Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacForum öppnar Pro Store i Göteborg

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktena har länge surrat kring MacForum i Göteborg och idag bekräftar Torben Hansen för MacWorld att man öppnar landets fjärde Pro Store i Augusti.

Butiken kommer vara lite mindre än Macotekets butik i Stockholm med cirka 100m2 butiksyta och 60m2 avsett för seminarier och andra lättare utbildningar.

Läs mer på Macworld.se

Oscar Bjers berättar om Pro Stores i intervju med 99mac

Underbart! Bra läge, nära snobbaffärerna på Magasingatan. Kommer nog locka till sig många trendnissar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 13:45

Är det i pressbyrån?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 13:50
Ursprungligen av Pär:

Är det i pressbyrån?

Någonstans där, eftersom hörnet är 22 och T12-butiken ligger på 32.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 13:53
Ursprungligen av Schuckert:

Någonstans där, eftersom hörnet är 22 och T12-butiken ligger på 32.

Då borde de ju få nära till en potentiell kund snett över korsen
Fast det är väl inte kundgruppen iofs...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-04 14:00

Förstår inte om det är Macforum eller Macoteket som öppnar..?

Macforum är det.

Detta var det absolut sämsta som kunde hända Mac-plattformen i Göteborg. MacForum har av tradition varit ett företag med nollservice, extremt höga priser, okunniga säljare, mm... Genom åren så har man lyckats reta upp en massa kunder och på den vägen är det. Ingen Mac åf i göteborgstrakten har ett så dåligt rykte.

En Pro Store representerar hela plattformen och folk som inte har varit i kontakt med Macen innan kommer givetvis att dra ett likhetstecken mellan MacForum och Apple. Har inte Apple/Oscar bättre koll på sina åf? Jag utgår ifrån att det fanns en massa kunniga och bra åf som gärna hade tagit detta initiativ.

Ursprungligen av whoami:

Detta var det absolut sämsta som kunde hända Mac-plattformen i Göteborg. MacForum har av tradition varit ett företag med nollservice, extremt höga priser, okunniga säljare, mm... Genom åren så har man lyckats reta upp en massa kunder och på den vägen är det. Ingen Mac åf i göteborgstrakten har ett så dåligt rykte.

En Pro Store representerar hela plattformen och folk som inte har varit i kontakt med Macen innan kommer givetvis att dra ett likhetstecken mellan MacForum och Apple. Har inte Apple/Oscar bättre koll på sina åf? Jag utgår ifrån att det fanns en massa kunniga och bra åf som gärna hade tagit detta initiativ.

Pro Stores startas av återförsäljare som är villiga att satsa och testa - om någon annan vill starta i Göteborg är jag övertygad om att dom är välkomna. Det är nog så att ingen vågar/vill. Apple jagar fram nya Pro Stores med ljus och lykta.

Ursprungligen av Björnström:

Pro Stores startas av återförsäljare som är villiga att satsa och testa - om någon annan vill starta i Göteborg är jag övertygad om att dom är välkomna. Det är nog så att ingen vågar/vill. Apple jagar fram nya Pro Stores med ljus och lykta.

Är det verkligen så att ingen annan vågade satsa? Jag tycker att det låter föga troligt. Sen tror jag inte det finns plats med mer är en Pro Store i Göteborg, så jag antar att MacForum fick det alla andra åf ville ha.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 14:33
Ursprungligen av whoami:

Är det verkligen så att ingen annan vågade satsa? Jag tycker att det låter föga troligt.

MacForum är väl de som kör hårdast mot privatpersoner... Även om de varit "kluvna".
Att de nu kan renodla en butik för försäljning gentemot privatpersoner/småfirmor och ha den gamla mot företag och service är väl perfa...

Ursprungligen av whoami:

Sen tror jag inte det finns plats med mer är en Pro Store i Göteborg, så antar att MacForum fick det alla andra åf ville ha.

Finns det säkert, med tanke på att det finns ett gäng med företagsförsäljning...

Ursprungligen av whoami:

Är det verkligen så att ingen annan vågade satsa? Jag tycker att det låter föga troligt. Sen tror jag inte det finns plats med mer är en Pro Store i Göteborg, så jag antar att MacForum fick det alla andra åf ville ha.

Du kan starta en egen Pro Store i Göteborg imorgon om du vill. Du får inte något bidrag av Apple men du får lägre inköpspriser. Gör en liten kalkyl i huvudet inkl 3-4 anställda för att kunna köra öppet även lördagar och inredning i halvmiljonklassen. Tufft att räkna hem om man inte redan har fet omsättning.

InLife (Core), Macoteket och Kullander har alla varit med länge i branschen. Jag skulle bli grymt förvånad om någon nybörjare startade en Pro Store faktiskt.

Ursprungligen av Björnström:

Du kan starta en egen Pro Store i Göteborg imorgon om du vill. Du får inte något bidrag av Apple men du får lägre inköpspriser. Gör en liten kalkyl i huvudet inkl 3-4 anställda för att kunna köra öppet även lördagar och inredning i halvmiljonklassen. Tufft att räkna hem om man inte redan har fet omsättning.

InLife (Core), Macoteket och Kullander har alla varit med länge i branschen. Jag skulle bli grymt förvånad om någon nybörjare startade en Pro Store faktiskt.

Du har själv varit åf vad jag förstår så du borde veta. Antar att du har gjort "en liten kalkyl i huvudet inkl 3-4 anställda" och kommit fram till att det inte är lönsamt.

