Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook till sommaren!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 17:57

Efter att ha kapat en annan tråd ska startar jag nu en egen. Jag har efter många om och men bestämt mig för att köpa en iBook till sommaren, men jag har några frågor.

Hur är batteritiden? Jag litar inte riktigt på 6 timmar, hur snabbt slits batteriet? Kan jag ha samma i två år i alla fall?

Blir det repig lätt? Självklart ska jag alltid frakta den i en datorväska.

Och hur är det med skärmen? Jag ska ha en 12", kommer det att synas? Jag har svårt att föreställa mig hur litet det kommer att bli.

Och till sist, ska jag satsa på 768 totalt i minne, eller AirPort Extreme? Jag har INTE råd med båda!

Har Ni själv iBooks, kom med åsikter om den, positiva som negativa, och gärna bilder på den i drift

Kan man låta datorn vara gång i dagar, utan att den blir seg?

MVH
nikce

Edit; en av anledningarna till att jag vill ha en mac är att jag nu lärt känna Mac OS X ordentligt

  • Medlem
  • 2004-04-30 18:05

Batteritiden är nog mellan 2,5 och 5,5 timmar beroende på vad du gör.

Den blir ganska lätt repig, men den går att putsa med speciell pasta.

Skärmen är rätt liten, men har du normalgod syn är det inga direkta problem.

768MB RAM ska du ha. Köp till Airport om du vill, eller får råd senare.

iBooken är superduper.

Visst kan du ha den igång i dagar eller veckor, om du vill.

Har beställt en iBook själv... satsa hellre på mer ram än airport...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 18:21

Okej, men blir den lätt repig även om man förvarar den bra?

Hm, inga "direkta" problem? Jag har bra nyn, närsynt iofs, men det påverkar ju inte mitt datorarbete iom att jag då ser bra på nära håll

Jag menade, att den inte blir seg efter ett tag, som t ex Win98.

---

Ja, det blir mer ram istället!

  • Medlem
  • 2004-04-30 18:46
Ursprungligen av nikce:

Okej, men blir den lätt repig även om man förvarar den bra?

Hm, inga "direkta" problem? Jag har bra nyn, närsynt iofs, men det påverkar ju inte mitt datorarbete iom att jag då ser bra på nära håll

Jag menade, att den inte blir seg efter ett tag, som t ex Win98.

---

Ja, det blir mer ram istället!

Den blir lite repig. Precis som all blank plast. Om det stör, är däremot en smakfråga. Om man inte skärskådar min iBook noggrant, så ser den ny ut.

Nej, den blir inte seg på samma sätt som Windows 98. Windows 98 kan inte jämföras alls med OS X, då det suger kapitalt över hela brädet.

Ursprungligen av stfm:

Den blir lite repig. Precis som all blank plast. Om det stör, är däremot en smakfråga. Om man inte skärskådar min iBook noggrant, så ser den ny ut.

Nej, den blir inte seg på samma sätt som Windows 98. Windows 98 kan inte jämföras alls med OS X, då det suger kapitalt över hela brädet.

Ärligt talat så är OSX bättre än Windows på det mesta förutom just responsen och cache hanteringen , OSX fönsterhantering är inte direkt supersnabb och med för lite minne blir OSX definitivt slöare än Windows efter ett tag.
Men OSX fördelar överväger ju oftast det med råge.

  • Medlem
  • 2004-04-30 19:11
Ursprungligen av jazzper:

Ärligt talat så är OSX bättre än Windows på det mesta förutom just responsen och cache hanteringen , OSX fönsterhantering är inte direkt supersnabb och med för lite minne blir OSX definitivt slöare än Windows efter ett tag.
Men OSX fördelar överväger ju oftast det med råge.

Du snackar om Windows 98 här eller?

Jag har helt omvända åsikter än du angående OS X:s hantering av virtuellt minne. jag anser att det spöar Windows, och allt annat jag provat varje dag i veckan. Jag upplever inte alls att OS X segar ned sig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 19:14
Ursprungligen av stfm:

Du snackar om Windows 98 här eller?

