Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook & PC stationär - vilken trådlös router?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej

Snart kommer min ibook med airport extreme kort, nu behöver jag bara komma åt bredbandet som jag har här hemma.

I dagsläget har jag ett modem anslutet till den stationära pc:n.

Nu måste jag införskaffa mig en trådlös router för att kunna utnyttja möjligheten att surfa i sängen eller hur?

Vilken skall jag välja för att kunna ha båda datorer anslutna till den?

Vet någon hur mycket det kommer att kosta, vilken som är bäst etc?

Köp en trådlös router med inbyggd switch som du kopplar till modemet. Koppla in den stationära datorn med vanlig nätverkskabel och anslut trådlöst till den från iBooken.

/Kristofer

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-03 09:24

Jag tror det är den jag har som Kristofer G visar.

Funkar fin fint, har två pc i kopplade, en av dom via trådlöst å en via porten, och så har jag min ibook via airport extrem.

Grym räckvidd! Min granne kan surfa och jag kan sitta ute i vår trägård.

Ursprungligen av skatan:

Jag tror det är den jag har som Kristofer G visar.

Funkar fin fint, har två pc i kopplade, en av dom via trådlöst å en via porten, och så har jag min ibook via airport extrem.

Grym räckvidd! Min granne kan surfa och jag kan sitta ute i vår trägård.

låter ju fint fint!!!!

skall kolla upp och inhandla snarast!

Jag har använt NetGear (MR314) förut och numera D-Link hemma (614+), både D-Link och NetGear har haft sina problem. Enklast och smidigast hittills är däremot 3Coms OfficeConnect 11G som jag nyligen satte upp i sommarstugan och som jag rekommenderar, finns på Dustin för 825 kr plus moms och då ingår ett PC-card dessutom.

Linksys WRT54G är överlägset bäst om man kör med Sveasofts tredjepartsfirmware, som man snabbt och lätt installerar via routerns webbgränssnitt. Annars är Netgear helt ok också, men undvik för allt i världen D-Link. Plastigt skräp med usel kvalitet och kort livslängd - känner nästan ingen som fått en D-Link att hålla längre än två år.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har använt NetGear (MR314) förut och numera D-Link hemma (614+), både D-Link och NetGear har haft sina problem. Enklast och smidigast hittills är däremot 3Coms OfficeConnect 11G som jag nyligen satte upp i sommarstugan och som jag rekommenderar, finns på Dustin för 825 kr plus moms och då ingår ett PC-card dessutom.

pc -card är det ett sådant som gör att pc inte behöver ha kabel????

hmmm....ska kolla upp....har ju lite tid på mig att bestämma mig eftersom leveransen av ibooken slöar...

tack!

Ursprungligen av kustvagen:

pc -card är det ett sådant som gör att pc inte behöver ha kabel????

Nej, PC Card är samma sak som det som förut hette PCMCIA, d.v.s. de kreditkortsstora korten som används för bärbara datorer. Men ska man vara petig är det förmodligen Cardbus (32 bit) och inte PC Card (16 bit) det rör sig om. I vilket fall är det förmodligen PCI-kort och inte Cardbus du vill ha till din stationära, ifall du nu vill köra trådlöst mot den också. Skulle iofs hellre rekommendera att du ansluter din stationära med vanlig ethernetkabel i stället, men smaken är ju som baken...

Ursprungligen av Samuel K:

Nej, PC Card är samma sak som det som förut hette PCMCIA, d.v.s. de kreditkortsstora korten som används för bärbara datorer. Men ska man vara petig är det förmodligen Cardbus (32 bit) och inte PC Card (16 bit) det rör sig om. I vilket fall är det förmodligen PCI-kort och inte Cardbus du vill ha till din stationära, ifall du nu vill köra trådlöst mot den också. Skulle iofs hellre rekommendera att du ansluter din stationära med vanlig ethernetkabel i stället, men smaken är ju som baken...

behöver ha den stationära sladdlöst oxå för huvudjacket för bredbandet är nere vid yttterdörren och datorn behöver vara uppe (väldigt mycket sladd)...är trött på att snubbla på datorn i hallen varje dag.....

