Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tung Dator.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-05-02 19:36

Ett moderkort väger i princip 0. En, två eller 3 hårddiskar likaså. En nätdel, nuförtiden, väger ju heller ingenting så varför skall min dator (dual 1,25) väga 20-22 kilo? Det är ju helt sjukt.
Jaja, jag vet att powerbook finns, men jag vill ha lite PCI och sånt. Jag vet att den kallas stationär, men jag släpar med den till inspelningar på skumma platser, till andra studios, till...
Men man kanske ska tänka på den träning man får av att släpa den, när man nu sitter still nästan jämt...
Nån som vet nåt man kan ta bort? alternativt nån burk som moderkort o sånt passar i, som inte gör så att man får ap-armar när man ska lyfta den?

Ursprungligen av Urdus:

Ett moderkort väger i princip 0. En, två eller 3 hårddiskar likaså. En nätdel, nuförtiden, väger ju heller ingenting så varför skall min dator (dual 1,25) väga 20-22 kilo? Det är ju helt sjukt.
Jaja, jag vet att powerbook finns, men jag vill ha lite PCI och sånt. Jag vet att den kallas stationär, men jag släpar med den till inspelningar på skumma platser, till andra studios, till...
Men man kanske ska tänka på den träning man får av att släpa den, när man nu sitter still nästan jämt...
Nån som vet nåt man kan ta bort? alternativt nån burk som moderkort o sånt passar i, som inte gör så att man får ap-armar när man ska lyfta den?

Det som väger är ju "kvalitetskonstruktionen" Stor kylfläns lådstag fläktar o.s.v. Lätta datorer pallar definitivt inte omild hantering alltför länge. Finns racklådor att bygga in din dator i men dom är ju rätt dyra och inte mycket lättare.

Macar har stora nätdelar som väger en del. Dessutom så har G4 MDD en jättelik kylfläns för att kunna kyla ner processorn. G4 lådan är knappast någon lättviktskonstruktion den heller.

Rent teoretiskt så kan du byta till en standard ATX nätdel och mappa om kontakterna. Antagligen så kan du även hitta en lättare kyllösning för din processor. Dessutom så kan du skaffa dig en lättvikts aluminiumlåda från Lian Li eller liknande och flytta över alltsammans i den. Men i praktiken så kan du glömma det...

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040418_lian-li_pcv1000.php?page=1

Ursprungligen av whoami:

Macar har stora nätdelar som väger en del. Dessutom så har G4 MDD en jättelik kylfläns för att kunna kyla ner processorn. G4 lådan är knappast någon lättviktskonstruktion den heller.

Rent teoretiskt så kan du byta till en standard ATX nätdel och mappa om kontakterna. Antagligen så kan du även hitta en lättare kyllösning för din processor. Dessutom så kan du skaffa dig en lättvikts aluminiumlåda från Lian Li eller liknande och flytta över alltsammans i den. Men i praktiken så kan du glömma det...

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040418_lian-li_pcv1000.php?page=1

Lian Li lådan väger ju tydligen 5-6 kilo så viktminskningen skulle ju inte bli så stor , och nätdelen i dual macarna är ju lite special . Lättare kyllösning kanske finns , men det är ju bra att ha marginaler.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-05-02 21:59

Jag har hållit både nätdelen och kylflänsen i min hand, och de väger max 3 k tillsammans (kvalificerad gissning).
Det är klart man vill ha en kvalitets konstruktion, men 14-15 k är väl nästan för mycket? Jag vill ju tycka om min mac, inte bli arg på den stackarn... Och förresten det där med och byta låda kanske inte är så kul. Den är ju så j-a snygg som den är. Tråkigt om den skulle likna en PC...
Nej. Jag får träna.

Ursprungligen av Urdus:

Jag har hållit både nätdelen och kylflänsen i min hand, och de väger max 3 k tillsammans (kvalificerad gissning).
Det är klart man vill ha en kvalitets konstruktion, men 14-15 k är väl nästan för mycket? Jag vill ju tycka om min mac, inte bli arg på den stackarn... Och förresten det där med och byta låda kanske inte är så kul. Den är ju så j-a snygg som den är. Tråkigt om den skulle likna en PC...
Nej. Jag får träna.

Visst träna på
Singelprocessor modellerna väger ca 6 kilo mindre det enda som skiljer borde vara någon fläkt extra , kraftigare nätdel och större kylfläns.

Senast redigerat 2004-05-02 23:09
  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 22:17

lian li är lite overkill... man kan köpa en billig aluminiumlåda som pallar någolunda mycket..inklusive nätdel för runt 500kr... istället för 1500 exkl. nätdel..

  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-05-02 23:00

Ja, jag har ingen aning, men jag blev mäkta förvånad när jag höll i dem. Nätdelen i min minitower däremot väger 1000.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-05-02 23:07

Jag kanske har blivit så stark av att släpa burken upp o ner för trappor o ut i bilen o runtomkring, så att jag bara tror att k-fläns o nät bara väger 3 k... ÷)

1
Bevaka tråden