Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraven på datorn av nya Windows Longhorn

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft is expected to recommend that the "average" Longhorn PC feature a dual-core CPU running at 4 to 6GHz; a minimum of 2 gigs of RAM; up to a terabyte of storage; a 1 Gbit, built-in, Ethernet-wired port and an 802.11g wireless link; and a graphics processor that runs three times faster than those on the market today.

http://www.microsoft-watch.com/article2/0,1995,1581842,00.asp

Ingen kommer att köra Windows Jippi

  • Medlem
  • 2004-05-05 12:26

Tja, när väl Longhorn levereras lär det vara det minsta man kan beställa från Dell...

Och Apple previewar 10.8 - med minimikrav dual G5/3Ghz...

Ursprungligen av lime:

Tja, när väl Longhorn levereras lär det vara det minsta man kan beställa från Dell...

Och Apple previewar 10.8 - med minimikrav dual G5/3Ghz...

Nja det tror jag knappast på att om två år att en G5 med dual 3Ghz kommer vara minimum krav KANPPAST! Idag har Panther minimum krav på en G3 233 MHz och 128 MB ram och 16Mb minimum men helst 32 MB grafik.
Då talar vi om 5 - 6 År gamla datorer som minimum krav!
Knappast att en Dual G5 3 Ghz kommer att vara minimum om ca 2 år när datorn inte ens har släppts i produktionen .

Om 2 år så har Apple ca 10.6 i Os förutsättningen att man följer nr systemet och byter Os 1 gång om året.

Sedan att 1TB hårddisk ska vara minimum för att installera OS nästan orimligt, och ha 2GB Ram som minimum det är ju helt sjukt och att ha ett grafikkort som är 3 gånger kraftfullare som standarkrav, vågar knappt tro mina ögon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 13:50
Ursprungligen av Hunter78:

Nja det tror jag knappast på att om två år att en G5 med dual 3Ghz kommer vara minimum krav KANPPAST!

Jag, för min del, tror KNAPPAST att Lång-horn kommer redan om två år...

Ursprungligen av lime:

Tja, när väl Longhorn levereras lär det vara det minsta man kan beställa från Dell...

Och Apple previewar 10.8 - med minimikrav dual G5/3Ghz...

Vad är värsting då i Pc datorerna ca 6 - 9 Ghz dual-core CPU, 4 -12 GB Ram och 5 gånger bättre grafik kort och 4 – 6 TB hårddisk för ca 28000 Kr ink moms tror det knappast om bara 2 år.

Hunter78

Gjort dig av med din G5 Dual 2GHz?

Ursprungligen av Sundevall:

Hunter78

Gjort dig av med din G5 Dual 2GHz?

???

Japp den var kass så jag hade inget val!

Inte ens dagens topp Cpu m.m. är i närheten av de här hastigheter varken IBM eller INTEL, AMD eller någon annan.

Apple skulle då leverera ca dual G5/G6 5 Ghz - 7Ghz med 2 - 4 GB Ram med ca 1,5 - 2 TB Hårdisk

Låter det rimligt tror någon om bara knappa 2 år!

  • Medlem
  • 2004-05-05 12:56

4 Ghz kommer i slutet på året enligt Intel, Gigabit Ethernet finns på många moderkort idag, 802.11g är standard på Centrino och 2 Gig i minne är väl inte helt konstigt om två, tre år? Att man räknar med att grafikkorten kommer att vara tre gånger snabbare är väl inte heller nån vild gissning?

Att OSX v 10.8 kommer att kräva lite mer än Jaguar (som Apple har som sista steg för en G3/233 - med Xpostfacto kan man köra Panther) är väl inte heller konstigt? De vill sälja maskiner.

Men man ska inte ta det hela så allvarligt. När MS släpper Longhorn vill man nog ha en helt ny burk att lägga in den på och då lär det finnas maskiner.

Ursprungligen av lime:

4 Ghz kommer i slutet på året enligt Intel, Gigabit Ethernet finns på många moderkort idag, 802.11g är standard på Centrino och 2 Gig i minne är väl inte helt konstigt om två, tre år? Att man räknar med att grafikkorten kommer att vara tre gånger snabbare är väl inte heller nån vild gissning?

Att OSX v 10.8 kommer att kräva lite mer än Jaguar (som Apple har som sista steg för en G3/233 - med Xpostfacto kan man köra Panther) är väl inte heller konstigt? De vill sälja maskiner.

Men man ska inte ta det hela så allvarligt. När MS släpper Longhorn vill man nog ha en helt ny burk att lägga in den på och då lär det finnas maskiner.

Problemet är att det ska vara average krav det innebär att det måste finnas minst datorer som är 25 - 50% snabbare och det är det jag ställer mig tveksam till under en tids ram på 2 ÅR. Longhorn ska ha det som average och det är kanske inte helt orimligt, men mycket tveksam att cpu har nått 5 - 6 Ghz målet vid slutet på 2005 början 2006 och under början av året, och under andra del av 2006 så måste cpuer gå mot 6 - 8 Ghz eller mer! Men framförallt att kräva 1 TB hårddisk som minimum krav är ganska maffigt om bara 2 år när dagens störst ligger på 250 GB hårddisk och under slutet av året ska 300 GB hårddisk komma.
Med andra ord ska man varje år dubbla hårddiskarna kapacitet och då ska diskarna vara minst 1 TB stora ej troligt. Sedan ska cpuer göra ett hopp på ca 150% i ren Mhz på ca 2 år, Nja möjligt viss som absoluta topp Cpuer men inte som average krav typ,

ok, till trots för att jag tror/vet att longhorn inte kommer vara speciellt revolutionerande, så är jag ändå rätt skeptiskt till dessa systemkrav. Dels kör ju den sk betan på dagens hårdvara, men om jag ska ha 2gig i ram och minst en hel jälva terabyte på disken så får den fanimig också laga mat åt mig och duka bordet.

