Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XML till MySQL ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 11:32

Hej!

Skall utifrån XML-data generera ett träd (med simpel html och css) som innehåller varje elementtyp en gång. Detta för att få en överblick av vad filen innehåller för element. (dvs, finns två "items" så skall endast ett av dem visas, och endast elementnamnet+attributnamn, inge datainnehåll visas).

Jag är just nu inne på att se om det går slänga in XML-datat i en MySQL-databas. Det går att få XML-output ifrån MySQL men det hjälper inte mig just nu. Måste först se till att få in XML-datat som sagt.

Alternativt skulle man kunna arbeta mot någon annan databas men jag har absolut störst erfarenhet av MySQL så det föredras.

skriv en ordentlig parser så kan du ju göra vad du vill med xml datan..

..Tänk dock på om det är bättre att i just din situation få det in i en databas, det blir ju lite kaka på kaka liksom..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 15:16

Jo men ... vadå en ordentlig? Klart det går att skriva en parser som lyckas plocka ut så att endast element förekommer med en instans men det vore väl bekvämare att hämta fram ur databasen med en enkel "DISTINCT"-sats ?

Har kikat runt men hittar inget så det lutar dessvärre mot att avancera parsern lite
Fördelen med att ha det i databas är att vi även ska söka i XML-filen och endast hämta element som innehåller söksträngen, hade varit smidigt med databasen där också

Vad jag menade var att det finns ingen genväg (vad jag vet iaf) utan det enda sättet är att skriva en XML parser som slänger in datan i databasen

1
Bevaka tråden