Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tappar marknadsandelar trots ökad försäljning

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Analysinstitutet IT-Research rapporterar att persondatormarknaden ökat explosionsartat med hela 18% under första kvartalet 2004 - aldrig förr har så många datorer sålts under det första kvartalet.

99mac talar med David Larsson, marknadsanalytiker för IT-Research:

99mac: Rekordökning för branschen - hur ser det ut för Apple?
David: Vi går inte ut med enskilda företags siffror i våra analyser men vi ser Mac som ett eget segment och kan därför säga att försäljningen har ökat jämfört med förra året.

99mac: Vad kul - har marknadsandelen också ökat?
David: Nej, Apple har ökat försäljningen men inte lika mycket som marknaden i övrigt. Andelen minskade något under första kvartalet 2004. Vi lämnar inte ut siffror på exakta marknadsandelen för Mac men den är ett par procent.

Intressant information i senaste statistiken är att andelen bärbara datorer nu utgör ungefär en tredjedel av persondatormarknaden - antalet sålda dator ökade nämligen med hela 37%.

Så här ser statistiken ut för svenska persondator marknaden kvartal 1 2004:

Bärbara datorer: 101.085 st
Servrar: 14.410 st
Stationära företagsdatorer: 136.985 st
Statinära konsumentdatorer: 75.655 st
Arbetsstationer: 5.285 st
Totalt: 333.420 st

Bärbara

Vore intressant att veta om Apples marknadsandel på bärbara skiljer sig nämnvärt från totala marknadsandelen.

Jag har beställt lite utökad information inför nästa kvartal - blir intressant.

Du råkar inte ha tillgång till några andra hyfsat nya undersökningar, t ex med andelar i olika brancher? Eller någon som har några bra länkar?

Jag antar att detta är Sverige, inte hela världen. Apple Sverige har haft chansen att föra Macintosh till en betydligt större marknad. Det skulle ha varit enkelt, med all gratisreklam som ständigt kommer i media om t.ex. iTunes och iPod. Istället har man satsat på traditionella brancher och sina fåniga AppleDagar. iPod och iMacs åt konsumenter någon?

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 15:13

Antar att detta kommer bli en tråd som bara handlar om marknadsandelar - men det handlar ju om lönsamhet, och stor marknadsandel och lönsamhet är ju definitivt inte samma sak...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:14

Apple behöver som Ciryon skriver en helt ny inriktning på sin marknadsföring i Norden. Insatser som jätteplakat vid Stureplan, stortavlor på busshållplatser och diverse Apple-dagar för inbjudna har minimal effekt eftersom de är så kortvariga. Det behövs kontinuitet, uthållighet, långsiktig energi. Dags att ta in lite nytt blod kanske, med nya fräscha idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 16:14

Framförallt behöver de sälja i andra butiker som inte är Koncept Pro Store och liknande. Som annan butik räknar jag inte SIBA och Elgiganten, dit går folk som vill köpa billigt skräp som de sett i ett reklamblad, och köper man inom 10 sekunder får man dessutom med världens minsta juice-press med i köpet eller en cykel.

Varför bara predika till de som redan är frälsta, de ofrälsta går inte in i Apple-kyrkan bara för att kolla.

Det är lättare att sälja en dyr fin Äppledator om den står brevid en fulare och billigare PC/Windowsdator och kunden får klämma på båda.

  • Medlem
  • 2004-04-29 16:35

Den enda information om en Apple produkt som på allvar har penetrerat marknaden är den om att iPods batterier gör att man måste slänga spelaren inom två år.

Det är ju inte så lyckat.

Ursprungligen av stfm:

Den enda information om en Apple produkt som på allvar har penetrerat marknaden är den om att iPods batterier gör att man måste slänga spelaren inom två år.

Det är ju inte så lyckat.

Inte riktigt sant. Den har i test efter test fått lysande recensioner, ex av den amerikanska High-End tidskriften "Stereophile".

