Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uttag av vinst i handelsbolag

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur man bokför uttag av vinst ur ett handelsbolag.

Bokförs väl som "eget uttag" från handelsbolaget. Summan tas därefter upp som "inkomst från näringsverksamhet" i den personliga deklarationen för beskattning.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-29 07:17

Är inte riktigt säker på vad du menar med "uttag av vinst" men deklaration för HB är minst sagt ngt komplicerad. Gjorde precis vår igår.

I korta drag: Du tar fram bolagets resultat i ett bokslut eller med blankett från RSV om du inte gör bokslut. Resultatet fördelas på delägarna. På blankett N3A justerar du sedan det bokförda resultatet för respektive delägare för att få fram det skattemässiga resultatet. Detta belopp för du in under näringsverksamhet i din självdeklaration.

Tack för svaren. Jag är fortfarande osäker.

Angående Mattans svar så har vi gjort så i våra deklarationer så detta är nog korrekt gjort. Men min osäkerhet gäller inte hur vi gör med deklarationen utan hur det hela skall bokföras i handelsbolagets bokföring.
T.ex. i slutet av året för vi upp vinsten i bokslutet som Resultat i debit (8999) och i kredit som Årets resultat som bokförs på de olika delägarna (2929) och (2939). I början av nästa års bokföring för man sedan över detta som Föregående års resultat med Årets resultat i debit för de båda delägarna (2929) och (2939) och i kredit "Eget kapital" för de båda delägarna (2920) och (2930).

Men hu går man sedan vidare? Tar man ut denna vinst som "eget uttag" i debet från "eget kapital" i kredit (2920) och (2930) ? Eller hur gör man ? Jag letar och letar i mina ekonomiböcker men hittar inte detta någonstans. Dvs. själva essensen med handelsbolaget (att man skall kunna ta ut sin vinst för året) finns inte med. Kan någon hjälpa mig ?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-01 17:09

Ok, hajjar. Du gör redan rätt. Bokför det som eget uttag mot eget kapital för respektive delägare. Det är ingen skillnad på eget uttag av "resultatet/vinsten" gentemot ett vanligt eget uttag.

Tack Mattan !

Detta löste våra problem.

Sture

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-02 00:01

Har en enklid firma och det tog lång tid för mig att förstå det här med egna uttag. Kan dock rekommendera böckerna från Björn Lundén förlag. Har bara läst "Enskild firma", men den hjälpte mig mycket. Väldigt pedagogiska och enkla.

Handelsbolag - http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=hbo

Köp den förresten på http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=917027391X&mscssid=0Q2L7WCAGSVL9NBGNJ2CUPK55SHA2J2D billigare!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-02 03:30

Bara kul att kunna hjälpa till Sture!

//mattan

1
Bevaka tråden