Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klåpare!!!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 16:52

I 10 dagar har jag sett på min beställningssida att datorn skulle skeppas senast den 28:e april. Fick ett mail idag där de konstaterade att de inte kunnat dra pengar på mitt kort (jag har ett betalkort och någon gång under veckan kan jag haft mindre pengar än vad beställningen gick på pga andra inköp). Jag flyttade över pengar och ringer Apple. Resultat? Ny order och ytterligare 2 veckors väntan, trots att datorn måste vara leveransklar om de inte farit med osanning på beställningssidan... Nej, tack!

Riktigt, riktigt uselt är vad det är.

/R

Ovanstående inlägg hade passat bättre i tråden; http://www.99mac.se/?id=363

Bra jobbat Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 17:17

Xplane, om du tycker att inlägget passar bättre någon annanstans kan du be en moderator att flytta det.

Ursprungligen av Mondo:

Xplane, om du tycker att inlägget passar bättre någon annanstans kan du be en moderator att flytta det.

Och vad fick du luft ifrån...

Betalade med mitt visa och igår stod det att min produkt hade skeppats.

Kollar mitt saldo idag och ser att pengarna har kommit tillbaka (reservationen som gjorts är alltså borta). Vad fasen är detta??!!

Kommer ej fram i telefon.

edit; såg att de har tid 09-18 men det får man ju inte höra i telefon..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 18:28
Ursprungligen av Ductic:

Betalade med mitt visa och igår stod det att min produkt hade skeppats.

Kollar mitt saldo idag och ser att pengarna har kommit tillbaka (reservationen som gjorts är alltså borta). Vad fasen är detta??!!

Exakt vad som hände mig. Först var pengarna låsta - sedan inte. Jag rekommenderar att du ringer och kollar.

/R

Ursprungligen av Ductic:

Betalade med mitt visa och igår stod det att min produkt hade skeppats.

Kollar mitt saldo idag och ser att pengarna har kommit tillbaka (reservationen som gjorts är alltså borta). Vad fasen är detta??!!

Samma hände mig med när jag köpte min dator. Betalade också med visa..
Pengarna försvann från kontot i några dagar för att sedan komma tillbaka ett par dagar efteråt.
Ett tag undrade man ju om man just fått en sprillans ny dator gratis, men någon dag efter jag fått datorn levererad så drogs pengarna från kontot igen.

Jag vet dock att jag alltid har haft mer pengar än tillräckligt. Handlade med mecenat-rabatt, undrar om något strulat där. Typiskt också att man såg detta efter 18. Imorgon är jag på hugget! Fan också (ja, jag svär nu) om jag skall få vänta som du får.

Just att de håller och flamsar fram och tillbaka med pengareservationerna behöver inte betyda att något är fel. Det blev så både när jag köpte iPod och G5a... Det är möjligt att de kanske inte vill låsa folks pengar ifall en order drar ut på tiden. (Det har väl aldrig hänt att Apple dragit ut på leveranser? )

Hehe, ok, jag känner mig mer lugn nu
Fick ikväll leveransmeddelande via mail som sa att den har lämnat apples butiker. Nu kan jag väl vara lugn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 20:50

Jag känner igen reservations-grejen. De verkar ha nån konstig rutin, det har aldrig hänt förutom med Applestore...

  • Medlem
  • 2004-04-29 21:11

Samma sak när jag köpte min mac... dagen efter jag fick den levererad dök pengarna upp på kontot igen, sedan försvann de lika snabbt och har varit borta sen dess

Samma sak med mig. De verkar ha en rutin att först reservera och sedan ta bort reservationen, för att kanske dra pengarna vid leverans. Snart hoppas jag min kommer, iBook 1 GHh skickades igår...:)

Inga leveransproblem verkar det iaf, nåt som varit vanligt med Apple förr. Förstår inte, Apple skulle ju kunna sälja sååå mycket mer om de fått fram tillräckligt med produkter (iTunes store, iPods mm). Fel forum att diskutera, med Apple skulle kunna vara större än de är.

T

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 21:36

Dom lägger väl en reservation, och sedan måste ju reservationen bort innan de pengarna är fria att dra…
Tror det finns postningar om när detta krånglat och det ligger en reservation och en dragning (då blir det lätt minus )
Hur som haver - kortköp gäller ju aldrig om det inte finns täckning, är nog inte speciellt unikt för apple (angående första inlägget - vem och vad är "klåpare!"¿¿¿ )

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 21:52
Ursprungligen av Pär:

Dom lägger väl en reservation, och sedan måste ju reservationen bort innan de pengarna är fria att dra…
Tror det finns postningar om när detta krånglat och det ligger en reservation och en dragning (då blir det lätt minus )
Hur som haver - kortköp gäller ju aldrig om det inte finns täckning, är nog inte speciellt unikt för apple (angående första inlägget - vem och vad är "klåpare!"¿¿¿ )

Apple. De hade 10 dagar på sig att kontakta mig i ärendet eller meddela vilken dag de skulle dra pengar. Men de drog, misslyckades och kontaktade mig enbart för att meddela utnollning av ordern. Jag rättade till direkt men måste ändå börja om och vänta två veckor till. Man kan tycka att de iaf skulle hålla datorn en dag, eller försökt nå mig över telefon. Har aldrig varit problem med någon annan leverantör. Fast andra brukar båda lagerhålla och kunna leverera bums.