Ursprungligen av kustvagen:

pc -card är det ett sådant som gör att pc inte behöver ha kabel????

PC-card:et (eller hur man nu ska säga det i bestämd form ) kan du stoppa i en byrålåda eller försöka sälja till en PC-användare. Enda skälet till att jag rekommenderade det paketet var att det är 100 kr billigare än om man köper samma bredbandsrouter *utan* PC-card. Det är alltså en kampanj (så länge lagret räcker) host Dustin.

Och ja, det är en djungel att försöka hitta rätt bland dom olika produkterna. Försöka få klarhet i vilket bredbandsrouter från D-Link som var bäst, men lyckades inte lista ut det (skrev just om det i en annan tråd).

Ursprungligen av Adrian B:

PC-card:et (eller hur man nu ska säga det i bestämd form ) kan du stoppa i en byrålåda eller försöka sälja till en PC-användare. Enda skälet till att jag rekommenderade det paketet var att det är 100 kr billigare än om man köper samma bredbandsrouter *utan* PC-card. Det är alltså en kampanj (så länge lagret räcker) host Dustin.

Och ja, det är en djungel att försöka hitta rätt bland dom olika produkterna. Försöka få klarhet i vilket bredbandsrouter från D-Link som var bäst, men lyckades inte lista ut det (skrev just om det i en annan tråd).

men jag behöver ju något till pc:n för att kunna ha den på övervåningen med modemet nere.....
så kan jag använda det kortet då?
samt köra ibooken med A-P Extreme på bredbandsroutern???

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-05 17:53
Ursprungligen av kustvagen:

men jag behöver ju något till pc:n för att kunna ha den på övervåningen med modemet nere.....
så kan jag använda det kortet då?
samt köra ibooken med A-P Extreme på bredbandsroutern???

Nja, bara för att det heter PC Card så kan man inte plugga in det i en stationär PC hursomhelst, de är avsedda för bärbara datorer.
Det du behöver är ett PCI-kort, tex det här.
Men om du ska ha basstationen på en annan våning än du har din stationära dator kan det vara svårt att få riktigt bra täckning, jag tycker att du istället ska lägga ner en timme på att dra kabeln snyggt istället.
Det ger både ett snabbare och stabilare nät.

Ursprungligen av kustvagen:

men jag behöver ju något till pc:n för att kunna ha den på övervåningen med modemet nere.....
så kan jag använda det kortet då?

Som nillon skrev så är PC-card gjorda för bärbara datorer, det är nog ganska ovanligt att man kan koppla in ett PC-card i en stationär PC.

Har du USB på din PC så kan du köpa en USB-adatapter som den här som kostar 495 kr exkl moms.

Men om man köper den tillsammans med 3Com-routern så kostar det 925 + 495 = 1420 kr. Då kan man hellre titta på det här paketet som innehåller routern, PC-card:et och USB-adapter för 1325 kr. Du får du ett PC-card på köpet.

Men! Om du istället köper paketet med router och PC-card och köper USB-adaptern separat så blir det 825 + 495 = 1320 kr!

har gått in på dustins hemsida och där finns ju en mängder av olika "lösningar" - blir ju alldeles snurrig.....

men en "3COM OFFICECONNECT 11G WLESS DSL GATEWAY + PC-CARD" skall alltså få både min Ibook med Airport Extreme och den stationära datorn att bli "trådlösa"? Ansluter man denna mojäng till bredbandsmodemet? Måste ha bra räckvidd (stor lägenhet)...

vad är Wan resp. Lan????

Ursprungligen av kustvagen:

vad är Wan resp. Lan????

