Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL - deras modem+wifi-router eller köpa själv

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-02 16:41

Jag har just tecknat ADSL-2000 med Telia. De erbjuder ett Zyxelmodem för 500 spänn.

http://telia.se/pw/privat/katalog/VisaProdukt.do?OID=1537012845&channelId=-76445&sida=produkt01

Ska jag ta det och komplettera med en WiFi-router, eller ska jag köpa ett eget modem med inbyggd WiFi-router? Det kommer inte att synas särskilt, så det behöver inte vara snyggt eller litet.

vad ska jag köpa för grejor?

Ursprungligen av Baron:

Jag har just tecknat ADSL-2000 med Telia. De erbjuder ett Zyxelmodem för 500 spänn.

http://telia.se/pw/privat/katalog/VisaProdukt.do?OID=1537012845&channelId=-76445&sida=produkt01

Ska jag ta det och komplettera med en WiFi-router, eller ska jag köpa ett eget modem med inbyggd WiFi-router? Det kommer inte att synas särskilt, så det behöver inte vara snyggt eller litet.

vad ska jag köpa för grejor?

Är du ute efter trådlöst skit i telias grejor och köp en trådlösrouter med inbyggt modem...Det blir ju lätt kaka på kaka annars...

  • Medlem
  • 2004-05-02 20:12

Jag är ute efter den bästa lösningen med pris och funktion som enda parametrar. Är Zyxel skit? Är inte modem med inbyggda wifiroutrar dyrare än om man plockar ihop modem + router själv?

Själva modemet fungerar bra iallafall med pc och Win XP Home ED...Dustin har ju bra sortiment och netgears produkter får ju bra kritik oftast kolla in den här modellen;

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010052689

Kan det vara något?

  • Medlem
  • 2004-05-03 12:26

Jag vill gärna ha 11g om man byter abbonemang, och för det interna nätverket. Jag såg nåt attraktivt från Netgear i Dustins papperskatalog, men kan inte se det på nätet...

Jag har ett Zyxelmodem från Telia själv, ett sådant på bilden. Ta inte det skitet! Dom envisas fortfarande med att ha ett sådant där eländigt filter mellan modemet och telejacket. En separat irriterande låda som bara orsakar en massa eländiga sladdar. Då är det bättre med en telekontakt med inbyggt filter som alla andra morderna leverantörer använder sig av.

Jag skulle rekommendera att du köper ett allt-i-ett-modem för runt tusenlappen. Då får du ju modem, switch och trådlöst i ett. Måste vara det billigaste alternativet.

  • Medlem
  • 2004-05-03 14:21
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då är det bättre med en telekontakt med inbyggt filter som alla andra morderna leverantörer använder sig av.

är det nåt som följer med modem när man köper dem, eller är det nåt man måste fixa själv? Jag har ringa erfarenhet av ADSL.

  • Medlem
  • 2004-05-04 13:07

På Telias site:

***

ZyXEL Prestige 645MP

Automatisk konfiguration
Modemet känner automatiskt av vilken sorts ADSL-abonnemang du använder och ställer in sig därefter. Det stöder hastigheter upp till 8Mbps nedströms (till din dator) och 1Mbps uppströms (från din dator). Detta gör att det kommer att fungera även för framtida, snabbare ADSL-abonnemang.

***

Jag tycker det låter lite med 1 Mbps upp som maxhastighet. Är alla ADSL-modem begränsade på samma sätt?

Ursprungligen av Baron:

På Telias site:

***

ZyXEL Prestige 645MP

Automatisk konfiguration
Modemet känner automatiskt av vilken sorts ADSL-abonnemang du använder och ställer in sig därefter. Det stöder hastigheter upp till 8Mbps nedströms (till din dator) och 1Mbps uppströms (från din dator). Detta gör att det kommer att fungera även för framtida, snabbare ADSL-abonnemang.

***

Jag tycker det låter lite med 1 Mbps upp som maxhastighet. Är alla ADSL-modem begränsade på samma sätt?

Det är inte i modemet begränsningen sitter. Det är ADSL-standarden som inte klarar högre siffror än så. Dock har ADSL 2 kommit som klarar högre hastigheter, men det finns inte hos Telia. Tror att Bredbandsbolagts 10 Mbit/s ADSL är ADSL 2, även om dom inte betecknar det som det.

Angående din tidigare fråga om filtret så är det sådant som följer med modemet. Jag har som sagt en separat dosa brevid mitt modem som det ska in sladdar i vilket känns väldigt dumt. Det smidigare är ju som jag sa tidigare när filtret är inbyggd i stickproppen. Filtret behövs eftersom det är det som skiljer telefonin från själva datatrafiken.

1
Bevaka tråden