Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker bra webstat-program

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-01 10:09

Jag har bl.a. gratisprogrammen AWStats, Webalizer och Analog Stats för olika webbplatser. Dom är OK, men jag letar efter nåt bättre - gärna kommersiellt, och som jag antingen kan installera på servrarna (*nix/Apache) eller som ligger på annan server så att jag betalar för servicen. Priset bör dock vara rimligt, dvs nån hundring per månad för service eller nån tusing för ett program.

Vad jag söker är ett sätt att kunna följa individuella besökares (via IP eller domän), deras väg runt på sajterna, historik (återkommande besök), hur länge dom stannat, vilka filer dom laddat ner, osv.

Har kollat runt, men blir bara förvirrad eftersom utbudet är ganska stort. Är det nån som kan rekommendera nåt, eller tvärtom - är det nån lösning jag ska hålla mig borta från?

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-02 21:03

Om nån är intresserad, så hittade jag ett statistikprogram som faktiskt kan redovisa varje enskild besökares färd runt på sajten, osv:
www.webstats.com

Jag letade nyligen efter något bättre än ovan nämnda fria program, men i form av just fria program till skillnad från dig. Kom dock fram till att det fanns väldigt många kommersiella verktyg och inte lika många bra fria verktyg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-03 07:19

Yup. Men dom där Webstats kan i alla fall - förutom alla "vanliga" data - tydligen följa en enskild besökares navigering på sajten, vilket var det jag letade efter. Kostar $10/månad (rimligt pris) och är alltså "hostad" (på Björsnströmska), dvs man klämmer in en liten kodsnutt på varje sida med bl.a. en transparent gif åsså går man till deras sajt för att kolla statistiken. Ingenting att installera på egen server alltså.
Verkar OK, ska bli intressant att se hur det funkar....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-03 07:52

Funnel web är väl rätt populärt? Jag kör det själv, och tycker det är bra. Det ger en lång rapport om det mesta, bland annat »Visitors click stream« där man kan se var besökarna varit på sajten.

Programmet kan köras på de flesta hårdvaror och med de flesta webbservrar (inklusive Apache) och du hittar det hos Quest software.
http://www.quest.com/funnel_web/analyzer/

Jag kör FunnelWeb och det fungerar bra - kolla på 99mac:s logg: http://www.99mac.se/logs/

Annars tror jag att WebTrends är #1 men kostar några dollar minst sagt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 10:20
Ursprungligen av Björnström:

Jag kör FunnelWeb och det fungerar bra - kolla på 99mac:s logg: http://www.99mac.se/logs/

Jättebra statistik
Där kan man se att det är åtta stycken som varit på 99mac sedan januari som använder Mac OSX...
Gôtt att tillhöra en så exclusiv skara

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-03 09:59

Tack, Kalle o Björnström,

Spanade runt litegrann på båda länkarna. Men som jag kunde se så redovisar programmet inte exakt vilka sidor/dokument varje besökare laddat ner, och det är just det som är vad jag letat efter.

Men jag haver ödmjukast bokmärkt quest.com utifall att....

Danne

Ursprungligen av Danne V:

Tack, Kalle o Björnström,

Spanade runt litegrann på båda länkarna. Men som jag kunde se så redovisar programmet inte exakt vilka sidor/dokument varje besökare laddat ner, och det är just det som är vad jag letat efter.

Men jag haver ödmjukast bokmärkt quest.com utifall att....

Danne

Du vill alltså placera en cookie på användarens burk - det är enda sättet att särskilja varje person och dess klickande. Webtrends gör det! FunnelWeb gör inte det.

Observera - det du söker är inte en passiv logganalysator utan ett aktivt system som ligger i bakgrunden och analyserar. Webtrends kan göra båda två.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-03 10:43
Ursprungligen av Danne V:

Tack, Kalle o Björnström,
Spanade runt litegrann på båda länkarna. Men som jag kunde se så redovisar programmet inte exakt vilka sidor/dokument varje besökare laddat ner, och det är just det som är vad jag letat efter.

Jo, den gör det, men bara enterprise-versionen av programmet.

img-taggar är avstängda i den här avdelningen (varför?) så det får bli en länk till bilden istället.

Skärmavbild från rapporten.
Skärmavbild från sessionlist.

http://www.netiq.com/webtrends/products/webtrends/features.asp

Den har rätt coola finesser - klicka för att läsa mer.

Danne V: när jag klickar på din länk ovan så kommer jag bara till en sida som visar "Top Web statistics Sites" och som alltså länkar till andra sajter, inget eget program...

Kalle W: Funnel Web verkar rätt smidigt, man var tvungen att fylla i formulär för att ladda ner vilket alltid är irriterande, men väl installerat så var det inga problem att via Terminalen köra en analys av en loggfil som jag tagit hem från webbhotellet - precis vad jag var ute efter!

FunnelWeb är bra men det finns bättre som sagt.

Hade det inte varit kul med ett test av detta? Vi skapar några olika testområden och delar upp oss - borde inte vara alltför knepigt att jämföra ju?

(jag har 200GB loggfiler som vi kan testa med)

någon som har testat på urchin?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-03 11:37
Ursprungligen av johan dansk:

någon som har testat på urchin?

Kollade Urchin häromdagen, men jag hittade "bara" traditionell analys utan möjligheten att följa varje enskild besökares öden och äventyr på sajterna.

Läste på lite mera om Funnel Web. Verkar som om Funnel Web är nerlagt numera. Funnel Web Analyser finns som freeware och eventuellt kommer Enterprise-versionen också att släppas som freeware eftersom utvecklingen lagts ner.

1
Bevaka tråden