Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pro-app för ljud

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hört ett rykte om att Apple kommer lansera en Pro-app för ljudredigering som ska konkurrera med Steinbergs Nuendo och Digidesigns ProTools och baseras på Logic.

Håller tydligen på att smygtestas på någon Studio i England.

Har ingen riktigt pålitlig källa, men är det på riktigt vore det ju coolt!

J.

Heter inte logic redan Apple logic (och är logic)? Varför skulle dom göra ett till?

/Kristofer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 18:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 19:03

Njaaa, skulle det behövas?

Själv skulle jag ha mcyket större nytta av ett iLjudprogram. Det finns nämligen inte ett enda program (som jag kan hitta iaf) som är lika bra som SoundEdit 16 var. Det finns många liknande, men inget lika bra. Därför skulle det vara skitbra om Apple gjorde ett eget, självkart, enkelt program. Man kan ju köra SoundEdit 16 i Classic utran problem (vilket jag också gör), men det hade ju varit betydligt enklare med ett native-program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:35
Ursprungligen av Rajje:

Njaaa, skulle det behövas?

Själv skulle jag ha mcyket större nytta av ett iLjudprogram. Det finns nämligen inte ett enda program (som jag kan hitta iaf) som är lika bra som SoundEdit 16 var. Det finns många liknande, men inget lika bra. Därför skulle det vara skitbra om Apple gjorde ett eget, självkart, enkelt program. Man kan ju köra SoundEdit 16 i Classic utran problem (vilket jag också gör), men det hade ju varit betydligt enklare med ett native-program.

Själv använder jag Sound Studio i kombination med GarageBand. Stabilt och riktigt bra faktiskt. Nästan som SE 16, fast för OS X.

http://www.felttip.com/products/soundstudio/

Nej, nej. Det är inte Logic som avses. Snarare är det en hårdvarulösning. Jag har också hört det ryktet för någon månad sedan. Måste försöka hitta sidan igen....

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nej, nej. Det är inte Logic som avses. Snarare är det en hårdvarulösning. Jag har också hört det ryktet för någon månad sedan. Måste försöka hitta sidan igen....

Typ som digirack eller?

/Kristofer

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nej, nej. Det är inte Logic som avses. Snarare är det en hårdvarulösning. Jag har också hört det ryktet för någon månad sedan. Måste försöka hitta sidan igen....

Ett Firewire baserat DSP kort eller en PowerBook/MusicBook med inbyggd DSP och kanske lite sköna reglage vore ju mums,

Jag tror det ska vara mer inriktat mot filmljud (o. dyl.) istället för musik.

J.

Det vore grymt om de kunde lösa problemet med kontrollinterface med stöd för surround. Något sådant finns inte idag för Logic tyvärr och det är den enda begränsningen med Logic för filmljud som jag ser det...

Lägg ner Logic istället

*skämt*

Tacka vet jag Bias Peak.

Ursprungligen av motif:

Tacka vet jag Bias Peak.

DSP-QUATTRO är inte så dumt heller.

http://www.i3net.it/Products/dspQuattro/Asp/Index_EN.asp?Language=EN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:41

Okej, Bias Peak hittar du här:

http://www.bias-inc.com/

Eller så köper man det på Macotket el liknande!
kostar lite dock.,

Ett ljud app för ljudläggning av film vore helt klart läckert, men frågan är om den önskan hos branschen är stor.

Jag kan helt klart se att det vore toppen, med tanke på att fcp inte riktigt duger när det gäller ljudbiten, med effekter osv.

Effekterna är betydligt trevligare och mer överskådliga i exempelvis soundtrack, eller Logic som sagt.

Men jag skulle självklart ropa hurra om det kom ett ljud app för ljudläggning.

Ursprungligen av draags:

Jag kan helt klart se att det vore toppen, med tanke på att fcp inte riktigt duger när det gäller ljudbiten, med effekter osv.
Effekterna är betydligt trevligare och mer överskådliga i exempelvis soundtrack, eller Logic som sagt.

Fast Soundtrack ingår ju iofs med FCP.

Ursprungligen av jazzper:

Fast Soundtrack ingår ju iofs med FCP.

Jo fast Soundtrack är inte riktigt menat som ett ljud program för film. Klipp o klistra ljudeffekter osv.

Jag tror inte Apple kommer konkurrera med sitt eget program Logic, snarare skapa bättre förutsättningar för det programmet att slå på andra nischer. Logic är grymt både som musikskapar program och ljudläggningsprogram, men vissa saker saknas för proffs som vill jobba med Logic för film, och den pusselbiten kanske Apple vill att Emagic löser.

Jag tror som dig Jont Olof.

Men ibland vore det trevligt om program inte hade en sådan otrolig bredd utan kunde vara smala men bra.

Alltså Logic för musiker
Och ett annat för filmljudläggning.

Men som sagt jag tror dock inte riktigt på det själv, men önska får man väl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 16:50

Vi får väl se vad som kommer i iLife 05.

1
Bevaka tråden