WAN = Wide Area Network
LAN = Local Area Network

Ursprungligen av Samuel K:

WAN = Wide Area Network
LAN = Local Area Network

Superförenklat:
Wan: Internet
Lan: Ditt närverk

/Kristofer

Min bror har en DELL-laptop. Tänkte se om man skall fixa trådlöst till honom. Hur är det med nätverks-PC-card, sticker dem ut en bit från datorn? Tror det är en PC-card-plats han har på sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 21:22

Vad har man för alternativ om man vill att basstatinen ska agera printserver?
Jag kollade runt på PC superstore idag och den enda basstation som hade printserver var Äpples AirPort...

Känns lite fånigt att behöva plugga i och ur skrivaren när man är trådlös i övrigt..

D-Link DI-624+, 54 Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd 4-portars switch.

599:-

Jag ska beställa två stycken idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-05 10:03
Ursprungligen av Andersson:

D-Link DI-624+, 54 Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd 4-portars switch.

599:-

Jag ska beställa två stycken idag.

Toppen, vilket kort behövs för en Pismo?

Hmm D-link 624+ är ingen höjdare. Har fått retunera 2st på ett par månader.
Den första ville inte fungera alls, den bootade om hela tiden, märkligt fel.
Den andra funkde visserligen mot min ibook men vägrade låta min pc att ansluta till
routern.
Hoppas ni andra som vågar välja D-link har bättre tur än jag.
Undrar om man inte borde satsat på en airport basstation istället och sluppit en hel del problem,
kanske.

Ursprungligen av Jonaz:

Toppen, vilket kort behövs för en Pismo?

jag skulle kollat det åt dig.. någon här kanske vet på rak arm?

Ursprungligen av Surfsune:

Hmm D-link 624+ är ingen höjdare. Har fått retunera 2st på ett par månader.
Den första ville inte fungera alls, den bootade om hela tiden, märkligt fel.
Den andra funkde visserligen mot min ibook men vägrade låta min pc att ansluta till
routern.
Hoppas ni andra som vågar välja D-link har bättre tur än jag.
Undrar om man inte borde satsat på en airport basstation istället och sluppit en hel del problem,
kanske.

Jag tar mina chanser kan jag få något för 1/4 av priset av en AP:Extreme station så är jag villig att prova. Sen finns det ju garanti.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-05 11:23

Jag köpte en 3com. Fick med en USB-adapter bundlad. Helt ok.

[FONT="Courier New"]DI-624+

54Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd switch

DI-624+ tillhör produktlinjen AirPlus G+ och är en bredbandsrouter med inbyggd 4-portars switch som låter dig kommunicera trådlöst i upp till 54Mbps över 2.4GHz bandet. En perfekt produkt för dig som skall sätta upp ett mindre nätverk där man vill kombinera trådbunden och trådlös trafik och samtidigt dela på en Internet access.

Eftersom DI-624+ opererar på 2.4GHz bandet ger den bra räckvidder och med ny teknik från Texas Instruments också upp till 8X bättre prestanda mot annan AirPlus G+ produkt jämfört med en standard 11b produkt. Med den nya tekniken från Texas Instruments medges också full kompatibilitet med tidigare AirPlus produkter i 22Mbps läge samtidigt som man bibehåller kompabilitet med 11b/11g produkter generellt.

DI-624+ är utrustad med 64/128/256-bitars WEP kryptering samt stöd för 802.1x och WPA för säkrare anslutning och webb baserad konfiguration gör installation och administration enkel.

Funktioner:
- 54Mbps trådlös bredbandsrouter
- IEEE 802.11g
- Kompatibel med AirPlus produkter i 22Mbps läge
- Kompatibel med andra 11b/11g produkter
- 10/100Mbps WAN port
- Inbyggd 4-portars 10/100Mbps switch med Auto MDI/X
- NAT firewall med VPN pass-through
- Innehållsfiltrering med URL och domännamnsblockering samt schemaläggning
- 64/128/256-bitars WEP kryptering
- Stöd för 802.1x samt WPA i framtida firmware uppgradering
- Anslutning för extern antenn (Reverse SMA-kontakt, hona)
- Webb baserad konfiguration[/FONT]

Ser helt OK ut på papper.. nåja, den som lever får se.

