Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag köpa en iBook G4?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har den senaste månaden varit inne på att köpa en bärbar dator. Vill ha en liten bärbar dator. Hittade ingen liten bärbar PC för en rimlig summa pengar.

Kom då av en slump in på denna sidan. Fastnade direkt för iBooken. Liten, enbart 12", den kostar inte tiotusentals kronor och är förrbannat snygg! Verkar som om Apple förstått sig på att man faktiskt bryr sig om utseendet på datorn.

Men nu är det inte så att jag köper datorn enbart efter utseendet. Vill ha en liten dator jag kan lita på. En dator som inte hänger sig titt som tätt. En dator som inte blir slö efter ha varit igång i några dygn. En dator som inte kostar skjortan, som får virus och som inte går sönder efter en vecka. Är detta något för mig då?

Windows och Mac OS X? Vilka största skillnader är där? Jag har aldrig suttit framför en Mac och har ingen aning om hur något fungerar på den. Vilka fördelar och nackdelar finns där jämfört med Windows?

Det inbyggda airportkortet är något jag fastnade för direkt. Inga antenner eller dylikt som sticker ut som det gör på många bärbara PCs. Man kan ta datorn var man vill i lägenheten och fortfarande vara uppkopplad. Perfekt ju! Men hur fungerar det egentligen? Hur kopplar jag ADSL modemet? Sätter jag bara in det i Airportens basstation? Måste man köpa Apples basstation som kostar skjortan? Finns där billigare alternativ till basstation?

Hur mycket minne ska jag satsa på? Tänker mestadels använda datorn till Internet, skriva och se på film på. Antar att de 256 mb som medföljer inte räcker till. Ska jag satsa på mer minne och i så fall, hur mycket?

DC++ och andra fildelningsprogram. Finns det liknande program till Mac OS och hur är användandet av sådana program? Är där många användare?

Hur är det med garanti och service? Någon som haft problem?

Verkar som om många användare av bärbara datorer har problem med batteriet på datorn. Hur är det med iBookens batteri? Stämmer det att datorn har en kapacitet på 4-5 timmar? Låt oss säga att jag sitter på ett tåg där det finns ett eluttag. Kan jag enbart köra på elen ifrån uttaget utan att ladda eller använda batteriet på något sätt? Det för att öka livslängden på batteriet.

Många frågor. Men man vill inte köpa något för så mycket pengar som sen visar sig vara en felaktiv investering. Är där någon fråga ni tycker att jag glömt eller något ni tycker att jag bör veta om iBooken så skriv mer än gärna ned det här!

Hoppas på att få kasta ut PCn som står intryckt i en hörna här hemma snarast...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 00:30

Hej!

Mac OS X bygger på UNIX och är därför ytterst stabilt och möjliggör uptime på flera månader/år utan omstart. Fördelarna med Mac OS X är många, främst att det är skönare att arbeta med och att funktioner som Expose är underbara. Nackdelarna är att du inte kan köra alla program som du annars skulle kört i Windows, men det finns alternativ till det mesta.

Så vitt jag förstår det kopplar du in Airport-stationen med ström- och nätverkskabel bara, och sen är det färdigt att använda. Andra wlan-stationer, som tex. Netgear, har jag hört ska fungera med Airport.

Minne behöver du nog mer än 256, OS X äter minne. Du får dock tillbaka allt minnet, till skillnad från Windows 2000, där minneshanteringen kräver en omstart åtminstonde varje månad.

Angående iBooken specifikt vet jag inte om batteri och dylikt då jag inte äger någon själv.

Hoppas detta hjälpte lite i alla fall!

Edit: Glömde nämna att antalet virus till Mac OS X går att räkna på en hand och att det finns fler virus till Windows än sandkorn i sahara. Risken att drabbas av virus på OS X är i stort sett obefintlig.

Edit2: Glömde nämna att det finns Mac-version av DC++.

Allt beror vad du ska ha datorn till.

+ för Apple tycker jag är att den snygg, liten, behändig och har jämförelsevis lång batteritid.

Vill man ha väldig kapacitet på en bärbar så får man nog vända sig till en PC (men då kanske inte få lika bra batteritid)

Vilket OS som är bäst kan ju alla diskutera, men helt klart är det så att OSX är bra. Pratade med våra IT ansvariga på jobbet som (även om de vill ha en enhetlig PC standard på hela bygget) lite generade, erkände att OSX är mycket bra.

Ang. specifika program så är det nog bäst att leta och fråga på detta forum.

Har själv alltid haft mac på jobbet och inte haft några större problem. Den nuvarande iBooken (G3/500/128Mb/OS9) har fungerat som en klocka även om den kanske är lite slö ibland. Själv har jag beställt nya G4/1 GHz/512/OSX som första "hemdator" och des skall dyka upp när som helst. Jag tänker avrapportera mina egna erfarenheter så småningom.

T

Ursprungligen av Thomas_A:

Allt beror vad du ska ha datorn till.

Surfa på Internet. Skriva, ladda ned filer, bränna skivor, redigera bilder jag tagit med digitalkameran. Ja, vanlig användning. Inget spelande eller "tungt" jobb.