Det förvånar mig att Apple inte går in och sponsrar med bidrag för ombyggnad. Detta system med lägre inköpspriser gör att man måste ha en riktig hög omsättning för att kunna räkna hem någon vinst på sin Pro Store. Alltså är det ingen öppen marknad. Störst omsättning vinner mest på Pro Store konceptet. Kontentan av det hela är att vi inte får in nya hungriga aktörer på marknaden, och plattformen urholkas ännu mera...

Ursprungligen av whoami:

Du har själv varit åf vad jag förstår så du borde veta. Antar att du har gjort "en liten kalkyl i huvudet inkl 3-4 anställda" och kommit fram till att det inte är lönsamt.

Det förvånar mig att Apple inte går in och sponsrar med bidrag för ombyggnad. Detta system med lägre inköpspriser gör att man måste ha en riktig hög omsättning för att kunna räkna hem någon vinst på sin Pro Store. Alltså är det ingen öppen marknad. Störst omsättning vinner mest på Pro Store konceptet. Kontentan av det hela är att vi inte får in nya hungriga aktörer på marknaden, och plattformen urholkas ännu mera...

Det finns säkert en anledning till varför inte Apple kan ge ekonomiska bidrag till enskilda återförsäljare av konkurrensskäl eller genom direktiv ifrån mr Jobs.

En snabb kalkyl ger att en butik med bra läge inkl 4 heltidare och "det som behövs" kostar ca 200.000 i månaden att driva. Blir rätt många iPods

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 15:01
Ursprungligen av whoami:

Detta system med lägre inköpspriser gör att man måste ha en riktig hög omsättning för att kunna räkna hem någon vinst på sin Pro Store.

Är nog rimligt - för jag tror Apple är ute efter hög omsättnign i butikerna - för att enkelt kunna avläsa "framgånsrikheten".

Citat:

Alltså är det ingen öppen marknad. Störst omsättning vinner mest på Pro Store konceptet.

Ganska vanligt koncept... Hur många "märkeskedjor" vill du jag skall räkna upp???

Oscar Bjers har sagt att det ska finnas 10 Apple Concept Store inom ett år, så det här är ett steg i rätt riktning! Kul att det poppar upp lite Apple-butiker!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 14:06

Trevligt!

  • Medlem
  • 2004-05-04 14:08

Snork-MacForum har väl alltid haft en "pro store"? När jag som liten privatkund varit där har de knappt haft lust att hjälpa mig...
(Bra att SOS datakraft finns nu!)

  • Medlem
  • 2004-05-04 14:14

YES ÄNTLIGEN !!!

Heja Torben !! Heja GAIS !!

Underbart att vi äntligen får en prostore till rikets första stad

Kungsgatan 28 ....Toppläge !!

*maco ser fram mot att inhandla lite nytt där *

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-04 14:15

Varför lägga affären på en gågata mitt i smeten, med små möjligheter till parkering? Skall dom bara sälja ipod och bärbart?
Vill se den som kånkar en G5 med skärm till Grönsakstorget!

Ursprungligen av ThomasC:

Varför lägga affären på en gågata mitt i smeten, med små möjligheter till parkering? Skall dom bara sälja ipod och bärbart?
Vill se den som kånkar en G5 med skärm till Grönsakstorget!

det finns ju lite parkeringar på Magasinsgatan och Ekelundsgatan, men dom är nog väldigt få till antalet, så jag förstår vad du menar...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 14:30
Ursprungligen av ThomasC:

Varför lägga affären på en gågata mitt i smeten

Är ingen gågata där...

Ursprungligen av ThomasC:

med små möjligheter till parkering? Skall dom bara sälja ipod och bärbart?
Vill se den som kånkar en G5 med skärm till Grönsakstorget!

Utleverans efter att systemet stängt så är det inga problem...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-04 14:34
Ursprungligen av Pär:

Är ingen gågata där...

Utleverans efter att systemet stängt så är det inga problem...

Är det väster om Kaserntorget?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 14:35
Ursprungligen av ThomasC:

Är det väster om Kaserntorget?

Nä... Jag har vridit huvudet rätt nu

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 14:31

vill ha en i norrköping..
jag kan järna öppna en i mitt vardagsrum..

-åh varför flyttade man ifrån GBG-

Ursprungligen av DimeR:

vill ha en i norrköping..
jag kan järna öppna en i mitt vardagsrum..

-åh varför flyttade man ifrån GBG-

Jag tror du överskattar en "Pro Store". De är inte att förväxla med de amerikanska motsvarigheterna.

Trevligt! Betydligt bättre läge än undangömda Föreingsgatan tycker jag, kan nog få mer än en polare att pilla på iPodsen och Macarna nu när affären kommer att ligga så centralt och nära de vanliga gångstråken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-04 15:00

Alla pro-stores är bra. Vi får väl uppmuntra personalen på MacFonus att ta en kurs i kundkontakt innan de öppnar, bara.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-05-04 15:56

allt nytt e bra, särskilt om det står på internet

jaja, jag klagar inte så länge det poppar upp nya butiker. vad jag skulle vilja se e att nån börjar pressa lite priser å skapar lite konkurrens... den e väl närmast obefintlig i sverige?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 15:59
Ursprungligen av h0ax:

allt nytt e bra, särskilt om det står på internet

jaja, jag klagar inte så länge det poppar upp nya butiker. vad jag skulle vilja se e att nån börjar pressa lite priser å skapar lite konkurrens... den e väl närmast obefintlig i sverige?

Ja, det finns tyvärr inga företag i Sverige som vill gå med förlust. Det fanns ett för ett tag sedan och det hette Ebberöds Bank. De fick dock lägga ner efter bara några månader.

Bevaka tråden