Nu blir det inget switchande och alla förlorar (förutom IBM, HP eller vad jag nu köper över disk).

/R

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 12:50
Ursprungligen av Yozzi:

Nu blir det inget switchande och alla förlorar (förutom IBM, HP eller vad jag nu köper över disk).

Så bara därför så switchar du inte? Känns lite extremt...

  • Medlem
  • 2004-04-29 23:07

Slutsats: Köp inte från Apple utan från återförsäljare? Macoteket, InWarehouse etc

(Köpte min G4 från InWarehouse. Fick den 3 dagar innan bestämd tid. Sånt gillar vi).

  • Oregistrerad
  • 2004-05-01 05:56
Ursprungligen av odin:

Slutsats: Köp inte från Apple utan från återförsäljare? Macoteket, InWarehouse etc

(Köpte min G4 från InWarehouse. Fick den 3 dagar innan bestämd tid. Sånt gillar vi).

Jo, man tackar. Jag mailade "min säljkontakt" på Inwarehouse för att kolla om jag kunde beställa med 5400RPM HD och 128MB på grafikkortet (för just den konfigurationen fanns inte på deras hemsida) Och detta mailade jag dem ca 2 veckor sedan. Tror du jag fått något svar?

NEJ

Tacka vet jag Applestore.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 12:22
Ursprungligen av odin:

Slutsats: Köp inte från Apple utan från återförsäljare? Macoteket, InWarehouse etc

(Köpte min G4 från InWarehouse. Fick den 3 dagar innan bestämd tid. Sånt gillar vi).

Många studenter vill köpa ifrån applestore då man får 10% rabatt via csn. Det förklarar en del.

Ursprungligen av Qimen:

Många studenter vill köpa ifrån applestore då man får 10% rabatt via csn. Det förklarar en del.

Men nu får man ju äntligen 10% som student hos sin ÅF också så att handla lokalt blir lika billigt som via AppleStore

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 12:47
Ursprungligen av mrsandin:

Men nu får man ju äntligen 10% som student hos sin ÅF också så att handla lokalt blir lika billigt som via AppleStore

Det var som tusan. :eek:
Aja, beställde min ibook och betala i förrgår hos Applestore.

InWarehouse vet inte hur e-post fungerar det verkar vara fakta

InWarehouse verkar inte veta hur e-post fungerar... Tre av fyra brev med olika produktfrågor som jag skickat till dem har jag inte fått svar på. Man blir lite smågrinig

Edit: Snyggt, skulle ändra mitt förra meddelande för att jag postade för tidigt, men tryckte istället på knappen för att citera mitt eget meddelande så att det blev en dubbelpost... Får skylla på att jag fortfarande är morgontrött

Senast redigerat 2004-05-01 11:29
  • Oregistrerad
  • 2004-05-01 11:45
Ursprungligen av Christofer:

InWarehouse verkar inte veta hur e-post fungerar... Tre av fyra brev med olika produktfrågor som jag skickat till dem har jag inte fått svar på. Man blir lite smågrinig

Edit: Snyggt, skulle ändra mitt förra meddelande för att jag postade för tidigt, men tryckte istället på knappen för att citera mitt eget meddelande så att det blev en dubbelpost... Får skylla på att jag fortfarande är morgontrött

Bra jobbat!

När jag köpte min PB12 så valde jag att handla den lokalt även fast det blev 700:- dyrare.. Att behöva ligga ute med nästan 20000 utan att veta när den kommer känns inte rätt.

Då är det tur att man har sin lokala ÅF (Grafit) som både ger en suverän service, har trevlig personal och fakturerar med 30 dagars faktureringstid.

Slutsats... Betala 20000:- 1,5 månad innan jag har datorn eller betala 1 månad efter jag fått datorn. Valet är inte så svårt

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-09-17 06:14
Ursprungligen av mrsandin:

När jag köpte min PB12 så valde jag att handla den lokalt även fast det blev 700:- dyrare.. Att behöva ligga ute med nästan 20000 utan att veta när den kommer känns inte rätt.

Då är det tur att man har sin lokala ÅF (Grafit) som både ger en suverän service, har trevlig personal och fakturerar med 30 dagars faktureringstid.

Slutsats... Betala 20000:- 1,5 månad innan jag har datorn eller betala 1 månad efter jag fått datorn. Valet är inte så svårt

Spelar roll! Man skall ju ändå pynta...

jag vet att macoteket är, typ, sponsorer men jag har i alla fall handlat från dem sedan -99. bara bra erfarenheter.

1
Bevaka tråden