Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det egentligen inte nåt BRA program för whois, ping, finger, etc?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-03 21:33

Jo, det finns ju flera som är halvt OK. Jag använder t.ex. WhatRoute.
Men jag har sett VisualRoute, och det programmet är ganska häftigt. Vid t.ex. en whois får man mycket bättre koll på alla noder och hubbar och dessutom ett grafiskt resultat med en karta som visar hur uppkopplingen vandrat. Suveränt.
Problemet är att VisualRoute har en saftig prislapp, så jag har letat efter nåt hyfsat surrogat men gått bet. Det verkar som om det faktiskt inte finns många program alls för detta, vilket är lite konstigt. Är det nån som känner till nåt? Gärna open source....

Danne

En php-sida som fungerar bra och som man själv kan modifiera:

http://www.shat.net/php/nqt/

//Mikael

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-04 16:40
Ursprungligen av Mikael Svensson:

En php-sida som fungerar bra och som man själv kan modifiera:

http://www.shat.net/php/nqt/

//Mikael

Ahem..det där var ungefär tolv gånger för komplicerat för mig.
Men takk ändå.

  • Medlem
  • 2004-04-03 23:21

Applications/Utilities/Network Utility.app kanske?

klarar även portscan!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-04 16:46
Ursprungligen av NiVec:

Applications/Utilities/Network Utility.app kanske?

klarar även portscan!

Jo, inte helt fel. Men om man vill ha "all" info om en besökare så måste man först o främst kolla flera namnservers (sällan den första har infon) i en whois, sen måste man köra traceroute för att får info om kopplingsvägen, etc. Har man ett tjog adresser som man ska söka så tar det en evighet.

Med VisualRoute får man "allt" på ett enda sök, plus den där kartan som visar hoppen/naven. Jäkligt smutt, faktiskt. Hmm... kanske är värd pengarna ändå...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-04-28 22:46

Kan man inte göra portscan via terminalen?

jo, allt som trådstartaren vill göra går ju finemang via terminalen, och enligt mig oftast snabbare, men jag gissar att Danne V letar efter någonsorts samlings GUI för allting?

...känner dock inte till några, är fullt nöjd med dom klassiska terminal verktygen.

//edit: portscan via terminalen görs lämpligen med nmap

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-29 00:07

och sen finns ju Nätverksverktyg i verktygskatalogen (inklusive portscan)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-04-29 00:29

[Oskar-Strandmans-G4Dual867:/usr/bin] oskar% nmap
tcsh: nmap: Command not found.

Ska man skriva på nått annat sätt?

ah, den tänkte inte på att den inte fanns med som default. http://www.insecure.org/nmap/
Du hittar den nog i fink med om nu har fink installerat

Jag trodde nätverksverktyg "bara" var ett gui för diverse terminal program, men det kanske det inte är? eller också användar den något annat för portscan, isf vilket?

Ursprungligen av johan dansk:

Jag trodde nätverksverktyg "bara" var ett gui för diverse terminal program, men det kanske det inte är? eller också användar den något annat för portscan, isf vilket?

Jo det är "bara" en GUI för terminalprogram, spelar det någon roll?

Det finns mig veterligen inget GUI-program som har dessa funktioner inbakade i sig, trots allt är det här kommandon som endast används av dom som vet vad dom är till för.

uhm, jag menade det absolut inte som något negativt, därav situationstecknen runt ordet "bara".

Så min fråga är fortfarende vilket program GUIt användar för portscan när inte nmap följer med osx?

1
Bevaka tråden