Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-nummer från MAC-adress

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-30 00:17

Hej hopp!

Någon guru som vet om det går att hitta IP-adressen till en pryl som är inkopplad på ett lokalt ethernet, om man bara känner till prylens MAC-adress?

Jag sitter med en liten skrivarserver som man konfigurerar via en inbyggd webbserver. Servern är för närvarande kopplad till en dator med OSX 10.3 med en korskopplad ethernetkabel. Problemet är att jag inte vet vilken IP-adress den lägger sig på, och då blir det ju lite svårt att konfigurera den. Däremot står MAC-adressen tryckt på skrivarservern.

Har ingen större lust att testa med alla adresser från 0.0.0.0 till 255.255.255.255...

Testa " arp -a" i terminalen.

Ursprungligen av wlao:

Hej hopp!

Någon guru som vet om det går att hitta IP-adressen till en pryl som är inkopplad på ett lokalt ethernet, om man bara känner till prylens MAC-adress?

Jag sitter med en liten skrivarserver som man konfigurerar via en inbyggd webbserver. Servern är för närvarande kopplad till en dator med OSX 10.3 med en korskopplad ethernetkabel. Problemet är att jag inte vet vilken IP-adress den lägger sig på, och då blir det ju lite svårt att konfigurera den. Däremot står MAC-adressen tryckt på skrivarservern.

Har ingen större lust att testa med alla adresser från 0.0.0.0 till 255.255.255.255...

Är det en Axis printsörver? Funkar med Appletalk isåfall.

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 09:25

arp -a verkar bara visa datorer som man redan kommunicerat med. Eller?

Jupp - men om du skannar ditt nät med nätverksprogrammet som ligger under /Verktyg/ så får du svar från alla hostar så de dyker upp i din arp tabell..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-04-30 10:45

det troliga är att den har ett ip från 192.168.x.x ,10.x.x.x eller 172.16-31.x.x serierna så det blir inte så mycke som måste scannas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 10:51

Är den kopplad via en router? Vissa routrar, exempelvis Netgears, har en funktion där du kan se "attached devices".

Du vet väl vad du har för IP-nummer på din dator eller i ditt nätverk? Tilldela då din grej ett tillfälligt IP-nummer i din nummerserie så att du kan logga på och göra ändringar.

In i Terminalen och skriv:

arp -s 192.168.1.100 00:30:AC:22:0D:12

Där 192.168.1.100 ändras till det IP-nummer du vill använda och 00:30:AC:22:0D:12 ändras till den MAC-adress prylen har. Möjligen måst du göra detta som sudo.

Nu kan du logga på 192.168.1.100 och göra de inställningar du behöver göra. Observera att det tilldelade IP-numret bara är tillfälligt för att just låta dig logga på och göra ändringar.

//Mikael

Tillägg:
Möjligen måste kolon i MAC-adressen bytas mot minustecken.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-30 11:46

När/var/hur uppdateras arp-cachen på Mac OS X?

Ursprungligen av Wire:

När/var/hur uppdateras arp-cachen på Mac OS X?

http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/html/arp.4.html

//Mikael

Nu verkar förvirringen vara stor här i forumet:

ARP-cachen uppdateras när datorn får en ARP-response från en dator. Detta är oftast ett unicast
Detta föregås av att datorn skickat en ARP-request. Detta är en broadcast.

Mikael Svenssons inlägg hjälper inte om du inte känner till IP-adressen. Enheten kommer inte att acceptera IP-trafik till den "tilldelade" adressen bara för att IP-adressen fungerar.
Kommandot gör bara så att din dator inte gör ARP-request för den givna IP-adressen, och skickar paketen direkt. Detta kan användas för att komma runt adresskonflikter t.ex.

Ett tips du kan testa är att pinga antingen broadcast (255.255.255.255) eller ett lokalt broadcast, om du misstänkter att du vet vilket nät den ligger på. (10.255.255.255, 172.31.255.255, 192.168.255.255).
Risken är att den inte svarar på detta. Risken är också att en enhet på 192.168.1.1 med nätmask 255.255.255.0 inte svarar på 192.168.255.255 eftersom nätmasken då inte stämmer.
Efte att pingen är gjord, även om den inte ger svar, kan man kolla i ARP-cachen (arp -a) och se om man ser någon IP-adress.

