Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningar för ADSL i OS 9.1??

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-24 15:44

Jag har köppt ett D-Link 504G och skaffat ett abonemang på Tiscali 2Mbit. Jag har ringt supporten och fått det bekräftat att allt är i sin ordning att komma igång. Men jag får inte kontakt med modemet så att jag kan göra inställningarna. Hur gör man? På Tiscali har man ingen support på Mac för att det är så få användare. (jag är så less på att höra det).

Koppla in dig mot modemet och surfa till dess default adress borde stå i instruktionsboken. Det brukar vara 192.168.0.1 eller något liknande. Sedan borde du kunna göra dina inställningar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-24 17:09

Hur kommer jag åt modemet. Jag har kopplat in allt efter konstens alla regler. Men jag kommer inte åt modemet. Har kollat i nätverksnavigationen men kan inte hitta den. Man ska ju kunna ställa in den genom vebbläsaren eller? Men hur kommer jag åt den genom den då?

Ursprungligen av Cygni:

Hur kommer jag åt modemet. Jag har kopplat in allt efter konstens alla regler. Men jag kommer inte åt modemet. Har kollat i nätverksnavigationen men kan inte hitta den. Man ska ju kunna ställa in den genom vebbläsaren eller? Men hur kommer jag åt den genom den då?

Hade en D-link router ett tag, om jag minns rätt så använde den sig av 192.168.0.1 och login "admin" utan lösenord. Dessutom gick det inte att komma åt den med safari utan bara med explorer.

Läs i manualen vilket IP nummer den har per default.
Jag använder 192.168.0 som exempel, ersätt med vad som står i manualen.

Ställ in din TCP/IP på DHCP om det går, titta om du får ett IP nummer från modemet eller manuellt så här:
IP: 192.168.0.2
Nätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

Starta sedan en webbläsare, surfa till "http://192.168.0.1" om det är default adressen.

Fungerar det?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-26 20:25

Den svarar inte. Men jag undrar hur jag kan göra för att veta om det inte är datorn det är fel på? Om eternet fungerar riktigt?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 20:46
Ursprungligen av Cygni:

Den svarar inte. Men jag undrar hur jag kan göra för att veta om det inte är datorn det är fel på? Om eternet fungerar riktigt?

Det brukar ju sitta små käcka lamport vid nätverksanslkutningarna som blinkar glatt om de "förhandlar" (annars lyser de väl bara)…

Fasikens, kom just på att jag minns nada om os9

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-26 20:58

Rena fliperspelet! Alla lyser utom den som visar att det är kontakt med datorn.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-26 22:06

Adsl Act vill inte tändas. I TCP/IP inställningarna har jag valt DHCP och fick följande tilldelat:
IP-adress: 192.168.0.100
Delnät: 255.255.255.0
Routeradress: 192.168.0.1
Sen surfade jag till http://192.168.0.1 och det kom upp en log in fönster, där jag skrev in admin utan lösenord. Då får jag bara ett tomt fönster i Explorer.
Är det några andra inställningar som ska göras?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 23:04

Jag är ingen hejare på adsl, men på din beskrivning låter det som att din dator har kontakt med modemet (datorn får ju ip från modemet) men att modemet inte har kontakt med telestationen (adsl-lampan lyser inte). varför lyser inte adsl-lampan - felkopplade kablar eller felaktiga inställningar?

Tyvärr verkar det som att modemets kofigurationssida inte är kompatibel med din webbläsare. Har du möjlighet att koppla in en annan dator, tex en pc, för att på så sätt komma åt inställningarna?

Ring din internetleverantör igen. Kräv macsupport eller byt operatör.

Senast redigerat 2004-04-26 23:18

Om du går in på Tiscali med ditt inbyggda analoga modem så kan du hämta en fil som möjliggör PPPoE...
Det är nog detta du behöver.

http://support.tiscali.se/help/adsl/faq/article.jsp?content=105551

klicka på Mac klienten.

Hoppas det hjälper

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-27 09:55

Jag har laddat ner PPPoE och supporten på Tiscali var väldigt luddig om vad jag skulle göra för inställningar i det lilla programet. Allt ska vara uppkoplat och färdigt från Tiscali, supporterkillen kunde hitta mitt modem så linan ska vara ok.

Ok om jag minns rätt så är det bara att trycka på Ikonen med pppoe och sen skriva in sitt användarnamn och lösenord. samt DNS 213.204.128.170 samt 213.204.128.171
sen skall väl resten sköta sig självt?

Jag undrar om inte ditt modem kan hålla uppkopplingen åt dig precis som en router. Jag har instalerat ett sådant Tiscali D-Link modem och det fungerade så. Jag ringde D-Link support (gratis) och dom hjälpte mig snsbbt via telefon. Då behöver du alltså INTE någon tillläggs programvara till din Mac.

Om inte det funkar så får jag tyvärr säga att PPPoE på OS9 fukar S.K.T dåligt. Har du ingen möjlighet att testa med OS X? Där behöver man ingen tillägsprogramvara. Hos Telenordia fick man med en PPPoE klient (när det begav sig) som var värdelös. Jag har för mig att det finns flera PPPoE klienter till OS 9 som man kan ladda ner för att testa. Du får botanisera hos Mac Uppdate eller Version Tracker.

Jag har själv använt Tiscalis PPPoE klient på en B&W G3a med os 9.2
Det fungerade utan några som helst problem.

Det bör påpekas att PPPoE på OsX är en helt annan femma. Allting går av sig utav bara farten och att koppla upp tar aldrig mer en 1-2 sek. Så visst har whoami en poäng!!!

Om du har tillräckjligt med internminne (256 eller över) så bör du helt klar testa att byta till panther eller i allafall köra både 9 o X.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-04-28 09:04

Nu är allt fixat, jag fick låna en ny nätverkskabel av grannen och nu funkar det. Lite dåligt att få med en som inte är hel, men nu blädrar det på duktigt, så allt är glömt och förlåtet. Killarna på D-Link hjälpte mig att ställa in den till mig och jag får säga att deras support är mycket bra. Ni ska ha tack för all hjälp ni har gett mig. Vad skulle en tok som jag göra utan 99Mac. Tack än en gång för ert engagemang.
Nu ska jag kolla med tpt-test hur mycket det är i kabeln.

Varsågod.
Skönt att det fixade sig så enkelt!!!

1
Bevaka tråden