Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverker drabbad av virus?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I slutet på November förklarade Sverker Olofsson hur man skulle skydda sig mot datorvirus med diverse avancerade metoder. 99mac uppmanade medlemmarna att kontakta Plusredaktionen för att ge dom ett betydligt trevligare alternativ: köp en Mac! Nu visar det sig att mailen aldrig kom fram, redaktionen hade blivit drabbad av virus...

Den 25:e November 2003 skrev vi nyheten "Sverker varnar för virus" och många medlemmar skyndade sig att kontakta Sverker Olofsson via epost. Vi har fått ta del av det smått otroliga svaret ifrån redaktionen som kom först idag!

En 99mac-medlem skrev till Plus 2003-11-26 00:05:35:
"Visst kan man hålla på och fixa brandväggar, ladda ner patchar och installera anti-virus program. Ett annat alternativ är att köpa en Macintosh med Mac OS X (Panther). Till denna plattform finns i dagens läge inte ett enda känt virus som kan"förstöra" data för användaren. Dessutom slipper man risken att få sitt modem kidnappat. Detta är ett alternativ som Ni borde ha nämnt."

Ikväll kom svaret:

"Hej! En smärre katastrof har drabbat Plus!
Tekniskt strul har resulterat i att ditt mejl tillsammans med tips och synpunkter från 3 000 andra tittare, kommit fel och dykt upp först nu. Vi kommer förstås att gå igenom alla mejl, även om det kommer att ta lite tid. Är ditt ärende fortfarande aktuellt så ber vi dig därför skicka om det - nu när felet är åtgärdat.

Vi är verkligen jätteledsna för det som inträffat och ber tusen gånger om ursäkt.

Hälsar Plus-redaktionen"

- Var det så enkelt att dom fick virus som slog ut mailen?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-04-29 22:04

Jag skulle inte bli förvånad om folk började skicka dom virus efter det programmet

Fick samma mail idag. Skrattade så jag nästan ramlade ur soffan...

Tja, vad finns det egentligen för anledningar att tro att det beror på just virus? (Bara en nyfiken undran.) Men lite ironiskt var ju det hela!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-04-29 22:44

Samma mess dök upp här nu ikväll. Snacka om ironi!
Man undrar ju om de inte märkt något förrän nu. Man tänker sig redax:

Sverker:
Men hörni, har vi verkligen inte fått ett enda tips eller kommentar?
Annan:
Nä, inte sen vi sände det där programmet om virus, var det verkligen så dåligt?
Sverker:
Ja, vi borde kanske tänka om...
Ljushuvud:
Men, tänk, vi kanske har fått virus! Det kanske beror på det!!!!
Sverker:
Snabbt, till BAT-telefonen (till supporten)

  • Medlem
  • 2004-04-29 23:04

He he lite jobbigt o skämsigt för de på redaktionen ifall det nu är så att du verkligen har fått virus, för efter vad jag förstod så var det inget sagt eller ?

Det hade varit önskvärt att Martin i spetsen för 99mac höllt sig till fakta och inte hade skrivit "Nu visar det sig att mailen aldrig kom fram, redaktionen hade blivit drabbad av virus...". Som jag ser det så har inga uppgifter om att deras redaktion skulle ha drabbats av virus någon som hellst täckning. Visst har det hänt att motagare på SVT får virus men som sagt vad, seriösitet borde även finnas från 99mac´s ledning. Vi gnäller med viss rätt på kvällspressen då dom fabricerar - då är det också befogat att kritisera 99mac.

Mvh,
Olle Jonsson

+++

Ursprungligen av [email protected]:

Det hade varit önskvärt att Martin i spetsen för 99mac höllt sig till fakta och inte hade skrivit "Nu visar det sig att mailen aldrig kom fram, redaktionen hade blivit drabbad av virus...". Som jag ser det så har inga uppgifter om att deras redaktion skulle ha drabbats av virus någon som hellst täckning. Visst har det hänt att motagare på SVT får virus men som sagt vad, seriösitet borde även finnas från 99mac´s ledning. Vi gnäller med viss rätt på kvällspressen då dom fabricerar - då är det också befogat att kritisera 99mac.