Citat John Atkinson:

The iPod's measured behavior is better than many CD players—ironic, considering that most of the time it will be used to play MP3 and AAC files, which will not immediately benefit from such good performance. But if you're willing to trade off maximum playing time against the ability to play uncompressed AIFF or WAV files, the iPod will do an excellent job of decoding them. Excellent, cost-effective audio engineering from an unexpected source.

Det är bara hoppas att mini iPod är av samma dignitet.

Att Apple inte får fram tillräckligt med produkter i förhållande till efterfrågan säger bara en sak: De kan växa! Tyvärr som så många gånger förr blir det försenade leveranser pga att efterfrågan är för stor.

Om mini iPod och iTunes music store varit i Europa vid samma tid som i USA, hur hade försäljningen sett ut då månne? Fritt att spekulera.

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 14:19
Ursprungligen av stfm:

Den enda information om en Apple produkt som på allvar har penetrerat marknaden är den om att iPods batterier gör att man måste slänga spelaren inom två år.

Det är ju inte så lyckat.

Så du menar att folk inte vet vad en iPod är, hur den ser ut osv. Men de vet att batterierna tar slut inom två år?

  • Medlem
  • 2004-04-29 16:40

Apple behöver aktiva försäljare som är anställda av huvudkontoret. De ska sedan gå runt på alla ställen som säljer Apple-datorer och se till att det inte som nu är smutsigt och dammigt i Apple-hörnan. De utbildar personalen, och ser till att deras produkter hamnar högt på säljtoppen.

Alla företag, från banangrossister till medicinbranchen arbetar på det sättet, och jag förstår inte varför inte Apple gör det. En anledning är att man köper sin dator i en speciell Apple-butik, vilket är så dumt tänkt att jag knappt finner ord.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 16:53

Något har uppenbarligen hänt på PC marknaden - reducerade priser på hårdvara?
Apple måste rimligen haft en enorm ökning efter introduktionen av G5:orna i somras som har avmattats i nuläge p.g.a. ryktena om snabbare processorer?

Det kan också vara ett uttryck för att man kortsiktigt försöker öka aktiens värde.

Någon som vet hur försäljningsutvecklingen jämfört med hela PC marknaden såg ut för Apple 3:e och 4:e kvartalet 2003 ?

  • Medlem
  • 2004-04-30 00:32

Thomas:

Efter att nyheten om iPod-batteriet spreds (med utgångspunkt från Råd&Rön) så har folk som normalt inte vet vilken ände av musen som ska peka uppåt plötsligt koll på att man ska undvika iPod. Vad vi tycker, eller vad fackmän skriver har däremot inte nått fram.

Det finns en vilja hos folk att hitta fel hos Apple, varpå en negativ grej blir ett scoop. Trist, men det är så. Apple har en helt annan måttstock än många andra företag. Delvis pga att produkterna upplevs som dyra.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 08:37

Jag tror att Apple i mångt och mycket anses som datorernas Ferrari. Något som man skulle vilja ha men inte har råd med. "Ska man ha en Ferrari så skall man ha råd att anställa en mekaniker." Nå'n som har hört den förut?

Att man inte har en sida där man visar hur man byter batterier på iPod är korkat och ett utslag av Apples nasar stil.

Det är mänskiligt att vilja vara som alla andra - det är därför macanvändare är så trevliga. De är annorlunda - precis som jag.

Fast Ferrariliknelsen blir lite fel eftersom du antagligen kan avskeda en och annan supporttekniker när du byter från Windows till mac

Om det är så att Råd & Rön har påstått (har inte läst artikeln) att det inte GÅR att byta batteri har de farit med osanning, något som man kan i så fall stämmas för. Om de påstår, vilket jag tror, att Apple rekommenderat att byta maskin, då faller dessa personer/apparater i samma kategori som alla "mobiltelefonbytare". Men det går att byta batteri om man inte vill ha det senaste.