Ursprungligen av xerent:

Fördelarna med Mac OS X är många, främst att det är skönare att arbeta med och att funktioner som Expose är underbara.

Expose?

Citat:

Nackdelarna är att du inte kan köra alla program som du annars skulle kört i Windows, men det finns alternativ till det mesta.

Jag antar att där finns program liknande Nero, Ws_Ftp, Photoshop och dylikt till Macen?

Har hört att Mac OS har bra program till att redigera filmer i. Jag har en digitalkamera som jag spelat in massvis med småklipp på. De största klippen är 40 mb och i formatet avi. Finns det program där man lätt kan redigera och klippa ihop filmklipp? Klarar en iBook G4 av det eller den är för slö?

Citat:

Så vitt jag förstår det kopplar du in Airport-stationen med ström- och nätverkskabel bara, och sen är det färdigt att använda. Andra wlan-stationer, som tex. Netgear, har jag hört ska fungera med Airport.

Så jag kopplar in telefonsladden i telejacket, nätverkssladden ifrån ADSL-modemet i basstationen och basstationen i väggen och sen ska det fungera? Hur är det egentligen med säkerheten? Om jag kör trådlöst nätverk och min granne ovanför också gör det borde det komma upp att det finns två trådlösa nätverk tillgängliga. Eller?

Citat:

Minne behöver du nog mer än 256, OS X äter minne. Du får dock tillbaka allt minnet, till skillnad från Windows 2000, där minneshanteringen kräver en omstart åtminstonde varje månad.

Kommer antagligen köpa 512mb i minne direkt. Kanske vänta något med Airportkortet. Men hur är det sen om jag beslutar mig för att sätta i ett airport kort? Är det något man klarar av att göra själv eller måste man lämna in iBooken till Apple?

Citat:

Edit: Glömde nämna att antalet virus till Mac OS X går att räkna på en hand och att det finns fler virus till Windows än sandkorn i sahara. Risken att drabbas av virus på OS X är i stort sett obefintlig.

Underbart!

Citat:

Edit2: Glömde nämna att det finns Mac-version av DC++.

Hur är det med användarna? Kommer man åt lika mycket filer som man skulle gjort om man haft en PC?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 08:21

Expose video..

Ta en titt på detta.. som PC användare som beställt en PB 15 1.5GHz så är expose en av de funktioner som jag kommer att visa mest av till mina PC polare.. Och de kommer att bli gröna av avund!

Expose!
http://forums.appleinsider.com/showthread.php?s=&threadid=33496

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 09:22
Ursprungligen av Rytterfalk:

Ta en titt på detta.. som PC användare som beställt en PB 15 1.5GHz så är expose en av de funktioner som jag kommer att visa mest av till mina PC polare.. Och de kommer att bli gröna av avund!
Expose!
http://forums.appleinsider.com/showthread.php?s=&threadid=33496

Yepp, drag'n'drop ihop med exposé är smidigt som hejsan - sparar in ett helt gäng musknappar

Blir en iBook G4, 1ghz ny med 256 i minne, 60gigs hdd, bluetooth och airportkort. Uppgraderar minnet sen...

Ska man våga köpa på studentrabatt fast att man inte är student? Kan man säga att man köper till en kompis som inte har visakort?

Nämnligen 850 spänn som skiljer och för de pengarna hade jag tänkt att köpa en trådlös basstation!

Hur lång leverans?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-04 06:16
Ursprungligen av korthoga:

Blir en iBook G4, 1ghz ny med 256 i minne, 60gigs hdd, bluetooth och airportkort. Uppgraderar minnet sen...

Ska man våga köpa på studentrabatt fast att man inte är student? Kan man säga att man köper till en kompis som inte har visakort?

Nämnligen 850 spänn som skiljer och för de pengarna hade jag tänkt att köpa en trådlös basstation!

Hur lång leverans?

Beställde precis samma config som du skrev. Tänkte beställa via nätet (MecenatStore) men ville ha Tucano Second Skin också. Det fanns dock ingen "beställningsknapp" på den så jag ringde Apple Store istället (det visade sig att Second Skin för iBook 12" var slut för tillfället) och gjorde min beställning via telefon.

I vilket fall som helst skulle jag på något sätt "bevisa" att jag hade Mecenat-kort, så jag scannade in kortet och mailade in "beviset". Vet inte hur andra har gjort, men man kanske slipper "beviset" om man beställer via nätet?

Ursprungligen av korthoga:

Blir en iBook G4, 1ghz ny med 256 i minne, 60gigs hdd, bluetooth och airportkort. Uppgraderar minnet sen...

Ska man våga köpa på studentrabatt fast att man inte är student? Kan man säga att man köper till en kompis som inte har visakort?

Nämnligen 850 spänn som skiljer och för de pengarna hade jag tänkt att köpa en trådlös basstation!

Hur lång leverans?

Har beställt en likadan får hem den denna vecka
Köpte ramminne och tuscano fodral på macoteket...

