Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt batteri i ny Powerbook, vad göra?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag köpte en ny PowerBook 1Ghz för ca 3 veckor sedan. Men batteriet har aldrig räkt längre än 2 timmar, även om jag knappt gjort något mer än låtit den stå för just testa batteritiden. Finns det ngt att göra?

/Sebastian

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 10:25

Samma här. Ny powerbook, två timmar batteritid.

Och ni har inte provat att reklamera den hos återförsäljaren? Jag hoppas att det inte är så batteriet ska vara, för min nya pb15 kommer om ett par veckor. eller

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Och ni har inte provat att reklamera den hos återförsäljaren? Jag hoppas att det inte är så batteriet ska vara, för min nya pb15 kommer om ett par veckor. eller

Jag har svårt att tänka mig att det är så på de nya datorerna. Nu störs jag inte särskilt mkt av detta, men att reklamera den hos ÅF har jag väldigt svårt att tänka att det skulle gå igenom. Tycker mer synd om dem som har pixelfel, 5 st sammanhängande trasiga pixlar är för att produkten skall gå på garantin är det väl?

Har hört att man kan "kalibrera" om batteriet, någon?

Mvh, S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-29 11:49
Ursprungligen av Sebastian:

Hej,
jag köpte en ny PowerBook 1Ghz för ca 3 veckor sedan. Men batteriet har aldrig räkt längre än 2 timmar, även om jag knappt gjort något mer än låtit den stå för just testa batteritiden. Finns det ngt att göra?

/Sebastian

Låter mycket konstigt. Det skall ju vara högre kapacitet upp till 65 W effekt på era batterier tror jag på nya 15 tums Aluminium...

När min PowerBook G4 titanium 550 Mhz - 15 tum var ny så hade jag garanterat 3.- 3 1/2 timmas drifttid beroende på vad man gjorde. Såg man en DVD hade jag cirka en halvtimme kvar, efter filmen.

Det batteriet var bara 55 W effekt. Nu har jag 2 timmars drifttid på det batteriet efter 1 1/2 - 2 år ..

Kontakta Apple omgående och kräv minst 3 timmars batterier, annars får dom ompröva sitt löfte med upp till 4-5 timmars drifttid i sin reklam. Menar dom i viloläge eller ?

Det är ju sorgligt när man har betalt en bra bit över 20000 kr , dels för att bärbara macar skall överglänsa bärbara PC i batteritid , och så är ju tydligen inte fallet längre...

Ursprungligen av CUBEIS:

Kontakta Apple omgående och kräv minst 3 timmars batterier, annars får dom ompröva sitt löfte med upp till 4-5 timmars drifttid i sin reklam. Menar dom i viloläge eller ?

Det är ju sorgligt när man har betalt en bra bit över 20000 kr , dels för att bärbara macar skall överglänsa bärbara PC i batteritid , och så är ju tydligen inte fallet längre...

Ska kontakta och höra med Apple om vad göra. Tack.

/S

  • Medlem
  • 2004-04-29 16:18
Ursprungligen av CUBEIS:

Låter mycket konstigt. Det skall ju vara högre kapacitet upp till 65 W effekt på era batterier tror jag på nya 15 tums Aluminium...

...

Det är adaptern som är på 65W, kapaciteten för PB 15" batterier är 46W ... konstigt nog har PB 12" 50W batteri. Dessa siffror gäller för första revisionen AluBook.
Den nyligen släppta 15 tums Alubook har däremot 50W batteri. Få se om det kommer räcka längre eller om processorn kommer sluka den på en timme.

Källa – Powerbook 15"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-29 17:58
Ursprungligen av 3OPAH:

Det är adaptern som är på 65W, kapaciteten för PB 15" batterier är 46W ... konstigt nog har PB 12" 50W batteri. Dessa siffror gäller för första revisionen AluBook.
Den nyligen släppta 15 tums Alubook har däremot 50W batteri. Få se om det kommer räcka längre eller om processorn kommer sluka den på en timme.