Mvh,
Olle Jonsson

+++

Nä - vi vet inte vad som har hänt och det är hel del spekulation. Vi satte ett frågetecken i rubriken och slutade artikeln med: "- Var det så enkelt att dom fick virus som slog ut mailen?".

Det här var mer kvällspressen nivå men väldigt roligt!

Ursprungligen av Björnström:

Nä - vi vet inte vad som har hänt och det är hel del spekulation. Vi satte ett frågetecken i rubriken och slutade artikeln med: "- Var det så enkelt att dom fick virus som slog ut mailen?".

Det här var mer kvällspressen nivå men väldigt roligt!

På vems bekostnad inte Sverker Olofssons väl?

Jag flyttade alla diskussioner om Lindows till en separat diskussion - hörde ju inte riktigt till ämnet...

Jag fick precis samma svar. Vore kul om de kanske skulle nämna arga Mac-användare i nästa program.

Eller det kanske är dålig reklam? Whatever.

Ciryon

Räcker det inte att bara visa vad experten säger? Ni som har kommunikationen uppe... skicka den här länken till redaktionen:

http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,469910,00.html

SVT Umeås Plus-redaktion kör Dell. Var på studiobesök där för ett år sedan och fick höra det ena och det andra om att datorerna alltid strulade.

Brukar inte Sverker i Plus fördömma företag som inte svarar på mail inom 1 vecka ?? Soptunnan direkt för Sverker alltså.

Ursprungligen av Björnström:

Nä - vi vet inte vad som har hänt och det är hel del spekulation. Vi satte ett frågetecken i rubriken och slutade artikeln med: "- Var det så enkelt att dom fick virus som slog ut mailen?". Det här var mer kvällspressen nivå men väldigt roligt!

Ok, att ni/du avslutar på detta sättet men det skulle vara intresant att höra vilken publicerad källa som skrivit så, dvs. ...redaktionen hade blivit drabbad av virus... Som jag ser det så räcker det inte med ett litet frågetecken och att lite senare hävda att det verkligen var ett virus. 99mac har ju tillskyndare i språkvård - nu behövs nog en grundkurs i den enklaste skolan av journalistik. Så nog om detta, är ju inte varje dag man behöver kritisera något som du skrivit eller utvecklat.

Mvh & ha en bra Valborg,

Olle

...drabbad av virus eller drabbad av PC... same difference

Ursprungligen av Anders Täpp:

...drabbad av virus eller drabbad av PC... same difference

Fast antagligen är det så simpelt att dom hade "fel"konfigurerade mailinställningar eller ett överaktivt spamfilter..............

Ursprungligen av jazzper:

Fast antagligen är det så simpelt att dom hade "fel"konfigurerade mailinställningar eller ett överaktivt spamfilter..............

Ha ha, ett spamfilter som stoppar vågor av ilskna mail från mactalibaner verkar ju duktigt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-05-02 09:43

Är det någon som har lyckats konfigurera Outlook på en PC och lyckats?

Hmmm.. spännande läsning. Så er lösning vore helt enkelt att byta till OS X för att slippa virus? Och vad händer om alla (inklusive hackers) byter till OS X? Jo, vi kommer att få bara OS X virus. Kanske inte skall skylta för mycket med det där med virusbiten, det är ju bara ett bevis på att MAC inte är tillräckligt intressant.....

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:22
Ursprungligen av frantic:

Hmmm.. spännande läsning. Så er lösning vore helt enkelt att byta till OS X för att slippa virus? Och vad händer om alla (inklusive hackers) byter till OS X? Jo, vi kommer att få bara OS X virus. Kanske inte skall skylta för mycket med det där med virusbiten, det är ju bara ett bevis på att MAC inte är tillräckligt intressant.....

