Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som testat IRISPen eller annan enkel textscanner?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I mitt jobb blir det ganska mycket att citera från olika texter. Det är ganska tidskrävande ibland att skriva in citat från böcker, artiklar mm. Jag skulle gärna vilja underlätta det jobbet, och funderar på en IRISPen. När det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av den? Någon som testat andra (hyfsat billiga) produkter som gör jobbet?

C-pen 10 fungerar bra. Använder man linjal då man scannar in så är den i stort sätt 100%ig. Billig är den också...

Tack för tipset! C-pen 10 är några hundralappar billigare, och det fanns ju ett utförligt test gjort av Martin Belak här på 99mac. En sådan får det nog bli!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-05 01:51

Personligen använder jag en C-Pen 600c väldigt mycket. (Ca 1-5 A4/vecka)
Det är enormt bra att kunna ta den med sig till t ex biblioteket eller stå direkt vid bokhyllan hemma.

Nackdelen är att den inte fungerar att synka med Mac. Det problemet har jag dock löst med en liten handdator, som ju också är trevlig att ha med till biblioteket. Därifrån mailar jag hem texterna till Macen. Det fungerar utmärkt. Dock är jag ingen "tillfällighets-användare" som behöver få in två meningar i ett dokument jag pysslar med. Snarare rör det sig om fotnoter, hänvisningar, citat osv som passar bra att samlas in samtidigt.

Dock vore en C-pen10 trevlig att ha hemma av den anledningen.

Jag har provat iris-pen och en annan rackare, Quicktionary. De kändes rätt usla att scanna med. C-pen är mycket lättare att använda, särskilt i längden. (Sätt bara dit det halvmåneformade klistermärket med de två strecken på pennan först.)

Vill du ha hjälp att använda en 600c eller 800 med Mac/PC/handdator hjälper jag gärna till.

Har använt C-Pen 10 i lite mer än ett år och den fungerar UA för det den ska göra. Den måste dock vara ansluten till dator i motsats till 600:an. 10:ans "glidlister" runt läsfönstret kan uppfattas som en aning tröga, men det är samtidigt ett kvitto på att vinkeln är fel. Håller man den i rätt vinkel glider den lätt och fint. Ska man skanna text med den så är en linjar ett måste, annars tappar man linjen. I löpande boktext, med litet radavstånd kan det vara en aning knepigt, men det fungerar med lite träning.

Edit: Språk- och stavfel

Senast redigerat 2004-05-05 06:25
Ursprungligen av Kimpa:

Vill du ha hjälp att använda en 600c eller 800 med Mac/PC/handdator hjälper jag gärna till.

Tack, det var vänligt, men jag arbetar huvudsakligen hemma, och tycker det vore lite väl dyrt att skaffa en handdator för de tillfällen jag kollar referenser på bibliotek eller så. Då får det duga med gammal hederlig blyerts. Men det verkar vara en effektiv och trevlig rutin du har skapa dig, som jag mycket väl kan se nyttan av - själv skriver jag på en avhandling i litteraturvetenskap. Jag är övertygade om att C-pen 10 kommer att underlätta mitt jobb en hel del, och det var intressant att se en jämförelse från någon som har arbetat med både den och IRISPen.

1
Bevaka tråden