Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z1010 hos 3

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet med sig om och när 3 kommer börja kränga Sony Ericsson Z1010 snart?
Står inför valet o kvalet o gå o signa upp mig på en Nec616e omgående men skulle samtidigt bra gärna vilja ha Z1010 pga sina möjligheter att synca o använda med Macen + batterikapaciteten.

En annan fråga man kan ställa sig är ju vilket pris Z1010 kan tänkas gå för hos 3.
Nec:en är ju löjligt billig i deras 3Fri300 abbonemang, 225:-/mån (o sen 450:-/mån).
Frågan är om Z1010 hamnar i samma abbonemangsform el om man måste casha för o få telefonen, o i samma veva om ovanstående erbjudande ens finns kvar om Z1010 drar ut på tiden.

Någon som kan komma med ett hett tips kanske?
Finns det förresten några hints om att Nec616e har någon förestående firmware uppgradering som fixar till blåtandsstödet så man kan skicka filer osv? Mobilen stödjer ju SyncML (men då via USB, och ej via iSync än så länge va?)

Om du inte köper hos telia så måste du nog tyvärr vänta ett bra tag. Telia verkar ha avtal med SE om att ha ensam rätt x antal veckor, och eftersom dom nyss har börjat leverera sina telerfoner så dröjer det nog.
Jag skulle beställa ifrån asien om jag vore du, där finns dom för direkt leverans för ett bra tag sedan och det tar inte mer än ett par dagar att få den plus att den är billigare där.

Eh, då blir det ju Nec616e istället. Det var ju alternativet, inte börja fiffla med Asienimport osv.
Sen är frågan om det verkligen är så lång väntetid.

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_7315344.asp

Hur bra är Z1010 egentligen.
Har hört en del negativa åsikter på mobilforum.

dela gärna med dig i form av länkar..
dessutom kommer man ju till andra delen av min fråga, hurvida det kan komma firmware uppgraderingar till NEC luren som kan få igång blåtandsfunktionerna så iSync i framtiden kan synca mot den.

Verkar inte vara helt långt borta.
http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7999&sid=1

Nu blev det en NEC616e trots allt, fick information om att Z1010 troligen kommer o kunna fås med samma abbonemangsform som de andra mobilerna MEN med den skillnaden att det tillkommer en månadskostnad på ca 150:- vilket gör det hela lite ointressant, även om det fortfarande är billigt då abbonemangen är så in i h-e billiga för tillfället.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 23:39

Nån som testat 1010an än? Funkar den med iSync? Är såååå sugen nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-22 00:06

Jag känner en som har en sån. Den var tydligen bara rolig tills han åkte förbi Ericsson i lund och telefonen själv ställde om sig till deras testnät som de har lokalt runt sina byggnader och sen dess går det inte att byta tillbaka till rätt nät. Service nästa.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 02:39
Ursprungligen av molia:

Jag känner en som har en sån. Den var tydligen bara rolig tills han åkte förbi Ericsson i lund och telefonen själv ställde om sig till deras testnät som de har lokalt runt sina byggnader och sen dess går det inte att byta tillbaka till rätt nät. Service nästa.

HAHAHA om det stämmer!

Annars så har alla mobiler jag ägt (de senaste 10 åren) gått att göra en manuell nätsökning på...

tycker det verkar märkligt att en ny lur inte skulle ha den funktionen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 14:02

jag har lekt lite med z1010, den var helt ok, snygg, väger lite & bra format för att vara en tre telefon, skärmen var också riktigt bra mot de andra jag har testat. Det enda dåliga jag kan komma på är placeringen av kameran, vanliga flippflopp telefoner har sin kamera placerad på övre delen men SE har av någon konstig anledning placerat den på nedre delen precis där man har sitt finger så fingret är alltid i vägen dessutom så måste man vinkla upp telefonen för att kunna fotta raktfram vilket gör att displayen hamnar konstig och man ser inte riktigt så bra. DÅLIGT.

Det där med att Telia kommer släppa den före 3 tror jag faktist inte det minsta på, är nästan helt säker på att det inte är så.

Vad jag vet så kommer inte z1010 heller vara mkt dyrare än nec616.

Du vet att Telia fick sin första sändning häromdan på ca 80telefoner?
Dvs dom har redan börjat, vilket 3 inte har.
3 kommer även att ta en månadsavgift/avbetalning på Z1010 som kommer att ligga på ca 150:-/mån (utöver abbonemanget).

En NEC616e kostar 5595 kr utan abbonemang.
En Z1010 kostar ca 6800 kr utan abbonemang.

3 specialanpassar telefonerna. De ser till att man slipper ladda ner lika mycket varje gång man besöker Portalen. Telia har ju ännu inte fattat fördelen med portalen och telefonerna är mer nakna.

Z1010 kommer snart till 3. Telia har svårt att köpa samma volymer som 3 har gjort så tillgången blir klart bättre då 3 får tummen ur, ja ni vet!

Fast jag ligger lågt. Efterföljaren får det bli för min del!

Men det är ändå betydligt billgare med Tre. Här är lite priser som ni kan fundera över:

Angående videosamtal med Telia:
Öppningsavgift: 0,50 kr
Minutavgift vardagar 8-18: 5 kr
Minutavgift övrig tid: 2,50 kr

Notera att videosamtal endast funkar inom Telias nät, dvs du kan EJ ringa videosamtal utomlands (till skillnad från 3) eller till 3-telefoner...