Visst, det är två år fram i tiden, men vad hände med att försöka göra operativsystemet snabbare och bättre? Eller är det bara Apple och Linux kerneln som satsar på detta? låter iofs bra med mig, konstigt nog verkar det vara det ända som MS inte klarar av att kopierar...

Den där specen är med stor sannolikhet helt felaktig.

Jag skulle iof bli glad om den inte var det...

En average dator kostar typ 12000 - 17000 Kr typ Med andra ord bra biligt blir det. En dator som är ca 2 - 3 gånger så snabb som dagen topp of the line idag.

  • Medlem
  • 2004-05-05 14:13

Långhorn spec

Det verkar vara siffror tagna ur luften, ... fast jag skulle inte bli ledsen om det var sant i alla fall.

P.S. Hunter78, står det inte lite fel under din avatar. Jag ser någonting med winXP trots att frågan är vilken Mac du använder

P.S. Hunter78, står det inte lite fel under din avatar. Jag ser någonting med winXP trots att frågan är vilken Mac du använder[/QUOTE]

Det var en litet test jag gjorde, skulle se hur lång tid det tog för någon att reagerar på min lilla ändring! Det tog ca en vecka innan någon reagerade !

  • Medlem
  • 2004-05-05 14:24

Det är först idag jag stötte på din avatar.

  • Medlem
  • 2004-05-05 14:51

Har roat mig med att surfa runt lite om kraven på Longhorn. Det finns inga officiella, och ryktena säjer allt från just 4Ghz till PIII:or. Så vi får vänta och se. Jag tror inte heller att den dyker upp tidigare än 2006/2007. Men rimligen kommer en dator man köper idag vara på gränsen, bäst att köpa nytt.

Det där om kraven på OSX var en gnutta ironiskt menat - eller är det bara på min skärm som det finns en smiley?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-05 15:03

Longhorn är bara ny teknik med inbyggt att MS ska kunna gå in på vilken PC som helst i hela världen och göra vad de vill. Det står redan i dagens licensavtal att MS ska kunna gå in på vilken PC som helst och undersöka vilka program man har installerade. Allvarligt lagligt integritetsbrott alltså. Dessutom kommer de väva samman MSN-söktjänsten med operativet, samtidigt som man utvecklar nya tjänster tillsammans med den stora kartellen intel, amd, etc... allt för att låsa utvecklingen till det som MS vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 16:27

Jag läste mer realitstiska systemkrav för Windows Longhorn i höstas när de släppte den officiella, icke-fungerande btean.

OPTIMAL maskinen var typ en maskin som idag är top-of-the line. Grafikmotorn vill ha AGP 8X och 128MB minne minst (detta innebär typ Radeon 9700 eller bättre GPU). När Longhorn kommer så är nog detta standard/minimum maskin.

Men man tog även upp att systemet KOMMER rulla på mindre hårdvara, men då i en mer begränsad grafisk miljö. Detta lät rimligare och är ungefär som Apples krav var när OSX 10.2 kom. (OSX minimumkrav är ju G3, men ska det går bra vill du ha G4, 512MB RAM och 2XAGP/32MB kort minst). Longhorn kommer ju ha välidgt avancerad "motor" som troligen äter prestanda… Databasdrivna filsystemet, grafikomotorn etc. Men det ska vara som jag försått det väldigt flexibelt. Dock funkar inget idag...

Time will tell

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag läste mer realitstiska systemkrav för Windows Longhorn i höstas när de släppte den officiella, icke-fungerande btean.

Longhorn finns bara i Alpha version.

Alphaversionen som finns att få tag på idag "fungerar" med dagens hårdvara. Varför skulle den skarpa versionen kräva så ofantligt mycket mera hårdvara? Nä, jag tror att minimikravet kommer att ligga betydligt lägre än så. Microsoft är av hävd ett ytterst kommersiellt företag som knappast kan beskyllas för att vara speciellt innovativt.

Högre hårdvarukrav = mindre försäljning = inget som MS skulle trivas med.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-06 08:25

Detta är kraven som MS ställer för Longhorn:

"Aero and Aero Glass will offer different user experiences, depending on what hardware they detect.
Aero is the base set of requirements for Avalon, and will require DirectX 9 (with Pixel Shader 2.0 support), 32MB VRAM minimum, and AGP 4X for a GPU or UMA. If a system does not reach this minimum, it will not get the "Designed for Windows" logo. Aero Glass will offer a richer experience. It will require DirectX 9 (with Pixel Shader 2.0 support), 64MB VRAM minimum (128MB recommended), and AGP 4X for a GPU. Microsoft is still deciding whether to allow a dual-channel UMA implementation to qualify for the logo. The company will offer a "classic" level, though technically not an Avalon tier, for systems that don't meet minimum requirements. This will allow Longhorn to run on less powerful PCs, but with an interface more akin to the Windows 2000 look and feel.

Källa: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1585533,00.asp

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-05-06 08:57

Aero låter som ett bra namn på Vaporware.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-06 09:23
Ursprungligen av Macus:

Aero låter som ett bra namn på Vaporware.

Vaporware? Finns ett flertal videos/screenshot som visar Aero. Här är en av dessa:

http://www.osnews.com/story.php?news_id=5040

1
Bevaka tråden