Har besällt en 1ghz 12" iBook nu med 256mb minne, 60 gigs hdd, bluetooth och airport. Ska köpa mer minne sen. Kostade 13800 på Kullander & Kullander i Malmö. Otroligt bra service! Jag frågade en fråga och fick ett långt och alldeles utmärkt svar. Fick svar på allt jag frågade och det var utmärka svar! Glad att jag beställde dator i affären istället för att köpa den på Apples hemsida.

Fick reda på hur batteriet ska användas också. Man ska försöka använda batteriet så mycket som möjligt. Inte alltid ladda datorn fullt utan ladda till 90% lite då och då. Inte så som ni sa att man skulle försöka ha den inkopplad på nätet hela tiden. De skulle börja skicka med en lapp på hur man skulle använda batteriet för längsta livslängd. Om jag får med det när jag hämtar min dator kommer jag lägga upp det här!

Kom på en sak. Apple ger ett års garanti på sin dator. Men enligt konsumentköplagen är det två år. Ellerhur? Med andra ord är det två år och det kvittar vad Apple säger. Eller? Folksam försäkrar datorn till mig för 35 kronor i månaden. Gäller stöld och oförutsedda händelser. Underbart!

Och fan vad dåliga högtalarna var i iBooken! Tur att man kan koppla in annat vid sidan om. Skulle ta 14 dagar innan datorn kom. Damnit, jag vill ha den nu nu nu!

Adrian. Du får gärna berätta för mig vilken basstation jag ska köpa till Airportkortet nu!

När jag var i affären så jag också en anställd som var inne på denna sidan!

Ursprungligen av korthoga:

Har besällt en 1ghz 12" iBook nu med 256mb minne, 60 gigs hdd, bluetooth och airport. Ska köpa mer minne sen.

Låter som ett klokt beslut, alltså att köpa en ny och att ta till ordentligt med hårddisk. Jag vågar nästan sätta pengar på att du kommer att bli mycket nöjd!

Ursprungligen av korthoga:

Kom på en sak. Apple ger ett års garanti på sin dator. Men enligt konsumentköplagen är det två år. Ellerhur? Med andra ord är det två år och det kvittar vad Apple säger. Eller?

Du har två års *reklamationsrätt*, vilket inte är samma sak som garanti. Men om ett fel uppstår och du kan bevisa att det uppstått på grund av fel i datorn som fanns där från början, då kan du få rätt i din reklamation. Läs mer om reklamation och konsumentköplagen här.

Ursprungligen av korthoga:

Och fan vad dåliga högtalarna var i iBooken! Tur att man kan koppla in annat vid sidan om.

Jepp, dom högtalarna är inte direkt hifi, men relativt sätt är dom faktiskt rätt bra, jämfört med äldre bärbara macar och även bärbara PC:ar. Finns ju inga bärbara som har speciellt bra högtalare.

Ursprungligen av korthoga:

Adrian. Du får gärna berätta för mig vilken basstation jag ska köpa till Airportkortet nu!

Just nu är jag inne på 3Com som jag gillade när jag installerade den i vår stuga nyligt. 3Com känns lite proffsigare än D-link och Netgear, men det kanske bara är jag som inbillar mig det. D-Link gör dom överlägset plastigaste grejerna, men dom fungerar rätt bra ändå, här hemma kör jag D-link just nu. Netgears produkter är populära och brukar fungera bra för det mesta (har fått skicka tillbaka både Netgear och D-link).

För att utnyttja Airport Extreme, vilket det väl är i den dator du köpte om jag förstått det rätt, så ska du köpa en basstation som stödjer 11G-standarden.

3Coms variant heter OfficeConnect 11g Wireless DSL-Gateway och kostar 925 kr exkl moms på Dustin, men köper man det i paket med ett PC-card så kostar den bara 825 kr exkl moms just nu.

Netgear har en populär modell som heter WGR614 och kostar 825 kr exkl moms, sen har dom även en modell som heter FWG114P som har vissa säkerhetsfinesser som VPN-tunnlar för den som behöver det, den kostar 1395 kr exkl moms.

D-Link har flera modeller och jag vet inte riktigt vilken av dom som är bäst, men dom har i alla fall en som heter DI-774, en som heter DI-624 och en som heter DI-624+.

Av alla ovanstående modeller har jag bra testat 3Coms själv (och den gillar jag), kanske andra här på 99mac kan fylla i med erfarenheter av de andra?

Ursprungligen av korthoga:

När jag var i affären så jag också en anställd som var inne på denna sidan!

Ursprungligen av korthoga:

Fick reda på hur batteriet ska användas också. Man ska försöka använda batteriet så mycket som möjligt. Inte alltid ladda datorn fullt utan ladda till 90% lite då och då. Inte så som ni sa att man skulle försöka ha den inkopplad på nätet hela tiden. De skulle börja skicka med en lapp på hur man skulle använda batteriet för längsta livslängd. Om jag får med det när jag hämtar min dator kommer jag lägga upp det här!

