Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G3 500Mhz klockbatteri

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet var man kan köpa ett nytt klockbatteri till powerbook G3 500mhz?
Finns det några instruktioner på nätet som beskriver hur man ska göra för att byta batteriet?

Här kan du se hur du plockar isär din dator i dess beståndsdelar. Titta på macoteket.se under batterier -> bärbara, så finns backupbatteri för pismo och lombard högst upp i listan.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 18:06

kanske är en dum fråga men hur vet man om klockbatteriet är slut? Har en pismo som aldrig bytt ut sitt och blev helt plötsligt lite orolig... som sagt, säkert ganska dumt...

Man vet när batteriet är slut om datorn tex stått oanvänd en längre tid utan ström. Då fungerar nämligen ingenting =).

Men tror ni det går att ladda upp klockbatteriet själv istället för att köpa nytt? Är det uppladdningsbart?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 11:48

Jag är inne på att gå ner till någon batterihandlare och fråga om inte de kan byta ut batteriet som ligger i den lilla påsen. För det är ju orimligt dyrt att betala så mycket som det kostar för ett litet löjligt batteri. Återkommer med rapporter ifall det funkar eller inte.

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Jag är inne på att gå ner till någon batterihandlare och fråga om inte de kan byta ut batteriet som ligger i den lilla påsen. För det är ju orimligt dyrt att betala så mycket som det kostar för ett litet löjligt batteri. Återkommer med rapporter ifall det funkar eller inte.

En lombard jag har har ny tid och datum varje gång jag har ur laddaren. Det vanliga batteriet är tokdött med det är inte så viktigt, ett nytt back up batteri kostar många pengar på macoteket.

Har du kollat upp hur mycket det skulle kosta? Jag vill inte lägga ut för mycket på den här datorn.

Lukas.

Ursprungligen av lukas nystrand:

Det vanliga batteriet är tokdött med det är inte så viktigt,

Viktigt o viktig, den måste ju tappa bort ngt mer än tiden eller? Jag vet att en pc tappar alla BIOS-inställningar utan batteri vilket kan vara ganska dåligt.
Kanske är helt annorlunda på en mac, jag vet inte hur det är med tex firmware.

Att de vanliga batterierna kostar, det kan jag fatta, eftersom de innehåller någonslags grej som håller reda på hur pass batteriet är laddat. Men de lilla batteriarna som sitter på moderkortet borde ju bara kosta några tior? De ser ju ut som 2 vanliga knappceller med krymp-plast runt ju...?

Hoppas Pelle hittar något som passar.

klockbatteriet har dock tre sladdar ut istället för två, vilket jag inte kan klura ut vad det ska vara bra för...

1
Bevaka tråden