Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tystare iMac 17" ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-02 11:16

Tjena, nu har jag haft min iMac i två år och nu låter den faktiskt rätt mycket. Vet inte om det är fläkt eller disk som låter. Konstigt att min ibook kan vara knäpptyst men en mycket större glob måste susa så mycket.

Nåväl, är det någon som har gjort något som fått sin glob tystare ? Att ställa den på gummipluppar etc gör ingen skillnad för min.

Efter att ha läst gamla trådar i ämnet så är det uppenbart att en del tycker att maskinen är tyst och andra tycler att den låter så just den frågan behöver vi inte diskutera vidare denna tråd.....

MVH

Ursprungligen av tby:

Efter att ha läst gamla trådar i ämnet så är det uppenbart att en del tycker att maskinen är tyst och andra tycler att den låter så just den frågan behöver vi inte diskutera vidare denna tråd.....

Min gissning är att det kan bero på vilken hårddisk som sitter i iMacen. Vissa hårddiskar kan låta som skördetröskor, medans andra är knäpptysta.

Sen så är fläkten i iMac G4 temperaturreglerad. Om du har hög inomhusvärme så lär din dator låta lite mera. Du kan även ladda ner MenuMeters för att hålla koll på din CPU åtgång. Du kanske har något som ligger och drar en massa CPU i onödan, som exempelvis en HP-skrivare eller liknande. Du kan även skriva top i terminalen för att kolla detta.

Det skall visst gå att byta fläkt mot en tystare modell också.

Länk till MenuMeters
http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/

Senast redigerat 2004-05-02 12:10

Här är en artikel som beskriver hur man skruvar sin iMac G4 i atomer. Observera fläktplaceringen...

http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

Det finns många fabrikat av "tysta fläktar". För det mesta när man tänker tysta fläktar så tänker man på Papst. Papst-fläktarna håller ett ganska högt pris så finns det alltid alternativ. Exempelvis Stealth fläktar från Vantec eller fläktar från Zalman och ADDA mfl. Vantec ger dessutom gerlivstids-garanti på fläktarna. Tysta fläktar köper du exempelvis hos GTEK, eller din lokala välsorterade PC-handlare.

http://www.gtek.se/index.php?mode=list&id=20%2021%2022%20113%2023%2024%2025&session=bcdd0d2be557968ad342ef1e1afcb81a

Om tysta hårddiskar

Jag röstar på Seagate eller även numera Samsung.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 12:25

...och som vanligt; glöm ej ny kylpasta mellan processorkortet och botten plåten. Annars lär det lukta bränt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 17:53
Ursprungligen av Schuckert:

...och som vanligt; glöm ej ny kylpasta mellan processorkortet och botten plåten. Annars lär det lukta bränt.

HUR viktigt är det med kylpasta egenligen? Hade något test på nätet där det inte visade någon betydelse med kylpasta.. +- 1 grad...

Skapar bättre kontaktmot processorn, men det har nog inte visat sig lika starkt i praktiken?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 20:38
Ursprungligen av jockeleu:

HUR viktigt är det med kylpasta egenligen? Hade något test på nätet där det inte visade någon betydelse med kylpasta.. +- 1 grad...

Skapar bättre kontaktmot processorn, men det har nog inte visat sig lika starkt i praktiken?

Kylpastans funktion är enbart att eliminera glappet som kan bli mellan två ytor. I fallet iMac Globe, vet du aldrig hur väl de två ytorna ligger mot varandra, varför pastan blir "livsviktig". Som Apple Service Parner har vi fått in i alla fall en (1) maskin som har bränt processorn pga av "hemmafixande".

  • Medlem
  • 2004-05-02 17:33

Tack för tipsen, jag är inte mycket för att skruva själv. Finns någon firma i Stockholm som fixar detta ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 18:04

Kylpasta är OERHÖRT viktigt. Utan pasta dör datorn.

Jag tror att LAN Master gör jobbet år dig mot betalning.

Hitachis hårddiskar är förresten minst lika tysta som Seagates eller Samsungs.

Det kan ju vara så att fläkten är lite skev.

Min iMAC 800mhz är tyst väldigt tyst.

1
Bevaka tråden