De absolut bästa råden jag någonsin hittat om hur man sköter litiumbatterier finns annars på den här sidan. De som ligger bakom Battery University-webbplatsen verkar ha stenkoll på allt som rör batterier, så jag kan varmt rekommendera att vika någon timme åt en grundlig genomläsning. Använder man mycket laddningsbara batterier är det en extremt välanvänd timme som betalar sig i längden...

Citat:

Kom på en sak. Apple ger ett års garanti på sin dator. Men enligt konsumentköplagen är det två år. Ellerhur? Med andra ord är det två år och det kvittar vad Apple säger. Eller? Folksam försäkrar datorn till mig för 35 kronor i månaden. Gäller stöld och oförutsedda händelser. Underbart!

Det är ganska stor skillnad mellan den ettåriga garanti du får från Apple och det tvååriga skydd du har av konsumentköplagen. Under garantitiden ligger bevisbördan i praktiken på Apple, vilket innebär att det är de som ska komma med bevisen ifall de anser att ett fel uppstått i efterhand (t.ex. av handhavandefel). Efter garantitidens utgång går bevisbördan i stället över till dig. Det innebär att du i händelse av fel själv måste kunna bevisa att felet fanns där ända från början, och det kan vara så gott som omöjligt.

Citat:

Adrian. Du får gärna berätta för mig vilken basstation jag ska köpa till Airportkortet nu!

Nu är jag iofs inte Adrian och val av basstation diskuterades väldigt ingående i den här tråden, men jag rekommenderar samma sak nu som jag gjorde då. Köp Linksys WRT54G och installera opensource-firmwaren, så har du en super-router/miniserver med reglerbar sändareffekt (=brutal räckvidd, håll dig på rätt sida om lagen bara) för runt tusenlappen.

Blev en NetGear...

Hoppas på att allting fungerar utmärkt!

Ursprungligen av korthoga:

När jag var i affären så jag också en anställd som var inne på denna sidan!

Det vore ju snudd på tjänstefel att inte hålla koll på vad som händer här.

OS X är verkligen att lita på och just iBook G4 är en mycket attraktiv dator. Jag brukar ha den igång i flera veckor i rad utan att den blir långsammare med tiden som min PC höll på. Jag stänger aldrig av den utan låter den bara vila, startar direkt upp ur vilan färdig att använda.

Mina fördelar och nackdelar med Mac/iBook G4
+ Systemet går verkligen att lita på; stabilt, slöar inte ner, många processer kan köras samtidigt, enkelt men kraftfullt
+ Du får mycket för pengarna med en iBook; liten men snabb, snygg, bra batteritid, bra utrustad, tål tuffa tag och prisvärd.
- Ingen speldator

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 06:40

Hej!

Kul att du funderar på en iBook. Jag skaffade min för några månader sedan och switchade i och med det över från PC till Mac.

Det verkar som du kom till samma slutledning som mig - iBooken är billig med tanke på vad man får för pengarna. Saker som batteritid, portar, slotmatad optisk enhet, bra design och trådlöst nätverk spelar en stor roll under det dagliga arbetet.

I och med att det är en bärbar som du tänker köpa så är det nästan självevident att du inte tänker spela de senaste spelen eller köra tunga videoredigeringsprogram på datorn. Det funkar varken på en bärbar PC eller en bärbar Mac (i alla fall inte om man tänker på konsumentmodellerna). De 800MHz som min burk har räcker utmärkt för mina "normalbehov".

OS X är i samma anda som Windows XP ett modernt operativsystem som är stabilt, sköter minneshanteringen bra (inte läcker minne så att man måste starta om med jämna mellanrum) och funker oftast väldigt bra med extern hårdvara som det "bara är att plugga in". Vissa aspekter av användargränssnittet är mer användarvänligt i OS X och för mig tog det några veckor att läras sig de flesta "trixen" som gör att arbetet flyter på smidigt. 99mac har varit förträffligt i detta avseende. Ska dock tillägga att - likt windows - så kan även osx bete sig underligt ibland.

Jag har inte haft några problem ännu med datorn så jag kan inte uttala mig om garanti och servicekvalitet, men alla den kontakt som jag hittills haft med Apple har fungerat mycket väl.

Mitt tips till dig är att köpa till en 512 MB minnesmodul och AirPortExtreme och uppgradera hårddisken.

Ursprungligen av dala:

Saker som batteritid, portar, slotmatad optisk enhet, bra design och trådlöst nätverk spelar en stor roll under det dagliga arbetet.

Det verkar som om du har erfarenhet av trådlöst nätverk. Hur är det egentligen med batteriätandet av Airportkortet? Jag hade tänkt att ha datorn trådlöst uppkopplad mer eller mindre hela tiden. Och det är ju inte särskilt kul när man ligger skönt i sängen och skriver på något när batteriet efter en timme ger upp eftersom man kanske håller på att ladda ned något samtidigt med Airportkortet...

Vet att SJ har trådlåst Internet i flertalet av sina X2000 tåg. Fungerar det då med Airportkortet eller måste man ha en PC? Och hur fungerar det egentligen? Trycker man bara på en knapp och sen söker den efter trådlösa nätverk och berättar vilka man kan koppla upp sig på och surfa på? Och hur är det på flygplatser i Sverige? Finns det Airport där?