Jag har helt omvända åsikter än du angående OS X:s hantering av virtuellt minne. jag anser att det spöar Windows, och allt annat jag provat varje dag i veckan. Jag upplever inte alls att OS X segar ned sig.

Ja, men även NT-kärnan, som klarar att hålla igång längre. Finns inget värre än OS som blir segare och segare för var minut. Eller datorer av bristande kvalitet.

Ursprungligen av nikce:

Ja, men även NT-kärnan, som klarar att hålla igång längre. Finns inget värre än OS som blir segare och segare för var minut. Eller datorer av bristande kvalitet.

NT var väl ändå en riktig rysare. Urrk

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 21:16
Ursprungligen av Svante S:

NT var väl ändå en riktig rysare. Urrk

Menade 2000 och XP!

Ursprungligen av stfm:

Du snackar om Windows 98 här eller?

Jag har helt omvända åsikter än du angående OS X:s hantering av virtuellt minne. jag anser att det spöar Windows, och allt annat jag provat varje dag i veckan. Jag upplever inte alls att OS X segar ned sig.

Tror det beror på hur man använder datorn. Bara Safari med många öppna fönster och lite Java kan faktiskt sega ned även en G5 efter ett tag för att inte tala om musik och video program med många plug-ins.

OSX är ju byggt för att vara ett superstabilt OS inte ett supersnabbt. Skillnaden mellan OSX och Windows blir ju iofs mindre och mindre , men det är ju lite mysko att "findern' i OSX inte utvecklats snabbare på så många år.

Körde lite Mac OS 9 nativt igår på en dubbel G4 och blev nästan chockad över hur rappt det känns efter att ha kört uteslutande OSX i några månader.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 19:47
Ursprungligen av jazzper:

Tror det beror på hur man använder datorn. Bara Safari med många öppna fönster och lite Java kan faktiskt sega ned även en G5 efter ett tag för att inte tala om musik och video program med många plug-ins.

OSX är ju byggt för att vara ett superstabilt OS inte ett supersnabbt. Skillnaden mellan OSX och Windows blir ju iofs mindre och mindre , men det är ju lite mysko att "findern' i OSX inte utvecklats snabbare på så många år.

Körde lite Mac OS 9 nativt igår på en dubbel G4 och blev nästan chockad över hur rappt det känns efter att ha kört uteslutande OSX i några månader.

Okej, de program jag kommer att köra är;

Firefox (tabbar)
IRC
MSN
Texteditor
iTunes

Vilket inte är så mycket, faktiskt.

Dessa kommer vara igång hela tiden. Bara inte datorn bli slö som en snigel, för isåfall får det bli en bärbar PC till samma pris.

Program som kommer användas ibland är bl a Photoshop.

Inga tunga saker med andra ord, och när jag använder PS så mulitaskar jag inte så mycket.
Min gamla Athlon@800MHz klarade detta galant

Hehe, tack förresten att ni orkar svara på mina n00b-frågor

Ursprungligen av nikce:

Okej, de program jag kommer att köra är;

Firefox (tabbar)
IRC
MSN
Texteditor
iTunes

Nej det är ingen större risk att du får problem med dom programmen.

Det funkar inte alls som Win98, eller Mac OS 9. Ingen "nersegning". Den kan vara på hur länge som helst, ur den aspekten. jag brukar fälla locket så den går i vila, det räcker.

(Finns ju de här på forumet som tävlar om uptime)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-30 19:03

När jag kör "normalt" så har jag ca 3.5 h batteritid. (Jag skaffade iBooken i mitten av februari och har inte märkt att tiden har försämrats under den tiden. Har c:a 3 laddningscykler/vecka)

Min iBook är "ytligt" repig. (Kollar man nära - på någon decimeters håll - så ser man att den definitivt är använd.) Är nog svårt att klara den helt repfri såvida man aldrig fraktar runt den.

