Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, min mac är död!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-30 17:28

Min mac kan inte starta, det är en gråvit G4. Jag trycker på knappen och den lyser bara så länge som jag har knappen intryckt. Så fort jag släpper ut knappen så slocknar den. Håller jag den inne så händer inget alls ändå.
Det sista som hände igår var att datorn gick i vila när Vuescan var igång och allt hängde sig. Då kunde man inte stänga datorn utan jag höll inne startknappen i några sekunder för att stänga den.
Finns det någon som upplevt detta fenomen och kanske hittat ett medel att fixa det?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-30 18:17

Det jag skulle ha gjort hade varit att öppna datorn och plockat ut det lilla batteriet på moderbordet och satt tillbaka det efter 15 min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 19:53

Kan du starta den från systemskivan?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-30 20:21

Nej, det händer absolut ingert alls. Så länge som fingret är på knappen så lyser den men inget en händer med datorn. Inget ljud, ingen bild och ingen reaktion överhuvudtaget. Jag kan sålunda inte ens öppna CDspelaren för att stoppa in CD, inga knappar fungerar och skärmen reagerar inte alls bara stand-by. Jag skall prova batteritricket senare, vill bara kolla om någon har haft samma problem och har en säker lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 20:42

Det låter onekligen som om PMUn (en lite krets på logikkortet) har kraschat. Testa det här:

Öppna datorn.
Rör vid metallplåtarna vid PCI-platserna.
Tryck på CUDA-knappen (en liten knapp på logikkortet) EN gång helt kort.
Stäng datorn.
Prova att starta den igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 20:42

Jag har kört med att dra ut (nät-)sladden en stund och sedan stoppa dit den igen, men andra brukar alltid rekomendera "cuda"-knappen (sök och läs lite fürst)

  • Avstängd
  • 2004-05-01 12:37

Jag kan gärna ta den för en symbolisk summa + frakt om den nu är kaputt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-01 19:10

Cuda knappen verkade till att fungera. Tack för det! Kan nu någon förklara två saker: Vad är en cuda knapp och varför hänger sig Vuescan vid vila?? Finns det alternativa scannerprogram till Panther och Nikon LS-2000?

1
Bevaka tråden