Citat:

I och med att det är en bärbar som du tänker köpa så är det nästan självevident att du inte tänker spela de senaste spelen eller köra tunga videoredigeringsprogram på datorn.

Hade tänkt redigera 40mbs stora avi-filer. Det klarar den av?!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 08:04

Underskatta inte helle Apples utseende och speciellt inte operativets trevliga utseende. Det gör att det är trevligt att arbeta. OS 10.3 är enligt mitt tycke det bästa operativet genom tiderna. En Mac står inte bara i ett hörn (jag tycker att du beskriver Windows bra här) den kommer du att vilja använda.

korthoga jag tycker att du beskriver Apple ganska bra i din spec jag har en G5:a och en 867 Powerbook (...och en G4) och Powerbooken är väldigt trevlig. Det låter som om du kommer att bli en nöjd Apple användare (men som tidigare sagts köp mer minne).

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 08:56

Jag har haft min iBook G4 i några veckor. Samtidigt gick jag från MacOS 9 till Mac OS X. Båda bytena har varit mycket positiva.

Det överraskande har varit att 256 MB minne räcker till så bra. Jag använder AppleWorks, FileMaker, Graphic Converter, iCal och några internetprogram, vilka inte drar så mycket minne. Jag tycker det går snabbt nästan hela tiden. Enda gången det segat till sig var när jag växlade till en annan användare och alltså körde flera program dubbelt upp. Så småningom köper jag nog till 512 MB i alla fall (då blir det 640 MB).

Jag stänger aldrig av datorn utan stänger bara locket och låter den gå i vila.

Batteritiden när jag nu drar ur nätsladden, har 4 program igång, har bildskärmen på halv ljusstyrka och skriver detta inlägg anges till 4:35. Så fort du gör mer saker så tar strömmen slut snabbare. Fem timmars användning på batteri - om någon får det är han bara att gratulera.

Jag har egentligen ingen erfarenhet av andra bärbara datorer, men skärmen är svår att se från andra vinklar än rakt framifrån. Kanske finns det andra datorer som är bättre på det.

OS X fungerar ju som en dröm. Jag har dock fått problem en gång, när dockan började krångla. Då sökte och fick jag hjälp här på 99Mac, så det var löst på några timmar - en pref.fil behövde slängas, bara.

iBook är tyst. Fläkten sätter igång endast när jag sätter in en skiva, men tystnar snart igen. Datorn blir behagligt varm under vänster hand, inte het.

Tyvärr saknar iBook ljudingång. Vill du spela in annat ljud än via den inbyggda micken får du köpa en USB-adapter (iMic för 500 kr), det skall jag göra.

Av mig får iBook och OS X 9 poäng av tio (ingen kan vara perfekt). Litet, snyggt, snabbt, välutrustat, säkert.

Senast redigerat 2004-05-02 09:16
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag stänger aldrig av datorn utan stänger bara locket och låter den gå i vila.

Man fäller bara ned bildskärmen och sen är det klart? Behöver aldrig tänka på att den segar ned sig och börjar få felmeddelanden titt som tätt?

Citat:

Batteritiden när jag nu drar ur nätsladden, har 4 program igång, har bildskärmen på halv ljusstyrka och skriver detta inlägg anges till 4:35. Så fort du gör mer saker så tar strömmen slut snabbare. Fem timmars användning på batteri - om någon får det är han bara att gratulera.

Låt oss säga att du har skrivit en lång uppsats du inte sparat som du ska skicka in senare samma dag. Stängs datorn bara av när batteriet tar slut eller varnar den dig innan? Vad händer om man inte sparat och batteriet tar slut? Sparar den själv öppna dokument eller man får börja om ifrån början på det man skrivit?

Hej! Jag kommer in lite sent i tråden och kommer nog att repetera lite av vad de andra sagt, men eftersom jag är inne på min andra iBook och har använt iBook oavbrutet sedan den första vita iBooken kom (dvs för tre år sedan) så ville jag dela med mig lite av mina erfarenheter. Plus erfarenheterna av att min flickvän "switchade" till mac och just iBook.

Ursprungligen av korthoga:

Har den senaste månaden varit inne på att köpa en bärbar dator. Vill ha en liten bärbar dator. Hittade ingen liten bärbar PC för en rimlig summa pengar.

Precis samma sits var min flickvän i när hon skulle ha en ny dator. Kraven var en billig bärbar som var liten och smidig. Det fanns ingen bärbar PC så det fick bli en iBook. Hon hade aldrig haft en mac innan, men sett min iBook förstås och det räckte. Och hon har inte ångrat det en enda dag hittills...

Ursprungligen av korthoga:

Windows och Mac OS X? Vilka största skillnader är där? Jag har aldrig suttit framför en Mac och har ingen aning om hur något fungerar på den. Vilka fördelar och nackdelar finns där jämfört med Windows?