Prisexempel på en Nokia 7600 med Telias "Kampanjpris":
Kampanjpris för mobilen: 2395 kr + 250 kr anslutningsavgift
12 månaders bindningstid á 240 kr/månad
Samtalskostnader:
Öppningsavgift: 0,40 kr
Samtalskostnad/minut: 2,95 kr/min (Dygnet runt)
SMS: 1,25kr

Jämför detta med 3s abonnemang "3Fri 150":
Telefon (t.ex. NEC e616) ingår vid tecknande av 12 månaders abonnemang, utan extra kostnad.
Anslutningsavgift: 250 kr
Abonnemangsavgift (12 månaders bindningstid):
149,50 kr/månad de första sex månaderna
299 kr/månad de sista sex månaderna
Samtalskostnader:
150 fria samtalsminuter/månad. Till alla operatörer i Sverige. Dygnet runt. Därefter 1,50 kr/minut.
Du ringer gratis video- och röstsamtal till alla inom 3s nät (ringer du videosamtal förlorar du inga fria minuter heller!)
SMS: 1 kr
Öppningsavgift: 0,40 kr (ingen öppningsavgift under de 150 fria minuterna eller vid samtal inom 3s nät)

Sedan tycker jag att ni ska veta vad Telia DK tar av sina abbonenter:

Telia Comfort:
Abonnement/md. 0 kr.
Tale/min. 85 øre
SMS/stk.* 20 øre
MMS/stk. 3 kr.
GPRS/10KB 40 øre
Oprettelse 99 kr.
Opkaldsafgift/Opkaldsforsøgsafgift 25 ør

Telia Xpress:
Abonnement/ md. 120 kr.
Tale/ min. 1,20 kr.
SMS/ stk. 0 kr.
MMS/ stk. 3 kr.
GPRS/ 10 KB 0,40 kr.
Oprettelse 99 kr.
Opkaldsafgift/Opkaldsforsøgsafgift 0,25 kr.

Kontentan blir således att det är bättre ur prismässig synvinkel att vänta tills Tre börjar leverera Z1010, åtminstone om man tänkt använda tjänster m.m utan att det kostar fläsk. Dessutom har Tre en enligt mig vettigare portal än Telia Go, men det är en annan fråga. Dessutom är den gratis att använda.

Enda nackdelen som kan hända med att tre specialanpassar telefonerna är att dom gör som med NEC616e (som tom är special tillverkad för 3) att dom blockerar vissa saker såsom blåtand osv.

Ursprungligen av Jürgen B:

Enda nackdelen som kan hända med att tre specialanpassar telefonerna är att dom gör som med NEC616e (som tom är special tillverkad för 3) att dom blockerar vissa saker såsom blåtand osv.

De lär ha gått varsamt fram, vad jag förstått.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 20:29

nu har man z1010an. Tjo

Ursprungligen av DaPhox:

nu har man z1010an. Tjo

Får vi en utvärdring?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 20:58

När jag fått SIM-kortet från Telia, borde bli imorrn (hoppas jag). Den är i silver & FET, så mycket kan jag säga än så länge & jag ber att isync kommer funka när jag får igång den....

Jaså den är i silver trots att du kör via Telia. Intressant.

Var köpte du den? Hos telia i stockholm?

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 22:38

Phone House, Telia strulade lite...

Soory - iSync no go !

/j

Ursprungligen av jonte0:

Soory - iSync no go !

/j

Soory igen - iSync is GO!

Delvis i alla fall !

/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 07:58
Ursprungligen av jonte0:

Soory igen - iSync is GO!

Delvis i alla fall !

/

Vad funkar och vad funkar inte?
Är svårt sugen på att skaffa en Z1010, men om den inte funkar så bra mot iSync så kan jag ju lika gärna försöka hitta en T68i eller liknande...

Ursprungligen av swede:

Vad funkar och vad funkar inte?
Är svårt sugen på att skaffa en Z1010, men om den inte funkar så bra mot iSync så kan jag ju lika gärna försöka hitta en T68i eller liknande...

T68i är nästan som en Z1010. Förlåt.
Jag skulle också vilja ha reda på vad som funkar och inte funkar med iSync.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

T68i är nästan som en Z1010. Förlåt.
Jag skulle också vilja ha reda på vad som funkar och inte funkar med iSync.

Jag fick allt utom att skicka SMS från adressboken och använda telefonen att ringa samtal från adressboken att fungera. Har inte lagt ner nån tid på att få dessa 2 funktioner att fungera eftersom jag inte använder detta. Detta fungerar i alla fall.

1. iSync
2. Surf ,GPRS/3G (laddade ner filer från Sunet med ca 25K /sek, hyfsat om du frågar mig.)
3. Ladda filer till/från telefon

Det är väl allt. Har jag glömt nån funktion?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 17:10
Ursprungligen av Arch@ngel:

3. Ladda filer till/från telefon

Gjorde du det via Bluetooth?

Ursprungligen av DaPhox:

Gjorde du det via Bluetooth?

Ja.

Bevaka tråden