Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara för de som är intresserade. ;)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-01 22:54

Just nu sitter jag på en G5 dual 2GHz och en iBook G4 800MHz (för musikskapande enbart).
Min PLAN är att om 2 år köpa en fet Powerbook 12" och slopa allt vad stationärt betyder.

Min fråga är då:

Var tror ni att PB 12" kommer att ligga i prestanda om 2 år,singel 2GHz,singel 2.5GHz?
Snälla,bara seriösa svar!!

Jag vill HELST att PB 12" motvarar dagen PM G5 dual 2GHz,men det är nog att önska för mycket.
Appropå PM G5,jag har aldrig varit så nöjd med en dator som den här.Vilket AS till snabb och inspirerande dator.

Dala

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 02:06

min personliga tanke är ju att det är otroligt svårt att förutse ens en må¨nad fram i tiden inom datorvärlden men 2ghz G5:or kommer säkert sitta i lågbugetmodellen av iBooken vid den tiden... eller kanske apple/ibm kommer på ngt kul som gör att man bara behöver en 20mhz processor för att fixa allt man behöver i form av fart.

Men seriöst, an 12":are med samma prestanda som en 2*2ghz G5 burk... tja, om ngt företag kan fixa det så är det nog äpplet.

Ursprungligen av Dalachriser:

Just nu sitter jag på en G5 dual 2GHz och en iBook G4 800MHz (för musikskapande enbart).
Min PLAN är att om 2 år köpa en fet Powerbook 12" och slopa allt vad stationärt betyder.

Min fråga är då:

Var tror ni att PB 12" kommer att ligga i prestanda om 2 år,singel 2GHz,singel 2.5GHz?
Snälla,bara seriösa svar!!

Jag vill HELST att PB 12" motvarar dagen PM G5 dual 2GHz,men det är nog att önska för mycket.
Appropå PM G5,jag har aldrig varit så nöjd med en dator som den här.Vilket AS till snabb och inspirerande dator.

Dala

Om man kollar på PB12" prestandautveckling sen den introducerades så ser det ju inte så ljust ut om man förväntar sig 2X2Ghz prestanda i en PB 12" början av 2006 vill säga.

Men förhoppningsvis så kommer ett ordentligt prestandahopp inom 2 år.

Fast om du ska använda den mest till musikskapande så behöver du kanske inte så superkraftig PB ändå , flera portabla ljudkort kommer relativt snart lanseras med inbyggda DSP:er.

Senast redigerat 2004-05-02 03:49
  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-02 03:42

hmm, prestanda på en PB12" i maj 2006...
man skulle väl kunna räkna med att 1a Powerbooken med G5 kommer iaf våren 2005. Den lär väl ligga runt 1.6 GHz då kanske, det är väl tveksamt om den hamnar direkt i 12"-modellen med tanke på värmeutveckling etc. Skulle kunna tippa på att första PB12" med G5 kommer våren 2006 och då ligger väl den också runt 1.6 till 2.0 GHz. Mkt snabbare än så tror jag inte på, tyvärr.

  • Medlem
  • 2004-05-02 03:45

Kollar man på Apple-history.com har utvecklingen gått ungefär så här...

2003
- Powerbook G4 1,33

2002
- Powerbook G4 1,0

2001
- Powerbook G4 667

2000
- Powerbook G3 500

1999
- Powerbook G3 400

Tekniken utvecklas ju snabbare och snabbare, men att säga hur det kommer se ut om 2 år är ju svårt. Jag tror inte på några otroliga mirakel, men hoppas kan man ju alltid

Minst 3GHz G5 eller bättre är mitt tips. G5 stationär bör nå 3GHz i år vilket innebär att PowerBook om två år omöjligtvis kan ha lägre prestanda än så. För två år sedan så var det iBook 12" G3 500MHz så tiden går fort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 06:21

Två år fram i tiden är en väldigt lång tid för datorer. Jag kan inte alls sia, men håll i bakhuvudet att även om Apple skulle släppa en Powerbook som är lika snabb som dagens G5 dual 2.0GHz - vilket du är nöjd med nu - så kommer kraven på hårdvarorna alltid att öka. Så om dagens tren håller i sig (att stationära maskiner är mycket kraftfullare än de bärbara) så kommer du förmodligen vilja ha en stationär dator för jobb där du behöver mycket processorkraft.

(Får man fråga varför du undrar? Du behöver väl inte välja nu? Är det mest en tankelek för att roa sig?)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-02 10:31
Ursprungligen av dala:

(Får man fråga varför du undrar? Du behöver väl inte välja nu? Är det mest en tankelek för att roa sig?)

Jag tyckte det skulle vara intressant att höra vad ni tror/tycker.
Är väldigt nöjd med vad 1 av G5:ans processorer klarar,och då skulle det vara skoj att veta när en 2GHz G5 sitter i PB12".

Drömmen skulle vara det här:

12" 1152x768 upplösning (eller bättre)
2Ghz-2.5GHz CPU
1GB inbyggt RAM
Minst 80GB 5400rpm Hårddisk
FW400 & FW800 (helst 2 av varje)
128MB Grafikkort
8x Superdrive
Minst 3 timmar batteritid
Så tyst som möjligt

Finns det någon chans att den existerar om 2 år?

Jag tror inte på en dual processor powerbook. Men däremot kommer processorerna vara snabbare om 2 år.
Men det är onödigt att spekulera i siffror, det säger så otroligt lite.

1
Bevaka tråden