Ska inte gå in för mycket på detta, det är ett ämne för en egen tråd eller ett helt uppslagsverk, typ. Men man kan ju konstatera att det finns vissa skillnader och att skillnaderna i sig, även om de är till det bättre, kan upplevas jobbiga, det är ju alltid en tröskel att ta sig över när man ska lära sig något nytt. Men om man har inställningen att det är kul att lära sig nya saker och om man är öppen för att alternativa sätt kan vara bättre i slutändan - ja då är det nog inga problem alls att byta från Windows.

Som en liten anektod så kan jag berätta att nämnda flickvän svor lite över mac en gång i början när hon skulle kopiera en text i ett program och då tog hon ctrl-C vilket är naturligt för en windowsanvändare, men inte lämpligt på en mac (på mac använder man Apple-tangenten istället, även kallad kommando-tangenten). Det gjorde att hela den markerade texten ersattes med en konstigt tecken och i paniken så skulle hon rätta till det, men det gick inte bättre än att texten var borta för gott. Så kan det gå när man är ovan mac...

När det gäller om mac är bättre än PC så tror jag du får en något färgad syn på saken här, de flesta här (förutom några "PC-troll") är väldigt positiva till mac och kan rada upp fördel på fördel. De flesta rätt sakligt, men en del även i det närmaste fanatiskt där mac aldrig kan vara sämre. Och så är det förstås inte, det finns såklart nackdelar också. Själv så tycker jag macen och OS X är bättre på de flesta punkter, så det är enklare att peka på nackdelarna och så får du själv avgöra om det är viktiga nackdelar eller inte.

Några tillkortakommanden när det gäller mac:
• Mac är en sämre plattform för spel för spelföretagen utvecklar nästan alltid i första hand för PC och i andra hand för mac (eller inte alls - vilket är nog vanligast). Men de spel som kommer till mac håller ofta rätt hög kvalité och det är inte helt kört att hitta roliga spel, förstås. Om du nu funderar på iBook så kanske du ändå inte har värstingspelande i baktanke, antar jag.
• Vissa sajter på nätet är låsta till Internet Explorer för Windows. Det är jättetrist och många macanvändare jobbar aktivt för att försöka förklara att det finns macanvändare också, men det är ett faktum. IE finns som webbläsare till mac, men den är sedan länge omkörd av betydligt bättre webbläsare som Safari, Firefox och Camino (hoppas inte Rickard A läser detta... ). Webbsidor som förlitar sig helt på ActiveX-komponenter är t.ex. inte kompatibla med mac.
• Det finns fler program för Windows. Detta är nästan ett icke-problem eftersom det ändå finns otroligt mycket macprogram och det är sällan detta är ett problem. Men i enstaka fall kan det vara det. Sedan OS X kom och macen bytte till UNIX-grund (eller UNIX-baserad grund om man ska vara petig) så har floran av program nästan exploderat eftersom många bra open source-projekt nu lätt kan anpassas till macen (som t.ex. webbläsaren Firefox).

Ursprungligen av korthoga:

Det inbyggda airportkortet är något jag fastnade för direkt. Inga antenner eller dylikt som sticker ut som det gör på många bärbara PCs. Man kan ta datorn var man vill i lägenheten och fortfarande vara uppkopplad.

Jag kan inte nog understryka hur smidigt trådlöst nätverk är och jag skulle *aldrig* vilja gå tillbaka till trådbundet igen, även om jag kan få klart bättre överföringshastighet den vägen. Jag har kört med AirPort i två och ett halvt år snart och det är verkligen väl värda pengar. Se till att AirPort-kortet sitter i datorn när du köper den. Det är inte svårt alls att sätta in det i efterhand, men det är ju onödigt eftersom du ändå kommer att vilja ha det direkt!

Ursprungligen av korthoga:

Måste man köpa Apples basstation som kostar skjortan? Finns där billigare alternativ till basstation?

Näe, man måste absolut inte ha Apples basstation, jag har använt vanliga "bredbandsroutrar" från NetGear, D-Link och 3Com och alla fungerar med AirPort eftersom det är en standard. Vill du ha mera info om andra routrar så säg till.

Ursprungligen av korthoga:

Hur mycket minne ska jag satsa på? Tänker mestadels använda datorn till Internet, skriva och se på film på. Antar att de 256 mb som medföljer inte räcker till. Ska jag satsa på mer minne och i så fall, hur mycket?

Köp så mycket minne du har råd med. OS X är minneshungrig och mår bra av mycket minne. Kör du bara ett program i taget så kan du nog klara dig med lite minne, men det är oftast inte så man använder en dator nuförtiden. Speciellt inte sedan vi fick OS X som är så pass stabilt att man kan ha igång massor av program samtidigt (om ett program kraschar är det ytterst ovanligt att det på något sätt skulle påverka andra program som är igång). Så köp så mycket minne du bara kan få fram pengar till. Själv har jag 640 MB vilket är maxmängden i min iBook.

Ursprungligen av korthoga:

Hur är det med garanti och service? Någon som haft problem?