Även om Apple inte visar hur man byter batteri, kommer användarna ändå hitta hur man gör. Nyköpare tror jag ändå tar reda på det, och Råd & Röns uttalande kommer inte att få så stora effekter över det stora hela. (min spekulation)

Apple har mer problem i det att de inte kan producera så mycket som efterfrågan kräver. mini iPod, Apple music store är väl de senaste tecknen på detta. Och att servicen borde bli bättre. Det skadar inte Apple att visa hur man byter batteri.

T

Ursprungligen av Thomas_A:

Om det är så att Råd & Rön har påstått (har inte läst artikeln) att det inte GÅR att byta batteri har de farit med osanning, något som man kan i så fall stämmas för.

I senaste R&R finns det dels en kommentar på en undanskymd insändarsida, där en R&R-skribent noterar att det finns, och dels en surmulen ledare som hel ignorerar detta, och bara gnäller på att Apple-fansen är för märkestrogna, utan att reflektera över det bredare problemet, att vi lever i en extremt märkestrogen värld, från andra kanten.

Den undanskymda notisen var ju bra att den fanns. Gnäll-ledaren tycker jag har vissa poänger - vi ska naturligtvis inte acceptera att Apple eller någon annan skörtar upp kunderna - men den har på tok för snävt sikte i ett mycket bredare problem.

Apple tjänar i alla fall pengar på iPod!

http://www.macnn.com/news/21618

synd bara att man stöder RIAA och DRM..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 00:01

Om man drog ut några tusen iBooks och iMacs till SIBA, ElGiganten och OnOff, tror jag att Apple skulle vinna många kunder. Det är svårt att hitta information om macarna. Konsumenterna borde få mer kontakt med macar. De borde finnas där PC säljs för att visa att det finns ett alternativ. Man ska inte behöva lyfta på tretton stenar innan man ser att det finns alternativ, så att säga.

Att finnas på Elefanten och PåAv hjälper inte om säljarna går där och rekommenderar PC och drar bort kunderna från Mac-hyllorna för att de får fetare bonusar från PC-tillverkarna. Det är inte kul att hitta en dammig iMac i ett hörn, som inte ens kan starta längre och ingen vet hur man fixar det. Bättre än inget, men mycket, mycket lite bättre än inget.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Att finnas på Elefanten och PåAv hjälper inte om säljarna går där och rekommenderar PC och drar bort kunderna från Mac-hyllorna för att de får fetare bonusar från PC-tillverkarna.

Försäljarna på dom ställena får inga bonusar för att rekommendera PC istället för Mac, var har du fått det ifrån? det börjar lukta lite väl mycket paranoia nu.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Försäljarna på dom ställena får inga bonusar för att rekommendera PC istället för Mac, var har du fått det ifrån? det börjar lukta lite väl mycket paranoia nu.

Dom kanske inte får bonus för att rekommendera PC istället för Mac i sig , men butikerna har ju vissa bonusprogram och fringiesar som definitivt uppmuntrar säljarna till att sälja prylar med bra marginaler och dit hör inte macar..........

Ursprungligen av jazzper:

Dom kanske inte får bonus för att rekommendera PC istället för Mac i sig , men butikerna har ju vissa bonusprogram och fringiesar som definitivt uppmuntrar säljarna till att sälja prylar med bra marginaler och dit hör inte macar..........

Jag tror knappast att en HP dator med celeron och en askass 15" TFT-skärm för 6000 sek som säljs i paket på onoff och siba ger en särskilt hög marginal, man behöver inte slå knut på sig själv för att förklara Apple:s låga andel, det är bara att titta på Apple Sverige:s obefintliga närvaro vad gäller marknadsföring.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Jag tror knappast att en HP dator med celeron och en askass 15" TFT-skärm för 6000 sek som säljs i paket på onoff och siba ger en särskilt hög marginal, man behöver inte slå knut på sig själv för att förklara Apple:s låga andel, det är bara att titta på Apple Sverige:s obefintliga närvaro vad gäller marknadsföring.