Skärmen är lagom för mina behov. Skulle inte vilja ha en 14" om jag fick ändra mig. Dock kan texten bli lite liten i vissa lägen (om man t.ex. måste sitta långt ifrån skärmen så kan man behöva öka fontstorleken).

Som det sagts tidigare så satsa på minnet. AP är hur smidigt som helst, men är mer ett gudomligt substitut snarare än ett måste som minnet är. Så köp minne såvida du inte redan har infrastrukturen (basstationer) redan på arbetsplats/skola och hemma och vet att du kommer utnyttja trådlösheten väldigt mycket. Då kan det vara värt att funderar på någon sorts kompromiss. Men i slutändan så vill du ändå ha 500+ MB minne i iBooken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 19:09

Okej, jag var 99 % säker på att X skulle kunna vara igång länge, då det bygger på *BSD.

Fönsterhanteringen segare än Windows? På skolans PM 1,6 är den lika snabb som vilken Win-burk som helst, även om den varit igång ett dygn. (Lika mkt RAM som min kommande iBook).

Okej, 768MB RAM there is!

Hur är kvaliteten på datorn? Knarrande, tangentbord osv.

Ursprungligen av nikce:

Okej, jag var 99 % säker på att X skulle kunna vara igång länge, då det bygger på *BSD.

Fönsterhanteringen segare än Windows? På skolans PM 1,6 är den lika snabb som vilken Win-burk som helst, även om den varit igång ett dygn. (Lika mkt RAM som min kommande iBook).

Visst men en 1.6 Ghz PowerMac G5 är ju "lite" rappare i allt än iBooken vi diskuterade.
OSX fönsterhantering är dock "segare" överlag men kan också kallas mjukare vilket kan vara en fördel ibland och mer avstressande ................

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 19:21
Ursprungligen av jazzper:

Visst men en 1.6 Ghz PowerMac G5 är ju "lite" rappare i allt än iBooken vi diskuterade.
OSX fönsterhantering är dock "segare" överlag men kan också kallas mjukare vilket kan vara en fördel ibland och mer avstressande ................

Ja, men sålänge det inte "hackar" är jag nöjd.

  • Medlem
  • 2004-04-30 19:43

Finder är inte bra, det håller jag med om. Den borde vara multitrådad. Om Finder är upptagen, så upplevs ju datorn som seg, trots att alla andra program rullar på som vanligt.

Däremot har jag aldrig upplevt seghet pga av att minnet tagit slut, trots att jag har hela Adobe-sviten igång, plus Classic med Quark, Safari och mail. I det avseendet är inte OS 9 rappt. Finder upplevs däremot som betydligt snabbare i OS 9.

Alla versioner av Windows dyker så fort diskaktiviteten går upp. Det problemet upplever jag inte alls i OS X. Kopiera stora filer och jobba samtidigt är inga som helst problem. Över huvudtaget så är multitasking helt överlägsen även på blygsam hårdvara.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 21:38

Okej, de tyngre sakerna såsom ev. videoredigering/konvertering av film kommer min stationära att ta hand om. Men de programmen jag rabblade upp anser jag att en dator ska klara i dagar utan att bli seg.

Men, hur är kvaliteten? Tangentbordet? CDn?

Ursprungligen av nikce:

Okej, de tyngre sakerna såsom ev. videoredigering/konvertering av film kommer min stationära att ta hand om. Men de programmen jag rabblade upp anser jag att en dator ska klara i dagar utan att bli seg.

Men, hur är kvaliteten? Tangentbordet? CDn?

Med dom programmen så behöver du kanske inte göra mer än en omstart/systemrensning i månaden för att datorn ska kännas fräsch.

iBooks tangentbord håller skön bra klass om än inte med någon jättelyxkänsla CD spelarens kvalite beror ju på vilken drive som sitter i , men Apple brukar speca ganska bra drives.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 22:04
Ursprungligen av jazzper:

Med dom programmen så behöver du kanske inte göra mer än en omstart/systemrensning i månaden för att datorn ska kännas fräsch.

iBooks tangentbord håller skön bra klass om än inte med någon jättelyxkänsla CD spelarens kvalite beror ju på vilken drive som sitter i , men Apple brukar speca ganska bra drives.