IBooken har inte varit utan sina problem. Själv har jag fått göra ett gäng servicevändor. Det har varit mindre saker, har fått en hårddisk som lät ovanligt mycket utbytt och jag har fått ett batteri som inte fungerade som det skulle utbytt. Det allvarligaste problemet med iBook har varit att logikkortet slutade fungera. Det drabbade väldigt många och många var upprörda över att Apple inte erkände problemet. Men till slut, i december 2003 tror jag, så erkände Apple problemen och lät iBook-ägare gratis få felet reparerat även om garantin gick ut (min flickväns iBook drabbades och även en polares iBook). Men vi får väl hålla tummarna för att din iBook inte ska drabbas av några problem.

Ursprungligen av korthoga:

Expose?

En flashig funktion för att växla mellan fönster som också är användbar, kom i höstas när Apple släppte Mac OS X 10.3 (även kallat Panther). För läsa mer om det är det enklast att du kollar in Apples egen förklaring.

Ursprungligen av korthoga:

Jag antar att där finns program liknande Nero, Ws_Ftp, Photoshop och dylikt till Macen?

Jorå. Inte alltid samma program, men nästan alltid samma funktioner. Och just Photoshop är ju ett program som kommer från macvärlden från början...

Ursprungligen av korthoga:

Hur är det egentligen med säkerheten? Om jag kör trådlöst nätverk och min granne ovanför också gör det borde det komma upp att det finns två trådlösa nätverk tillgängliga. Eller?

Inga trådlösa nät är riktigt säkra, men man kan göra sitt bästa för att säkra dom. Genom att slå på kryptering (WEP eller ännu hellre WPA), genom att spärra mot MAC-adress och genom att inte låta nätet sända ut sitt namn så kan man göra sitt trådlösa nät hyfsat säkert.

Ursprungligen av korthoga:

Men hur är det sen om jag beslutar mig för att sätta i ett airport kort? Är det något man klarar av att göra själv eller måste man lämna in iBooken till Apple?

Just minne och AirPort-kort är mycket enkla att sätt i själva, så det är inga problem. Intruktioner följer med datorn. Men sen är det stopp, övriga ingrepp (som att byta hårddisk) är mycket krångliga (eller kostsamma om du inte vill göra det själv) och upphäver nog garantin också. Så försök utrusta datorn så mycket du kan redan från början.

Ursprungligen av korthoga:

Hur är det egentligen med batteriätandet av Airportkortet? Jag hade tänkt att ha datorn trådlöst uppkopplad mer eller mindre hela tiden. Och det är ju inte särskilt kul när man ligger skönt i sängen och skriver på något när batteriet efter en timme ger upp eftersom man kanske håller på att ladda ned något samtidigt med Airportkortet...

Jag har min iBook uppkopplad med trådlöst hela tiden och batteritiden är hyfsad, men inte lysande. Man får ut några timmar i alla fall. Oftast klarar man sig, men sitter man i soffan hela kvällen kanske man behöver ta fram sin strömkabel till slut. Förövrigt kan det vara en bra investering att köpa en extra laddare, om man flyttar datorn mellan två punkter ofta (som t.ex. hem och jobb) så man slipper dra med sig laddaren varje gång.

Ursprungligen av korthoga:

Man fäller bara ned bildskärmen och sen är det klart? Behöver aldrig tänka på att den segar ned sig och börjar få felmeddelanden titt som tätt?

Det är bara att fälla ner bildskärmen så går iBooken i vila. Apple var tidigt ute med en vettig vila-funktion som faktiskt fungerade med operativsystem och program (till skillnad från många bärbara PC som i alla fall förut inte hanterade vila lika bra). Faktum är att jag aldrig stänger av min iBook, antingen är den igång eller i vila. Har du program som t.ex. ICQ igång eller laddar ner något så bör du förstås koppla ner dom programmen innan du sätter datorn i vila genom att stänga locket.

Ursprungligen av korthoga:

Låt oss säga att du har skrivit en lång uppsats du inte sparat som du ska skicka in senare samma dag.

Det låter som en stoooor dödssynd! Spara ofta, spara ofta, det är ett mantra man alltid bör ha även om man sitter på en stabil dator med stabila program.

Ursprungligen av korthoga:

Stängs datorn bara av när batteriet tar slut eller varnar den dig innan? Vad händer om man inte sparat och batteriet tar slut? Sparar den själv öppna dokument eller man får börja om ifrån början på det man skrivit?

Du får en varning när det är 10 minuter kvar av batteritiden. När batteritiden är slut så går datorn i vila. Ingenting försvinner eller förstörs. Har du ett bra batteri kan den nog ligga i vila i ett dygn efter det utan att tappa informationen, men det är ju rekommenderat att du kopplar in laddaren före dess, förstås.

Ursprungligen av korthoga:

Sparar den själv öppna dokument eller man får börja om ifrån början på det man skrivit?

Inga dokument sparas åt dig automatiskt, men allting är kvar, det är så vila fungerar. Men du har förstås redan sparat dina dokument med jämna mellanrum ändå, eller hur?

