heter det

Får nog tilläga att jag också ser de urspårade diskussionerna som resultatet av båda sidors envishet. Så det kanske inte är bara PC-sidan man ska klaga på.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 08:01

Är väl bara för moderatorerna att splitta tråden och dra iväg tjafset till OT...

Fast det är klart : Moderatorer har väl roligare saker att göra Ha ett vanligt liv exempelvis

Men kan inte moderatorer tillåtas markera inlägg som de tycker är på väg att... Genom ex.v. en röd inläggslist. Då blir det ju mer proaktivt istället för reaktivt... Varför inte "minimoderatorer" (wannabees) med den behörigheten... Och om det inte blir ordning i tråden så messar "minimoderatorn" sin "mentormoderator" som drar iväg tjafset (alla röda) till OT...
Något sådant, så man får lite proaktiv styrning utan att moderatorerna kroknar och lämnar landet för romdrinkar på stranden...

  • Medlem
  • 2004-05-06 11:40
Ursprungligen av Pär:

Är väl bara för moderatorerna att splitta tråden och dra iväg tjafset till OT...

Fast det är klart : Moderatorer har väl roligare saker att göra Ha ett vanligt liv exempelvis

Men kan inte moderatorer tillåtas markera inlägg som de tycker är på väg att... Genom ex.v. en röd inläggslist. Då blir det ju mer proaktivt istället för reaktivt... Varför inte "minimoderatorer" (wannabees) med den behörigheten... Och om det inte blir ordning i tråden så messar "minimoderatorn" sin "mentormoderator" som drar iväg tjafset (alla röda) till OT...
Något sådant, så man får lite proaktiv styrning utan att moderatorerna kroknar och lämnar landet för romdrinkar på stranden...

kan man inte bara ha en slasktratt här på 99mac där man kan lägga valda delar av urspårade diskussioner? Under allmänt om mac kunde man ha underforat "Datorkrig" där alla mer eller mindre aggressiva PC vs Mac-trådar hamnar.

Jag passar på att kasta in min käpphäst: jag saknar en avdelning för PC-frågor. Ibland behöver man hjälp med nån pc och vill inte bli medlem på sweclockers bara för att få veta hur man tar en skärmdump i Windows.

Så länge diskussionen förs på ett sakligt sätt och inte är offtopic så är det väl inte fel med PC releterade kommentarer. Men det är tröttsamt med folk som svarar "skaffa PC", "inga problem i windows", etc på frågor som "hur gör jag följande PÅ MIN MAC".

Rena mac vs pc trådar är rätt meningslösa, men trådar i stil med "jag vill göra följande, ska jag välja en mac eller en pc" är mer intressanta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 10:00

Ren pajkasting ska tas bort direkt. Vi behöver inga PC-pajaser här.

Däremot finns det tillfällen då man kan diskutera PC och Mac, exempelvis hur man använder dem på samma nätverk, med samma servrar osv.

Ursprungligen av Mondo:

Ren pajkasting ska tas bort direkt. Vi behöver inga PC-pajaser här.

Vad gör vi med Mac-pajasarna då, är det o.k?

Allvarligt talat så går det inte att föra datorkonversationer på hög nivå utan att PC kommer på tal ibland. Gissningsvis så är marknadsandelen för PC Win datorer så hög som 80 - 90%. Så det är egentligen förvånansvärt lite PC på detta forum. Problemet ligger nog snarare i att det finns många som är bra på att provocera fram onödig pajkastning, och det gäller givetvis i bägge läger.

Så kontentan får bli:
Provocera inte fram onödigt bråk. Man kan faktisk ha olika uppfattningar men ändå samsas. En diskussion bygger på att man har olika synsätt i en fråga, samt att man kan bli berikad av varandras uppfattningar och synsätt.

Varför inte ha ett system där medlemmarna kan moderera lite själva?

Sätt poäng på inläggen, + eller - , sen så får man ange i sin profil vilka inlägg som skall visas.
T.ex visa bara inlägg som har +1 eller högre, eller -5 om man vill läsa all skit.

  • Medlem
  • 2004-05-06 12:48
Ursprungligen av D Damlin:

Varför inte ha ett system där medlemmarna kan moderera lite själva?

Sätt poäng på inläggen, + eller - , sen så får man ange i sin profil vilka inlägg som skall visas.
T.ex visa bara inlägg som har +1 eller högre, eller -5 om man vill läsa all skit.

Karma var ju ett försök i den riktningen. Och det gick ju inte så bra. men det var iofs inte riktigt fulländat heller.

Nu ekar jag bara vad en del andra säger, men det är nyttigt (till och med för Macanvändare) att diskutera för och nackdelar med tex Windows mm. Ibland är det till och med önskvärt, tex när någon är ute efter att köpa en ny maskin för att lösa en specifik uppgift - det är inte nödvändigtvis en Mac som löser detta (hur konstigt det än kan låta )

Men då och då så blir det knas i diskussionerna och någon eller några forummedlemmar kryper ned i en atombombssäker bunker och vägrar inse att man gått för långt - istället idkar man krypskytte mot MacTalibaner(TM), PC töntar(TM) eller Dumma människor i största allmänhet (TM) som inte har vett nog att se Ljuset(TM) på samma sätt som just dom har.

Påfallande ofta händer detta i diskussioner där Windows eller PC antingen är föremålet för tråden, eller så förs den in i diskussionen som en trojansk häst vilket naturligtvis medför att diskussionen förstörs mer eller mindre totalt ("Jag tycker nog att den godaste glassen är Dajmstrut - förresten, visste ni att loggan ritats på en Windowsmaskin?")

Dessa diskussioner är inte svåra att identifiera, och dom tillför ingenting i min mening. Sakliga diskussioner om Mac vs PC är intressanta och berikar, men någonstans måste man som medlem inse att forumets fokus är just Macen med närliggande områden (en ledtråd är namnet, 99Mac) - därför får man lägga band på sig om man brinner för att prata PC/Windows i forumet eller inse att man inte hör hemma här.

Niclas Högås analys (se ovan) är klockren.

/CX

Senast redigerat 2004-05-06 13:46
1
Bevaka tråden