Vad är en systemrensning?

Okej, bara det är skönt att skriva på och sitter bra
Hur är ljudet i iBooken?

Ursprungligen av nikce:

Vad är en systemrensning?

Okej, bara det är skönt att skriva på och sitter bra
Hur är ljudet i iBooken?

Systemensning, menar han att reparera permissions kanske? Ett lätt sätt att med diskverktyget städa upp lite emellanåt.

Ljudet i de pyttehögtalarna som sitter i är väl så bra det kan från så små. Själva iBooken i sig är det svårt att höra någonting ifrån om man inte är i ett tyst rum och lägger örat emot. (Optiska enheten undantagen)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 22:12
Ursprungligen av Svante S:

Systemensning, menar han att reparera permissions kanske? Ett lätt sätt att med diskverktyget städa upp lite emellanåt.

Ljudet i de pyttehögtalarna som sitter i är väl så bra det kan från så små. Själva iBooken i sig är det svårt att höra någonting ifrån om man inte är i ett tyst rum och lägger örat emot. (Optiska enheten undantagen)

Reparera? Varför ska man göra det? (Förstår att ni inte menar fysiskt )

Nej, det förstod jag. Alla högtalare i bärbara datorer suger, menar om man använder hörlurar.

Ursprungligen av nikce:

Vad är en systemrensning?

Okej, bara det är skönt att skriva på och sitter bra
Hur är ljudet i iBooken?

Rensa systemet kan man göra på olika sätt antingen med hjälp av "program" som xupport

http://www.computer-support.ch/Xupport/download.html

eller köra en omstart så rensar och "städar" OSX systemet ganska effektivt.

Att reparera rättigheter eller hd-skivor är något man väldigt sällan behöver göra i OSX.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 22:25
Ursprungligen av jazzper:

Rensa systemet kan man göra på olika sätt antingen med hjälp av "program" som xupport

http://www.computer-support.ch/Xupport/download.html

eller köra en omstart så rensar och städar OSX effektivt systemet .

Att reparera rättigheter eller hd-skivor är något man väldigt sällan behöver göra i OSX.

Aha, från loggar och annat blaj?

Aja, ni verkar ha övertygat mig Det blir en iBook.

Köper den från Macoteket, de sätter t om in minnet åt mig gratis

Ursprungligen av nikce:

Aha, från loggar och annat blaj?

Aja, ni verkar ha övertygat mig Det blir en iBook.

Köper den från Macoteket, de sätter t om in minnet åt mig gratis

Congratulations , du lär bli mer än nöjd.

Minne och AirPortkort installerar man lätt själv , men det är ju bra att få den färdigkonfad.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 23:05
Ursprungligen av jazzper:

Congratulations , du lär bli mer än nöjd.

Minne och AirPortkort installerar man lätt själv , men det är ju bra att få den färdigkonfad.

Ja, men nu är min budget på 14 000 max, och då har jag råd med;

iBook 12"
Väska
Minne (512)
S-Videokabel

Så det får bli sen

Ursprungligen av nikce:

Ja, men nu är min budget på 14 000 max, och då har jag råd med;

iBook 12"
Väska
Minne (512)
S-Videokabel

Så det får bli sen

Fast om du har mecenatkort så får du ju hela klabbet m. AP kort för runt 14 lakan. Slimcase är ju inte direkt nödvändigt , men rätt snyggt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-30 23:21
Ursprungligen av jazzper:

Fast om du har mecenatkort så får du ju hela klabbet m. AP kort för runt 14 lakan. Slimcase är ju inte direkt nödvändigt , men rätt snyggt.

Något sånt har jag inte. Och jag ska köpa på Macoteket, tror inte de har nån sån rabatt!

Okej!

Bevaka tråden