Sådärja, det var lite mera info om mac och iBook...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 09:12
Ursprungligen av korthoga:

Låt oss säga att jag sitter på ett tåg där det finns ett eluttag. Kan jag enbart köra på elen ifrån uttaget utan att ladda eller använda batteriet på något sätt? Det för att öka livslängden på batteriet..

Som jag har förstått det så laddas batteriet alltid upp till full kapacitet när man sätter i nätsladden, samtidigt som datorn drivs av nätet. När det väl är fullladdat så avslutas laddningen och påbörjas när kapaciteten har gått ner till 95%. Hur det påverkar batteriets livslängd vet jag inte säkert, men i andra inlägg här på 99Mac skrivs att man med fördel kan låta batteriet laddas ur helt en gång i månaden.

Så plugga in nätsladden när du kan.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Som jag har förstått det så laddas batteriet alltid upp till full kapacitet när man sätter i nätsladden, samtidigt som datorn drivs av nätet. När det väl är fullladdat så avslutas laddningen och påbörjas när kapaciteten har gått ner till 95%. Hur det påverkar batteriets livslängd vet jag inte säkert, men i andra inlägg här på 99Mac skrivs att man med fördel kan låta batteriet laddas ur helt en gång i månaden.

Men när datorn är fulladdad och man har nätsladden inkopplad. Börjar den då gå på batteriet igen tills batterikapaciteten går ned till 95% då nätet tar över igen? Låter underligt. Tycker att det bör vara så att batteriet laddas upp till fullt och sen går datorn på nätet tills man kopplar ur det och batteriet tar över.

Fast det kanske är så? Bara att jag missförstod vad du skrev.

Några saker som kanske inte nämnts så mycket är hur innovativ mac-platformen är. Exempelvis Exposé är en funktion som man efter ett tag inte klarar sig utan. (Den låter dig visa alla öppna fönster och välja vilket du vill ha, svårt att förklara övertygande men det är verkligen underbart smidigt). Ett annat exempel är småprogram som Quicksilver och Salling Clicker. Oerhört användbara. Sen kanske det också bör nämnas att Apple alltid verkar bygga in små smidiga saker man märker efter ett tag, tex att man kan få upp ett nummer i adressboken över hela skärmen så man kan se den när man ska ringa.

Min iBook G4 800 har aldrig segat ner av vare sig veckor av hög belastning eller viloläge. Felmeddelanden är en mycket sällsynt företeelse i OS X. Det enda negativa som har hänt mig efter en lång uptime är när en mystisk process har slukat processorkraft i bakgrunden och fått fläkten att gå igång för ofta. Det har i och för sig bara hänt en gång.

Jag brukar få en varning när det är lite batteritid kvar. Om jag minns rätt så går datorn ner i vila när batterinivån blir mycket låg. Allting man har öppet sparas i minnet som vanligt vid viloläget.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 14:16

Jag har redigerat en del små filmer på en Powerbook G4 867 och det är inga problem. iMovie (följer med) funkar bra för det och jag har till och med gjort film på en 300MHz G3:a som var ca 5 minuter lång med massor av klipp. Köper du en med DVD skrivare (Super Drive) får du med iDVD och kan göra DVD filmer. Funkar utmärkt.

TIll digitalkameran fungerar den perfekt (vad har du för digital kamera?) och du får med iPhoto för bilderna. Trevligt program.

När iBooken är pluggad i väggen laddar den batteriet samtidigt som du kör från laddaren. Den går bara över på batteri när du kopplar loss laddaren.

Det finns en uppsjö program till Mac både freeware - shareware och kommersiella till OS X.
http://www.apple.com/se/downloads/macosx/ Till höger se kategorier är några.

Ursprungligen av bhagert:

TIll digitalkameran fungerar den perfekt (vad har du för digital kamera?) och du får med iPhoto för bilderna. Trevligt program.

Jag har en systemkamera och en digitalkamera som börjar se sitt bäst före datum nu. En Canon Ixus V3. Köpte den när den kom för 1½ år sen ungefär. Men med 3 megapixel kommer man inte långt när man ska förstora. Fungerar däremot perfekt som festkamera! Vill ha en Canon 300D!

Citat:

När iBooken är pluggad i väggen laddar den batteriet samtidigt som du kör från laddaren. Den går bara över på batteri när du kopplar loss laddaren.

Precis det jag ville höra. Blev nästan lite orolig där...

Adrian: du är en hjälte.

korthoga: Jag vågar lova att du kommer bli ytterst nöjd med ditt köp av en iBook. Jag har övertygat flera PC-användare att skaffa just iBook och de är väldigt glada idag. Sen om du skulle stöta på problem är det bara att fråga här på 99mac. Svar kommer mycket snabbt! Välkommen till den Ljusa Sidan (tm).

Ciryon

Läste ett test om trådlösa routrar i tidningen Nätverk/säkerhet eller vaqd den heter. Vinnaren blev en Netgear. Apples kom först på 7:e plats Netgears router kostade bara typ en tusing skrev dom... Vet ej vilken modell det var..

Bevaka tråden