Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB ADSL kommer till Uppsala!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nå´n mer än jag som dansade krigsdans i köket i morse när man slagit upp UNT?!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 10:12

Inte jag, för min gata var inte med bland de nya adresserna.

Ursprungligen av iJohannes:

Nå´n mer än jag som dansade krigsdans i köket i morse när man slagit upp UNT?!

Jag ringde till BBB i förra veckan när jag såg att dom skall bygga ut ADSL tjänsterna på ett flertal kommuner och kollade hur jag ligger till, Yeeesss Det skulle gå bra att få 26Mbit där jag bor, 1170 meter från telestationen. Sitter på Telia 2000 nu och är bunden ytterligare 8 månader till det men sedan så...

Ursprungligen av xplane:

Jag ringde till BBB i förra veckan när jag såg att dom skall bygga ut ADSL tjänsterna på ett flertal kommuner och kollade hur jag ligger till, Yeeesss Det skulle gå bra att få 26Mbit där jag bor, 1170 meter från telestationen. Sitter på Telia 2000 nu och är bunden ytterligare 8 månader till det men sedan så...

... blir det åka av, eller?

Ursprungligen av xplane:

Jag ringde till BBB i förra veckan när jag såg att dom skall bygga ut ADSL tjänsterna på ett flertal kommuner och kollade hur jag ligger till, Yeeesss Det skulle gå bra att få 26Mbit där jag bor, 1170 meter från telestationen. Sitter på Telia 2000 nu och är bunden ytterligare 8 månader till det men sedan så...

Du, du klarade dig precis mannen! 1200 meter är gränsen.

Själv ligger man på lagoma 600 meter. Närmare än så vill man nog inte vara - televäxeln kommer väl vara självlysande om natten av elektromagnetisk-strålningsaktivitet där inne.

Frågan är om man behöver 26MBit? det är trots allt ytterligare 50 spänn/mån... Hur ofta har du den bandbredden i andra ändan?

Ursprungligen av iJohannes:

Frågan är om man behöver 26MBit? det är trots allt ytterligare 50 spänn/mån... Hur ofta har du den bandbredden i andra ändan?

Det är inte ofta man kommer upp till 2Mbit heller...;)

F_n, detta blir ju underbart!

Men hur kommer gammla kärran till bredbandsrouter att hålla ihop? Den har ju bara 10MBit på WAN-porten (in-porten).

Finns det routrar med 100MBit på inkommande, inte bara på inbyggd switch? Annars blir det ju inte mycket åka av...

Ursprungligen av iJohannes:

F_n, detta blir ju underbart!

Men hur kommer gammla kärran till bredbandsrouter att hålla ihop? Den har ju bara 10MBit på WAN-porten (in-porten).

Finns det routrar med 100MBit på inkommande, inte bara på inbyggd switch? Annars blir det ju inte mycket åka av...

Du behöver ingen router, räcker med en switch. Du får fem dhcp-adresser automatiskt av BBB.

/Kristofer

Jag nöjer mig nog med 10Mbit det är ju trots allt 50:- billigare än det jag har nu och 5 gånger snabbare...Det blir så bra det så...:)

Ursprungligen av xplane:

Jag nöjer mig nog med 10Mbit det är ju trots allt 50:- billigare än det jag har nu och 5 gånger snabbare...Det blir så bra det så...:)

... och jag slipper byta ut nätverksroutern.

P.S. Kör du verkligen en PC? D.S.

Jajamensan...;)

Usch då!

Jaha? Är du säker på det?

Vi snackar DSL-uppkoppling, inte 10MBit-LAN från BBB.

Även om det skulle vara så, så vill jag nog ha min egen brandvägg i alla fall. Hur skulle det se ut om grannen börjar skriva ut på min skrivare bara sådär?!

Ursprungligen av iJohannes:

Jaha? Är du säker på det?

Vi snackar DSL-uppkoppling, inte 10MBit-LAN från BBB.

Även om det skulle vara så, så vill jag nog ha min egen brandvägg i alla fall. Hur skulle det se ut om grannen börjar skriva ut på min skrivare bara sådär?!

På min brors VDSL-förbindelse från BBB är det så i alla fall.
Ingen risk att din granne skriver ut på din skrivare, de har spärrat massa saker ingående, netbios mm.

http://www.bredbandsbolaget.se/se/product_bredband_dsl_10.jsp?t=2&s=3&m=385

"Fem dynamiska IP-adresser" är ju inte speciellt lätt om man måste ha NAT-router...

Ursprungligen av Kristofer G:

http://www.bredbandsbolaget.se/se/product_bredband_dsl_10.jsp?t=2&s=3&m=385

"Fem dynamiska IP-adresser" är ju inte speciellt lätt om man måste ha NAT-router...

Menar ni att jag INTE kan ha en bredbandsrouter om jag vill?!

Kanske vill jag bara ha ett IP utåt för alla mina datorers verksamhet. Är inte sugen på att bara koppla en switch direkt på jacket. Om det verkligen är såhä är det ett stort minus. Om jag ex. har mer än 5 enheter uppstår ju dessutom problem.

  • Medlem
  • 2004-05-04 19:56

Jo du kan ha en router. BBB har dock problem med en del routrar så kolla upp det.

Det finns några modeller som klarar 10 Mbps genomströmning, de äldre klarar det oftast inte har jag fått för mig.

Ursprungligen av gupen:

Jo du kan ha en router. BBB har dock problem med en del routrar så kolla upp det.

Det finns några modeller som klarar 10 Mbps genomströmning, de äldre klarar det oftast inte har jag fått för mig.

Puh! Det var tur...

Routrar har väl alltid 10MBit på WAN-porten?! Minst 10 MBit. Min gamla kärra D-Link 804 har det enligt manualen. Dock skulle jag behöva en ny (som har 100 MBit på WAN-porten) för att klara 24 MBit-tjänsten utan att routerna blir flaskhals.

Uttryckte mig kanske otyldligt. Menade inte att du inte kunde ha det, utan att det var som jag sa innan med att man inte behövde... aja.. skitsamma
I övrigt är det precis som gupen säger.

  • Medlem
  • 2004-05-04 22:44

Har BBB 10/10Mb fiber. Kör med 2 IP-adresser utåt till 4 datorer. Macarna står bakom en PC som funkar som router till dem. Gjort så får att slippa strulet med BBB ARP-proxy som gör att ibland så fungerar inte det interna nätet i 100Mb utan går ut över internet plus att macarna används för privata / jobb saker så lite säkerhet e det oxå.

Köp en Cisco, de klarar allt

http://www.netgear.com/products/prod_details.php?prodID=174

Sån har jag - har 100Mb/s full duplex åt alla håll och kanter - inkl WAN...

Cisco är bäst - och dyrast..

1
Bevaka tråden