Skitsnack, för det finns avgörande skillnader…
Undrar du vilka så sök för det svaret har varit upp nästan lika ofta som din typ av påstående…

[Virus kommer till OSX - men aldrig i den okontrollerade mängd som win…]

Ursprungligen av Pär:

Skitsnack, för det finns avgörande skillnader…
Undrar du vilka så sök för det svaret har varit upp nästan lika ofta som din typ av påstående…

[Virus kommer till OSX - men aldrig i den okontrollerade mängd som win…]

Hahaha, en uppenbart känslig punkt... Undrar vad Mac människor hade att tala om om inte PC hade funnits...

Ursprungligen av frantic:

Hmmm.. spännande läsning. Så er lösning vore helt enkelt att byta till OS X för att slippa virus? Och vad händer om alla (inklusive hackers) byter till OS X? Jo, vi kommer att få bara OS X virus. Kanske inte skall skylta för mycket med det där med virusbiten, det är ju bara ett bevis på att MAC inte är tillräckligt intressant.....

Ett litet räkneexempel. Säg att Apple har 2% marknadsandel. Säg att de ökar den andelen med 25% varje år.

År 1: 2,5%
År 2: 3,1%
År 3: 3,9%
År 4: 4,9%
År 5: 6,1%
År 6: 7,7%
År 7: 9,5%
År 8: 11,9%
...

Med så hög ökning som 25% per år så tar det 8 år innan man når 10%-strecket. När kommer den där stora skaran hackers och virusskapare byta fokus egentligen? Jag tror man sitter tämligen säkert även vid 10%-strecket.

Om ökningen istället är 10% per år tar det 17 år att spränga 10%-gränsen.

Det enda som radikalt kan få virusfokuset att svänga över till Mac vore om alla Windows-installationer världen över sa "poff" samma dag. Då skulle OS X och Linux växa mycket snabbt antagligen.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ett litet räkneexempel. Säg att Apple har 2% marknadsandel. Säg att de ökar den andelen med 25% varje år.

År 1: 2,5%
År 2: 3,1%
År 3: 3,9%
År 4: 4,9%
År 5: 6,1%
År 6: 7,7%
År 7: 9,5%
År 8: 11,9%
...

Med så hög ökning som 25% per år så tar det 8 år innan man når 10%-strecket. När kommer den där stora skaran hackers och virusskapare byta fokus egentligen? Jag tror man sitter tämligen säkert även vid 10%-strecket.

Om ökningen istället är 10% per år tar det 17 år att spränga 10%-gränsen.

Det enda som radikalt kan få virusfokuset att svänga över till Mac vore om alla Windows-installationer världen över sa "poff" samma dag. Då skulle OS X och Linux växa mycket snabbt antagligen.

Och detta bara bekräftar mitt inlägg... fast jag tycker om din statistik. Kanske dags att köpa lite aktier i apple för om 35 år kommer de ha 3944 % andel... PHEW!!!

Ursprungligen av frantic:

Och detta bara bekräftar mitt inlägg... fast jag tycker om din statistik. Kanske dags att köpa lite aktier i apple för om 35 år kommer de ha 3944 % andel... PHEW!!!

Virusutvecklare tycker plattformen är ointressant helt baserat på marknadsandel.

Om du som individ baserar ditt omdöme om ett OS enbart på marknadsandelen så får du väl lycka till med den filosofin. Hur går Volvon förresten?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Virusutvecklare tycker plattformen är ointressant helt baserat på marknadsandel.

Om du som individ baserar ditt omdöme om ett OS enbart på marknadsandelen så får du väl lycka till med den filosofin. Hur går Volvon förresten?

Klart han är - han vill ju bli känd. Helt korrekt. Och med en målgrupp på 2% så blir han knappast känd.

Och vill man skryta med att man har en låg marknadsandel så är det klart att man får göra det, men då blir väl ändå mac slagna av BEOS och OS/2 som är ännu mindre, och de har troligtvis ännu färre virus.

Ergo - mac är inte intressant för virustillverkarna för att de är för SMÅ.

Säga vad man vill om marknadsdelar för övrigt, visst har den breda massan vanligtvis fel, det är ju allmänt känt, men de brukar ge en bra riktlinje.