Ursprungligen av Andersson:

[FONT="Courier New"]DI-624+

54Mbps trådlös bredbandsrouter med inbyggd switch

DI-624+ tillhör produktlinjen AirPlus G+ och är en bredbandsrouter med inbyggd 4-portars switch som låter dig kommunicera trådlöst i upp till 54Mbps över 2.4GHz bandet. En perfekt produkt för dig som skall sätta upp ett mindre nätverk där man vill kombinera trådbunden och trådlös trafik och samtidigt dela på en Internet access.

Eftersom DI-624+ opererar på 2.4GHz bandet ger den bra räckvidder och med ny teknik från Texas Instruments också upp till 8X bättre prestanda mot annan AirPlus G+ produkt jämfört med en standard 11b produkt. Med den nya tekniken från Texas Instruments medges också full kompatibilitet med tidigare AirPlus produkter i 22Mbps läge samtidigt som man bibehåller kompabilitet med 11b/11g produkter generellt.

DI-624+ är utrustad med 64/128/256-bitars WEP kryptering samt stöd för 802.1x och WPA för säkrare anslutning och webb baserad konfiguration gör installation och administration enkel.

Funktioner:
- 54Mbps trådlös bredbandsrouter
- IEEE 802.11g
- Kompatibel med AirPlus produkter i 22Mbps läge
- Kompatibel med andra 11b/11g produkter
- 10/100Mbps WAN port
- Inbyggd 4-portars 10/100Mbps switch med Auto MDI/X
- NAT firewall med VPN pass-through
- Innehållsfiltrering med URL och domännamnsblockering samt schemaläggning
- 64/128/256-bitars WEP kryptering
- Stöd för 802.1x samt WPA i framtida firmware uppgradering
- Anslutning för extern antenn (Reverse SMA-kontakt, hona)
- Webb baserad konfiguration[/FONT]

Ser helt OK ut på papper.. nåja, den som lever får se.

Det är just det som är grejen med D-Link: På papperet ser deras produkter väldigt bra ut, men kvaliteten är verkligen under all kritik. Nätaggregaten är helt usla, och de brukar väldigt ofta ge upp lagomt vältajmat med garantitidens utgång. Känner i princip ingen som fått en D-Link att hålla längre än två år. Lägg på ett par hundralappar och köp Linksys eller Netgear i stället, de håller betydligt bättre kvalitet.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är just det som är grejen med D-Link: På papperet ser deras produkter väldigt bra ut, men kvaliteten är verkligen under all kritik. Nätaggregaten är helt usla, och de brukar väldigt ofta ge upp lagomt vältajmat med garantitidens utgång. Känner i princip ingen som fått en D-Link att hålla längre än två år. Lägg på ett par hundralappar och köp Linksys eller Netgear i stället, de håller betydligt bättre kvalitet.

OK. ska ha det i åtanke, ska höra vad polaren jag beställer med säger.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-05 17:54
Ursprungligen av Samuel K:

Det är just det som är grejen med D-Link: På papperet ser deras produkter väldigt bra ut, men kvaliteten är verkligen under all kritik. Nätaggregaten är helt usla, och de brukar väldigt ofta ge upp lagomt vältajmat med garantitidens utgång. Känner i princip ingen som fått en D-Link att hålla längre än två år. Lägg på ett par hundralappar och köp Linksys eller Netgear i stället, de håller betydligt bättre kvalitet.

När jag har kollat runt så skiljer det inte särskillt mycket pris mellan D-Link och tex. Netgear för på papperet liknande produkter.
Varför D-Link är så spridda är för mig ett litet mysterium...

Bevaka tråden