Källa – Powerbook 15"

Jag hade kollat på ett nytt batteri till min PB G4 titanium och det finns 65 W hos OWC i USA med mera Power i ;

se länk: http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=6076&Item=NWTBAPT4400LI

Jag blandade nog ihop detta med Apples original batterier.... Ledsen för det.. Men faktum kvarstår Apples batterier sucks. hard..... !

  • Medlem
  • 2004-04-29 22:21
Ursprungligen av CUBEIS:

Jag hade kollat på ett nytt batteri till min PB G4 titanium och det finns 65 W hos OWC i USA med mera Power i ;

se länk: http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=6076&Item=NWTBAPT4400LI

Jag blandade nog ihop detta med Apples original batterier.... Ledsen för det.. Men faktum kvarstår Apples batterier sucks. hard..... !

Helt riktigt. De sucks. För övrigt har jag redan kollat den sidan innan. Tänkte köpa 6600!!! mAh batteri till min Pismo men nu har jag köpt ny PB 15" 1,5 GHz så jag struntar i det.
Jag fattar inte heller vaför det inte finns utbud på krafigare batterier som tillval för AluBook. Exempelvis 60-70W nånstans, ... med motsvarande laddare så klart.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 13:04

I vilket läge står strömspar inställningarna?

3+ tiderna kommer man upp i först om man slår ner processorn på reducerad hastighet. Nu tar det förvisso några uppladdningar innan batteriet når full kapacitet men, riktigt så här illa ska det inte vara.

Min PB Ti 500mhz gick en sköna 4 timmar när den var ny, nu 3 år senare så lever den i 1,5h med reducerad processor hastighet. Och visst nog kunde man köpa ett nytt batteri, men det känns som en ny laptop ligger runt hörnet ändå så.......

Ursprungligen av emilsson:

I vilket läge står strömspar inställningarna?

3+ tiderna kommer man upp i först om man slår ner processorn på reducerad hastighet. Nu tar det förvisso några uppladdningar innan batteriet når full kapacitet men, riktigt så här illa ska det inte vara.

Min PB Ti 500mhz gick en sköna 4 timmar när den var ny, nu 3 år senare så lever den i 1,5h med reducerad processor hastighet. Och visst nog kunde man köpa ett nytt batteri, men det känns som en ny laptop ligger runt hörnet ändå så.......

Ja precis.. alltid trevligt med en ny maskin istället..

När det gäller strömsparnings inställningarna. så har jag testat alla dessa val. Som mest levde min nya PB 2 timmar och 10 min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 15:21

Det är ju garanti på grejorna, så det är väl inget problem. Bara att ringa Apples support på 08-857 711 30.

Finns ett litet program från Apple som resettar batteriet och som gör att man då får tillbaka en hel del tid - daterat 17 december 2003:

http://www.apple.com/support/downloads/batteryupdate.html

Battery Update 1.1

About Battery Update

Enhances the performance of the battery to ensure that full capacity is available for your PowerBook or iBook.

Supports the following products:
- iBook (Dual USB)
- iBook (Late 2001)
- iBook (Opaque 16 VRAM)
- iBook (32 VRAM)
- iBook G4 (12-inch)
- PowerBook G4 (12-inch)
- PowerBook G4 (12-inch DVI)
- PowerBook G4 (15-inch FW 800)
- PowerBook G4 (17-inch)
- PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)

FILEN DIREKT:

http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=03454&platform=osx&method=sa/BatteryUpdate.dmg - ENDAST 160k !

Min PB 12" - 1 GHz ( januari 2004 ) ligger fullt uppladdad på minst 3,5 timme innan att den lilla filen installerades. När jag sedan ställer in PB:n maximalt för att spara batterit så visade den mellan 4 timmar och när jag inte gjorde något så var den uppe i 5 timmar 45 minuter... så jag har inget att klaga på.

Olle

Senast redigerat 2004-04-29 19:52
1
Bevaka tråden