Tro det eller ej men On/Off tjänar nog mer på att sälja det paketet än en 1.6Ghz G5 , beroende på att konkurrensen på PC sidan är så mycket högre och att nya modeller lanseras ständigt så finns också en jättelik överskottsmarknad på PCs vilket gör att det är lättare att pressa priserna på utgående modeller när man köper i mängd.

Sen så är ju ofta dom billigaste paketen lockvaror.

Att den platta skärmen skulle vara apkass har jag svårt att tro......

Ursprungligen av jazzper:

Tro det eller ej men On/Off tjänar nog mer på att sälja det paketet än en 1.6Ghz G5 , beroende på att konkurrensen på PC sidan är så mycket högre och att nya modeller lanseras ständigt så finns också en jättelik överskottsmarknad på PCs vilket gör att det är lättare att pressa priserna på utgående modeller när man köper i mängd.

Sen så är ju ofta dom billigaste paketen lockvaror.

Nej det tror jag inte, det är Apple som måste hålla blåslampan i arslet på dom kedjor som dom sluter avtal med annars händer inte mycket, vad gäller placering av produkterna i butiken, utbildning till personal, ja tom inredningen runt produkterna i butiken.

Ursprungligen av jazzper:

Att den platta skärmen skulle vara apkass har jag svårt att tro......

Tro det, det är den.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Nej det tror jag inte, det är Apple som måste hålla blåslampan i arslet på dom kedjor som dom sluter avtal med annars händer inte mycket, vad gäller placering av produkterna i butiken, utbildning till personal, ja tom inredningen runt produkterna i butiken.

Apple i Sverige verkar sakna både blåslampor och initiativ.

Det du pratar om kräver att Apple ställer upp för butiken med bidrag personal och utrustning , och det verkar Apple inte vilja ställa upp med bl.a för att allt Apple Sverige tjänar verkar skickas till USA.

Många andra datortillverkare förstår ju display och kampanjbiten och jobbar mer med bartering och dylikt än Apple.

Ursprungligen av jazzper:

Apple i Sverige verkar sakna både blåslampor och initiativ.

Det du pratar om kräver att Apple ställer upp för butiken med bidrag personal och utrustning , och det verkar Apple inte vilja ställa upp med bl.a för att allt Apple Sverige tjänar verkar skickas till USA.

Många andra datortillverkare förstår ju display och kampanjbiten och jobbar mer med bartering och dylikt än Apple.

Jag får intrycket av att Apple är mycket toppstyrt, allt beror på vad Steve Jobs tycker och tänker, dom nationella dotterbolagen verkar inte ha mycket att säga till om, kanske därför det är så tyst från Appple Sverige?

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Jag får intrycket av att Apple är mycket toppstyrt, allt beror på vad Steve Jobs tycker och tänker, dom nationella dotterbolagen verkar inte ha mycket att säga till om, kanske därför det är så tyst från Appple Sverige?

Ja Apple är nog lite väl toppstyrt för att inte säga extremt toppstyrt.
Fast , man kan ju inte undvika att imponeras av Jobs simultankapacitet han och Apple/Pixar lyckas ju med det mesta även om han nog insett att en hel del har försenats på grund av hans behov av att ha sina fingrar i alla syltburkar.

Ursprungligen av Woz.af.Mac:

Jag får intrycket av att Apple är mycket toppstyrt, allt beror på vad Steve Jobs tycker och tänker, dom nationella dotterbolagen verkar inte ha mycket att säga till om, kanske därför det är så tyst från Appple Sverige?

Jo, det kan vara lite Waco över Steve och Apple ibland faktiskt. Fast det är väl egentligen charmen med det hela, att bolaget är sådär precis borderline sinnesjukt, och att produkterna är på samma gång fullständigt genialiska och totalt hopplöst idiotiska. Egentligen är det högst märkligt att ett multinationellt företag går att driva på detta vis.

Bevaka tråden