Vill man radera ett entry kan man som root (sudo, super user osv) välja "arp -d <IP>"

Ett annat sätt du kan göra det på är att sätta in en protokollanalysator och se om den skickar ut några paket som kan ge en hint.
Ett gratis är EtherReal, som fungerar med X11. Måste dock köras som root (för att få ansluta till nätverkskortet), och måste föregås av "xhost localhost" för att det ska visas korrekt.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

...

Mikael Svenssons inlägg hjälper inte om du inte känner till IP-adressen. Enheten kommer inte att acceptera IP-trafik till den "tilldelade" adressen bara för att IP-adressen fungerar.
Kommandot gör bara så att din dator inte gör ARP-request för den givna IP-adressen, och skickar paketen direkt. Detta kan användas för att komma runt adresskonflikter t.ex.

...

Jodå, visst går det, men det beror alldeles på vad det är för pryl. När man inte vet vad "pryl" betyder så går det inte svara generellt.

Att sätta upp en Ingate/SIParator gör man precis på detta vis (om man inte har tillgång till installationsprogramvaran); likadant med Tallys printservrar. Jag glömde kanse någon temp och jag glömde att man måste pinga efteråt, men i princip. När man väl gjort detta är det bara att styra en webbläsare till den adress man satt upp och göra den "riktiga" konfigureringen.

Och jag VET att det går eftersom jag gjorde just detta med en Ingate/SIParator för ett par veckor sedan.

//Mikael

Tillägg:
http://www.ingate.com/firewallinstallation.php - Ingates onlinedokumentation som beskriver förfarandet.

Tillägg 2:
Nu läste jag frågeställningen och ser vad det handlar om ;-). Nåväl, vissa prylar kan man tilldela IP-nummer temporärt när man bara känner till MAC-adressen.

Jag har då aldrig hört talas om en enhet som accepterar inkommand IP-paket till godtycklig IP-adress och utablerar IP-kommunkation.

Kommandot arp -s <IP> <MAC> lägger ju bara upp ett statiskt ARP-entry i datorn.
Det skickar ju inte ut något paket på nätverket som således skulle informera enhete i fråga om något.

Det är inte så att du blandar ihop det med hur man lägger upp en NAT-adress i en brandvägg? Jag vet att man kan göra det så i Firewall-1 för Solaris. En märkligt förfarande tycker jag, men det är tydlige så det fungerar.
Men som sagt det är lokalt på brandväggen, och inte något som talar om IP-inställningar för någon annan.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag har då aldrig hört talas om en enhet som accepterar inkommand IP-paket till godtycklig IP-adress och utablerar IP-kommunkation.

Kommandot arp -s <IP> <MAC> lägger ju bara upp ett statiskt ARP-entry i datorn.
Det skickar ju inte ut något paket på nätverket som således skulle informera enhete i fråga om något.

Först maskin-till-maskin-förbindelse (jag var nog tämligen oklar med det), sedan sätt upp ARP-entryt, sedan pinga den satta adressen. Därefter webbläsare till den prylen och ställ in rätt adress. Slutligen sätt in prylen på nätverket. Klart.

Funkar kanon.

//Mikael

  • Medlem
  • 2004-05-06 00:47

Hej och tack för alla svar!
Tyvärr kom det lite emellan (en deklaration bl.a.) så jag har inte hunnit testa alla bra förslag förrän nu.

Mikaels förslag fungerade nästan... Det gick alldeles utmärkt att arp:a och sedan pinga, men när jag försökte adressen i Safari hände ingenting. Så jag antar att vissa prylar accepterar IP-paket till godtycklig IP-adress, och andra inte.

Det löste sig dock till slut - det visade sig att den lille rackaren hade en inbyggd DHCP-server som körde igång efter ett par minuter när det inte fanns någon annan DHCP-server tillgänglig. Plötsligt hade min dator fått ett IP-nummer 10.0.0.2, och då var det bara att öppna 10.0.0.1 i webbläsaren och konfigurera på.

  • Medlem
  • 2004-05-06 10:12

Huh!

Det var för att slippa sådana här saker som jag en gång valde Mac OS istället för Windows.

  • Medlem
  • 2004-05-06 22:09
Ursprungligen av MP:

Huh!

Det var för att slippa sådana här saker som jag en gång valde Mac OS istället för Windows.

...och då ska du veta att det följde med speciell programvara för Windows, som det bara var att installera och sen hade man kontakt med varenda skrivarserver inom sju härader.

Fast jag fick inte den att funka heller...

1
Bevaka tråden