Sen är jag ganska nöjd med min Toyota, min G5:a och min Ericssonmobil, trots att ingen av de är marknadsledande.

Ursprungligen av frantic:

Klart han är - han vill ju bli känd. Helt korrekt. Och med en målgrupp på 2% så blir han knappast känd.

Och vill man skryta med att man har en låg marknadsandel så är det klart att man får göra det, men då blir väl ändå mac slagna av BEOS och OS/2 som är ännu mindre, och de har troligtvis ännu färre virus.

Ergo - mac är inte intressant för virustillverkarna för att de är för SMÅ.

Säga vad man vill om marknadsdelar för övrigt, visst har den breda massan vanligtvis fel, det är ju allmänt känt, men de brukar ge en bra riktlinje.

Sen är jag ganska nöjd med min Toyota, min G5:a och min Ericssonmobil, trots att ingen av de är marknadsledande.

Breda massan köper vad breda massan köper... det är oftast inte mer baktanke än så.

Jag skryter heller inte om en liten marknadsandel. Det verkar som du uppfattat mitt inlägg som något fisförnämnt vilket det inte var tänkt som. Det var endast ett räkneexempel som försöker visa att under överskådlig framtid kommer virusfokuset att fortsätta ligga på Wintel. Även om man spekulerar i en näst intill grotest tillväxt för Mac OS så tar det 8 år att nå 10%-gränsen.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Breda massan köper vad breda massan köper... det är oftast inte mer baktanke än så.

Jag skryter heller inte om en liten marknadsandel. Det verkar som du uppfattat mitt inlägg som något fisförnämnt vilket det inte var tänkt som. Det var endast ett räkneexempel som försöker visa att under överskådlig framtid kommer virusfokuset att fortsätta ligga på Wintel. Även om man spekulerar i en näst intill grotest tillväxt för Mac OS så tar det 8 år att nå 10%-gränsen.

Ber om ursäkt om jag var sarkastisk. Råkade sortera in dig i den stora mängden visionslösa, inskränkta och enkelspåriga inlägg som behagade besvara mitt inlägg. Men du har rätt, det lär inte dyka upp några virus till mac på en lång tid, såvida inte någon hacker får för sig att bli historisk som den första som gjort ett "domedagsvirus" (för att använda kvällspresspråk) till OS X.

Visst inser jag att det är 1000 faktorer till att det finns så många virus till PC och att faktorerna är allt från missnöje med Microsofts monopolsliknande ställning, till de tusentals säkerhetshålen i Windows till att det finns folk som inte gillar Bill Gates glasögon. Men att säga att marknadsandelarna inte har med det att göra är skrämmande och obildat. Om 65% av operativsystemen är Windows så är det 65% av kodknackarna som vuxit upp med PC och 65% av datorintresserade anarkister som tillbringat sin datortid vid en PC. Sen alla andra faktorer, som uppfostran, sociala förhållanden osv. som skapar en hacker kan någon mer insatt person få förklara.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-05-03 14:45
Ursprungligen av frantic:

Hmmm.. spännande läsning. Så er lösning vore helt enkelt att byta till OS X för att slippa virus? Och vad händer om alla (inklusive hackers) byter till OS X? Jo, vi kommer att få bara OS X virus. Kanske inte skall skylta för mycket med det där med virusbiten, det är ju bara ett bevis på att MAC inte är tillräckligt intressant.....

Som det sagts tidigare, om du tror att marknadsandelen är enda anledningen till att det existerar tusentals virus och annat skit till win och inte till Mac OS X är du dåligt påläst, j*****t dåligt påläst.

Ursprungligen av MatsOlov:

Som det sagts tidigare, om du tror att marknadsandelen är enda anledningen till att det existerar tusentals virus och annat skit till win och inte till Mac OS X är du dåligt påläst, j*****t dåligt påläst.

Nä, jag trodde inte det var marknadsandelarna som gjorde virusen, trodde mer det var hackers...

Bevaka tråden